stat

W Trójmieście przybywa nowoczesnych magazynów

Pomorskie Centrum Logistyczne przy DCT to największy projekt magazynowy w Trójmieście. Do tej pory wybudowana została jedna hala, powstanie kolejnej jest w trakcie przygotowania.
Pomorskie Centrum Logistyczne przy DCT to największy projekt magazynowy w Trójmieście. Do tej pory wybudowana została jedna hala, powstanie kolejnej jest w trakcie przygotowania. materiały prasowe

Trójmiasto nie ma zbyt wielu nowoczesnych magazynów, ale rynek się rozwija. Najwięcej powierzchni magazynowych powstaje w Gdańsku i jego okolicach. Gdynia jest w trakcie przygotowywania portfela nieruchomości pod nie.



Czy twoim zdaniem Trójmiasto potrzebuje magazynów?

tak, inwestycje w porty spowodują, że będzie coraz więcej towarów do przeładunku i magazynowania

68%

skoro są najemcy, to na pewno tak

22%

nie wiem w ogóle, gdzie one są

4%

nie, tu nie ma żadnej produkcji, więc po co magazyny...

6%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 235
Nowoczesny magazyn to nie zimna hala z blachy falistej. Najemcy takich powierzchni mają określone potrzeby, które trzeba spełnić - inaczej spełni je konkurencja. I tak budowane współcześnie magazyny mają co najmniej 10 metrów wysokości w świetle, ogrzewanie, które precyzyjnie pozwala ustalić temperaturę w magazynie i części biurowej, nowoczesne, elektronicznie sterowane doki rozładunkowe, czułą i precyzyjną instalację przeciwpożarową, posadzkę o podwyższonej nośności. Istotna jest także przestrzeń wokół magazynów - samochody muszą mieć możliwość swobodnego manewrowania między halami.

Coraz więcej powierzchni

Informacje pochodzące z działów analiz agencji zajmujących się najmem powierzchni komercyjnych nieco się różnią. Według JLL w Trójmieście mamy 307 tys. m kw. powierzchni magazynowych, według Cushman&Wakefield 312 tys., według Colliers niecałe 314,5 tys. Drobne różnice wynikają z przyjętych metod analitycznych. W 2012 roku takich powierzchni mieliśmy niecałe 130 tys.

- W całej Polsce mamy już ponad 9,5 miliona metrów kwadratowych powierzchni magazynowych. Trójmiasto przekroczyło 300 tysięcy metrów kwadratowych i uznawane jest za rynek rozwijający się. Na dodatek jest to rozwój równomierny, bo co roku oddawana jest podobna liczba metrów - co najmniej kilkanaście tysięcy. Jest to czwarty pod względem powierzchni magazynowych rynek regionalny w Polsce, a na dodatek jedyny, który ma dostęp do morza i do portów - to go wyróżnia i daje wielką szanse na przyszły rozwój - ocenia Mateusz Iłowiecki z agencji JLL.
Według raportu Cushman&Wakefield na koniec trzeciego kwartału w budowie pozostawało 45,5 tys. m kw. Rok temu po trzecim kwartale w budowie była podobna ilość powierzchni. Wskaźnik pustostanów, który pomaga zinterpretować równowagę między podażą a popytem, wynosi ok. 4,9 proc. czyli wynosi obecnie około 15 tys. m kw.

Według raportu Cushman&Wakefield czynsze nominalne wynoszą 2,8-3,2 euro za m kw., efektywne 2,50-2,80, Colliers czynsze efektywne podaje na poziomie 2,5 - 3,5 euro. Podobnie JLL.

Magazyny i porty

Zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe rośnie i będzie rosło wraz z rozwojem portów i połączeń lądowych.

- Problemem rozwojów portów i terenów przyportowych była kwestia rozwoju komunikacji. Teraz ta sytuacja się poprawiła, więc spodziewamy się przyspieszenia. Oczywiście jest jeszcze wiele do zrobienia, chcielibyśmy mieć drugą linię kolejową, zakończone projekty dróg: S6 i A1, ale dziś już nie jest źle - oceniał w czasie panelu dotyczącego magazynów na konferencji Property News Trójmiasto Marcin Faleńczyk, zastępca dyrektora w Invest in Pomerania. - Mamy nadzieję, że dostrzeżone zostaną polskie porty, a firmy zechcą zmienić swoje łańcuchy logistyczne, by z nich korzystać. Wymaga to wielkiej pracy promocyjnej.
Atuty lokalizacyjne Trójmiasta dostrzega także Dorota Raben, prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

- Śląsk jest popularny, bo stamtąd dla przykładu dystrybuuje się towary w stronę Czech, Słowacji, Węgier i Polski południowej, czyli do całej Europy Centralnej. Liczba magazynów wokół Poznania jest uzasadniona bliskością Europy Zachodniej. Warszawa i okolice to oczywistość - tam są centra związane z obsługą stolicy. Trójmiasto musi natomiast wykorzystać atuty lokalizacji związane z bliskością morza. To nie jest miejsce na magazyny, które mają przechowywać towary, które podlegają spedycji w kierunku Europy Środkowej, bo to się robi drogami lądowymi. Są natomiast firmy, które przewożą towary drogą morską, dostarczają je pod Łódź, tam dokonują różnych procesów, a następnie z powrotem wysyłają do portów, by eksportować. To jest totalny absurd logistyczny i szansa dla Trójmiasta. Przygotujemy tereny, gdzie będzie można dokonywać takich operacji - przekonuje Dorota Raben.
W Gdańsku i jego okolicach takich terenów nie brakuje, w tym obszarze regularnie przybywa powierzchni magazynowych. Gdynia terenów na takie cele ma mniej, ale planuje stworzyć portfel nieruchomości pod inwestycje związane z logistyką.

- W samej okolicy portu w Gdyni terenów pod magazyny już w zasadzie nie ma, więc trudno byłoby tu stworzyć centrum magazynowe na miarę obiektów budowanych przez Goodman w Gdańsku. W Gdyni port jest po prostu otoczony miastem - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni. - Myślimy o projekcie Doliny Logistycznej. Przygotowujemy w tej chwili bazę nieruchomości, które mogą się na to składać. Nie patrzymy przy tym, kto jest właścicielem tego terenu, ani na terenie jakiej gminy leży. Najważniejsza jest odległość od portu.
Najwięcej projektów w Gdańsku

W niewielkiej odległości od lotniska (przy ul. Bysewskiej zobacz na mapie Gdańska) od lat funkcjonuje Prologis Park Gdańsk-Airport. W tej chwili są tu trzy hale magazynowe o łącznej powierzchni ponad 90 tys. m kw., niemal w całości są wynajęte. Park nie będzie rozbudowywany.

Dalej - na linii obwodnicy, obok węzła Kowale zobacz na mapie Gdańska - za sprawą 7r Logistic rozbudowuje się Centrum Logistyczne Gdańsk-Kowale. W październiku współwłaścicielem inwestycji został amerykański fundusz Hillwood Investment Properties. We wrześniu rozpoczęła się budowa kolejnej - czwartej - hali magazynowej, tym razem o powierzchni 17,5 tys. m kw. (wspólne przedsięwzięcie 7R Logistic i Hillwood Europe). Magazyn będzie gotowy do użytkowania na początku przyszłego roku. W dużej mierze ma on już najemców, mimo że na etapie rozpoczęcia budowy nie były podpisane żadne umowy najmu - projekt wystartował jako spekulacyjny.

Kolejny duży obszar, gdzie powstają magazyny, znajduje się przy węźle Rusocin, czyli przy wjeździe na autostradę. Tutaj rozbudowuje się Segro Logistic Park Gdańsk, który docelowo może mieć nawet 95 tys. m kw. powierzchni w pięciu halach magazynowych. W tej chwili wybudowane są dwie z nich (27,1 i 5,2 tys. m kw.). Budowa kolejnych jest planowana.

Po drugiej stronie trójmiejskiej obwodnicy, bliżej Pruszcza Gdańskiego zlokalizowane jest Logistic Center Pruszcz Gdański. To jedna hala magazynowa o powierzchni 11 tys. m kw., która dedykowana jest raczej mniejszym najemcom. Możliwe jest tu również prowadzenie lekkiej produkcji.

Pomorskie Centrum Logistyczne w Gdańsku (Goodman) to w z kolei największy projekt magazynowy w Trójmieście i północnej Polsce. Łącznie przy DCT, przy ulicy Kontenerowej zobacz na mapie Gdańska, powstać ma 0,5 mln m kw. nowoczesnych powierzchni magazynowych. W tej chwili stoi i prawie cała wynajęta jest pierwsza hala o powierzchni ponad 50 tys. m kw. Powstawała ona w trzech etapach. Budowa kolejnej jest przygotowywana.

Niedaleko od tej inwestycji, również blisko oznaczającej łatwy wyjazd w stronę autostrady Trasy Sucharskiego (przy ulicy Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska), powstał Panattoni Park Gdańsk, na który składają się cztery hale magazynowe o łącznej powierzchni 46,5 tys. m kw. powierzchni magazynowej.

W Gdyni przy ulicy Hutniczej 53 zobacz na mapie Gdańska od lat funkcjonuje Centrum Magazynowe Hutnicza I, o powierzchni ok. 12 tys m kw. Istnieje także projekt budowy Centrum Magazynowego Hutnicza II. Może w tym miejscu powstać ponad 30 tys. m kw. powierzchni magazynowych. Inwestor (Mega Invest) wstrzymuje się jednak z realizacją projektu do momentu, kiedy pewne będzie, że znajdzie się najemca powierzchni.

W ubiegłym roku nowy magazyn (Magazyn Wysokiego Składowania) został oddany do użytkowania w gdyńskim porcie, przy ulicy Janka Wiśniewskiego 27 zobacz na mapie Gdańska. Ma on niecałe 19 tys. m kw. całkowitej powierzchni, a w jego sąsiedztwie na obszarze 30 ha Zarząd Morskiego Portu w Gdyni planuje powstanie nowoczesnego Centrum Logistycznego.

Dodaj zdjęcie do artykułu
Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Tytuł:
Treść:
Autor (opcjonalny):
E-mail (opcjonalny):
Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Opinie (razem: 71)

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Kursy średnie walut

EUR 4.27
USD 3.95
CHF 3.98
GBP 4.93
JPY (100) 3.55

Moim zdaniem

Strefa start-up

Najczęściej czytane