• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal DCT zyska kolejnego klienta. Alians 2M w Gdańsku?

Robert Kiewlicz
11 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
2M, wspólny serwis oferowany przez Maersk Line i firmę MSC, ma gwarantować klientom obu firm dostępność 185 statków, o łącznej pojemności 2,1 mln TEU. 2M, wspólny serwis oferowany przez Maersk Line i firmę MSC, ma gwarantować klientom obu firm dostępność 185 statków, o łącznej pojemności 2,1 mln TEU.

Alians 2M - czyli współpraca Maersk Line i Mediterranean Shipping Company - rozpocznie działalność na początku 2015 roku. Gdański terminal DCT już przygotowuje się do obsługi nowego klienta. Szczegóły aliansu nie są jeszcze znane, ale istnieje duże prawdopodobieństwo, że statki MSC będą zawijać do Gdańska.


Zobacz, jak pracują potężne suwnice STS w DCT Gdańsk.

Nowy terminal, czyli DCT II ma zostać ukończony w 2016 roku. Nowy terminal, czyli DCT II ma zostać ukończony w 2016 roku.

Usługa 2M, wspólny serwis oferowany przez Maersk Line i firmę MSC, to dziesięcioletnie porozumienie pomiędzy armatorami. Ma ono gwarantować klientom obu firm dostępność 185 statków, o łącznej pojemności 2,1 mln TEU.

- Rozszerzenie portfolio naszych usług to odpowiedź na rosnące oczekiwania rynku. W drugim kwartale 2014 roku zanotowaliśmy globalny wzrost wolumenu o 5 proc. Przy prognozowanym rozwoju obrotów i popytu na poziomie 4-5 proc., Maersk Line z wolumenem na poziomie 6,6 proc. już teraz wyprzedza ten wynik. Jednocześnie oceny wystawione przez analityków branży transportu morskiego z SeaIntel, w zakresie terminowości (86,1 proc. w przypadku Maersk Line), plasują naszą firmę na pozycji lidera branży, oferującego niezawodne usługi i jakościową obsługę - mówi Ingrid Uppelschoten-Snelderwaard, prezes Maersk Line w Polsce. - Bacznie obserwujemy nie tylko stan branży transportu morskiego, ale też globalną sytuację ekonomiczną i tendencje rynkowe. Dywersyfikacja usług to odpowiedź na potrzeby klientów i zmiany gospodarcze.

Alians 2M ma obsługiwać przewozy na linii Azja - Europa, Transatlantyk, Transpacyfik. - Dla nas każda konsolidacja na rynku kontenerowym jest rzeczą dobrą. Dzięki temu większa liczba klientów ma możliwość uzyskania wystarczającej "masy krytycznej", aby przypłynąć do nas dużymi statkami. My jako terminal, poza wysokim standardem obsługi mamy coś jeszcze, co umożliwia nam obsługę dużych statków: głębokowodne nabrzeże i bardzo wysoką produktywność pracy, która jest porównywalna, a czasem lepsza niż w portach niemieckich. W związku z konsolidacją na rynku poszerza się liczba klientów zainteresowanych naszymi usługami - mówi Dominik Landa, dyrektor handlowy DCT. - W przypadku aliansu 2M otwiera się możliwość współpracy z nowym armatorem. Jeśli podjęta zostanie ostateczna decyzja i uzyskane wszelkie niezbędne zgody, to obsługiwać będziemy większą liczbę kontenerów. Klienci docelowi będą mieli możliwość wyboru pomiędzy ofertami dwóch armatorów. Polityka handlowa w ramach aliansu ma bowiem pozostać oddzielna.

Czy uważasz, że rynek przewozów kontenerowych to przyszłość naszych portów?


Jak twierdzi Landa, nie ma jeszcze całkowitej pewności czy zawijać będą do Gdańska statki MSC. - Najprawdopodobniej zawijać będzie do nas statek oceaniczny, na którym będą po prostu kontenery należące do Maerska i MSC. Nie da się jednak wykluczyć, że będą też osobne zawinięcia statków MSC. To jednak pozostaje w gestii armatorów - dodaje. - Więcej szczegółów na temat 2M znanych ma być w październiku, a armatorzy mają rozpocząć współpracę w ramach aliansu z początkiem 2015 roku. Jeśli tak się stanie, to pierwsze statki trafią do DCT w pierwszym kwartale 2015 roku.

Gdański terminal szykuje się też do rozpoczęcia budowy DCT2. Nowy terminal będzie usytuowany pomiędzy pirsem rudowym a istniejącym już terminalem zobacz na mapie Gdańska. Port Gdański wydzierżawił na ten cel ok. 27 hektarów. - W zimie 2014 lub na początku 2015 roku rozpoczniemy pierwsze prace przygotowawcze do budowy DCT2 - dodaje Landa. - Jak zawsze najwięcej pracy jest zanim jeszcze zostanie wbita pierwsza łopata. W chwili obecnej zamykamy finansowanie tej inwestycji, mamy wszelkiego rodzaju zgody środowiskowe i wybranego inżyniera kontraktu. W najbliższym czasie będziemy starali się o uzyskanie pozwolenia na budowę.

Plany zakładają, że zanurzenie przy długim na ponad 600 m nabrzeżu DCT2 będzie wynosiło 16,5 m. Wysoki standard obsługi zapewnić ma siedem dźwigów nabrzeżowych klasy super-postpanamax o wysięgu 25 rzędów kontenerów. Docelowa roczna pojemność terminalu DCT2 jest szacowana na 2,5 mln TEU, co wraz z DCT pozwoli uzyskać łączną zdolność przeładunkową do 4 mln TEU rocznie, po oddaniu terminalu do użytku.

- Sama struktura nowego terminalu będzie umożliwiała uzyskiwanie jeszcze wyższych niż dotychczas rat obsługi statków. Chcemy aby nasz terminal był przystosowany do statków, których jeszcze nie ma na rynku, a które mają być zbudowane w najbliższych latach - 19 czy 24 tys. TEU - twierdzi Landa. - Chcemy statki tej wielkości obsługiwać. Kiedy DCT było budowane to nikt w Polsce nie wierzył, że jakiekolwiek statki oceaniczne będą obsługiwane w naszych portach, a co dopiero największe i najnowocześniejsze na świecie. Dlatego od razu przygotowaliśmy inwestycję wykraczającą poza dzisiejsze potrzeby.

Maersk Mc-Kinney Møller cumuje w DCT

Kontenerowiec Maersk Elba zawitał do gdańskiego terminalu DCT.

Miejsca

Opinie (50) 5 zablokowanych

  • Niższa średnia STS

    Całym tym cyrkiem kręci dział operacyjny. Wystarczy jak zrobimy średnią 15 kontenerów na godzinę na każdym z STS. Oceanik zabierze mniej kontenerów. Mniejsze statki się troszkę opóźnią. I tak przez parę tygodni. Jak wszyscy wiemy w Dct jest łańcuszek. Wystarczy że RTG będzie wolniej pracować i IMV a STS bez kontenerów nic nie zrobi. Ciekawe co na to Meaersk? Raczej nie będzie klepać po plecach zarządu DCT. Może zrozumieją że warto nas chociaż troszkę doceniać. A nie powtarzać Czy będą jakieś podwyżki? Nie a dlaczego bo NIE...

    • 7 3

  • 100 % (1)

    No jakby nie liczyc to dodatkowy klient dla DCT to wzrost o 100%. Brawo. Doskonala robota.

    • 1 2

    • do Q

      Ale to nie jest zasługa zarządu DCT tylko decyzja armatorów. Ale fajnie jest bic brawo samemu sobie:D

      • 3 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane