• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal gazowy na Pomorzu. Lotos szykuje się do inwestycji

Robert Kiewlicz
15 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda. To specjalny statek z instalacjami do magazynowania, przeładunku i regazyfikacji gazu skroplonego. Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda. To specjalny statek z instalacjami do magazynowania, przeładunku i regazyfikacji gazu skroplonego.

Coraz bliżej budowy terminalu gazowego na Pomorzu. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, są już gotowe plany tej inwestycji. Budowę pływającego terminalu do odbioru gazu LPG oraz regazyfikowanego gazu skroplonego LNG na Zatoce Puckiej zapowiadano od dawna, kilka lat temu projekt trafił jednak do szuflady. Teraz został odkurzony, a Grupa Lotos już przymierza się do zakupu gazu ze Stanów Zjednoczonych i planuje budowę nowych instalacji w rafinerii właśnie z myślą o gazoporcie. Z gazu produkowany ma być propylen.



Co jest największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa energetycznego kraju?

Terminal gazowy na Pomorzu to odświeżony projekt, w którego budowę miało być zaangażowane Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Plany realizacji inwestycji sięgają 2008 roku, a jej koszt szacowano wówczas na ok. 800 mln zł. W 2010 roku zawieszono jednak inwestycję, a jednym z powodów było to, że nie trafiła ona na listę projektów energetycznych, które dofinansować miała Unia Europejska.

Pływający terminal ma być częścią podmorskiego gazociągu o długości ok. 40 km, łączącego magazyny gazu w Kosakowie ze stacją redukcyjno-pomiarową Grupy Lotos. Według planów punkt przeładunkowy zlokalizowany ma być na wodach Zatoki Puckiej, w odległości ok. 7 km od miejscowości Mechelinki. Terminal ma w ciągu roku odbierać do 1,5 mld m sześc. gazu.

Lotos nie che komentować projektu budowy gazoportu. Nie wiadomo też jak na razie, kto będzie finansował inwestycję. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, spółka przygotowuje się jednak do negocjacji dostaw gazu ze Stanów Zjednoczonych. Lotos miałby uczestniczyć w tzw. zakupach grupowych wraz z innymi polskimi spółkami.

Lotos szykuje się do nowych inwestycji


Koncern zainteresowany jest dostawami LPG ze względu na plany budowy instalacji do produkcji propylenu. Koszt nowej inwestycji szacowany jest na 3 do 6 mld zł. Chodzi o budowę instalacji produkującej propylen metodą PDH. Podobny projekt ma w planach Grupa Azoty. Jej inwestycja w Policach pozwoli na produkcję 400 tys. ton propylenu rocznie.
Lokalizacja terminalu gazowego na Zatoce Puckiej. Lokalizacja terminalu gazowego na Zatoce Puckiej.

Propylen jest jedną z dwóch podstawowych, obok etylenu, substancji będących bazą do wytwarzania dalszych półproduktów chemicznych. Wykorzystywany jest między innymi do produkcji: rozpuszczalników, farb akrylowych, kwasu akrylowego oraz polipropylenu znajdującego zastosowanie w przemyśle włókienniczym, samochodowym, a także w produkcji opakowań. Obecnie Polska jest importerem propylenu. Rocznie sprowadzamy ok. 150 tys. ton tego surowca.

To nie pierwsza próba inwestycji Lotosu w branżę chemiczną. W grudniu 2013 roku Grupa Lotos i Grupa Azoty podpisały porozumienie w sprawie powołania spółki celowej i wykonania pełnego studium wykonalności inwestycji w Gdańsku. Chodziło o fabrykę petrochemiczną, jaka miała zostać wybudowana w sąsiedztwie Lotosu. Koszt inwestycji szacowano wstępnie na 12 mld zł. Prace nad projektem trwały ponad rok. Lotos rozpoczął nawet wykup potrzebnych działek, których łączna powierzchnia to ok. 13 ha. W październiku ub. roku Lotos kupił 8,2 ha od InvestGda. Chodzi o tereny na wschód od rafinerii, pomiędzy ulicami Benzynową i Płońską. Budowa miała się rozpocząć w 2016 roku. Uruchomienie zakładu planowano na 2019 r. W 2015 roku, ze względu na trudną sytuację rynkową, spółki podjęły decyzję o odłożeniu realizacji projektu.

Pływający terminal działa już na Litwie

Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda. To gazowiec adaptowany na potrzeby magazynowania i regazyfikacji gazu skroplonego, typu FSRU (Floating Storage and Regasification Unit). Zakotwiczony jest w pobliżu specjalnie przygotowanego dla niego nabrzeża.

- Jednostkę nazwano symbolicznie "Independence", gdyż ma ona zagwarantować Litwie, a docelowo regionowi państw bałtyckich, niezależność energetyczną. Wciąż trudno przewidzieć, czy ten projekt realizowany z pobudek politycznych w ciągu najbliższych lat stanie się rentowną inwestycją. Gazowiec, który zakotwiczył w Kłajpedzie, został zbudowany w Korei Południowej na zlecenie norweskiej spółki Höegh LNG, która jest jego właścicielem. Litwa podpisała z nią umowę o leasingu - przez 10 lat Litwa ma zapłacić norweskiej spółce ok. 690 mln dolarów (koszty leasingu przez pierwsze dwa lata mają nie przekraczać sumy 156,2 tys. dolarów dziennie). Litwa zapewniła sobie w kontrakcie opcję kupna jednostki, w celu jej eksploatowania przez kolejne 30 lat. To unikatowe rozwiązanie przy tego typu konstrukcjach - FSRU są oferowane wyłącznie jako leasing i tylko Litwa ma opcję wykupu. Po wykorzystaniu tej możliwości koszt utrzymania terminalu spadłby o 50 proc. - twierdzi Joanna Hyndle-Hussein z Ośrodka Studiów Wschodnich.

Indpendence ma ok. 300 m długości i ma na pokładzie cztery zbiorniki mogące pomieścić 170 tys. m sześc. LNG.


Indpendence ma ok. 300 m długości i ma na pokładzie cztery zbiorniki mogące pomieścić 170 tys. m sześc. LNG - z tego powodu terminal nie może przyjmować największych gazowców Q-Flex i Q-Max, mieszczących ponad 200 tys. m sześc. LNG. Płynny surowiec po regazyfikacji jest natychmiast wtłaczany do sieci.

Obecnie jedynym zakontraktowanym dostawcą gazu do terminalu jest norweski Statoil. Gaz dostarczany przez Norwegów jest jednak w chwili obecnej droższy niż ten, jaki Litwa dostaje z sieci Gazpromu. Kwestia litewskiego terminalu staje się więc dyskusyjna. Pojawiają się też głosy, że w tej sprawie kwestie polityczne przesłoniły rachunek ekonomiczny.

Magazyny PGNiG czekają na gaz

Jednym z powodów budowy pływającego terminalu miały być nowe magazyny w PGNiG w Kosakowie. Magazyn w kawernach solnych, składający się z części napowierzchniowej i górniczej rozpoczął działalność na początku 2014 roku. Docelowo w ramach inwestycji do 2021 roku ma powstać około 300 mln m sześc. pojemności magazynowych.

Zwiększanie zdolności magazynowych gazu ziemnego jest obok budowy terminalu LNG w Świnoujściu, terminalu naftowego PERN w Gdańsku, rozbudowy Naftoportu i połączeń sieci gazowych między państwami Europy Środkowo-Wschodniej oraz eksploatacji krajowych złóż gazu i ropy naftowej, ważnym elementem w umacnianiu polskiego bezpieczeństwa energetycznego.

Miejsca

  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (80)

  • A ta ruła na dnie będzie zrobiona z amelinium?

    • 4 2

  • swoją droga to czekam teraz na zablokowanie inwestycji pzrez PISlamistów (1)

    tak jak to zrobili z elektrownia w ostatnich dniach

    • 12 16

    • .......

      ..a co z blokowaniem przez POpaprancow Swinoujscia, autostrad, polskiego przemyslu, itp..? jestes osiol albo placa ci za siedzenie przed komputerem i szkalowanie wybranych opcji politycznych.

      • 10 5

  • Dlaczego gazu nie wpuścić do sieci? (5)

    Oczywiście za gazu będą robić jakiś propylen, zamiast wpuścić go do sieci i obniżyć np koszty ogrzewania domów czy tankowania samochodów na gaz!

    • 6 8

    • nie masz racji (2)

      taki skroplony gaz jest droższy niż normalny, jeśli wpuszcza go do sieci to gaz nie stanieje tylko zdrożeje , i to jest bezsens tej inwestycji , przeczytaj jeszcze raz ten tekst , przecież tam jest napisane ze ten gaz jest droższy niż Gazpromu , to samo jest z naszym gazem w Świnoujściu . Tak wiec nie licz na jakaś zniżkę, raczej jak ten gaz puszcza w sieć to licz na podwyżkę

      • 3 3

      • (1)

        Ciężko u Ciebie z myśleniem. Gaz z gazpromu bez inwestycji w gazoporty byłby dużo droższy. Teraz jak ruscy nie będą chcieli obniżyć możemy kupić gdzie indziej. Wcześniej jak nie chcieli obniżyć mogliśmy ich co najwyżej pocałować w du**

        • 1 3

        • Jak cena będzie zbliżona to od rusków całkiem bym nie brał. To państwo to dla nas potencjalne zagrożenie a po co wzmacniać wroga?

          • 3 0

    • (1)

      propen czyli propylen to też gaz i nie myl kobieto LPG i LNG, LPG to propan butan znany z butli i jako autogaz, LNG to ciekły metan, gaz ziemny, taki do kuchenek

      tak w skrocie

      • 1 0

      • Drogi

        Chemiku, na gazie do kuchenek też jeżdżą auta nawet takie całkiem spore. Autobusy na przykład.

        • 0 0

  • No dobrze, fajnie terminal pywający na środku zatoki. Pytanie - taki terminal musi (1)

    mieć strefę bezpieczeństwa kto i jak dużą powierzchnię będzie ochraniał?? Co z pływającymi różnymi jednostkami po zatoce??

    • 12 1

    • Strefa zamknieta w promieniu 500 metrow

      • 0 0

  • Jak zwykle mieszkańcy są pomijani

    Zobaczcie co się działo! Od lat walczymy o bezpieczeństwo:
    http://kosakowo.info/?p=3000
    ale co tam zdanie ludzi, oni się przecież nie liczą.
    A to drugi niezależny serwis informacyjny gminy Kosakowo:
    http://www.rgkosakowo.pl/sprzeciw-mieszkancow/

    Zobaczcie co się u nas dzieje!

    • 11 5

  • zbudowac samemu (1)

    Budowa gotowego LNG RV w Korei 150tysm3 pojemnosci kosztuje ok.300mln USD to czemu Lotos nie kupi sobie takiego statku - reszta kosztow pewnie nie bylaby wieksza niz drugie tyle. Polskie stocznie moga zbudowac taki statek, ale o znacznie mniejszej pojemnosci -w innej technologii budowy zbiornikow wiec raczej przy planowanej wydajnosci portu to odpada.

    • 3 1

    • w lotosie się nie mysli

      Lotos to korporacja.

      • 0 1

  • Mimo wszystko nie wiem czy bardziej korzystne nie było by położenie nacisku na wydobywanie swojego gazu?Pytam się bo jestem ciemny w tym temacie.

    • 4 2

  • uwazają Jankesów za idiotów , oni będa do Europy przysyłac tani gaz (1)

    jak moga każa ilośc sprzedać w Azji trzy razy drożej.

    • 2 3

    • Może nie wiesz ale od niedawna już wysyłają statki z gazem do europy

      • 1 1

  • Jest kilka kwestii

    • 2 0

  • Trochę kontrowersji (1)

    1. Jaki był sens budowy terminalu w Świnoujściu?
    2. Jaki jest sens budowy 40 km od LOTOSu i tym samym infrastruktury portowej?

    • 6 5

    • Jaki był sens budowy w Swinoujściu?? To tylko wie pis i prezydent Lech Kaczyński. Tak się chwalili planami i rozpoczęciem budowy.Otwarcie budowy to była wielka pompa

      • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane