• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trojmiasto - tylko razem na globalnym rynku

Robert Kiewlicz
20 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • - Warto pomyśleć o wspólnym promowaniu się na świecie jako Trójmiasto. Dla dużego, poważnego inwestora lokalne animozje nie mają żadnego znaczenia - mówiła podczas spotkania w Olivia Business Centre redaktor naczelna fDi Magazine - Courtney Fingar.
  • Goście 18.02.2016  Spotkanie z redaktor naczelną FDI Magazine   Courtney Fingar oraz wykład "Gdańsk in a global context"
  • Goście 18.02.2016  Spotkanie z redaktor naczelną FDI Magazine   Courtney Fingar oraz wykład "Gdańsk in a global context"
  • Michał Kaczorowski - Trojmiasto.pl 18.02.2016  Spotkanie z redaktor naczelną FDI Magazine Courtney Fingar oraz wykład "Gdańsk in a global context"
  • Courtney Fingar 18.02.2016  Spotkanie z redaktor naczelną FDI Magazine Courtney Fingar oraz wykład "Gdańsk in a global context"
  • Goście 18.02.2016 Spotkanie z redaktor naczelną FDI Magazine   Courtney Fingar oraz wykład "Gdańsk in a global context"
  • Goście 18.02.2016  Spotkanie z redaktor naczelną FDI Magazine Courtney Fingar oraz wykład "Gdańsk in a global context"
  • Goście 18.02.2016  Spotkanie z redaktor naczelną FDI Magazine   Courtney Fingar oraz wykład "Gdańsk in a global context"
  • Courtney Fingar 18.02.2016  Spotkanie z redaktor naczelną FDI Magazine   Courtney Fingar oraz wykład "Gdańsk in a global context"
  • Courtney Fingar 18.02.2016  Spotkanie z redaktor naczelną FDI Magazine   Courtney Fingar oraz wykład "Gdańsk in a global context"
  • Mirosław Szreder - prorektor ds. Rozwoju i Finansów UG 18.02.2016  Spotkanie z redaktor naczelną FDI Magazine Courtney Fingar oraz wykład "Gdańsk in a global context"
  • Cornelia Pieper - Konsul Generalna Republiki Federalnej Niemiec (z lewej) 18.02.2016 Spotkanie z redaktor naczelną FDI Magazine   Courtney Fingar oraz wykład "Gdańsk in a global context"
  • Courtney Fingar 18.02.2016  Spotkanie z redaktor naczelną FDI Magazine   Courtney Fingar oraz wykład "Gdańsk in a global context"
  • Goście 18.02.2016  Spotkanie z redaktor naczelną FDI Magazine   Courtney Fingar oraz wykład "Gdańsk in a global context"
  • Goście 18.02.2016  Spotkanie z redaktor naczelną FDI Magazine   Courtney Fingar oraz wykład "Gdańsk in a global context"
  • Monika Bogdanowicz (z lewej) i Małgorzata Tobiszewska. 18.02.2016  Spotkanie z redaktor naczelną FDI Magazine Courtney Fingar oraz wykład "Gdańsk in a global context"
  • Goście 18.02.2016  Spotkanie z redaktor naczelną FDI Magazine   Courtney Fingar oraz wykład "Gdańsk in a global context"
  • Goście 18.02.2016  Spotkanie z redaktor naczelną FDI Magazine   Courtney Fingar oraz wykład "Gdańsk in a global context"
  • Maciej Grabski - Olivia Business Center 18.02.2016  Spotkanie z redaktor naczelną FDI Magazine   Courtney Fingar oraz wykład "Gdańsk in a global context"
  • Goście 18.02.2016  Spotkanie z redaktor naczelną FDI Magazine   Courtney Fingar oraz wykład "Gdańsk in a global context"
  • Jake Jephcott - Business Development Director O4 18.02.2016  Spotkanie z redaktor naczelną FDI Magazine   Courtney Fingar oraz wykład "Gdańsk in a global context"
  • Goście 18.02.2016  Spotkanie z redaktor naczelną FDI Magazine   Courtney Fingar oraz wykład "Gdańsk in a global context"
  • Goście 18.02.2016  Spotkanie z redaktor naczelną FDI Magazine   Courtney Fingar oraz wykład "Gdańsk in a global context"

Postawić na agresywny marketing w mediach tradycyjnych i elektronicznych, nie zaniedbywać starych, ale zabiegać też o nowych inwestorów, szczególnie z Azji, i prezentować się światu jako miejsce nowoczesnych inwestycji. Przede wszystkim jednak postawić na markę Trójmiasto/TriCity i zapomnieć o lokalnych animozjach. To najważniejsze wnioski, jakie zaprezentowała podczas spotkania w Olivia Business Centre Courtney Fingar - redaktor naczelna "fDi Magazine", specjalistycznej publikacji Financial Times poświęconej bezpośrednim inwestycjom zagranicznym.



Czy Trójmiasto powinno wspólnie występować we wszelkiego rodzaju rankingach?

W przygotowanym przez "fDi" raporcie "Europejskie miasta i regiony przyszłości w latach 2016/2017", w pierwszej dwudziestce piątce nie ma ani Gdańska, ani Gdyni, ani Trójmiasta jako aglomeracji. W Top 25 są za to Warszawa i Wrocław. Natomiast w rankingu "Polskie miasta przyszłości 2015/16", Gdańsk zajął szóste miejsce, Gdynia dziewiąte, natomiast Sopot nie został zupełnie zakwalifikowany do rankingu, bo jest za mały. Wówczas ocenie poddano 50 różnej wielkości polskich miast. Czy to oznacza, że Gdańsk i Trójmiasto robią wciąż za mało, by konkurować z najlepszymi o ważne zagraniczne inwestycje?

- Warto pomyśleć o wspólnym promowaniu się na świecie jako Trójmiasto/TriCity. Dla dużego, poważnego inwestora lokalne animozje nie mają żadnego znaczenia. Trzeba też zdobywać kontakty na bardzo obecnie ważnym rynku azjatyckim, nie zaniedbując Stanów Zjednoczonych czy inwestorów europejskich, którzy są już obecni w Trójmieście. Studenci z Azji mogą być świetnymi ambasadorami Trójmiasta po powrocie w rodzinne strony - twierdzi Courtney Fingar.
- Już od blisko dekady wszyscy profesjonalni doradcy w zakresie lokalizacji tacy jak McKinsey, CBRE, Hackett Group, Delloite, EY, PWC, w swoich raportach używają danych dla całego Trójmiasta. To jeden zespolony organizm urbanistyczny ze wspólnym transportem publicznym, drogowym, edukacyjnym itd. Co do trendów - potwierdzam, że w zakresie centrów usług wspólnych, Azja coraz częściej zagląda do Polski, w tym też do Trójmiasta. Niemniej nie ma to nic wspólnego z sytuacją w Chinach czy w Japonii. Głównie chodzi o znamiona kryzysu na rynku bankowym, paliw oraz ogólnie trudnej sytuacji gospodarczej w Europie Zachodniej, w tym w Skandynawii i Niemczech. To właśnie dlatego azjatyckie korporacje szukają w Europie oszczędności - mówi Mariusz Wiśniewski, szef biura regionalnego CBRE w Gdańsku, jednej największych firm doradczych z zakresu nieruchomości komercyjnych.
- Każdy proces inwestycyjny bazuje przede wszystkim na twardych danych finansowych i to na tej podstawie inwestor podejmuje ostateczną decyzję. Oczywiście dobrze, że Trójmiasto istnieje w świadomości osób z innych krajów, bo sama nazwa sugeruje, że jest to coś więcej niż jedno miasto. Samodzielnie poszczególne miasta mają swoje specyfiki i liczne zalety, jednak plasują się jako miasta średniej wielkości. Trójmiasto i cała aglomeracja to na pewno więcej mieszańców i większe możliwości - mówi Marcin Faleńczyk, zastępca dyrektora Invest in Pomerania.
Courtney Fingar stwierdziła też, że Gdańsk i Trójmiasto muszą całkowicie na nowo wymyślić historię, którą chcą o sobie opowiedzieć światu.

- Dotąd byliście kojarzeni głównie z Solidarnością, walką z komunistami, portami i stoczniami. Dla wielu ludzi na świecie Trójmiasto to jednak negatywne skojarzenia takie jak: postkomunizm i postindustrialne miasto stoczniowe. To przecież nieprawda, a na świecie lubiane są historie rewitalizacji i przekształcania terenów postoczniowych w nowoczesne dzielnice. To właśnie jest szansa dla was. Inne pokazanie regionu, jako prężnego, nowoczesnego miejsca z międzynarodowymi inwestycjami z branży IT, czy usług dla biznesu - dodaje Fingar.
Według Fingar ważne jest też ustalenie, w jakie branże chcemy inwestować.

- Nie można ściągać inwestorów z każdego sektora. Trzeba postawić na specjalizację. Jeśli stawiamy na IT, to należy się w nią "wgryźć", poznać język, żargon tej branży, nowe trendy. Ważne jest także, aby przewidywać, gdzie dana branża znajdzie się za 5, 10 czy 20 lat. Do promocji regionu warto też wykorzystać polską diasporę, która jest bardzo liczna na świecie. Świetnym przykładem jest Irlandia. Irlandczyków rozsianych po świecie rząd Irlandii zachęca, by dawali oni znać, jeśli firmy z kraju, w którym mieszkają, szukają nowych miejsc do inwestycji. Jeśli taki biznes uda się "dopiąć" to osoba, która poinformowała o tym odpowiednie instytucje w Dublinie może liczyć na procent od transakcji - twierdzi Fingar.
- 2016 rok w Trójmieście będzie ponownie rekordowy pod względem liczby nowych projektów SSC, Trójmiasto zdecydowanie umacnia swoją pozycję w pierwszej trójce obok Krakowa i Wrocławia. W tym roku, w odróżnieniu od poprzednich, będzie jednak więcej projektów typu SSC (centra usług wspólnych) niż IT czy BPO (sektor usług dla biznesu). W znacznie większym stopniu inwestorzy będą pochodzić z Niemiec, Skandynawii. To tutaj powinna się skupić promocja Trójmiasta w najbliższym roku. Pod kątem podaży na powierzchnię biurową zapowiada nam się najlepszy rok w historii naszej firmy w Trójmieście, niemniej martwi nas zbyt mała liczba projektów w budowie. Olivia Star jest już w dużej części skomercjalizowana, III etap Alchemii również posiada już pierwszego dużego najemcę. Trzeba więc wspierać deweloperów w ich wysiłkach, bo to w dużej mierze dzięki nim Trójmiasto jest konkurencyjne w stosunku nie tyko do Krakowa i Wrocławia, ale również Pragi, Bratysławy, Budapesztu i Bukaresztu - podsumowuje Wiśniewski.

Miejsca

Opinie (43) 1 zablokowana

  • w Trójmieście brak jest terenów inwestycyjnych a do tego (1)

    Nie godze się na przemysł.

    • 2 51

    • no coment

      • 6 2

  • Globalny rynek, brzmi dumnie (3)

    Tymczasem nie ma nawet wspólnego biletu, o przepraszam jest, w cenie przewyższającej eksploatację samochodu. Miasteczka wielkości Ursynowa o ambicjach większych niż Londyn z Nowym Jorkiem

    • 54 5

    • TO samo można powiedzieć o Warszawie, że to jest mała dzielnica 40 mln Sznaghaju (2)

      ale nie o to chodzi.

      Co do wspólnego biletu na całą komunikację w 100% zgadzam. Wstyd.

      • 9 0

      • 40 mln? trochę przesadziłeś (1)

        Tak ze dwa razy

        • 0 1

        • nie
          po prostu uwzględnił przedmieścia
          ichniejsze Pruszcze i Rumie

          • 2 0

  • To juz dawno powinno byc jedno miasto. Od Wejherowa az do Pruszcza. PRL zmarnowal okazje bo wtedy zrobiono by to dekretem bez zbednych ceregieli. Teraz juz tak latwo nie jest. Po polaczeniu powstaloby duze miasto zdolne konkurowac z Warszawa. Teraz jest to zbieranina skloconych miast, ktore nie sa w stanie uzgodnic najprostszych zeczy typu jeden bilet dla aglomeracji (wiem, ze jakis tam jest, ale w kiosku obok kupic go nie moge wiec w zasadzie nie istnieje).

    • 49 7

  • Musimy isc sladem ''Doliny krzemowej '' (1)

    High - Tech city lub tez Techcity a najciekawiej przedstawil pewna koncepcje jakis polski profesor iz PL powinno to promowac jako '' Technopolis '' lecz w nazwie '' TechnoPolish lub TechnoPoland '' . Musimy znalezc nazwe łacząca innowacje, technologie, trojmiasto, miasto, Polska itd w jakis krotki slowny trik . Lub oderwac sie od '' trojmiasto '' np. Techland '' lub Tech3 , Tech3PL , Tech3city, 3citech '' albo wymyslic cos calkiem nowego bez zawarcia tech czy tri czy city.np. 3CT. .....3CTI ....3CTI - made in Poland ..w 3CTI .mamy 3 , mamy c jako city , mamy T jako technologie i mamy I jako innowacje . Nazwa tez musi byc innowacyjna, swieza , krotka i takie stosuje USA do okreslania np. nowych modeli roznych wynalazkow '' cyfra plus dodatek '' gdyz to dobrze dziala na umysl .

    • 16 7

    • marzenia o dolinie krzemowej w trojmiescie sa jak marzenia swini o lataniu... przynajmniej na razie

      ehh, nie chcialem tu nic pisac, bo trace czas, ale musze wyjasnic ci czym jest lub byla dolina krzemowa w usa - tam powstaly firmy, ktore sa dzis gigantami it. za wzgledu na bliskosc osrodkow badawczych, uczelni i niskie podatki firmy wysokich technologii rosly tam jak grzyby po deszcu, ale co najwazniejsze - tam powstawaly nowe technologie, produkty. ktore dzis sa standardami rynkowymi.
      u nas firmy nie zajmuja sie badaniami, rozwojem nowych technologii.
      firmy it jakie sa w trojmiescie zatrudniaja... sam pracuje na takim stanowisku, wiec ciezko mi to napisac, ale tak niestety jest... zatrudniaja klepaczy kodu. nie ma szans na wymyslenie czegos nowego - klepiesz kod z uzyciem popularnych frameworkow i masz dostarczyc produkt na czas. to tyle. i nikt nie placi ci za to zebys cos wymyslal. nawet nikt nie pokusil sie o to, by dac pracownikom czas w piatek, by mogli popracowac nad jakims swoim projektem - co w europie zach nie jest wielkim dilem.
      masz klepac kod i tyle. nic innowacyjnego w ten sposob nie powstanie.
      dlatego nie bedzie tu doliny krzemowej - bo nie powstaja male innowacyjne firmy ale oddzialy duzych firm ze wzgledu na niskie koszta pracy.
      fajnie, ze mamy blisko uczelnie, ale na tych uczelniach musi zmienic sie sposob nauczania, musza wzbudzac w studentach kreatywnosc - to raz.
      a dwa - prowadzenie dzialalnosci musi byc proste jak teraz jest w UK.
      bez tych 2 rzeczy bedziemy drugimi indiami, a marzenia o dolinie krzemowej sa obecie tak realne jak marzenia swini o lataniu.
      a nazwa nie ma wiekszego znaczenia. na pewno nie ma sensu zaczynanie 'doliny krzemowej' od urzadzania konkursu na logo, slogan i hymn...

      • 8 1

  • Nie ma nas w popkulturowych nośnikach, np. popularnych filmach.

    Nie ma Gdańska i Sopotu, ale też w zasadzie Gdyni w popularnych filmach, masowo oglądanych w kinach, w serialach. Nie ma też miejsc tzw. wysokiej kultury, np. opery co do budynku i repertuaru godnych tego miejsca ( zestawienie z Wrocławiem jest dla nas masakrujące ). Komunikacyjnie, mimo wielości środków, jesteśmy sparaliżowani przez niedostępność cenową ( masowo przemieszczamy się pomiędzy miastami a nawet w ramach jednego Gdańska co transport to osobne bilety, np. ZTM a PKM ). Administracja wydaje się zupełnie wyalienowana z życia mieszkańców ( np. wyprzedane tereny i miejsca, na które nie ma wpływu, np. dziura budowlana, już nawet niezabepieczona przy plaży w Brzeźnie, zrujnowany główny trakt turystyczny: płyty chodnikowe na Długim Targu i Pobrzeżu ). Obrzydliwe wizytówki dworca autobusowego ( Wrocław buduje zupełnie nowy, po zrównaniu z ziemią kilkunastoletniego ) i otoczenia kolejowego ( tu w porównaniu z Wrocławiem ) jesteśmy bez szans ). Wszystko, co wizualnie się liczy to inwestycje prywatne. Niestety Trójmiasto leży odłogiem, nie leci z nami żaden pilot. Bazujemy na przeterminowanych nośnikach.

    • 30 6

  • Problemem Trojmiasta jest iz nie ma tzw. czegos '' jak np. wieza Eiffla (10)

    Miasta na swiecie dawniej i dzis tworza nawet nie przydatne jakies twory lecz majace byc czyms charakerystycznym i nam tego brak. Paryz ma wieze Eiffla, Hiszpania buduje bazylike - Sagrada Família, NY ma nowe ' wieze ' na miejscy WTC itd . a co my mamy jako to '' cos '' ? ano nic . I dlatego powinnismy stworzyc jakies '' dzielo artystyczne , duze w przestrzeni miejskiej . Nie zaden pomnik czy syrenke , nie !. To musi byc innowacyjnego co pokazane w Time, The economist ,NBC itd , od razu widzowi sie rzuci w oko i bedzie wiedzial ze '' to PL , To to slawne miejsce na Pomorzu gdzie tworza innowacje i wynalazki 22 wieku '' . Moze jakas potezna nowoczesna wieza , moze jakies dzielo technologiczne w formie artystycznej , moze jakis budynek z '' plastrow miodu '' ktory jest samowystarczalny energetycznie i ma ogrody na dachu oraz zbiera i gromadzi wode z deszczu ktora filtruje i podlewa te ogrody. . Tak postopil Paryz kiedy ludzie z swiata przestali sie interesowac muzeami i spadl ruch turystyczny w Paryzu i coz zrobili ?.rzecz genialna ! postawili szklana piramide w Luwrze !...wielu sie pukalo w glowe , wielu protestowalo ............a co jest dzis ? .Szlana piramida w Luwrze jest slawna na calym swiecie czyli trik okazal sie genialny . Tak wiec czas cos stworzyc do promocji na podobnej zasadzie jak owa '' Szklana piramida w Luwrze '' .

    • 18 10

    • Nowy Jork mam statułę wolności, nie jakieś wieże.

      • 5 0

    • Gdańsk jest znany na całym świecie i kojarzony z Solidarnością, Wałęsą i miejscem wybuchu II Wojny Światowej (2)

      Ostatnio duży wpływ na rozpromowanie miasta miało euro 2012 no a teraz coraz więcej osób przyjeżdża też ze względu na to że jest u nas dużo bezpieczniej niż w wielu tradycyjnych miejscach wypoczynku opanowanych obecnie przez imigrantów.

      Jest też coraz więcej nowych hoteli które oferują komfortowe warunki za przystępną zwłaszcza dla turystów z zachodu cenę. Swoje robi też dynamiczny rozwój lotniska z coraz to szerszą siatką połączeń

      Duży wpływ ma też to, że firmy z sektora outsourcingu usług biznesowych, które tu działają świetnie sobie radzą, a to przyciąga nowych inwestorów

      • 9 2

      • nie chodzi czy Gdansk jest kojarzony z Solidarnoscia itd. nie jarzysz ogolnie. (1)

        Kto w USA w kilku sekundowym spocie skojarzy jakies widoki miasta z tym ze to Gdansk ? nikt. Tam leca spoty miedzy Coca cola a podpaskami i nikogo zadne widoczki nie obchodza. Jak pokazesz przez 2 sekundy szklana piramide w luwrze to oczy łapia w mig miejsce ale nikt nie pojmie bez napisu czym jest widoczek Gdanska. Swiat sie robi obrazkowy i lata , miga i musi byc cos jak ''logo Coca cola czy nike '' zeby to w sekunde zalapac. pozdro

        • 6 0

        • no tak. jak nie pokażą szlkanej piramidy, ani wieży Eiffla, to obrazkowy burak nie skuma że mowa o Paryżu

          a tempora o mores o kur*

          • 2 1

    • Zrobić jeszcze większego Jezusa niż świebodziński! (2)

      I będziemy światową stolicą buractwa!

      • 4 2

      • bez tego jesteśmy tyle się tego z okolic zjechało

        • 1 1

      • już jest konstrukcja na Bastionie

        wzgórze grodzisko

        • 1 1

    • no przecież mamy ECS ;) (1)

      • 0 2

      • a może w nim miejsce na Mauzoleum

        Bolka ?

        • 0 0

    • weż tak nie pisz, bo zaraz jakis geniusz z działu promocji walnie taką piramidę na sodku długiej, bo mu sie bedzie wydawało ze własnie to ludzie chca ogladac.... nie pojmujesz ze w polsce Ci którzy maja byc kreatywni to z reguły buce jakieś? zatrudnieni przez pociotka? natomiast do czarnej i z konieczosci poukładanej roboty ida ci co nie załapali sie na własciwe stanowiska zajete juz przez dobrze opłacanych nierobów i nieuków. No i na tych poukładanych stanowiskach próbuja byc kreatywni - stad tyle pomysłów ni w piec ni w dziewiec, byc moze ciekawych ale bez przełozenia i nie na miejscu. wszystko po polskiemu.

      • 0 0

  • Czy wszyscy na tym skorzystają? (1)

    I pewnie będzie jak z Koleją Metropolitalną, niby razem ....a Gdyńskie stacje nie wiadomo kiedy będą skończone!!!!

    • 13 8

    • Tempo prac w Gdyni jest adekwatne do zaangażowania w sprawy regionu

      W końcu Miasto Słońca Bulwaru posiada aż tyle udziałów w SKM co Pruszcz gdzie dojeżdża 5 kolejek na krzyż.

      • 3 2

  • Dlaczego nadal nie powstala tzw. Metropolia Pomorska tworzaca jeden organizm ? (1)

    ano dlatego ze kazdy ''prezydencik chce miec stolek '' . Dawno juz powinnismy byc jednym organizmem miejskim od Wejherowa az po Kartuzy i nie powinno byc zadnego prezydenta Gdanska, Sopotu ,Gdyni lecz prezydent Metropoli i jeden urzad oraz kilka malych filli. Lecz nasi wlodarze wola stolek w grajdolku . To smieszne ze Sopot , Gdansk,Gdyna miniatura niczym wies ma '' prezydenta ' i urzad jakbo bog wie czym ten grajdolek byl a realnie to tak jakby soltys wsi byl wyniesiony na krola wsi. Po co sa trzy stolki prezydenckie, jacys wojtowie , wojewoda pomorski i tysiace urzedaskow ? to jest pokaz patologi i myslenia patolskiego bo kazdy ma przerost ego i mysli ze jest krolem lulem. Leczyc sie to powinno u psychologa .

    • 27 6

    • Bo Szczurek nigdy na to nie pozwoli. Zobacz ile kolesi by straciło stanowiska

      • 7 3

  • Promować się trzeba jako aglomeracja Gdańska (2)

    Gdańsk wszyscy znają ale nie każdy wie, że aglomerację zamieszkuje ok 1,2 mln ludzi. Tym możemy wygrywać z Wrocławiem, Poznaniem czy Łodzią

    O trójmieście nikt za granicą nie słyszał więc koszty wypromowania takiej nazwy są ogromne jeżeli to w ogóle realne

    • 27 17

    • Zgoda!!!

      Trójmiasto jest pojęciem technicznym, a nie gospodarczym czy kulturowym. Nie trzeba mieć kompleksów i ambicyjek, niczego nie ujmuje innym miastom pozostawać w integracji z Gdańskiem, zachowując własną tożsamość. Zawsze tak było. Na przeszkodzie stoją nie antagonizmy kibiców czy inne animozje, ale władza i pieniądze poszczególnych osób w administracji. To się może zmienić, kiedy oni zobaczą, że nikt im już kasy nie da.

      • 8 7

    • 100% racji

      Gdansk jest jedyna marka, ktora juz teraz jest dobrze znana. TriCity jako marka? Musielibysmy sprzedac stadion, molo i SeaTowers aby ktokolwiek to zrozumial.

      • 4 4

  • Niestety Szczur tego nie moźe zrozumieć.

    • 19 10

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane