podziel się na Facebooku dodaj kanał RSS prześlij artykuł drukuj artykuł

Stocznia przerobi "Gawrona" na "Ślązaka"

Za przebudowę korwety "Gawron" na okręt patrolowy ORP "Ślązak" odpowiedzialna będzie Stocznia Marynarki Wojennej z Gdyni.
Za przebudowę korwety "Gawron" na okręt patrolowy ORP "Ślązak" odpowiedzialna będzie Stocznia Marynarki Wojennej z Gdyni. fot. Krzysztof Mystkowski / KFP

Korweta "Gawron" zostanie przebudowana na okręt patrolowy ORP "Ślązak" przez gdyńską Stocznię Marynarki Wojennej. Przy tej inwestycji stocznia współpracować będzie z holenderską firmą Thales Nederland B.V. i gdyńskim Przedsiębiorstwem Badawczo-Produkcyjnym Enamor.


Rozwiązania proponowane przez holenderski koncern Thales stosowane są już w okrętach rakietowych projektu 660 Orkan. Na zdjęciu ORP "Orkan".
Rozwiązania proponowane przez holenderski koncern Thales stosowane są już w okrętach rakietowych projektu 660 Orkan. Na zdjęciu ORP "Orkan". fot. Krzysztof Mystkowski / KFP

Pod koniec lutego Minister Obrony Narodowej zatwierdził konfigurację i harmonogram budowy okrętu patrolowego ORP "Ślązak". Informowaliśmy o tym w tekście - Nie udało się z "Gawronem". Teraz czas na "Ślązaka". Okręt ma trafić pod banderę Marynarki Wojennej w pierwszym kwartale 2016 roku.

Teraz MON ujawnił kto zajmie się przebudową okrętu. Będzie to ta sama stocznia, w której od 2001 roku powstawała korweta "Gawron". Zaplanowano produkcję siedmiu jednostek tego typu. Korweta projektu 621 do dnia dzisiejszego nie powstała.

Tym razem partnerami inwestycji będą: holenderska firma Thales Nederland B.V. oraz gdyński Enamor. Te dwie firmy odpowiedzialne będą za dostawy elementów Zintegrowanego Systemu Walki.


Thales Nederland BV jest częścią międzynarodowej Grupy Thales. Specjalizuje się w morskich systemach obronnych. Thales Nederland zatrudnia około 3 tys. pracowników i działa na rynku wojskowym i cywilnym. Thales współpracował już z Marynarką Wojenną. Koncern był odpowiedzialny za dostawy uzbrojenia i sprzętu wojskowego w celu modernizacji okrętów klasy Orkan. Rozwiązania proponowane przez Thales stosowane są już w okrętach rakietowych projektu 660 Orkan.

Enamor specjalizuje się w dostawach oraz usługach: serwisowych, projektowych, badawczych w zakresie nowoczesnych układów automatyki okrętowej, łączności i nawigacji. Firma ściśle współpracuje z Akademią Morską w Gdyni oraz z Politechniką Gdańską. Prowadzi m.in. prace dotyczące bezpiecznej i ekonomicznej eksploatacji statku oraz diagnostyki systemów i urządzeń okrętowych.

MON nie podaje ile kosztować będzie przebudowanie korwety na patrolowiec. Jak tłumaczy ppłk Jacek Sońta, rzecznik prasowy MON, przedstawienie kosztorysu czy harmonogramu płatności w tym momencie byłoby niepożądane ze względu na prowadzone przez Inspektorat Uzbrojenia negocjacje z wykonawcą.
Dodaj zdjęcie do artykułu
Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Tytuł:
Treść:
Autor:
E-mail (opcjonalny):
Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Opinie (razem: 46)

Dodaj opinię

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Ruch statków

Moim zdaniem

Strefa start-up

Najczęściej czytane