• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy żaglowiec z gdańskiej stoczni

Wioletta Kakowska-Mehring
16 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Żaglowiec "El-Mellah" wypływa na próby morskie

Żaglowiec "El-Mellah" budowany w Remontowa Shipbuilding dla Wyższej Szkoły Morskiej Algierii po raz pierwszy wyruszył na próby morskie. Zaplanowano kilkudniowe testy z krótką przerwą na wymianę załogi, warto więc wypatrywać go z plaży skoro sezon w pełni.



Jednostka otrzyma imię "El-Mellah", czyli po arabsku "żeglarz". Ma parametry porównywalne z "Darem Młodzieży". Jej długość całkowita to 110 m, szerokość 14,5 m, a powierzchnia ożaglowania to 3000 m kw. Prędkość pod żaglami wyniesie 17 węzłów (przy wietrze 6 stopni w skali Beauforta). Jednostka przygotowana będzie do przyjęcia 222 osób załogi, w tym 120 kadetów i kadetek.

Autorem koncepcji i projektu technicznego statku jest Zygmunt Choreń z biura projektowego Choreń Design & Consulting. Żaglowiec będzie eksploatowany na wszystkich dostępnych akwenach świata z wyłączeniem strefy polarnej w okresie zimy polarnej. Trzymasztowa fregata służyć będzie kadetom Wyższej Szkoły Morskiej Algierii w doskonaleniu rzemiosła morskiego i nawigacyjnego.

Dodatkowo, jak większość statków żaglowych, pełnić będzie funkcje reprezentacyjne, a także brać udział w zawodach i regatach międzynarodowych. Poza budową statku, kontrakt obejmuje również szkolenie członków załogi i kadetów, które przeprowadzone zostanie we współpracy z Akademią Morską w Gdyni.

"El-Mellah" to wyjątkowa jednostka dla gdańskiej firmy, bowiem jest to pierwszy żaglowiec w historii tej stoczni i tysięczny statek, jaki zwodowano w Remontowa Shipbuilding (dawnej Stoczni Północnej).

Żaglowiec "El-Mellah" w stoczni Remontowa Shipbuilding

Miejsca

Opinie (100) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Żaglowiec dla szkoły w Algierii wypływa na próby morskie

    koniec świata (8)

    • 1 5

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Żaglowiec dla szkoły w Algierii wypływa na próby morskie

      piękna Fregata (7)

      ten sam konstruktor (Choreń) co Daru Pomorza
      minimalnie dłuższa 110 m- (DM - po pokładzie: 94,2 m, z bukszprytem: 108,815 m)
      szersza 14,5 m - (DM 14 m)
      powierzchnia żagli o 15 m mniejsza (DM - 3015 m2)

      • 3 3

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Żaglowiec dla szkoły w Algierii wypływa na próby morskie

        (2)

        I z wikipedi umie zrobić kopiuj - wklej. Co za sprytna bestyja. Na chrobrego cie tak wyszkolili?

        • 3 1

        • Opinia do filmu

          Zobacz film Żaglowiec dla szkoły w Algierii wypływa na próby morskie

          (1)

          wikipedia jest dla takich jak ty ...
          powyższe dane są ze strony PYA (pewnie nawet nie wiesz "sprytna bestio" co ten skrót oznacza)

          • 0 2

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Żaglowiec dla szkoły w Algierii wypływa na próby morskie

        (3)

        Jak powstał Dar Pomorza (1909) pan Choreń jeszcze się nie urodził.

        • 5 1

  • Króca fiks, Pierońskie cudo (1)

    Wicie kielo to dutków trza dać, co by takie fcieli dlo mnie urychtować?

    • 9 1

    • wagon

      • 4 0

  • (4)

    Jest bardzo ładny, to fakt.
    szkoda że to może być ostatni tak poważny statek z pod szyldu rsb.
    ostatnie zmiany kadrowe mogą doprowadzić do końca tej dynamicznie rozwijającej się firmy przez ostatnie sześć lat

    • 19 5

    • Nauczycielu amatorze.... (1)

      ... nie ucz Sojki prowadzić stoczni. Akurat on wie co robi, w odróżnieniu do ciebie.

      • 8 5

      • Nie wiesz człowieku z kim chcesz polemizować.
        Jak masz interes trzymać panu S palec w .... to uważaj bo nie jeden już się popażył tkwiąc u jego boku.

        • 7 5

    • po (1)

      sie skonczylo i nie placz!!!
      Cieciu bez szkoly

      • 0 1

      • ?!?!?!?!

        • 1 0

  • szkoda, że AM nie dba tak o swoich studentów i absolwentów (5)

    "szkolenie członków załogi i kadetów, które przeprowadzone zostanie we współpracy z Akademią Morską w Gdyni."

    Jest bardzo wielu chłopaków z dyplomem oficera/mechanika, którzy mają problem ze znalezieniem pracy. Mowa tu o nawigatorach i mechanikach.

    Niestety pływanie dla Polaków się skończyło - teraz jest moda na tanich panów ze wschodu, gdzie połowa z nich ma kupione papiery. Proszę sprawdzić ilu ukraińców "dostało" się na AM w Szczecinie czy Gdyni, zostaliśmy zalani. Możemy się przebić jedynie inteligencją/wiedzą/znajomością języków. Do tego dochodzą roczne przykościelne szkółki dla dorosyłych, które w rok robią z Ciebie oficera :) W tym przypadku mowa o naskręt, sdk.
    Jesteśmy taką nacją, która sobie nie pomoże, a jedynie utrudni i zrobi pod górę.

    Niestety smutne to i prawdziwe. Możecie Państwo zweryfikować informacje na różnych branżowych portalach. Mało tego, zarobki dla szeregowych marynarzy są takie same jak w latach 90"

    • 13 8

    • Navigare: (4)

      - w jaki sposob AM mialaby zadbac? Znalezc im prace? Tak lekko nie ma. Konczylem owczesna WSM (przyzakladowa szkola zawodowa PLO) - na dwa miesiace przed praktykami na czwartym roku, PLo powiedzialo - walcie sie, nie placimy praktykantom I bierzemy tylko kilku. trzeba sobie bylo radzic.
      - co do tanich nacji wypierajacych nas z rynku - to jak najbardziej prawda, ale kiedys to Polacy wyparli Hiszpanow. Takie czasy - stawki sie nie zmienily, jest sporo tanszych na rynku, chetnych do pracy.
      - wspolczuje obecnym absolwentom I jesli moge doradzic - tylko wysoka specjalizacja: off-shore, DSV, "wiertarki" itp. Tam jeszcze jest kasa. Potem szybko w gore I do biura - choc superintendentom tez sie skonczylo Eldorado.
      - co do kursow "przykoscielnych" - umowmy sie, zeby zostac oficerem nie sa potrzebne wyzsze studia. Sorry - to nie jest leczenie raka, ani konstrukcja rakiet balistycznych. Znam wielu ludzi, ktorzy sa po kursach I nie widze roznicy w ich wiedzy zawodowej. Sam konczylem WSM (tez "gwiazdojeb") - I juz wtedy widzialem, jak duzo zbednego "balastu" jest w programie nauczania. Bardziej jednak wkurzalo mnie to, ze szkola wypuszczala wtedy kandydatow na kursy w SDKo, bo bez dodatkowych kursow na dyplom nie mozna bylo liczyc. Kursy obejmowaly to co mialem w programie studio - chodzilo tylko o kase.

      Powodzenia I kilo stopy pod woda.

      • 4 3

      • (1)

        To jest nic, pływam z brytyjczykami co zarabiają tyle co ja na pokładzie (a nie jest to dużo) i się dziwię że na może poszli... Brat pracując w Anglii jako kierowca ma więcej jak brytyjski Officer na wycieczkowcu. Pływanie się kończy, a offshory to nadal dla wielu tylko marzenie.

        • 1 0

        • Jest straszna kicha - kiedy widze oferte C/E za 9000 USD miesiecznie (platne tylko0 i kontrakt na 5-6 miesiecy.

          - to sie zastanawiam, kto jeszcze chce studiowac I "plywac"?

          Szczerze - na morze juz nie wracam, kiedy urwie mi sie obecna praca to zaczne dzialac na ladzie. Zbyt male place w stosunku do poswiecen (rozlaka) i odpowiedzialnosci (typu aresztowanie starego, bo mu nigeryjski motorek wylal wiadro diesla za burte).

          Lepiej zrobic jakiegos NEBOSHa (BHP) I zalapac sie na ladzie - wieksza kasa I jest zapotrzebowanie.

          • 1 0

      • Kilo stopy pod woda? Stope mierzy sie w calach.

        1 ft = 12" (cali). Nie w kilogramach. Szkoly morskie w Polsce otrzymaly status uczelni wyzszych i w zwiazku z tym aby uzyskac dyplom magisterski to odpowiednia wiedze nalezalo posiadac. A ze potem w praktyce potrzebne jej bylo maximum 20% to jest tak z kazda specjalizacja. Tam gdzie znajdziesz prace to bedziesz robil i pielegnowal w sobie tylko to czym aktualnie dane miejsce sie zajmuje a reszta wyparuje po kilku latach. Takie jest zycie. Smutne zycie....

        • 1 1

      • gdzieś dzwonią

        Żeglarzom życzy się stopy wody pod kilem .

        • 1 1

  • Piekna jednostka.....az milo popatrzec (2)

    Naprawde ereszcue cis pozytywnego oprocz tego codziennego kalu i rzygowin gdanskich.
    Piekna fregata....Polacy zawsze budowali piekne statki. Tylko UE i ryzemu pomiotowi bylo nie wsmak i zaczal wykanczac stocznie wszak taki rozkaz dostal z Berlina by wykonczyc konkurencje bo tak by nikt za eur nie budowal

    • 11 12

    • Byly rzad Mieczyslawa Rakowskiego mial w tym

      najwiekszy udzial.

      • 0 1

    • Bełkot nędznego kundla nasłanego przez plaszczaka.

      • 0 0

  • zal ci sciska ze on w gdansku powstal

    • 4 4

  • widzialem go wczoraj jak ze stoczni byl holowany .Piekny zaglowiec. bylo to o 15 20 , (3)

    • 13 0

    • Ja o 15:22 piłem Żubra na żaglowej koło urzędu skarbowego jak by to kogoś interesowało. (2)

      • 3 3

      • szczyny a nie zubra piles... ten zubr ani smakuje ani pachnie piwem....grzechem jest te szczyny piwem nazywac.

        • 5 2

      • O 15:22?

        W krzakach na Żaglowej? Ten nieogolony menel w dresie z puszką w garści? Widziałem Cię, jak przyjechałem zapłacić podatki.

        • 0 0

  • Nieprawda!! (3)

    Przecież z winy Tuska nie ma już polskich stoczni!! W telewizorze mówiły!!

    • 13 9

    • Resztki zostaly (1)

      Bo niedokonczyl dziela......za szybko do brukseli poszedl i stocznie sie odradzaja..co jest kobkurencja dla ue. Bo on powinien powstac w stoczni niemieckiej a nie naszej

      • 0 16

      • Spoko, już w Szczecinie znany stoczniowiec vel złodziej trampek buduje stocznię najpotężniejszą na świecie.

        • 4 0

    • Pewnie w TVpis mówili:)

      • 7 1

  • Warto zaznaczyć

    że owszem, dla szkoły ale Marynarki Wojennej Algierii

    • 3 1

  • To nasza marka

    "Choreń" bezkonkurencyjny. Piękna fregata. Trzeba czekać na moment stania w w szranki z Darem Młodzieży. Gratulacje.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J....

Najczęściej czytane