stat

Prezes Steny Line odwiedził Gdynię. Co z nowym terminalem promowym?


W ub. tygodniu w gdyńskim porcie przebywała delegacja operatora promów Stena Line i to na najwyższym szczeblu, gdyż na czele z Danem Stenem Olssonem, synem założyciela Stena Line, prezesem Grupy Stena AB. Władze portu przyznają, że m.in. rozmawiano o nowym terminalu, ale terminu oddania obiektu wciąż nie podano.



Od kilku lat Port Gdynia pracuje nad projektem nowego terminalu promowego. Obecnie terminal znajduje się przy Nabrzeżu Helskim zobacz na mapie Gdyniw sąsiedztwie terminali kontenerowych BCT i GCT. Nowy przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdynipoprawiłby komfort, ale też wpłynąłby na oszczędności dla armatora. O tym projekcie również rozmawiano przy okazji wizyty na najwyższym szczeblu. Oprócz prezesa Dana Stena Olssona, z wizytą do Gdyni przybyli także: Carl-Johan Hagman, dyrektor do spraw żeglugi Stena AB i Stena Rederi AB, Niclas Martensson, dyrektor zarządzający Stena Line i Marica Derenstrand, dyrektor finansowy Stena Line.

- Cieszymy się z faktu, iż wieloletnia obecność Stena Line w naszym porcie to przykład dobrej współpracy portu z operatorem promowym, która jest korzystna dla obu stron - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Port Gdynia stwarza bardzo dobre warunki do rozwoju biznesu, dlatego też przymierzamy się do kolejnych inwestycji, które ułatwią pracę Stena Line w Porcie Gdynia. Podkreślę jeszcze, iż pozytywne efekty naszego współdziałania zapisują na swoich kontach zarówno porty w Gdyni i Karlskronie, jak i Stena Line oraz regiony po obu stronach Morza Bałtyckiego.
Na jakim etapie w takim razie są prace nad tym projektem? Władze portu posiadają projekt budowlany z pozwoleniem na budowę. W trakcie opracowania są projekty wykonawcze, specyfikacje i kosztorysy - z terminem na lipiec 2017 r.

- Jednakże w trakcie ostatnich prac przygotowawczych postanowiono jeszcze bardziej zwiększyć uniwersalność terminalu i w drugiej połowie roku opracowywany będzie projekt zamienny części odwodnej (rampy, cumowanie, galeria pasażerska), celem zwiększenia elastyczności dla szerszego spektrum potencjalnych jednostek pływających. W tym czasie będą jednak również przygotowywane postępowania przetargowe na prace budowlane. Planuje się wcześniejsze rozpoczęcie rozbiórek na terenie pod nowy terminal, aby wykonać je przed okresem lęgowym ptaków, tj. przed marcem 2018 roku - otrzymaliśmy informację z biura prasowego portu.
O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Jednak nie ruszyła do dziś. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą jest deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu. Czy to udało się ustalić w czasie spotkania?

- Projektujemy publiczny terminal promowy dla wszelkiej wielkości promów morskich, tj. w przedziale ok. 175-245 m długości - poinformowano nas w biurze prasowym portu.
Koszt budowy terminalu według dzisiejszych szacunków to 155 mln zł, z czego unijne dofinansowanie ma wynieść 91 mln zł.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (55)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Moim zdaniem

Strefa start-up

Najczęściej czytane