• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Trójmieście przybywa nowoczesnych magazynów

Ewa Budnik
8 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pomorskie Centrum Logistyczne przy DCT to największy projekt magazynowy w Trójmieście. Do tej pory wybudowana została jedna hala, powstanie kolejnej jest w trakcie przygotowania. Pomorskie Centrum Logistyczne przy DCT to największy projekt magazynowy w Trójmieście. Do tej pory wybudowana została jedna hala, powstanie kolejnej jest w trakcie przygotowania.

Trójmiasto nie ma zbyt wielu nowoczesnych magazynów, ale rynek się rozwija. Najwięcej powierzchni magazynowych powstaje w Gdańsku i jego okolicach. Gdynia jest w trakcie przygotowywania portfela nieruchomości pod nie.



Czy twoim zdaniem Trójmiasto potrzebuje magazynów?

Nowoczesny magazyn to nie zimna hala z blachy falistej. Najemcy takich powierzchni mają określone potrzeby, które trzeba spełnić - inaczej spełni je konkurencja. I tak budowane współcześnie magazyny mają co najmniej 10 metrów wysokości w świetle, ogrzewanie, które precyzyjnie pozwala ustalić temperaturę w magazynie i części biurowej, nowoczesne, elektronicznie sterowane doki rozładunkowe, czułą i precyzyjną instalację przeciwpożarową, posadzkę o podwyższonej nośności. Istotna jest także przestrzeń wokół magazynów - samochody muszą mieć możliwość swobodnego manewrowania między halami.

Coraz więcej powierzchni

Informacje pochodzące z działów analiz agencji zajmujących się najmem powierzchni komercyjnych nieco się różnią. Według JLL w Trójmieście mamy 307 tys. m kw. powierzchni magazynowych, według Cushman&Wakefield 312 tys., według Colliers niecałe 314,5 tys. Drobne różnice wynikają z przyjętych metod analitycznych. W 2012 roku takich powierzchni mieliśmy niecałe 130 tys.

- W całej Polsce mamy już ponad 9,5 miliona metrów kwadratowych powierzchni magazynowych. Trójmiasto przekroczyło 300 tysięcy metrów kwadratowych i uznawane jest za rynek rozwijający się. Na dodatek jest to rozwój równomierny, bo co roku oddawana jest podobna liczba metrów - co najmniej kilkanaście tysięcy. Jest to czwarty pod względem powierzchni magazynowych rynek regionalny w Polsce, a na dodatek jedyny, który ma dostęp do morza i do portów - to go wyróżnia i daje wielką szanse na przyszły rozwój - ocenia Mateusz Iłowiecki z agencji JLL.
Według raportu Cushman&Wakefield na koniec trzeciego kwartału w budowie pozostawało 45,5 tys. m kw. Rok temu po trzecim kwartale w budowie była podobna ilość powierzchni. Wskaźnik pustostanów, który pomaga zinterpretować równowagę między podażą a popytem, wynosi ok. 4,9 proc. czyli wynosi obecnie około 15 tys. m kw.

Według raportu Cushman&Wakefield czynsze nominalne wynoszą 2,8-3,2 euro za m kw., efektywne 2,50-2,80, Colliers czynsze efektywne podaje na poziomie 2,5 - 3,5 euro. Podobnie JLL.

Magazyny i porty

Zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe rośnie i będzie rosło wraz z rozwojem portów i połączeń lądowych.

- Problemem rozwojów portów i terenów przyportowych była kwestia rozwoju komunikacji. Teraz ta sytuacja się poprawiła, więc spodziewamy się przyspieszenia. Oczywiście jest jeszcze wiele do zrobienia, chcielibyśmy mieć drugą linię kolejową, zakończone projekty dróg: S6 i A1, ale dziś już nie jest źle - oceniał w czasie panelu dotyczącego magazynów na konferencji Property News Trójmiasto Marcin Faleńczyk, zastępca dyrektora w Invest in Pomerania. - Mamy nadzieję, że dostrzeżone zostaną polskie porty, a firmy zechcą zmienić swoje łańcuchy logistyczne, by z nich korzystać. Wymaga to wielkiej pracy promocyjnej.
Atuty lokalizacyjne Trójmiasta dostrzega także Dorota Raben, prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

- Śląsk jest popularny, bo stamtąd dla przykładu dystrybuuje się towary w stronę Czech, Słowacji, Węgier i Polski południowej, czyli do całej Europy Centralnej. Liczba magazynów wokół Poznania jest uzasadniona bliskością Europy Zachodniej. Warszawa i okolice to oczywistość - tam są centra związane z obsługą stolicy. Trójmiasto musi natomiast wykorzystać atuty lokalizacji związane z bliskością morza. To nie jest miejsce na magazyny, które mają przechowywać towary, które podlegają spedycji w kierunku Europy Środkowej, bo to się robi drogami lądowymi. Są natomiast firmy, które przewożą towary drogą morską, dostarczają je pod Łódź, tam dokonują różnych procesów, a następnie z powrotem wysyłają do portów, by eksportować. To jest totalny absurd logistyczny i szansa dla Trójmiasta. Przygotujemy tereny, gdzie będzie można dokonywać takich operacji - przekonuje Dorota Raben.
W Gdańsku i jego okolicach takich terenów nie brakuje, w tym obszarze regularnie przybywa powierzchni magazynowych. Gdynia terenów na takie cele ma mniej, ale planuje stworzyć portfel nieruchomości pod inwestycje związane z logistyką.

- W samej okolicy portu w Gdyni terenów pod magazyny już w zasadzie nie ma, więc trudno byłoby tu stworzyć centrum magazynowe na miarę obiektów budowanych przez Goodman w Gdańsku. W Gdyni port jest po prostu otoczony miastem - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni. - Myślimy o projekcie Doliny Logistycznej. Przygotowujemy w tej chwili bazę nieruchomości, które mogą się na to składać. Nie patrzymy przy tym, kto jest właścicielem tego terenu, ani na terenie jakiej gminy leży. Najważniejsza jest odległość od portu.
Najwięcej projektów w Gdańsku

W niewielkiej odległości od lotniska (przy ul. Bysewskiej zobacz na mapie Gdańska) od lat funkcjonuje Prologis Park Gdańsk-Airport. W tej chwili są tu trzy hale magazynowe o łącznej powierzchni ponad 90 tys. m kw., niemal w całości są wynajęte. Park nie będzie rozbudowywany.

Dalej - na linii obwodnicy, obok węzła Kowale zobacz na mapie Gdańska - za sprawą 7r Logistic rozbudowuje się Centrum Logistyczne Gdańsk-Kowale. W październiku współwłaścicielem inwestycji został amerykański fundusz Hillwood Investment Properties. We wrześniu rozpoczęła się budowa kolejnej - czwartej - hali magazynowej, tym razem o powierzchni 17,5 tys. m kw. (wspólne przedsięwzięcie 7R Logistic i Hillwood Europe). Magazyn będzie gotowy do użytkowania na początku przyszłego roku. W dużej mierze ma on już najemców, mimo że na etapie rozpoczęcia budowy nie były podpisane żadne umowy najmu - projekt wystartował jako spekulacyjny.

Kolejny duży obszar, gdzie powstają magazyny, znajduje się przy węźle Rusocin, czyli przy wjeździe na autostradę. Tutaj rozbudowuje się Segro Logistic Park Gdańsk, który docelowo może mieć nawet 95 tys. m kw. powierzchni w pięciu halach magazynowych. W tej chwili wybudowane są dwie z nich (27,1 i 5,2 tys. m kw.). Budowa kolejnych jest planowana.

Po drugiej stronie trójmiejskiej obwodnicy, bliżej Pruszcza Gdańskiego zlokalizowane jest Logistic Center Pruszcz Gdański. To jedna hala magazynowa o powierzchni 11 tys. m kw., która dedykowana jest raczej mniejszym najemcom. Możliwe jest tu również prowadzenie lekkiej produkcji.

Pomorskie Centrum Logistyczne w Gdańsku (Goodman) to w z kolei największy projekt magazynowy w Trójmieście i północnej Polsce. Łącznie przy DCT, przy ulicy Kontenerowej zobacz na mapie Gdańska, powstać ma 0,5 mln m kw. nowoczesnych powierzchni magazynowych. W tej chwili stoi i prawie cała wynajęta jest pierwsza hala o powierzchni ponad 50 tys. m kw. Powstawała ona w trzech etapach. Budowa kolejnej jest przygotowywana.

Niedaleko od tej inwestycji, również blisko oznaczającej łatwy wyjazd w stronę autostrady Trasy Sucharskiego (przy ulicy Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska), powstał Panattoni Park Gdańsk, na który składają się cztery hale magazynowe o łącznej powierzchni 46,5 tys. m kw. powierzchni magazynowej.

W Gdyni przy ulicy Hutniczej 53 zobacz na mapie Gdańska od lat funkcjonuje Centrum Magazynowe Hutnicza I, o powierzchni ok. 12 tys m kw. Istnieje także projekt budowy Centrum Magazynowego Hutnicza II. Może w tym miejscu powstać ponad 30 tys. m kw. powierzchni magazynowych. Inwestor (Mega Invest) wstrzymuje się jednak z realizacją projektu do momentu, kiedy pewne będzie, że znajdzie się najemca powierzchni.

W ubiegłym roku nowy magazyn (Magazyn Wysokiego Składowania) został oddany do użytkowania w gdyńskim porcie, przy ulicy Janka Wiśniewskiego 27 zobacz na mapie Gdańska. Ma on niecałe 19 tys. m kw. całkowitej powierzchni, a w jego sąsiedztwie na obszarze 30 ha Zarząd Morskiego Portu w Gdyni planuje powstanie nowoczesnego Centrum Logistycznego.

Opinie (71) 3 zablokowane

  • Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni od spraw portowych :) się wypowiada...
    Jest takie powiedzenie o podkuwaniu koni i żabie...

    • 3 0

  • Bunkry

    Szkoda bunkrów i widoków, kolejny kawał ciekawej historii pójdzie w niepamięć :( Takie jest życie coś za coś.

    • 1 0

  • Pisanie o tym, że w "trójmieście" przybywa nowoczesnych powierzchni magazynowych

    to tak jakby pisać, że w "trójmieście" rośnie liczba pasażerów na lotniskach, a najwięcej w Kosakowie (wylądował tam samolot z piłkarzami Grecji). Trzeba więc szybko rozbudowywać lotnisko w Gdyni bo wzrost był ponad 100 % ;)

    Nowoczesne powierzchnie magazynowa buduje się w Gdańsku, Kowalach, Pruszczu i Rusocinie bo tam jest na to zapotrzebowanie. Nie ma co na siłę podczepiać Gdyni pod nie swoje sukcesy

    • 7 1

  • Gdynia niegdyś nowoczesne portowe miasto biznesu stawiane za zwór dziś jest tylko cieniem własnej świetności (1)

    Gdańsk całkowicie dominuje nad Gdynią w każdej możliwej dziedzinie. Ma dużo większy port, a terminal kontenerowy jest dużo większy niż 2 gdyńskie razem (i dystans się powiększa). Prawie wszystkie znaczące firmy wybierają Gdańsk, powstaje tu wielokrotnie więcej miejsc pracy, wielokrotnie więcej mieszkań, jest wielokrotnie więcej turystów, studentów czy nawet "słoików".

    W Gdyni tylko przestępczość jest wyższa

    • 6 1

    • I w Gdyni patologia mniejsza :)

      • 0 1

  • trzeba było sie uczyć a nie narzekać.

    • 0 0

  • Polska - kraj magazynów i magazynierów

    Czas Na Zmiany

    • 2 0

  • A ja myślałem, że centrów handlowych i biurowców (które stoją prawie puste)

    • 2 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane