• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia Gdynia. Zakończono kompensację

VIK
3 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat MARS przejmie kolejne udziały w stoczni Crist?
Na terenach postoczniowych powstaje Bałtycki Port Nowych Technologii.

Na terenach postoczniowych powstaje Bałtycki Port Nowych Technologii.

Zakończono proces kompensacji dla Stoczni Gdynia - podała Agencja Rozwoju Przemysłu SA. Celem postępowania była sprzedaż majątku stoczni, zaspokojenie roszczeń wierzycieli oraz ochrona praw pracowników.


Firmy działające na terenie byłej Stoczni Gdynia realizują projekty z zakresu budowy nowych statków, remontów i napraw jednostek pływających, a także produkcji konstrukcji stalowych. Firmy działające na terenie byłej Stoczni Gdynia realizują projekty z zakresu budowy nowych statków, remontów i napraw jednostek pływających, a także produkcji konstrukcji stalowych.

W wyniku przeprowadzonych przetargów na sprzedaż składników majątkowych Stoczni Gdynia uzyskano ok. 421,5 mln zł brutto (w tym zatrzymane wadia). Zaspokojenie roszczeń wierzycieli poprzedził proces zgłaszania, sprawdzania i zatwierdzania wierzytelności. Po sporządzeniu list wierzytelności, zarządca kompensacji składał je do zatwierdzenia w Sądzie Rejonowym Gdańsk - Północ. Zarządcą kompensacji była spółkę Bud-Bank Leasing Sp. z o.o.

W pierwszej kolejności zostały uregulowane zobowiązania wobec wierzycieli I i II kategorii oraz wierzycieli zabezpieczonych rzeczowo na majątku Stoczni. Łącznie wśród wierzycieli stoczni podzielono kwotę ok. 479,3 mln zł (dochody ze sprzedaży majątku i uzyskane z gospodarowania majątkiem stoczni). Wykonanie tego planu było podstawą wystąpienia przez zarządcę kompensacji do prezesa zarządu ARP SA z wnioskiem o wydanie decyzji o zakończeniu postępowania kompensacyjnego Stoczni Gdynia.

A co dziś dzieje się w byłej Stoczni Gdynia? Działa tam kilka firm, w tym większość z branży. Kluczową rolę odgrywają tu teraz cztery spółki: Crist SA, Nauta SA, Energomontaż Północ SA oraz GAFAKO Sp. z o.o. To co się nie sprzedało, trafiło pod opiekę Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, która postanowiła odbudować infrastrukturę, która będzie służyć obecnym tam i przyszłym inwestorom. Powstaje tam Bałtycki Port Nowych Technologii

Pod koniec 2008 r. Komisja Europejska uznała, że pomoc publiczna udzielona polskim stoczniom - Stoczni Gdynia i Stoczni Szczecińskiej Nowa sp. z o.o. - została przyznana niezgodnie z regulacjami wspólnego rynku. Dla obu stoczni oznaczało to konieczność zwrotu uzyskanej pomocy publicznej wraz z odsetkami, co w ich sytuacji ekonomicznej było nierealne. KE zobowiązała Polskę do odzyskania udzielonej pomocy poprzez sprzedaż aktywów stoczni po cenie rynkowej w drodze otwartej, przejrzystej, bezwarunkowej i niedyskryminacyjnej procedury przetargowej.
VIK

Opinie (24)

  • (3)

    a solidaruchy i czerwone zwiazki gadały ze stoczniowcy umra z głodu i co??? w samej SGDANSKIEJ pracuje 250 Rumunów bo nie ma w Trojmiescie wolnych ludzi na rynku. I tylko działaczy nikt nie chce, a jak sie zarabiało po 10k to troche szkoda posadki.

    • 19 16

    • bardzo uproszczona i nieprawdziwa opinia ... ciekawe kto wypisuje (1)

      • 9 5

      • jak uproszczona i jak nieciekawa? do stoczni non stop trzeba było dopłacać

        a i tak tonęła w długach. A teraz na jej miejsce jest kilka firm prywatnych i radzą sobie doskonale. Dobrze wiesz i ty i ja że to związki zawodowe (i kiepskie zarządzanie które sobie z nimi nie umiało poradzić) utopiło stocznię.

        • 8 6

    • Co ty za bzdury gadasz????

      Skoro teraz zarabia się grosze na umowie śmieciowej lub działalności po 12 godzin bez wolnych sobót!!!! A rumuni pracuja za 8, 50 pln brutto ponieważ żaden polak za takie pieniadze nie pójdzie do pracy !!!! Głupi baranie

      • 1 1

  • pieprzyć Unię! (6)

    Słyszałem, ze teraz do Crista chca się przypiepshyć... zrobią wszystko by zarżnąć przemysł morskiw PL. I uprzedzając komentarze... nie, nie jestem solidaruchem, nie jestem w żadnym związku zawodowym. Po prostu krew się we mnie burzy jak widzę co KE robi z polskim przemysłem

    • 25 9

    • (5)

      Nie KE tylko dwie magiczne literki P i druga to O razem dają PO! Czas przestać się bać kaczora i dać mu szanse...

      • 11 12

      • Już miał swoją szanse.

        • 8 10

      • Masz racje, dajmy mu szanse... pożegnania sie z polityka na dobre. (2)

        Ten człowiek nie ma nic do zaoferowania. Oczywiście poza zemstą, rozliczaniem, knuciem i pluciem.

        • 8 6

        • (1)

          No to może czas zacząć słuchać argumentów? To prawdziwy Polak, wykształcony o ugruntowanych poglądach i dlatego budzi taką wściekłość.

          • 5 7

          • prawdziwi Polacy

            gwizdali przedwczoraj w Warszawie. Dzięki, wolę normalnych Polaków.

            • 5 1

      • Człowieka, który utopił stocznie?

        Choćby mianują swoich kolegów bez żadnych kwalifikacji dyrektorami i prezesami w stoczniach z gigantycznymi pensjami? To Tusk przynajmniej upycha krewnych z jakimiś kwalifikacjami a nie bez żadnych.

        • 0 1

  • Kasa (2)

    Jak byly problemy w krajach europejskich to nikt nie protestował otrzymaly panstwowe firmy z budrzetu panstwa np w wloszech czy w niemczech.Unas ta kase rozesrano po spolkach bo myslano ze przejdzie.Zwiazkowcy tez zrobili kuku zakladowi winna tez było podpisywanie umow na budowe statkow po zanizonych kosztach.

    • 12 0

    • A myślisz że jak chcieli niemcy, powczyki i ruski? Specjalnie pozwolili to rozkraść żeby stocznia padła...

      • 2 1

    • Jedno ale, tu nie idzie o to, że państwo dało pieniądze tylko o to jak i na co.

      U nas też wiele firm otrzymywało dofinansowania (choćby Nauta), tylko przepisy mówią jasno, dofinansowanie musi pójść na modernizację, inwestycje a nie na przejedzenie. A co zrobił Jaworski z lwią częścią dofinansowania w stoczni Gdańsk? Przeznaczył na premie i podwyżki dla zarządu i szefów związków. Temu nie udało się wybronić dofinansowania (na szczęście obyło się bez upadku jak w Szczecinie). Bo jakoś choćby Crist nie miał z tym problemu.

      • 0 0

  • NIE MA JUZ SPÓŁKI EUROMAL

    NIE MA JUŻ SPÓŁKI EUROMAL

    • 3 0

  • (3)

    komepensowali, kompensowali, lata mijały, pensje były kompensatorom wyplacane za kompensację
    a POlitycy zgodnie z rozkazami z berlina i brukseli, albo z wąłsnej woli kto wie, zlikwidowali de facto zaawansowany przemysł stoczniowy
    oczywiście nie był to raj na ziemi ale był i mozna było go rozwinąć
    dziś jak afrykanskim kraju jeden palc ma spółka x drugi spółka y nabrzeże społka z
    itp

    ciekawe co ma katarski inwestor z peru

    a tymczasem wyrzuceni na bruk fachowcy z przymusu porozjeżdzali się po świecie
    inni szczególnie starsi klepią biedę
    bo wcześniejsze emerytury to fikcja
    co innego gdyby "pracowali" w MO czy SB
    wówczas za zasługi dla naroda dostawaliby zapewne po kilka tysięcy...

    • 24 2

    • "wyrzuceni na bruk fachowcy'

      Nie rozśmieszaj ludzi,czy PO czy PIS to przecież "zdobywcy PRL,oni doprowadzili stocznie tam gdzie są więc płaczesz z powodu kłótni w rodzinie,solidarnościowej czyli patologicznej.I nic do tego nie ma ani MO ani SB.a fachowcy powyjeżdżali bo tam gdzie pracują nie liczy się stażu i zasług związkowych ale każdy wart jest tyle ile pracuje..

      • 1 3

    • trzeba było sprywatyzowac 10 lat temu albo wcześniej (1)

      • 1 1

      • AWS sprywatyzował część.

        Ale SLD z powrotem znacjonalizowało.

        • 0 0

  • Zaległy ZUS

    Jestem ciekaw kiedy zostaną wpłacone zaległe składki na ZUS.

    Do tej pory (a minęły 3 lata) dawna Stocznia Gdynia ma tej kwestii zaległości.

    • 12 0

  • szkoda stoczni gdynia

    świetne statki, ciekawa praca -wydz. maszynowy

    • 11 1

  • A co z akcjami pracowników ?

    Nie obłowili się ci co walczyli o wolną Polskę ? Na ich żony teraz mówi się "mocherowe berety". Kiedy ten naród zrozumie o co tutaj chodzi ?

    • 3 2

  • Hugoboss

    Do roboty się weź robolu

    • 1 1

  • no a jak to się ma do niemieckich stoczni w Rostoku i Wismarze ???,

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na...

Najczęściej czytane