• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Statek śmierci zacumował w gdańskim porcie

Robert Kiewlicz
7 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Astoria została zwodowana w 1948 roku i jest obecnie najstarszym statkiem we współczesnej światowej flocie wycieczkowej.
  •  Astoria
  •  Astoria
  •  Astoria
  •  Astoria
  •  Astoria
  •  Astoria
  •  Astoria

Najstarszy pływający wycieczkowiec na świecie, uczestnik jednej z najsłynniejszych katastrof morskich w historii, obwołany przez włoską prasę "statkiem śmierci" - MV "Astoria" - zacumowała w gdańskim porcie zobacz na mapie Gdańska.



"Astoria" została zwodowana w 1948 roku i jest obecnie najstarszym statkiem we współczesnej światowej flocie wycieczkowej. Statek, jeszcze pod nazwą "Stockholm", 25 lipca 1956 na Atlantyku, w pobliżu wybrzeży USA, uczestniczył w kolizji z włoskim transatlantykiem SS "Andrea Doria". W wyniku zderzenia w gęstej mgle "Andrea Doria" zatonął. Najwięcej rozbitków uratował płynący do Europy francuski statek pasażerski "Ile de France", dowodzony przez kpt. de Beaudeana (ponad 700 osób). W kolizji zginęły 52 osoby, w tym pięć na "Stockholmie". "Stockholm" z poważnie uszkodzonym dziobem i ponad 500 rozbitkami ze statku włoskiego dotarł do Nowego Jorku. Został tam wyremontowany kosztem miliona dolarów. Wrak "Andrea Dorii" do dziś leży tuż przy wejściu do portu w Nowym Jorku i jest sporą atrakcją dla nurków.

Zderzenie tych dwóch jednostek było jednym z pierwszych nagłośnionych szeroko przez media przykładów, tzw. kolizji "radarowej". Nawigatorzy z statków widzieli się na ekranach radarów i mieli czas na właściwą reakcję. Jednak poprzez błędne decyzje o manewrach doprowadzili do zderzenia.

W 1960 roku "Stockholm" został sprzedany rządowi NRD, który zmienił nazwę statku na "Völkerfreundschaft" ("Przyjaźń Narodów"). Statek eksploatowany był do 1985 roku, kiedy został przeniesiony do panamskiej spółki Neptunas Rex Enterprises. W późniejszych latach jednostka używana była w Oslo jako okręt koszarowy o nazwie "Fridtjof Nansen". Mieszkały na nim osoby ubiegające się o azyl w Norwegii. W 1989 statek został sprzedany do Włoch i przetransportowany do portu w Genui - macierzystego portu transatlantyku "Andrea Doria". Włoska prasa nazwała go "La nave della morte" czyli "statek śmierci" ze względu na kolizję z "Andreą Dorią".
  • "Stockholm" z poważnie uszkodzonym dziobem po kolizji z transatlantykiem "Andrea Doria".
  • Statek w 1961 roku jako "Völkerfreundschaft" - "Przyjaźń Narodów".
  • Jednostka już jako "Athena" w porcie Split.
  • "Andrea Doria" był włoskim statkiem pasażerskim armatora "Italia Line" zbudowanym w roku 1953 przez stocznię "Ansaldo SA" z Genui.

Na miejscu odkryto, że statek był w bardzo dobrym stanie. Częściowo go przebudowano i zmieniono nazwę na "Italia I", a następnie na "Italia Prima". W późniejszym okresie jednostka pływała pod nazwą "Valtur Prima" głównie na Kubę. Następnie została zakupiona przez Festival Cruise Line w 2002 roku i przemianowana na "Caribe".

W 2005 roku statek został przemianowany na "Athenę" i zarejestrowany w Portugalii. 3 grudnia 2008 roku "Athena" została zaatakowana przez piratów w Zatoce Adeńskiej. Statek otoczyło aż 29 jednostek pirackich. Załoga broniła się przed piratami za pomocą armatki wodnej do czasu dotarcia na miejsce samolotu patrolowego US Navy P-3 Orion, który odstraszył piratów.

Od 2016 roku statek pływa jako "Astoria". Na siedmiu pokładach posiada m.in. trzy bary, dwie restauracje, dyskotekę, teatr i kasyno. "Astoria" ma 160,08 m długości, 21 m szerokości, 7,6 m zanurzenia oraz 16 144 GT. Jego operatorem jest obecnie Cruise and Maritime Voyages.

Lista wycieczkowców, które odwiedzą gdański port w roku 2017: www.portgdansk.pl/zegluga/statki-awizowane-na-2017-r.

Miejsca

Opinie (70) 6 zablokowanych

  • Bardzo fajny artykul. Jeden statek a jaka historia (1)

    Milo bylo poczytac. W zasadzie przeczytalem wszystko co na tum pottalu zdarza mi sie bardzo rzadko.
    Prosze wiecej takich artykulow

    • 12 1

    • Tytuł artykułu

      Szkoda tylko, że Redaktor zatytułował tekst w sposób wg mnie nietrafiony...

      • 1 0

  • Wstawili dziób z Titanica

    śróbę z Bismarcka,
    ster z Bounty,
    silnik z Apollo i pływa

    • 10 2

  • Tytuł co najmniej niestosowny (1)

    Statek, który przetrwał takie zdarzenia, powinien być uznany za Lucky Ship.

    • 24 0

    • Popieram

      Tytuł więcej jak niestosowny

      • 2 0

  • Jako Volkerfreundschaft kilka razy zawijal do Gdyni.

    Raz bylem na jego pokladzie. Nic ciekawego, po prostu zwykly statek. Szkoda tej przepieknej Andrea Dorii.

    • 4 0

  • Durny tytul... (1)

    kto wymyslil taki tytul dla calego tekstu ? Artykul bardzo dobry, rzeczowy I z przyjemnoscia przeczytalam. Dowiedzialam sie ciekawych rzeczy. Tytul jednak budzi niesmak I jest wielce niesprawiedliwy dla tego tematu.

    • 12 0

    • Artykuł świetny, tytuł nie

      Po trzykroć popieram. Katastrofa Andrea Doria & Stockholm była niezwykle ciekawym przypadkiem, który miał znaczący wpływ na zmiany procedur i, ostatecznie, poprawę bezpieczeństwa żeglugi. Pouczający przykład, że mimo zaawansowanych technologii (oba statki były wyposażone w radary) trzeba zawsze zachować czujność.

      • 3 0

  • tylko do Nauty

    Zapraszamy do Krzycha, dobrze was wydokują! Proponujemy dok o 16 m za krótki i o 20 ton zbyt małej nośności! Co..., niedowiarki? Da radę! Przecież ma tylko 70 lat i klasę aż do poniedziałku! Wiesiek daje słowo, a Gumiś odpowiada za całą operację. Luzik, jak nie wyjdzie, Warta zapłaci:).

    • 4 0

  • statek życia przynajmniej dla tych 500

    • 4 0

  • a kiedy wyremontuja ten z Nauty

    cisza jak makiem zasial-zadnego artykulu na temat, a zwykle srodki masowego przekazu sa na biezaco

    • 3 0

  • Awaria silnika -reda

    • 1 0

  • Wilhelm Gustloff, Cap Arcona, Titanic czy Lusitania to

    te statki mozna by zamiescic pod napisem "statki smierci" ze wzgledu na liczbe ofiar. W tym konkretnym przypadku to wypadek. Wedlug tego co znalazlem w rozmaitych zachodnich zrodlach to te 54 osoby zginely momentalnie w wyniku kolizji a nie utoniecia.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane