• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sześć ofert na przebudowę platformy "Petrobaltic"

Robert Kiewlicz
10 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Platforma wiertnicza "Petrobaltic" ma zostać przebudowana i stać się centrum produkcyjnym na bałtyckim złożu B8.

Platforma wiertnicza "Petrobaltic" ma zostać przebudowana i stać się centrum produkcyjnym na bałtyckim złożu B8.

Wpłynęły wstępne oferty dotyczące przebudowy platformy wiertniczej "Petrobaltic" na morskie centrum wydobywcze ropy naftowej. Przetarg cieszy się dosyć dużym zainteresowaniem. W odpowiedzi na ogłoszenie wpłynęło aż sześć ofert. W poprzednim przetargu, który został unieważniony na początku lutego 2015, zwycięską ofertę złożyły spółki z państwowej Grupy MARS.


Jakie korzyści możemy osiągnąć dzięki wydobyciu ropy ze złóż morskich?


Pierwszą umowę na przebudowę platformy "Petrobaltic" podpisano pod koniec października 2014 roku. Koszt przebudowy platformy szacowano na ok. 380 mln zł a zająć się nią miały: Energomontaż - Północ Gdynia i Stocznia Remontowa Nauta i stocznia Crist związane w Grupą MARS. Nim prace na platformie na dobre się rozpoczęły zamawiający, czyli Lotos, wycofał się z umowy. Oficjalnie chodziło od dołujący kurs ropy naftowej. W związku z czym Lotos musiał znacznie ograniczyć prace dotyczące przebudowy platformy. Szacowane koszty przebudowy zmniejszyły się o kilkadziesiąt procent.

- Zainteresowanie kontraktem ze strony potencjalnych wykonawców jest obiecujące. W piątek, 6 marca otwarto koperty z wnioskami o dopuszczenie do udziału w kolejnym etapie postępowania. Takich wniosków otrzymaliśmy sześć - mówi Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupy Lotos. - Firmy, których wnioski spełnią warunki formalne otrzymają do końca tego tygodnia specyfikację istotnych warunków zamówienia. Składanie ofert potrwa do połowy kwietnia. Z uwagi na ograniczenia prawne nie możemy na tym etapie podać bliższych informacji na temat firm biorących w nim udział.

- Spółki z grupy MARS Shipyards & Offshore uczestniczą w prowadzonym przez zamawiającego procesie wyboru firm, które zostaną dopuszczone do kolejnego etapu przetargu. Jest zbyt wcześnie, by mówić o szczegółach, ponieważ jesteśmy zobowiązani do zachowania tajemnicy handlowej - twierdzi Natalia Soldecka z MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych SA, zarządzającego funduszem MARS.

Nowy przetarg został podzielony na dwie części. Zakres prac pierwszej części obejmuje wykonanie modułów procesowych i modułu turbogeneratora. Waga pojedynczego modułu wynosi od ok. 400 do ok. 700 ton.

Zakres prac drugiej części obejmuje wykonanie prac kadłubowych i prac związanych z nogami platformy. W pierwszej wersji przebudowy nogi te miały być zastąpione nowymi. Obecnie zostaną jedynie wzmocnione. Wykonane mają być też prace demontażowe związane z usunięciem istniejących urządzeń i instalacji. Prace te konieczne są w celu uzyskania miejsca pod zamontowanie przyszłych instalacji produkcyjnych. Wykonany ma zostać także montaż nowej nadbudówki w części dziobowej oraz wykonanie konstrukcji wsporczej.

Przewidywany termin realizacji zamówienia - zakończenie prac i przetransportowanie modułów procesowych w miejsce wskazane przez zamawiającego to październik/listopad 2015 roku. Przewidywany zakończenie prac stoczniowych i przetransportowanie przebudowanej platformy na miejsce na Zatoce Gdańskiej to przełom lutego i marca 2016 roku. Ostateczne umowy mają być podpisane na przełomie kwietnia i maja 2015 roku.

W 2014 roku podpisana została umowa na przebudowę platformy wiertniczej "Petrobaltic" na platformę wydobywczą. Zamawiając , czyli Lotos, wycofał się jednak z umowy.

Miejsca

Opinie (20) 5 zablokowanych

  • Platformy (1)

    Konieczność ogłoszenia nowego przetargu wynika - jak można domyślać się - z kilku przyczyn stroną kontraktu jest włoska firma Marino Rosetti z Ravewnny i odstąpienie od umowy z nią wiązałoby się z kosztami (termin wykonania kontraktu to listopad 2015, kontrakt podpisano w sierpniu 2013 roku), Lotos zanotował duża stratę w 2014 roku - ok. 1,5 mld zł, obniżka cen ropy powoduje zmniejszenie zysków. Z trójmiejskich firm tylko holding gdańskiej stoczni remontowej ma doświadczenia przy remontach platform do poszukiwania i wydobywania zasobów z dna morskiego. Prywatna stocznia Crist ma spore kłopoty związane z procesami sądowymi oraz nie dysponuje odpowiednią kadrą do wykonania takich prac, stocznia Nauta gdzie niedawno doszło do zmiany prezesa zarządu - tu po trzech latach odszedł dziwaczny prezes, za którego doszło do rozregulowania stoczni jako organizacji, olbrzymie straty wynikające z nieudolnego zarządzania p. Andrzeja Sz. niekorzystnie odbiły się na kondycji stoczni - sama Nauta przetrwała dzięki zleceniom pozyskiwanym z MON no i dobrze bo w przyszłym roku obchodzić będzie 90 rocznicę powstania. Dziś Nauta głodna sukcesu ma szansę na realizację tego zlecenia oczywiście pod warunkiem, że wygra przetarg. Wydaje się, że przetarg zostanie rozstrzygnięty między holdingiem gdańskiej remontowej a stocznią Nauta.. Co do innych konkurentów to bez wiedzy kto się zgłosił to trudno wypowiadać się.

    • 48 7

    • przetarg to formalność

      • 0 0

  • Kurde, ale napięte terminy.

    Nie znam się, ale w tak krótkim czasie to ktoś nowy to chyba nie ogarnie tematu...

    • 30 1

  • Moim zdaniem tylko Remontowa ma odpowiedni warsztat i świetna kadrę techniczną. (6)

    • 40 16

    • po to tak jest. opóźnienie za kary to ponowne wyciaganie kasy od Państwa, prosty mechanizm.

      • 7 0

    • były (4)

      Spuszczacie sie nad tą Remontową , pracowałem tam przez chwilę i dla mnie to kupa h.....a , miejsce zamieszkania to stocznia darujcie sobie na czele z głupimi kierownikami i budowniczymi

      • 12 9

      • Wszędzie dobrze gdzie nas nie ma

        • 5 0

      • głupi jesteś. widać że do fachowca ci daleko, (1)

        • 5 3

        • Widać w domu Ciebie nikt nie lubi co nie ma nic wspólnego z fachowością i gburowatym zachowaniem

          • 6 0

      • Myślę, że dla takich jak Ty, to tam miejsca nie ma:)

        ... Polecam legowisko na starym piecu kaflowym i 6-dniowy weekend. Dasz radę!

        • 3 1

  • Doprowadzą Lotos i Petrobaltic do bankructwa!!! (2)

    Tak jak doprowadzili do upadku Stocznię Gdańską!!! Jaworski, Guzikiewicz i reszta watahy!!!

    • 23 18

    • lemingowy prostaczku (1)

      to uczynili Popaprańcy przy pomocy WSI ,ale ty to doskonale wiesz-ciekawe za ile jesteś zadaniowany?

      • 8 18

      • kartoflany ćwoku....ty już nic nie rozumiesz z tego co sie dzieje na świecie.....idź protestować na Krakowskie Przedmieście!

        • 11 10

  • No, no tylko pogratulować.

    To przedsięwzięcie sukcesem się nie zakończy. Terminy wykonania prac są absolutnie nierealne (wiem o czym mówię). Ale nie to jest najgorsze, bo odnośnie czasu wykonania przebudowy polskie firmy doszłyby jakoś do porozumienia to najgorszym jest udział Włochów w tym skazanym na porażkę przedsięwzięciu.
    Krótko mówiąc polski podatnik jest cierpliwy i dużo zniesie, zatem zniesie również potężne kary, które z pewnością trzeba będzie zapłacić.

    • 24 3

  • Szwagier mówi, że za flaszkę zrobi. (1)

    A jak nie to kuzyna weźmie do pomocy - tylko wtedy druga flaszka.

    • 20 3

    • zrobic to mozna k*pe

      • 2 4

  • Jak tak jak Ty tylko jedno mam marzenie... (3)

    To jest aby Crist, Energomontaż i Naute przejeła Remontówka i zrobiła w Trójmieście wielką i dobrze działająca grupe stoczniową. Była by to może nie najwieksza stocznia w Europie ale napewno najwieksza w basenie morza baltyckiego. Zakres prac by obejmował: GSR- remonty i skąplikowane przebudowy, RSB(Północna): budowa malych jednostek takich jak jachty ,holowniki, statki rybackie, małe promy i okręty wojenne, Gdynia: budowa szerokiej gamy statków offshore( od AHTS przez Jack-UP po FPSO) oraz gazowców LPG/LNG plus duże statki pasażerskie no i oczywiście konstrukcje offshore...

    • 10 1

    • Remontowa Holding już jest największą grupą w Europie!

      A balast, który wymieniłeś tylko ją zatopi...

      • 6 3

    • raczej tak sie nie stanie , sa inne wyjscia z tej trudnej sytuacji - po pierwsze firmy crist, energomontaz i nauta powinny wrocic do skarbu panstwa , nalezy zlikwidowac ten korupcjogenny fundusz marsjan oczywiscie wczesniej rozliczyc z dzialalnosci , a firmom dac wolna reke lub polaczyc je razem

      • 7 0

    • Skąplikowane

      Bardzo

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także...

Najczęściej czytane