• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejskie stocznie PGZ wybudują sześć nowych okrętów

Robert Kiewlicz
18 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Sześć nowych okrętów zostanie zbudowanych w polskich stoczniach należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Na zdjęciu wodowanie techniczne okrętu patrolowego ORP "Ślązak". Sześć nowych okrętów zostanie zbudowanych w polskich stoczniach należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Na zdjęciu wodowanie techniczne okrętu patrolowego ORP "Ślązak".

Kontrakt na budowę trzech okrętów obrony wybrzeża i trzech okrętów patrolowych z funkcją zwalczania min trafi do stoczni skupionych w Polskiej Grupie Zbrojeniowej. Jeszcze w czerwcu mają się rozpocząć negocjacje dotyczące zawarcia kontraktu pomiędzy resortem obrony i PGZ.


Czy modernizacja polskiej armii wpłynie na zwiększenie poczucia bezpieczeństwa?


Spółki stoczniowe PGZ zainteresowane są przede wszystkim projektami: budowy jednostek zabezpieczenia technicznego i do prowadzenia działań ratowniczych na morzu pod kryptonimem "Holownik", budowy korwet wielozadaniowych pod kryptonimem "Miecznik", budowy okrętów patrolowych pod kryptonimem "Czapla" i udziałem w budowie okrętów podwodnych pod kryptonimem "Orka".

- Kontrakty dotyczące budowy okrętów obrony wybrzeża i okrętów patrolowych zlecone zostaną polskim stoczniom, a główną rolę w realizacji tego zamówienia odegra Polska Grupa Zbrojeniowa - poinformował Czesław Mroczek, wiceminister MON.

Więcej: Stocznia Marynarki Wojennej ma być częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej

Decyzja o wyborze właśnie Polskiej Grupy Zbrojeniowej zapadła dzięki wprowadzeniu szczególnego trybu postępowania w zakresie oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa - decyzja nr 112 ministra obrony narodowej z kwietnia 2013 roku - czyli narzędzia, które jest stosowane w krajach Unii Europejskiej, czy też w bloku Paktu Północnoatlantyckiego właśnie do ochrony rodzimego przemysłu zbrojeniowego. Pozwala ono na wyłączenie postępowania z trybu konkurencyjnego określonego w procedurze zamówień publicznych i zawężenie kręgu wykonawców tylko do podmiotów krajowych.

Informacje potwierdził cytowany przez PAP prezes PGZ, Wojciech Dąbrowski - Przedstawiliśmy w MON nasze możliwości, co zostało ocenione pozytywnie. W tym momencie zostaliśmy poproszeni, aby Polska Grupa Zbrojeniowa wspólnie ze Stocznią Marynarki Wojennej przygotowywała się do postępowania - stwierdził Dąbrowski. - Jesteśmy w trakcie rozmów z potencjalnymi partnerami co do budowania konsorcjów.

Czytaj też: Nie tylko Ślązak. Na co jeszcze liczy Marynarka Wojenna

O planach współpracy Stoczni Marynarki Wojennej w upadłości likwidacyjnej z PZG pisaliśmy w marcu 2015 roku. Jak dowiedział się portal Trojmiasto.pl Polska Grupa Zbrojeniowa już wtedy gotowa była do współpracy ze Stocznią Marynarki Wojennej i włączenia SMW do Grupy.

Zgodnie z założeniami koncepcji rozwoju polskiej floty, Marynarka Wojenna RP w 2030 roku ma dysponować nowoczesnymi okrętami, w tym trzema okrętami podwodnymi. Wszystkie firmy, które chcą walczyć o kontrakt dla polskiej Marynarki Wojennej, mają w swojej ofercie najnowocześniejsze klasyczne jednostki podwodne (czyli nienapędzane reaktorami atomowymi).

Obecnie w trójmiejskich stoczniach budowane są dwa nowe okręty dla Marynarki Wojennej RP. W Remontowa Shipbuilding budowany jest niszczyciel min Kormoran II. Okręt ma być gotowy pod koniec 2016 roku. W planach jest budowa jeszcze dwóch takich jednostek.

Natomiast w Stoczni Marynarki Wojennej powstaje okręt patrolowy ORP "Ślązak", który budowany jest na bazie korwety "Gawron". Jednostka ma zostać przekazana wojsku w 2016 r.

System zarządzania walką Kormorana II uruchomiony.

Kormoran II. Zobacz gdzie powstanie niszczyciel min.

Miejsca

Opinie (89) 5 zablokowanych

  • To są te stocznie, czy ich nie ma? (18)

    • 58 6

    • Są. (2)

      Są stocznie prywatne i to nie tylko Remontowa ale np. Stocznia Wisła, których nikt nie musi ratować za nasze pieniądze.

      • 31 6

      • bzdury bredzisz gamoniu z wypranym przez tefałen móżdżkiem

        dzisiejsze "stocznie" to montownie...

        • 4 7

      • stocznie

        stocznie produkcyjnyce - praktycznie tylko remontowa shipbulding mozna tez zaliczyc stocznie gdansk i stocznie nauta, remontowe to gdynska nauta i gdanska remontowka z jej holdingu . poza tym istnieje szereg malych firm bedacych warsztatami budujacymi bloki statkow lub niewielkie kadluby.

        • 6 1

    • głupie pytanie

      • 3 5

    • Robienie

      narodowi wody z mózgu , stacznie jest i jej nie ma bo splajtowała , tragedia i żenada !!!!

      • 5 15

    • po co siejesz propagandę? (9)

      dwie największe i najnowocześniejsze stocznie i ich zaplecze zostały zlikwidowane
      wymieniana tu SMW jest w stanie upadłości
      a Stocznia Gdańska została oddana ukraińcom i też ledwo przędzie
      są powody do "dumy"
      a jednostki o których mowa w artykule noszące szumne nazwy okrętów to można zbudować na nabrzeżu w Łebie czy innej Przeróbce...

      • 13 29

      • "największe i najnowocześniejsze stocznie" (7)

        Największe pod względem przerostu zatrudnienia na każdej płaszczyźnie - 2000 tyś osób w biurze projektowym????? To samo robią 20-30 osobowe zespoły w profesjonalnych biurach. Najnowocześniejsze????? W czym????? Płacone mieli za te statki od zsrr????? Takiego wała jak polska cała!!!!! Czapką śliwek i workiem kartofli.

        • 16 7

        • (4)

          partyjniaki i ich klakierzy bez chamstwa nie potrafią
          partyjniaki umieszczały swoich ludzi w w Stoczniach nawet w zarządach
          partyjniaki zatrudniały ziomków w administracji która była o wiele liczniejsza niż produkcja
          partyjniaki mimo iż od 1989 roku upłynęło niemal 30 lat zawsze wyskoczą z ZSRS
          a teraz głośno wrzeszczą jakie to było nieekonomiczne

          • 5 7

          • {Powielasz propagandowe bzdury bez pojęcia o faktach (2)

            To były czasy bez komputerów, bez kalkulatorów nawet, taka stocznia zatrudniała kilkaset księgowych, bo takie ilości dokumentów musiała przerobić księgowość prowadzona "na piechotę", nawet nie masz pojęcia o obiegu dokumentów w tamtych czasach. Sama gospodarka magazynowa to były dziesiątki tysięcy dokumentów miesięcznie. Ktoś MUSIAŁ to sporządzić, ktoś inny MUSIAŁ to sprawdzić, a kto inny MUSIAŁ to zaksięgować i jeszcze podliczyć, dokładnie, żeby się zgadzało co do grosza.
            Ktoś pisał o tysiącach ludzi zatrudnionych w biurach projektowych stoczni - tak było, bo tak wtedy musiało być ze względu na ówczesne metody i technikę.
            A liczba pracowników bezpośrednio produkcyjnych przy takich uwarunkowaniach czasami, ale nie zawsze, mogła być zbliżona, ale nie niższa od tzw. nieprodukcyjnych, co wcale nie oznacza biurowych (magazyny, transport wewnętrzny, ośrodki wypoczynkowe, których stocznie miały po kilka, itd.).
            O ekonomii też już ktoś napisał i tak było.
            A jeśli chodzi o tzw. partyjniaków i ich popleczników to zapytam wprost - czy dzisiaj jest inaczej? Niestety, partia na którą tyle lat głosowałem, w ostatnich ośmiu latach zamieniła się w drugą PZPR ze wszystkimi metodami działania tamtych - propaganda, partyjniactwo, kolesiostwo. Tyle, że wtedy za takie imprezy jak ostatnia afera podsłuchowa, to I sekretarz robił pokazówki, a nie uciekał na intratną fuchę za granicę. A nasz sekretarz zwiał ...

            • 9 4

            • Dokładnie tak było, kto to przeżył ten wie.

              Stocznia Gdańska, Gdynia i Szczecin w latach 60 i 70 były na zupełnie przyzwoitym poziomie technicznym w porównaniu do stoczni tzw. Zachodnich. Dopiero w latach 80-tych zaczęło się to rozjeżdżać - stan wojenny, embargo na wiele rzeczy spowodował że technologicznie stocznie stanęły w miejscu.

              A potem przyszła ekipa kompletnie niedouczony liberałów, którym się wydawało że wystarczy założyć modny garnitur i jest już się kompetentnym menedżerem. Życie bardzo szybko to zweryfikowało. Dzisiaj po przemyśle stoczniowym została kompletna ruina. Jeden bardzo jasny punkt - firmy skupione wokół Remontowej - niech nie zaciemniają całości obrazu. Upadło szkolnictwo zawodowe, które było fundamentem przemysłu, a katastrofalne efekty nadejdą niedługo. Przeraża kompletny brak profesjonalnego podejścia ze strony rządu i angażowanie się w pomysły tworzenie holdingów z innych spółek mających ogromne problemy finansowe.

              Komuchy kiedyś mówiły że rząd się wyżywi. Ich wierni uczniowie wcielili to w życie - pouciekali i poznajdywali sobie ciepłe posadki w Brukseli.

              • 12 0

            • no i wiadomo kto Polskę doprowadził do takiego stanu peowiec z administracji który żerował na pracy robotników

              • 3 4

          • rozumiem że mówisz o PO

            • 3 1

        • No, poziom godny Niesioła - same bluzgi, gratulacje

          Czy masz w ogóle pojęcie o czymkolwiek związanym z przemysłem stoczniowym w latach, o których piszesz? Bo widzę, że nie.
          Nie masz zielonego pojęcie o konstruowaniu statków w latach 70-tych, kiedy w biurze projektowym pracowało twoje 2 tys osób. Wtedy nie było ani komputerów, ani AutoCada. Główny projektant kreślił wizję statku, pracownie branżowe opracowywały projekty cząstkowe, a potem to wszystko na papier przenosiły kreślarki. I miały naprawdę co robić.Projekty robiło się w kilku egzemplarzach, żeby każde ogniwo produkcyjne miało swój egzemplarz.

          Piszesz o braku zapłaty dla Stoczni za statki do ZSRR i winisz za to stocznie. G.. prawda. To nie stocznie negocjowały kontrakty do Sowieckiego Sojuza, tylko ministerstwo zlecało realizację kontraktów narzuconych przez RWPG do wykonania ZPO, a te dawało gotowce stoczniom do podpisania bez dyskusji o cenie. Kasa była rozliczana na szczeblu rządowym w ramach słynnej zasady, ze statki płyna do ruskich i żeby nie marnować paliwa na pusty przelot, zamiast balastu ładowali węgiel. A stocznia dostawała kasę od Ministerstwa lub ZPO.
          Trochę pracowałem w tamtych czasach (początek lat 80-tych) w Komunie Paryskiej i wiem jak to wyglądało.
          Zanim coś napiszesz równie głupiego (o chamstwie nawet nie wspomnę) to poszukaj informacji, popytaj, a nie pieprz głupot w necie, bo sie ośmieszasz.

          • 11 2

        • klep dalej te kłamstwa gazety wyborczej i innych rządowych gadzinówek, ćwierćmózgu

          jeśli dzięki temu się lepiej poczujesz...

          • 0 2

      • Z ta nowoczesnością to bym polemizował.

        Stocznia Gdańska utknęła w latach 80-tych głównie mentalnie. Później produkowała już tylko kadłubki, podczas gdy GSR produkuje pełne statki, fakt trochę elektroniki kupują z zagranicy, ale ogólnie statek wypływa gotowy a nie do wykończenia na zachodzie jak to miało miejsce w Gdańskiej. SG zdominowała polityka, związki i wieczne "nie da się". I to zasługa wielu lat problemów. Od czasu ponownej nacjonalizacji stoczni przez SLD poprzez prywatę za PiS i podejrzaną prywatyzację po postawienie na niej krzyżyka przez PO.

        Ale mówiąc szczerze może to i lepiej, większość porządnych pracowników i tak ma pracę w nowych stoczniach czy to grupie remontowej czy małych stoczniach jachtowych.

        • 3 2

    • stoczni nie ma, są spawacze...

      stocznia to wielkie przedsiębiorstwo zatrudniające tysiące specjalistów, w tym inżynierów, projektantów, różne wysokie specjalizacje, a teraz zostali monterzy i spawacze, tak jak zresztą w całej polskiej gospodarce zarzynanej przez zdrajców... i to są te dzisiejsze niby "stocznie", natomiast stocznie są i mają się doskonale w Niemczech, Francji, i innych krajach które nie zamknęły tak prestiżowych zakładów, tak jak zrobił to śmierdziel tusk na rozkaz Merkel.

      • 3 5

    • Wedlug propagandy pisuarow i ich szefa co czasami przezywa iluminacje (tak twierdzi wazeliniarz) (1)

      Polska jest zrujnowana .

      • 1 0

      • "Zrujnowana" w sensie,

        że stałą się ofiarą organizacyjnej rui ?

        • 0 0

  • To szósty zwodują w 2045 r. a całość wyniesie 20 mld USD. (3)

    Szybciej zwodują 25 nowych BMW i 15 Chałup dla decydentów z Armii i spółek około armijnych. Tym ludziom Pontony dmuchać - a nie okręty budować.

    • 56 16

    • Do tego (2)

      czasu po Europie bedą zgliszcza !!!

      • 4 0

      • Wszystko (1)

        taaaa, EU to będzie United Europe Emirates :)))

        • 4 0

        • Nie - nazwa będzie inna

          Priwislanska obłast, no może gubernia, Giermanskaja federacyjnaja respublika itd. To czego nie podbił Tuchaczewski z Budionnym swoimi szablami, robi lewactwo z głupoty i naiwności. Kiedy rozmawiam z cudzoziemcami o komunizmie, to oni pytają, a co w tym było złego - każdy miał pracę, wczasy, nie było bezdomnych, a u nich tak nie było.

          • 1 0

  • Utopia. (9)

    Czyli górę biorą doraźne cele polityczne i kampania wyborcza, któą trzeba nakarmić medialnymi sukcesami.
    Każdy kto ma pojęcie o stanie polskich stoczni i budownictwie okrętowym wie, że stocznie będące pod kontrolką PGZ i MARS nie są w stanie zrealizować takiego projektu. Oczekiwanie MON dostawy pierwszej tej klasy jednostki w ciągu czterdziestu miesięcy a następnych w rocznych odstępach jest wyzwaniem nawet dla najlepszych w tej branży.
    Tym czasem powierza się realizację tego wielomiliardowego projektu instytucjom, nie posiadającym doświadczenia i jakichkolwiek kompetencji w tej dziedzinie. SMW w upadłości ma być rdzeniem projektu o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa Państwa Polskiego ???
    Stocznie remontowe typu Nauta i Gryfia mają realizować tek skomplikowany projekt jak projektowanie i budowa jednostek bojowych ???
    Niech się ogarną w zakresie normalnej i typowej dla nich działalności.
    Bardzo proszę przedstawić społeczeństwu, które za to zapłaci analizę ryzyka wynikającego z takiej decyzji oraz analizę kompetencji do realizacji tego projektu przez wskazywane podmioty.
    Uważam, że skończy się to pogrążeniem kolejnych miliardów państwowych pieniędzy w firmach nie radzących sobie z rzeczywistością rynkową oraz brakiem jakichkolwiek efektów w postaci dostawy okrętów czy nawet powstania nowych miejsc pracy.
    Generalnie temat do zbadania przez obecną opozycję oraz NIK po wyborach parlamentarnych.

    • 85 10

    • (1)

      sam sie zbadaj

      • 2 23

      • do stoczniowca

        Absolutnie masz rację.Zlecenia powinny byc przejżyste.Jak mówimy o polskich stoczniach zgadzam się,ale pominny w tym projekcie uczestniczyć wszystkie polskie stocznie.A tu widać wyraznie że tylko swoje.

        • 17 1

    • PR remontowej nie śpi (2)

      . Może napiszesz coś o sytuacji RS bo jest chyba nie ciekawie.

      • 5 12

      • Otóż jest dobrze. (1)

        RSB buduje obecnie kilkanaście w pełni wyposażonych i bardzo zaawansowanych technicznie statków różnego typu i przeznaczenia.
        Przychody za 2014 dochodzą do miliarda złotych a w 2015 miliard przekroczą co na tle ledwie 600 mln wszystkich marsjańskich stoczni wygląda imponująco. Najważniejsze jednak to że swoje problemy rozwiązuje za prywatne pieniądze swoich inwestorów generując przy tym zysk i płacąc niebotyczne podatki z których można dopłacać do debilizmu panów Słupskiego, Dąbrowskiego i ich kolesi.

        • 9 1

        • byłem

          A ludzie pracują na śmieciówkach , po 12 godzin bo ktoś sobie termin niebotyczny wymyślił

          • 1 0

    • SMW od kilku lat znów generuje zyski... (1)

      ...więc dlaczego nie ma być "rdzeniem"? kadra techniczna nie została tam w całości zwolniona-są tam ludzie,którzy naprawdę wiele potrafią dobrego zrobić.

      • 2 4

      • Chyba nazywasz to kreatyną księgowością. Czy jakiś okręt został zdany w terminie?

        • 4 1

    • Facet bredzisz , nie kazda stocznia moze budowac okrety wojenne chocby ze wzgledu na przepisy i obowiazujace (1)

      procedury o budowie jednostek wojennych . A wczesniejsze wpisy ze byle stocznia moze to zrobic swiadczy o poziomie wiedzy .

      • 2 0

      • nauta

        Nauta jest stycznia która od lat realizuje wojskowe kontrakty

        • 1 0

  • Podobno przemysł stoczniowy w Polsce nie istnieje. Tak twierdzi PiS. (14)

    Pan prezydent elekt będzie odbudowywał stocznie i przemysł stoczniowy - tak mówił.
    A jest zupełnie inaczej.
    Przemysł stoczniowy ma się całkiem dobrze a z rynku wyleciały nierentowne wylęgarnie związkowych nygusów.

    • 76 43

    • Tak nie do końca. (2)

      Stoczni będące pod kontrolą Pana Słupskiego i Dąbrowskiego to studnie bez dna a ten projekt ma pozwolić na finansowanie ich nieudolności przez kolejne lata.

      • 24 5

      • najlepiej nic nie robić i brać zasiłek a pracować na czarnucha (1)

        co nie?

        • 4 4

        • To idź i popracuj w tych stoczniach jako zwykły spawacz i zobaczysz, jak cudownie -płacą

          • 3 4

    • kolejny partyjny klakier (9)

      dwie największe i najnowocześniejsze stocznie i ich zaplecze np Cegielski zostały zlikwidowane
      wymieniana tu SMW jest w stanie upadłości
      a Stocznia Gdańska została oddana ukraińcom i też ledwo przędzie oraz chętnie przyssałaby się do budżetu
      tysiące wykwalifikowanych fachowców pracuje za granicą i już do tego dziadostwa nigdy nie wrócą
      także są powody do "dumy"

      a jednostki o których mowa w artykule noszące szumne nazwy okrętów to można zbudować na nabrzeżu w Łebie... to zwykłe łupinki
      zresztą z wojskowego pkt widzenia są pozbawione wartości militarnej

      • 15 6

      • Stocznie załatwili tacy związkowcy jak Ty (8)

        Te które działają mają się dobrze.
        Gdańska to nie jest stocznia tylko kolebka

        • 7 4

        • (6)

          łał...
          dziękuję! byłem już określany pisowcem, peowcem, korwinowcem, ruskim agentem ale związkowcem jestem po raz pierwszy! to nowość!
          u was partyjniaków merytoryka zawsze jest silną stroną! "kolebka" to jest w magdalence. a w Stoczni Gdańskiej w czasach kiedy nazywała się Lenina pracowało nawet ponad 20 tyś ludzi! i miało to ekonomiczne uzasadnienie! dziś pozostali tylko partyjni klakierzy i pracownicy cc i sklepów

          • 5 3

          • Ekonomiczne uzasadnienie ? Dobre sobie, co za cymbał. (5)

            Budowali dla rusków, rusek brał wszystko za darmochę a państwo dopłacało.
            Wolny rynek was zweryfikował i tyle.

            • 5 5

            • Specustawa raczej (3)

              Przed jej wprowadzeniem zarówno w Gdyni jak i w Szczecinie było OK. Gdynia nawet miała kontrakt na 5 jednostek, ale nie pozwolono budować.

              To nie była decyzja ekonmiczna tylko POLITYCZNA. No ale Donald dostał medal w Akwizgranie od Merklowej - dzięki temu niemieckie stocznie odetchnęły od polskiej konkurencji.

              • 4 6

              • Przeciez Gdańską sprzedał Ukraińcom Kaczyński a nie Tusk.

                sprawdź daty

                • 6 2

              • Opinia została zablokowana przez moderatora

              • To nie tak

                Człowieku, Merkelowa sama zadbała o swoje stocznie, załatwiając zgodę KE na pomoc publiczną. W tym samym czasie PIS się kłócił o wartości chrześcijańskie. Niemcy znani są z pragmatyzmu, my walczyliśmy jak zawsze o idee.

                • 1 1

            • najlepsze w twojej demagogi jest to że od tych "rusków"dostaliśmy więcej niż ot tych sojuszników z usa

              • 0 2

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • i PIS ma rację, to co dzisiaj zostało to montownie a nie stocznie

      • 1 4

  • Chyba w tych polskich stoczniach zapomnieli, że Polska jest w ruinie.

    • 36 11

  • Najpierw niech dokończą ten jeden co już go 15 lat budują!! (2)

    • 72 4

    • Każdy

      budowany po 15 lat , nic dodać nic ująć !!!

      • 8 1

    • w Korei budują największe kontenerowce świata

      w niecały rok

      • 1 0

  • Gawron I, Gawron II, Gawron III, Gawron IV, Gawron V, Gawron VI.

    • 48 6

  • Pytanie: to dlaczego nie można było tego trybu zastosować do zakupu śmigłowców dla armii? (4)

    Interesy, interesy i interesy.

    • 26 17

    • moja opinia

      Bo śmigłowce w Polsce oferował "Sikosky", który... sam właśnie zrezygnował z tej branży w USA!
      Dobrze, że Polacy nie kupili tego skansenu.

      • 9 1

    • bo ani Mielec, ani Świdnik nie są już polskimi zakładami? (2)

      A wygrał Airbus, który będzie je montować w polskich zakładach koło Łodzi.

      • 10 5

      • A wcale, że nie będzie

        Poczytaj na forach branżowych, to się dowiesz

        • 0 1

      • A gdzie koło Łodzi są zakłady produkujące śmigłowce?

        • 0 0

  • Skandal!!! (1)

    Te stocznie nie zbudują żadnych okrętów. Dla każdego, kto ma chociaż blade pojęcie o przemyśle stoczniowym w Polsce to jest jasne - poza - MON. Kolejne miliardy utopione w państwowych zakładach, które nie mają żadnego doświadczenia w budowie okrętów wojennych. Miejmy nadzieję, że ktoś tych politycznych dyletantów z tego rozliczy. Tylko szkoda naszej Marynarki Wojennej.

    • 41 11

    • Pojęcia nie masz

      O jakich państwowych zakładach piszesz ? Albo masz 12 lat albo jesteś z PiS. Ale to żadna różnica !

      • 2 5

  • Remontowa buduje Kormorana, SMW - Ślązaka. Termin - rok 2016. (2)

    Ciekawe która go dotrzyma. Zwycięzca powinien dostać cały kontrakt.

    • 32 1

    • (1)

      Masz rację. SMW nigdy nie skończy Ślązaka. Remontowa zbuduje okręt. Jedyna obawa to CTM jak zwykle zawali termin.

      • 7 0

      • Mała skuteczna perwersja

        Jest prosty sposób na przeciwdziałanie opóźnieniom. Kierownikom po lokówce w odbyt i uruchomić timer.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane