stat

Taniej i raźniej. Biurka na godziny w Trójmieście

Ile kosztuje wynajęcie biurka? Od 10 do 40 zł, za godzinę lub dzień. Zwykle jednak firmy oferują pakiety, miesięczne lub kilkudniowe - od 130 zł do 600 zł miesięcznie.
Ile kosztuje wynajęcie biurka? Od 10 do 40 zł, za godzinę lub dzień. Zwykle jednak firmy oferują pakiety, miesięczne lub kilkudniowe - od 130 zł do 600 zł miesięcznie. fot. Łukasz Unterschuetz/trojmiasto.pl

Coworking to idealne rozwiązanie dla freelancerów nielubiących pracy w samotności - to informacja dla tych, którzy lubią trzymać się oficjalnej nomenklatury. A teraz tłumaczymy. Możliwość pracy razem, w grupie, to idealne rozwiązanie dla tzw. wolnych strzelców, którzy nie lubią pracy w samotności. Gdzie i za ile, czyli przegląd trójmiejskiej oferty coworkingowej.


Czy coworking to coś dla ciebie?

tak, to bardzo ciekawa oferta, może skorzystam

31%

to dobre dla kogoś kto startuje na rynku, ale nie dla mnie

17%

nie, to nie dla mnie, trudno byłoby się skupić

52%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 289

- Dlaczego tu jestem? Bo w domu nie byłem w stanie zmobilizować się do pracy - przyznał Krzysztof, programista spotkany przez nas w jednym z centrów coworkingu. - Mam problem z systematycznością. Tu panuje atmosfera sprzyjająca pracy. Poza tym płacę za godziny, więc staram się szybko wszystko zrobić.
- Obawiałam się, że nie będę mogła skupić się na pracy, że inni będą mi przeszkadzać - opowiada Magda, prowadząca biuro rachunkowe. - Okazało się, że tu wszyscy skupieni są na pracy. Oczywiście czasem ze sobą rozmawiamy, gdy np. spotykamy się w kuchni. Dzięki takim pogaduchom zyskałam kilku nowych klientów.
Możliwość wynajęcia biurka na godziny w pomieszczeniu typu open space, czyli w przestrzeni otwartej jest stosunkowo nową usługą na naszym rynku. Zaczęło się od niewielkich biur tworzonych przez ludzi, którzy takie rozwiązania podpatrzyli podróżując po świecie. Dziś na naszym rynku obecne są nawet sieciówki, które operują w wielu krajach. Mamy też centra prowadzone dzięki wsparciu samorządów.

Czasem są to niewielkie pomieszczenia z kilkoma biurkami, coraz częściej spore przestrzenie z szeregami biurek. Czasem są to kameralne wnętrza w kamienicach i starszych biurowcach, coraz częściej przestrzenie w nowoczesnych biurowcach z dobrym adresem. Strefa Biznesu, vBiuro, Projekt Lokale, Ikimasa, Magnus Consulting czy O4 i wiele innych, a do tego sieciowa oferta ogólnopolska Business Link i Regus. Do tego mamy kilka ofert wspieranych przez lokalne samorządy, czyli Pomorskie Centrum Biznesu przy Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym, Inkubator Starter czy Pomorski Park Naukowo-Technologiczny. Jest więc w czym wybierać.


Jakie są korzyści? Przede wszystkim niskie koszty najmu, brak kaucji czy opłat za media. To także brak kosztów urządzenia i wyposażania własnego biura, jego utrzymania, bezpłatny dostęp do profesjonalnego sprzętu i wyposażenia biurowego czy możliwość skorzystania z obsługi sekretariatu. Kolejna sprawą jest możliwość pracy w atmosferze, która sprzyja nawiązaniu kontaktów biznesowych. W takiej przestrzeni spotykają się różni ludzie, z różnych branż, czasem może się okazać, że jest im po drodze i mogą zacząć współpracować. Mogą zostać swoimi klientami czy tylko wymieniać się doświadczeniami.

Bardzo często klienci zaczynają od wynajęcia biurka, a potem poszerzają współpracę o kolejne usługi prowadzone przez firmy zajmujące się ich wynajmem. Jakie to usługi? Dostęp do sal konferencyjnych, wynajem biur, usługi wirtualnego biura, możliwość rejestracji siedziby pod adresem firmy wynajmującej, obsługa korespondencji, usługi data center, usługi prawne i księgowe.

Kto korzysta z takiej oferty?

Przedstawiciele branży IT, aplikacji mobilnych, gier komputerowych, handlu elektronicznego, branży doradczej, HR, marketingowej, turystycznej, energetycznej, szkoleniowej, ubezpieczeniowej oraz elektronicznej. Wszyscy, którym do pracy wystarczy biurko, telefon i dostęp do sieci. Jednosobowe działalności, młode firmy, ale nie tylko. Coraz częściej są to też przedstawiciele firm dojrzałych, korporacji, które dopiero szukają swojego miejsca na naszym rynku, ale wczesny etap nie skłania do wynajęcia biura na stałe.

Regus podobno upodobali sobie programiści, z oferty Ikimasy korzystają freelancerzy, którzy nie chcą pracować w domu, Starter to miejsce startupów szukających współpracy, a  Business Link wybierają przedsiębiorcy myślący o... ekspansji ogólnopolskiej.

- Na naszą ofertę najczęściej decydują się przedsiębiorcy dla których mobilność i rozwój ogólnopolski są bardzo istotne i aktywnie wykorzystują Business Linki w pozostałych miastach - mówi Przemysław Sola, manager Business Link Trójmiasto. Firma ta bowiem ma ofertę sieciową. Klienci w ramach pakietów mogą korzystać z usług biura w 11 lokalizacjach w Polsce, m.in. w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Szczecinie, Łódzi, Lublinie, Toruniu, Wrocławiu, Katowicach. - W każdym z tych miejsc w ramach pakietu mogą czuć się jak u siebie. Wybierają nas też firmy, które rozważają wejście na nasz trójmiejski rynek, ale wstępny etap tych rozważań nie wymaga jeszcze wynajęcia stałej siedziby.
- O4 spotkało się z niezwykłym zainteresowaniem rynku - w zasadzie biur prywatnych nie mamy już dostępnych wcale, choć rzecz jest bardzo dynamiczna i wpisujemy kolejnych chętnych na listę - mówi Marta Moksa, O4 managing director. - Ważne, że nie przyjmujemy do O4 wszystkich - na stronie i w komunikacji wyraźnie podkreślamy, że jest to przestrzeń dla biznesów innowacyjnych (głównie z obszaru nowych technologii) lub takich, które wnoszą dodatkową, cenną wartość do naszej społeczności. Stąd w O4 działają biuro tłumaczeń, centra HR czy agencje marketingowe. I takich właśnie podmiotów jest u nas najwięcej: innowacyjnych, marketingowych, programistycznych, HR, zarządzanie projektami, wsparcie funkcjonowania firm.
Business Link Trójmiasto ma do dyspozycji 36 biurek, 12 boksów (mikrobiura), do tego biura i sale konferencyjne. O4 to strefa open space na 35 biurek, prywatne biura/pokoje - 3 i 4-osobowe oraz mnóstwo innych miejsc do pracy twórczej (oxyzone, blue room, fun area, kuchnie oraz 6 salek na spotkania biznesowe) czy sale konferencyjne, czyli łącznie 2500 metrów kwadratowych. A jak z taką konkurencją radzą sobie bardziej kameralne biura?


- Mam na wynajem 3 biurka, które w tym momencie są zajęte na stałe - tzn. na czas nieokreślony z okresem wypowiedzenia 1 miesiąca. Dodatkowo mam dwa biurka na wynajem na godziny - najchętniej na cały dzień - mówi Kamila Chyła z Ikimasy. - Z oferty korzystają freelancerzy - osoby, które prowadzą własną działalność i nie chcą pracować w domu. Mam też salę warsztatową dla 12-15 osób dostępną na warsztaty i szkolenia w tygodniu oraz w weekendy.
- Do dyspozycji dla coworkerów mamy 7 stanowisk pracy oraz salkę konferencyjną, salkę spotkań, pomieszczenia socjalne w pełni wyposażone. Na tą chwilę wolne mamy jedynie 2 biurka, z czego tak naprawdę jedno do dyspozycji w Pakiecie Prestiż, czyli dostęp bez ograniczeń - mówi Adriana Lewandowska z Projekt Lokale.
Inną drogę wybrała firm Growski z Gdańska.

- Po latach działalności zdecydowaliśmy się skupić na usługach dla firm. Zrezygnowaliśmy z coworkingu, który wymaga dużych nakładów inwestycyjnych i jest obecnie bardzo konkurencyjny i skupiliśmy się prowadzeniu wirtualnego biura, księgowości oraz obsługi korespondencji - mówi Michał Sobolewski, prezes firmy Growski. - W tym się specjalizujemy. Pomagamy młodym firmom dopiero startującym na rynku, osobom prowadzącym jednoosobowe działalności, widzimy też duże zainteresowanie firm z obwodu kaliningradzkiego, które potrzebują pomocy w poruszaniu się na naszym rynku.
Ile kosztuje wynajęcie biurka?

Od 10 do 40 zł, za godzinę lub dzień. Zwykle jednak firmy oferują pakiety, miesięczne lub kilkudniowe - od 130 zł do 500 zł miesięcznie. W droższych pakietach oprócz korzystania z coworkingu mamy jeszcze usługi dodatkowe, np. obsługa wirtualnego biura czy obsługa korespondencji. Z dostępnością bywa różnie, wszystko zależy od wielkości biura i popularności danego adresu. Zdecydowanie droższe jest wynajęcie zamkniętych biur.

- O4 działa na zasadzie członkostwa - w ramach tego członkostwa są różne poziomy uprawnień i przywilejów - od bycia częścią tej społeczności i korzystanie z usług niematerialnych, zbudowanych na 3 z 4 filarów O4: Go Global (wsparcie wyjścia firm na świat poprzez relacje O4 z zagranicznymi partnerami oraz wspieranie tego procesu eventowe), Finansowanie (dostęp do inwestorów i różnych form wsparcia finansowego), Edukacja (w rozumieniu zarówno dosłownym - e-learning, gimnazjum dla dzieci, szkolenia dla dorosłych i przenośnym - jak bycie częścią procesu Nowej Ekonomii). Czwartym filarem jest Smart Space, czyli nowoczesna przestrzeń i infrastruktura - wyjaśnia Marta Moksa. - Koszty członkostwa wahają się od 50 zł (1 wejście w miesiącu, udział w zamkniętych eventach, dostęp do społeczności) do 2 390 zł za wyłączny dostęp do czteroosobowego pokoju. Ceny są ustalone w systemie "wszystko w pakiecie" - w ramach płacenia jednej stawki, nasi członkowie mają dostęp do wszystkich udogodnień (concierge, recepcja, kuchnia, godziny salek konferencyjnych w abonamencie) i nie ponoszą żadnych dodatkowych kosztów za zużycie mediów czy internet.
- W ramach Pakietu Standard za 390 zł netto miesięcznie oferujemy m.in. profesjonalne miejsce do codziennej pracy oraz spotkań z klientami. Do dyspozycji jest biurko, internet, 2 salki spotkań, sekretariat, kuchnia, szatnia i wszelkie urządzenia - mówi Adriana Lewandowska. - Po dopłaceniu 100 zł można korzystać z biura bez ograniczenia czasowego, czyli np. w godzinach wieczornych. W ramach Pakietu Minimum za 250zł netto miesięcznie oferujemy rejestrację firmy pod naszym adresem, profesjonalne miejsce spotkań z klientami (do 4 godzin tygodniowo), wspólny sekretariat obsługujący pocztę oraz spotkania, czy zamykana na klucz szafka. Jest jeszcze opcja za 199 zł jeśli klient nie korzysta z  salek spotkań z klientem. Mamy jeszcze pakiet Pakietu Prestiż za 590 zł, czyli biurko na wyłączność, pełen dostęp do biura 7 dni w tygodniu, klucze do biura, szyld na zewnątrz.

Dodaj zdjęcie do artykułu
Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Tytuł:
Treść:
Autor (opcjonalny):
E-mail (opcjonalny):
Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Opinie (razem: 67)

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Kursy średnie walut

EUR 4.27
USD 3.95
CHF 3.98
GBP 4.93
JPY (100) 3.55

Moim zdaniem

Strefa start-up

Najczęściej czytane