• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia Marynarki Wojennej ma szansę na układ i kontrakty z MON

Robert Kiewlicz, Wioletta Kakowska-Mehring
21 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
W Stoczni Marynarki Wojennej odbyło się wyjazdowe posiedzenie Sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Rozmawiano na temat sytuacji zakładu i realizacji programu budowy okrętu patrolowego typu "Ślązak". W Stoczni Marynarki Wojennej odbyło się wyjazdowe posiedzenie Sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Rozmawiano na temat sytuacji zakładu i realizacji programu budowy okrętu patrolowego typu "Ślązak".

Stocznia Marynarki Wojennej ma szansę na zmianę formy upadłości z likwidacyjnej na układową. Tylko wówczas można mówić o jej dalszej przyszłości, a ta według zapewnień członków sejmowej komisji, która wizytowała zakład, rysuje się obiecująco. Po pierwsze, z powodu wznowienia prac nad okrętem patrolowym "Ślązak", po drugie... dzięki udziałowi w programie zbrojeniowym Marynarki Wojennej.


"Ślązak" jest najdroższym i najdłużej budowanym okrętem w historii polskich stoczni. Do końca ubiegłego roku na jego budowę wydano ok. 400 mln zł. "Ślązak" jest najdroższym i najdłużej budowanym okrętem w historii polskich stoczni. Do końca ubiegłego roku na jego budowę wydano ok. 400 mln zł.

Jak oceniasz decyzje w sprawie ”Ślązaka”?


W Stoczni Marynarki Wojennej odbyło się wyjazdowe posiedzenie Sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Rozmawiano na temat sytuacji zakładu i realizacji programu budowy okrętu patrolowego typu "Ślązak". Rozmawiano, ale także zwiedzano. Posłowie z komisji mieli okazję naocznie przekonać się, czy były "Gawron" jest tylko kadłubem, czy już okrętem.

- Państwo widzicie dosyć duży stopień jedności politycznej naszej Komisji w tej sprawie, co jest fenomenem w naszym Sejmie. Sytuacja Marynarki Wojennej jest lepsza niż była kiedyś - powiedział Stefan Niesiołowski z PO, przewodniczący Sejmowej Komisji Obrony Narodowej.

- Polskie okręty powinny być budowane w polskich stoczniach. Plan, który przedstawił minister Waldemar Skrzypczak wyznaczył dobry kierunek - przyznał Waldemar Andzel z PiS, czym niejako potwierdził słowa przewodniczącego komisji, jednak dodał: - Zobaczymy czy program dalej będzie realizowany. Trzeba to monitorować.

W listopadzie 2001 roku Polska Marynarka Wojenna i Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni podpisały umowę na budowę siedmiu korwet typu Gawron. W lutym 2012 r. projekt został oficjalnie zarzucony. Pod koniec lutego 2013 zdecydowano, że budowa będzie kontynuowana, ale nie powstanie już korweta "Gawron", tylko patrolowiec "Ślązak". Wygrała więc zdecydowanie tańsza opcja zagospodarowania słynnego "najdroższego kadłuba" w historii. Okręt ma trafić pod banderę Marynarki Wojennej w pierwszym kwartale 2016 roku. Przebudową zajmie się ta sama stocznia, w której od 2001 roku powstawała korweta "Gawron", czyli SMW.

- "Ślązak" jest najdroższym i najdłużej budowanym okrętem w historii polskich stoczni. Do końca ubiegłego roku na jego budowę wydano ok. 400 mln zł - powiedział Waldemar Skrzypczak, podsekretarz stanu ds. uzbrojenia i modernizacji w MON, który również brał udział w spotkaniu sejmowej komisji. - Ile jeszcze pieniędzy będzie potrzeba na dokończenie "Ślązaka" będziemy wiedzieli po ostatecznych ustaleniach, które odpowiedzą na pytanie jak ma być wyposażona ta jednostka. Myślę, że będzie to już do końca czerwca tego roku. Najwięcej pieniędzy pochłonie na pewno zintegrowany system dowodzenia i walki. To koszt rzędu 200-300 mln zł. Jest to oczywiście wyposażenie dla okrętu patrolowego. Zakładamy, że w miarę możliwości będziemy to wyposażenie wzbogacać o kolejne elementy.

Jednak nie tylko "Ślązak" ma być ratunkiem dla gdyńskiej stoczni. Ma ona też apetyt na kolejne zlecenia od MON. W konsorcjum z Remontowa Shipbuilding Stocznia Marynarki Wojennej stara się też o kontrakt na budowę niszczycieli min Kormoran II. Czy trójmiejskie stocznie mają szansę na ten kontrakt?

- Decyzja dotycząca kontraktu na budowę niszczycieli min Kormoran II zostanie podjęta do końca czerwca tego roku - powiedział nam Waldemar Skrzypczak.

- Dla nas ważne jest to, że przeznaczamy ogromne środki finansowe na unowocześnienie polskich sił zbrojnych. Chcemy też, aby polski przemysł obronny mógł korzystać z tych środków - powiedział z kolei Stanisław Wziątek z SLD. - Problem polega jednak na tym, aby przemysł był do tego dobrze przygotowany, miał technologie i partnerów do wdrożenia takich produktów, które są potrzebne wojsku. Stocznia ma teraz przed sobą interesującą perspektywę, ponieważ będzie miała udział w znacznej części tych niezbędnych zakupów na potrzeby polskiej armii, dokonywanych w najbliższym czasie, czyli do 2023-26 roku. Wierzę, że znajdzie tutaj zatrudnienie więcej osób.

Dziś w SMW pracuje ok. 700 osób. Stocznia przeszła spore zmiany w ostatnim czasie. Uszczuplono załogę, sprzedano część majątku. Jeszcze w czerwcu ma dojść do finalizacji umowy między Zarządem Portu Morskiego Gdynia w sprawie sprzedaży Nabrzeża Gościnnego. Do połowy czerwca z kolei SMW czeka na oferty w sprawie sprzedaży działki zabudowanej (6 ha) przy ul. Śmidowicza zobacz na mapie Gdyni. Cena wywoławcza to prawie 42 mln zł. Jednak co najważniejsze stocznia ma szansę na zmianę rodzaju upadłości.

- Stocznia za ub. rok wypracowała dodatni wynik finansowy i jest szansa, co potwierdziła dzisiaj na spotkaniu pani syndyk [Magdalena Smółka - przyp. red.], że postępowanie upadłościowe likwidacyjne zostanie zmienione na postępowanie układowe. Zakład będzie mógł dalej pracować i zawiązywać nowe konsorcja - powiedziała Renata Butryn z PO.

A wtórowała jej poseł Krystyna Kłosin również z PO: - Przy programach i planach Marynarki Wojennej również Stocznia Marynarki Wojennej ma szansę wyjść na prostą.

W kwietniu 2011 roku Sąd Gospodarczy w Gdańsku ogłosił upadłość likwidacyjną Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Sąd uznał, że porozumienie stoczni z wierzycielami i spłata zadłużenia jest niemożliwa. Od 2009 roku stocznia znajdowała się w procesie upadłości układowej. Realizowany był program restrukturyzacji, który obejmował sprzedaż zbędnego majątku, zwiększone kontraktowanie zamówień oraz zwolnienia pracowników. Jednak sąd uznał, że ten plan się nie powiódł. Ponad 99 proc. akcji Stoczni Marynarki Wojennej posiada Agencja Rozwoju Przemysłu, pozostałymi dysponuje Ministerstwo Obrony Narodowej, którego zamówienia stanowiły podstawę działalność firmy.

Miejsca

Opinie (51) 1 zablokowana

  • Przed rozpoczeciem czegokolwiek proponuję powiesic publicznie winnych sytuacji z Gawronem (3)

    bez tego nigdy się nic nie uda w tym systemie.

    • 58 5

    • Proponuję rostrzelać bo to niehumanitarne wobec admirałów (2)

      Jeżeli ktoś przyjmuje stanowisko admiralskie powinien liczyć się także z konsekwencjami swoich decyzji

      • 8 4

      • Ale to nie admirałowie są odpowiedzialni za Gawrona (1)

        Bo to nie MW podpisywało z SMW kontrakt na korwety a MON a dokładnie Inspektorat Uzbrojenia. To MON a dokładnie politycy nakazali SMW budowę okrętu w technologii o której SMW nie miała pojęcia mimo, że Dowództwo MW nalegało aby dwie pierwsze jednostki powstały w stoczni niemieckiej, tam gdzie je zaprojektowano.
        Łatwo teraz na TVNach i innych popierdułkach zwalać winę na sytuację na wojskowych bo jest cywilna kontrola nad armią i oni, będący na służbie, nie mogą złego słowa o politykach powiedzieć.

        • 7 3

        • Nieprawda

          To admiralicja określała potrzeby i wymagania dla okrętów, a nie politycy

          • 2 1

  • "Państwo widzicie dosyć duży stopień jedności...- powiedział Stefan Niesiołowski z PO" (2)

    Państwo, to chyba "widzą", podobnie jak: "Pan widzi", a nie "Pan widzisz"!

    • 23 5

    • Bo to jest

      nieuk.

      • 2 0

    • Co

      ta gwiazda od szczawiu , mrówek i mirabelek robi w tej stoczni , tragedia !!!!

      • 0 0

  • Układ w MON??

    To teraz już można wprost mówić o układach, układzikach, a co za tym idzie korupcji...

    • 30 1

  • Gawron (2)

    " Umicie" czytać buraki? Miało być 7 a ostał się ino 1 To MON doprowadził do sytuacji w jakiej jest teraz SMW. Zakład zainwestował własne środki w linię produkcyjną WŁASNE !!!!. Miller "położył stępkę i...MON się zes...trachał ile to szmalu.Mówi się " Jaka płaca taka praca" SMW pracuje tak, jak MON płaci za wykonywanie Korwety. Pieniądze płaca z poślizgiem, więc praca trwa już tyle ile trwa.Firmie życzę wszystkiego naj naj i lepiej dobranych partnerów w biznesie.

    • 37 7

    • Jakie własne środki? (1)

      Przepracowałem tam 20 lat i budowałem Gawrona od podstaw! Stocznia była cały czas rozkradana. Złodzieje tam dalej pracują!

      • 18 1

      • Złodzieje

        w tym kraju mają zielone światło do wszystkiego !!!

        • 1 0

  • Za te pieniadze i wtym czasie w Ameryce by wybudowali dwa lotniskowce.

    Ale nasi zdolni budowniczowie znależli sobie projekt na całe życie.
    Rozgonić już dawno powinni tą stocznię.
    Jak widac po tych stoczniach co zostały i mają się dobrze zwiazki zawodowe dobrze nie służą sprawie.
    Czasy wylegiwania się na styropianie już się skończyły.

    • 28 19

  • Z obecnym przewodniczącym Solidarności ma szansę co najwyżej się zesr..ć!

    • 31 7

  • Kasa (1)

    Ciekawe dlaczego naraz z Gawrona jest robiony Ślązak ???
    Przecież Był już skasowany I nagle Jak filip z konopi wyskoczył dozorowiec !! Dlaczego ? Ponieważ jeżeli projekt jakikolwiek nie zostałby zakończony Sprawą musiała by zając się prokuratura. I sprawdzić gdzie się podziały te setki milionów wydanych na ten kawal blachy A wiec aby ukręcić łeb sprawie budujemy cokolwiek byle to zakończyć . I wydajemy następne dziesiątki melonów :-)))))

    • 30 1

    • W

      tym raju Tusskolandi to norma !!!

      • 0 0

  • (1)

    "Decyzja dotycząca kontraktu na budowę niszczycieli min Kormoran II zostanie podjęta do końca czerwca tego roku - powiedział nam Waldemar Skrzypczak." - to może lepiej już nie, Polski obecnie nie stać na kolejne okręty widmo za setki milionów złotych...

    • 16 2

    • oj tam zaraz nie stac... - a czy to tych nierobow z warszawy cos obchodzi??? W polsce powinno byc chyba pozwolenie na bron i strzelanie do tych wszystkich oszustow na glownym placu miasta. plakac sie chce jak sie patrzy na te wieczne przekrety i machloje. - i nie jestem malkontentem - ja to poprostu tak widze :(

      • 1 0

  • kadra (2)

    Kto tam ma budować statki?. Sprawdzcie fachowość tych co zostali i odpowiedż bedzie jasna.

    • 17 5

    • Jeśli sprawdzać fachowość...

      ...to sprawdźcie ludzi "pracujących" na wydziałach pomocniczych. Często są to "spadochroniarze",również z wyższych stanowisk...

      • 5 0

    • Fikcja za nasze pieniądze

      Stocznia nie ma szans przetrwania jeśli na 500 osób z biura musi pracować 200 ludzi na produkcji. Stocznia jest przechowalnią za pieniądze podatników dla emerytowanych trepów i ich rodzin.

      • 11 1

  • Pozwólcie umrzeć Marynarce ze starości (4)

    Ten rodzaj sił należy zredukować do 5 tyś. osób i nie potrzeba żadnej korwety na Bałtyk, a już na pewno okrętu patrolowego. A MW nie musi dowodzić marynarz wtedy łatwiej będzie przeprowadzić niezbędne zmiany

    • 10 20

    • tylko nie redukować korpusu kapelanów ! (1)

      to byłby atak na kościół !

      • 8 2

      • ilu masz tych kapelanów a ilu emerytowanych trepów?

        • 1 0

    • i jeszcze z 10-ciu admirałów

      • 1 0

    • Nie ma i nie bedzie przyzwolenia społecznego na wydawanie pieniędzy na budowę okrętów

      Trzeba cierpliwie czekać na agonię MW to celowe i słuszne założenie strategów ze SG WP, bo admirałów nie przekonamy o głębokim zreformowaniu MW

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane