• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca pomysł połączenia Grupy Lotos z PKN Orlen i PGNiG

Robert Kiewlicz
11 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W skład Grupy Kapitałowej Lotos wchodzi 35 spółek o profilu produkcyjnym i usługowym w tym: 14 spółek zależnych od GL i 21 spółek pośrednio zależnych od GL.
W skład Grupy Kapitałowej Lotos wchodzi 35 spółek o profilu produkcyjnym i usługowym w tym: 14 spółek zależnych od GL i 21 spółek pośrednio zależnych od GL.

Resort skarbu rozpoczął analizę możliwość połączenia PKN Orlen, Grupy Lotos i Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa. Do końca pierwszego kwartału 2016 roku Ministerstwo Skarbu Państwa chce wstępnie określić, czy takie połączenie miałoby sens.


Jakie rozwiązanie byłoby najlepsze dla Grupy Lotos?


Koncepcja przejęcia Lotosu przez Orlen czy fuzji nie jest nowa. Debata na różnych szczeblach, czasem na etapie gotowej koncepcji, czasem tylko na podstawie plotki, toczy się od 2003 roku. Blisko realizacji tego planu było przed 2005 rokiem. Grupie Lotos udało się jednak obronić swoją samodzielność dzięki debiutowi na giełdzie.

Pomysł na łączenie Grupy Lotos z Orlenem i Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem pojawił się w 2010 roku, kiedy jeszcze aktywnie poszukiwano inwestora dla gdańskiego koncernu, miał być to plan awaryjny ministra skarbu Aleksandra Grada, w wypadku gdyby prywatyzacja nie doszła do skutku.

Wtedy analitycy rynku nie byli do końca pewni, czy połączenie koncernu paliwowego i gazowego ma sens. Ich zdaniem połączenie Lotosu i PGNiG musiałoby się opierać na rozsądnym podejściu do całej sprawy. Choć rafinacja ropy naftowej różni się całkowicie od wydobycia gazu, to takie rozwiązania działają. Wystarczy spojrzeć na MOL, węgierskie przedsiębiorstwo przetwórstwa ropy naftowej i gazu ziemnego, zajmujące się również dystrybucją tych produktów.

Warto przypomnieć, że Grupa Lotos i PGNiG zacieśniły w ostatnich latach współpracę i  zawarły porozumienie dotyczące współpracy w zakresie poszukiwań i wydobycia gazu ziemnego oraz ropy naftowej. Chodzi o wydobycie ze złóż konwencjonalnych i niekonwencjonalnych. Obie spółki mają zintensyfikować prace poszukiwawcze na terenie Polski. Rezultatem ma być wzrost wydobycia gazu ziemnego i ropy naftowej.

Pomysł na łączenie koncernów w jeden duży podmiot odkurzono w 2012 roku. Wtedy to ówczesny minister skarbu, Mikołaj Budzanowski, stwierdził, że Grupie Lotos potrzebny jest inwestor strategiczny. A ponieważ za granicą chętnych nie widać, trzeba ich szukać w kraju i dodał, że nie należy wykluczać powrotu do pomysłu przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen.

Obecnie nowe władze resortu skarbu odgrzewają pomysł poprzednich rządów. Jak podaje Serwis Ekonomiczny PAP, resort do końca pierwszego kwartału 2016 roku ma podjąć decyzję co do dalszych działań.

- Rozpocząłem prace analityczne nad ewentualnym połączeniem PKN Orlen, Lotosu i PGNiG, nie chcę przesądzać, w jakiej formie i konfiguracji mogłoby dojść do tego połączenia. To będzie przedmiotem dalszych analiz. Na razie chcemy w ciągu kilku-kilkunastu tygodni, najpóźniej do końca I kwartału, określić wstępnie, czy takie połączenie miałoby sens - powiedział PAP minister skarbu Dawid Jackiewicz.
Obecnie Skarb Państwa posiada 53,19 proc. udziałów w Grupie Lotos, 6,35 proc. jest w rekach ING OFE, a pozostali akcjonariusze mają 40,46 proc. udziałów. Pozostaje mieć nadzieję, że wszelkie pomysły resortu skarbu będą powstawały w oparciu o rachunek ekonomiczny, a nie politykę.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (104)

  • A potem to kupią Niemcy (5)

    • 84 17

    • Raczej Rosjanie (1)

      PiSowi bliżej do Rosji niż do cywilizacji zachodu. To nowy minister z PiSu zwiększył kontrakty na dostawy ropy z Rosji :)))

      Tak czy siak, dla pomorza taka zmiana to kanał...

      • 36 6

      • A jakie to lukratywne umowy podpisał PSL z po do spolki z Rosjanami? Zapomniało się?

        • 1 0

    • brak słów

      wolę już żeby kupili Niemcy niż Rosjanie.

      • 16 2

    • raczej rosjanie

      raczej sprzedadza to Rosjanom - większość ich poczynań cieszy Putina

      • 18 6

    • sabotaż

      Dlaczego koniecznie chce się zarżnąć kurę znoszącą złote runo.Już raz niejaki kwach próbował sprzedać lotos łukoilowi.Powiązanie z PGNiG to ratowanie na siłę bankruta czyli słonia na glinianych nogach.Niech hanysy sami się ratują zrzekając się przywilejów z epoki komunizmu.

      • 12 2

  • Potem jeszcze sie dołączy nierentowne kopalnie wegla (4)

    a kierowcy i odbiorcy gazu sfinansują barbórki, 13-tki i 14-tki w górnictwie

    • 197 7

    • Nie chciałbyś za to pracować (3)

      Za te 13 14 barburki pracownicy siedzą w wykopach w błocie mrozie i narażają własne życie bo chwilą nieuwagi i może wszystko wybuchnąć to samo górnicy którzy siedzą pod ziemią i nigdy nie ma pewności czy sie nie zawali

      • 4 13

      • "Za"....Przymus pracy?

        W kopalniach?
        Nie słyszałem.
        O co ten jęk?
        Każdy ma swój wybór w życiu.
        A górnikom ciągle za mało..

        • 16 1

      • Kaze im kto?

        Zmusza ich kto? Jak za brudno i z mokro, to koszula krawat i do biura.
        Nie chcialo nosic sie teczki..

        • 9 0

      • tak samo floty kierowcow ktore codziennie przemierzaja kraj naszymi tragicznymi drogami nigdy nie wiedza czy dojada calo i to za o wiele mniejsze pieniadze.Kopalnie prowadzone jak do tej pory to jedne z ostatnich reliktow komunizmu kiedy gornik to byl pan nad pany.

        • 2 0

  • niech robią co chcą, ale, żeby paliwo było tańsze muszą mieć konkurencję !! (10)

    konkurencji brak! bo to państwowe molochy! weź teraz pisowi to powiedz

    i przed minusem pomyslcie i poczytajcie np sprawę z telekomunikacją polska, albo pocztą jak były monopolistami i windowały ceny

    • 57 45

    • Tyle, że to nieprawda (2)

      Konkurencja na rynku telekomunikacyjnym związana jest z regulacjami prawnymi, która zmusiła monopolistę do dzielenie się infrastrukturą na zasadach narzuconych przez regulatora.
      Co do Poczty to po części zgoda, ale nadal jedyna konkurencja to przesyłki kurierskie i paczkomaty, rynek listów jako niskomarżowy pozostanie przy PP.

      • 7 2

      • (1)

        a jak z ta sprawa ze to nie PP wygrala przetarg na obsluge sadowych i chyba panstwowej poczty? ... pamietam ze cos tam PP olala przetarg i nadal swiadczyla uslugi... wie ktos cos?

        • 0 0

        • Ktoś coś...

          PP przegrała przetarg z InPostem, ale pomysł odbierania przesyłek sądowych w warzywniaku lub lokalnej melinie szybko okazał się być kiepski. Dopiero co był nowy przetarg, PP go wygrała.

          • 7 0

    • (6)

      Głupi jesteś jak but.
      O cenie paliwa decydują głównie 2 czynniki, wysokość akcyzy i cena ropy na rynku światowym. Na żadną z tych kwot konkurencja nie ma żadnego wpływu, więc różnice w cenach będą wynikać głównie z kosztów obsługi i marży, a te są stosunkowo niewielkie.
      Natomiast ewentualna fuzja z Orlenem skutkowałaby odpływem gigantycznej gotówki z Pomorza w postaci utraconego CIT. Trzeba być skończonym durniem, aby pisać, że niech robią co chcą.

      • 16 4

      • ...jest też 3 czynnik:

        kurs waluty.

        • 1 0

      • nie obrażaj mnie matole! (3)

        jeśli decyduje cena na rynku swiatowym, to przelicz baryłkę np Brent przy dzisiejszych kursach
        ropa tanieje jak nigdy
        ale w polsce akcyza rośnie jak zwykle

        puki rafinerie należą do skarbu, będziemy się cieszyć, że litr ON jest za 3,50

        gdyby była wolnorynkowa konkurencja
        to przy "słabej złotówce" kosztowałaby dużo mniej

        piss, tego nie wprowadzi, bo tylko państwowe (nasze) firmy górą
        po, nie wprowadziło, bo Unia patrzy na ręce

        • 1 3

        • jeszcze jedno

          pracowałem na Bliskim Wschodzie i wiem, że znalazłoby się kilku potentatów, którzy sprzedaliby Polsce przetworzone paliwa tak gdzies po 20 - 22 GROSZE POLSKIE za litr (łącznie z kosztem dostawy)

          ale państwu Polskiemu, to nie na rękę - groszowa akcyza i likwidacja rafinerii

          • 1 2

        • (1)

          Czytaj jełopie co się pisze, AKCYZA plus cena ropy. Do tego jeszcze koszty przetworzenia, utrzymania stacji itd., więc nawet jakbyśmy za darmo dostawali tę ropę, to cena by wiele nie spadła i żadna konkurencja nie ma tu nic do rzeczy.

          • 1 1

          • napisałem, że przetworzonej
            koszty stacji, to wiem, znajomy ma kilkanaście stacji we Włoszech -paliwo (ileś tam m3 ma w umowie z prywatna rafinerią a poza tym może handlowac jaką chce i lata im za ile)

            i nie pisz, że konkurencja nic nie znaczy

            • 0 2

      • g....wiesz o cenach ropy a się wypowiadasz

        jak wg ciebie decyduje o cenie paliwa w Polsce koszt ropy to lepiej idź się wyspać

        • 2 1

  • Im większy monopolista tym wyższa cena

    a wyższa cena to większy podatek VAT i większe dochody do budżetu państwa

    • 90 6

  • Pozostaje mieć nadzieję, że wszelkie pomysły resortu skarbu będą powstawały w oparciu o rachunek ekonomiczny, a nie politykę. (2)

    Z pisem to niewykonalne.

    • 99 19

    • Jak do tej pory niestety chyba żaden rząd nie robił rachunków ekonomicznych, jeśli chodzi o przedsiębiorstwa Państwowe i ewentualną ich prywatyzację.

      • 7 2

    • z zadnym rzadem to nie wykonalne bo kazdy z nich chce sie przez te 4 lata nachapac ile wlezie,no i trzeba stanowiskami zaplacic za poparcie w wyborach bo pozniej i tak zmieni robote jak przyjda nastepcy tylko prywatne firmy patrza na ekonomie i rynek,panstwowych to nie obchodzi bo zawsze mozna dolozyc z budzetu.

      • 1 0

  • MSP miało zostać wedle obietnic zlikwidowane w najbliższym czasie, a tu proszę zmiana o 180 stopni i rewolucyjne koncepty (2)

    w natarciu.

    • 37 6

    • I tak i nie (1)

      link do art. : http://energetyka.wnp.pl/pis-powstanie-ministerstwo-ds-energii-msp-do-likwidacji,253444_1_0_0.html

      • 0 0

      • W jakim zakresie "i nie"? Jest jak byk napisane, że MSP do kasacji, a powstaje M. Eneretyki.

        M. Energetyki powstalo, MSP radośnie fika sobie nadal i przedstawia dalekosiężne wizje, ale skoro na czele stoi taka kontrowersyjna postać do tego bez przygotowania biznesowego. Politolog, który ma na sumieniu człowieka.

        • 1 0

  • plusem byłoby mniej kosztownych stanowisk dyrektorskich/prezesowskich ;) (5)

    • 34 21

    • Chyba żartujesz!

      KGHM cieńko stoi więc zaczną zatrudniać w nowym gigancie.

      • 12 1

    • Jesteś naiwny, przecież taki duży zakład będzie miał własnego prezesa i dyrektorów. Może co najwyżej będzie wspólna dla grupy rada nadzorcza i zarząd.

      • 5 1

    • (1)

      Następny idiota. Myślisz, że po fuzji obecny zakład w Gdańsku nie miałby kadry zarządzającej? Jedyne, co by się zmieniło, to nazwy stanowisk, zamiast dyrektor ds. czegoś tam Grupy Lotos będzie dyrektor ds. czegoś tam PKN Orlen.

      • 3 1

      • Dyrektor pierdunpierdu PKN Orlen, oddział Lotos. Stawki im spadną, bo degradacja - tylko 500 średnich krajowych.

        • 3 0

    • Będzie wręcz odwrotnie

      Dojdzie do tego wszystkiego dodatkowe stanowisko jakiegoś superkordynatora wraz z całym biurokratycznym zapleczem.

      • 2 0

  • zabiorą (2)

    Lotos, Energę a stocznie będą miały siedzibę w Wawie!

    • 108 4

    • bo tylko o to chodzi

      żeby buntownicze Pomorze zdechło z głodu

      • 35 3

    • Stocznie już mają siedziby w Warszawie

      Niestety...

      • 10 4

  • PGNiG (1)

    PGNiG dość dobrze stało ostatnio na rynku. Mimo to nowy rząd chce tą spółkę pociągnąć na dno, a ściśle mówiąc to połączyć z nierentownymi kopalniami węgla, żeby milionowe długi kopalni zasypać dochodami PGNiG... Pracownicy PGNiG będą musieli teraz harować na przywileje górników... -,-

    • 89 11

    • I zwiazkowcow typu Duda, Sniadek i inne nieprduktywne pomioty...

      • 2 0

  • I

    I bardzo dobrze. W tej branży duży może więcej. A monopol jest i tak. O tym, że Lotos to miejsce synekur krążą legendy wiėc bez fałszywej przyzwoitości proszę.

    • 23 71

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane