• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strategiczny terminal za 412 mln już gotowy

erka
30 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Więcej ropy popłynie Rurociągiem Pomorskim
  • Stan zaawansowania budowy zbiorników terminalu PERN z listopada. Ze względu na strategiczny charakter inwestycji, ekipy reporterskie nie mają swobodnego dostępu do placu budowy.
  • Terminal naftowy PERN w Gdańsku to kompletny hub morski wyposażony w sześć zbiorników o pojemności 62,5 tys. m sześc. każdy.
  • Terminal naftowy PERN w Gdańsku to kompletny hub morski wyposażony w sześć zbiorników o pojemności 62,5 tys. m sześc. każdy.
  • Terminal naftowy PERN w Gdańsku to kompletny hub morski wyposażony w sześć zbiorników o pojemności 62,5 tys. m sześc. każdy. Zdjęcie z placu budowy, wrzesień 2015.
  • Terminal naftowy PERN w Gdańsku to kompletny hub morski wyposażony w sześć zbiorników o pojemności 62,5 tys. m sześc. każdy.  Zdjęcie z placu budowy, wrzesień 2015.

Terminal Naftowy w Gdańsku, budowany przez PERN "Przyjaźń" SA otrzymał pozwolenie na użytkowanie. Realizacja tej wartej 412 mln zł inwestycji, która jest strategiczna dla bezpieczeństwa energetycznego państwa, trwała 22 miesiące. Obecnie trwają próby technologiczne.



Inwestycje w jakie dziedziny gospodarki i branże są najbardziej korzystne dla Pomorza?

Obecnie trwają prace przygotowawcze do rozruchu technologicznego - już z ropą naftową - polegające na sprawdzeniu wszystkich funkcjonalności instalacji, aby pod koniec pierwszego kwartału 2016 roku terminal naftowy rozpoczął w pełni swoją działalność operacyjną.

- Zdawaliśmy sobie doskonale sprawę jak ważna to jest inwestycja dla zapewnienia bezpieczeństwa i ciągłości dostaw ropy naftowej dla polskiej gospodarki stąd rekordowe tempo prac, które były prowadzone także w nocy oraz w weekendy. Warto podkreślić, że tą skomplikowaną pod względem inżynieryjnym inwestycję realizowały, według projektów rodzimych zespołów projektowych, niemal w 100 proc. polskie firmy budowlane,  wykorzystując przy tym własne innowacyjne rozwiązania - mówi Marcin Moskalewicz, prezes PERN "Przyjaźń".
Terminal naftowy w Gdańsku to kompletny hub morski wyposażony w sześć zbiorników o pojemności 62,5 tys. m sześciennych każdy, rurociągi zewnętrzne i wewnętrzne na ropę naftową, oczyszczalnia ścieków, pompownie ropy i przeciw pożarowe (z czterema zbiornikami na wodę 2,5 tys. m sześc. każdy), oraz pełna infrastruktura z drogami, siecią kanalizacyjną i elektryczną AKPiA.

Jego budowa kosztowała 412 mln zł, czyli nieco poniżej planowanej wcześniej sumy 415 mln zł.

Terminal naftowy zapewni separację wielu gatunków ropy z różnych regionów świata, na które wyraźnie rośnie zapotrzebowanie w rafineriach Orlenu i Lotosu. Terminal ułatwi ich transport, a możliwość kumulacji surowca pozwoli kupować taniej większe partie. Oprócz stosowanych do tej pory szybkich transakcji zakup-transport-sprzedaż - będzie można przeładować surowiec do zbiorników TNG, a po pewnym okresie magazynowania, odsprzedać go dalej z zyskiem do polskiego lub zagranicznego odbiorcy. Zainteresowanie tego rodzaju działalnością największych światowych potentatów branży - jest ogromne. Dużym ułatwieniem będzie już istniejący na terenie terminalu Wolny Obszar Celny.

Materiał archiwalny z 2014 r.

Relacja z wmurowania kamienia węgielnego na budowie terminalu PERN.

erka

Opinie (16) 1 zablokowana

  • Zdjęcia żenada... (3)

    Zdjęcia z początku roku. Terminal obecnie jest dużo bardziej... Hmm... Biały i ukończony :P

    • 23 10

    • zbiornik (2)

      a czy zbiorniki takie jak te muszą być zadaszone? zamknięte? szczelne ?

      \pytam z czystej ciekawości

      • 0 0

      • konrad (1)

        zbiorniki są zamknięte tzw Dachem pływającym szczelnym

        • 4 0

        • dach

          dzięki kolego bo własnie się zastanawiałem jak dach na tej konstrukcji będzie się trzymać :) teraz już wszystko jasne :)

          • 1 0

  • PSP Florian pozdrawia

    Wszystkiego najlepszego w nowym roku!

    • 17 4

  • Polska w ruinie... (2)

    jw

    • 37 9

    • (1)

      nudzisz juz

      • 3 16

      • Nie pasuje?, zmien portal...

        ..ten jest dla normalnych

        • 7 3

  • takie tam

    1. oraz pełna infrastruktura z drogami, siecią kanalizacyjną i elektryczną oraz AKPiA. AKPiA to niezależna infrastruktura od elektrycznej.
    2. czy ja dobrze widzę, że zabezpieczeniem przed przelaniem są otwory przelewowe umiejscowione w najwyższej cardze?

    • 1 10

  • brawo, barwo (2)

    Wyszło trochę drożej niż muzeum ii wojny światowej .... No może nawet trochę taniej :-) czy nie lepiej realizować takie projekty niż kolejne muzeum za bezcen..... ? Jak zarobimy kasę będzie i na muzeum

    • 25 8

    • Adm (1)

      I kto to mówi, mieszkaniec miasta które zbudowało pusty kosmodrom, kolejkę na Mount Kamienna i szkołę filmową, przyganiał kocioł garnkowi...

      • 6 2

      • Do adm

        Co ma piernik do wiatraka? Czy ważne kto gdzie mieszka? Chyba żyjemy w jednym regionie. Trzeba pozbyć się takiego małomisteczkowego myslenia

        • 2 1

  • (1)

    A mnie zastanawia kiedy znajdzie się prywatny zagraniczny właściciel terminala, choć teraz są inne rządy i nie powinno do tego dojść.

    • 4 8

    • Sadzac po logice chaosu ktory obecna zmiana nam oferuje przystapia predzej do rozbiorki

      Zbiornikow

      • 4 2

  • Ten terminal jest zlokalizowany bezpośrednio przy linii wodnej a nie posiada stanowisk przeładunkowych.jest kulowy.

    • 1 0

  • strategiczny terminal

    uważam, że terminal LNG w Świnoujściu i ten naftowy w gdańsku to dwie najważniejsze inwestycje ostatnich lat! japa mi się cieszy na myśl o tym, że teraz będziemy mogli sprowadzać gaz nie z Rosji, ale praktycznie całego świata. nareszcie jest jakieś działanie w stronę bezpieczeństwa energetycznego! polecam poczytać sobie tez o tym co to znaczy na plus na dla naszej gospodarki http://lng.edu.pl/wp-content/uploads/lng/attachments/DZIENNIK%20GAZETA%20PRAWNA_odc_3_Polska%20w%C5%82%C4%85cza%20si%C4%99%20w%20%C5%9Bwiatowy%20rynek.pdf

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane