• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmodernizowana lokomotywa manewrowa Lotos Kolej

erka
14 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zmodernizowana lokomotywa spalinowa typu 6Dg przeznaczona jest do prowadzenia lekkich pociągów towarowych oraz prac manewrowych.

Spółka Lotos Kolej modernizuje swój tabor. W Gdańsku pracuje już pierwsza z trzech lokomotyw manewrowych typu 6Dg. Nowa lokomotywa to zmodernizowany przez spółkę Newag spalinowóz serii SM42. Kolejne dwa pojazdy trafią do Gdańska jeszcze w lipcu.



Zmodernizowana lokomotywa spalinowa typu 6Dg przeznaczona jest do prowadzenia lekkich pociągów towarowych oraz prac manewrowych.
W ramach moder­ni­za­cji ze sta­rej loko­mo­tywy pozo­sta­wiono jedy­nie ostoję, wózki z sil­ni­kami trak­cyj­nymi i zbior­nik paliwa, które prze­szły naprawę główną. W opar­ciu o nową doku­men­ta­cję kon­struk­cyjną zabu­do­wane zostało cał­ko­wi­cie nowe nad­wo­zie. W loko­mo­ty­wach 6Dg zasto­so­wany został nowy agre­gat prą­do­twór­czy. Dotych­cza­sowy sil­nik a8c22 zastą­piony został dwunastocylindrowym wyso­ko­pręż­nym sil­ni­kiem spa­li­no­wym C27 pro­duk­cji ame­ry­kań­skiej firmy Cater­pil­lar o mocy 708 kW (962 KM) połą­czo­nym przez ela­styczne sprzę­gło z zespo­łem prąd­nic syn­chro­nicz­nych (prąd­nica główna i pomoc­ni­cza).

Zasto­so­wano mikro­pro­ce­so­rowe ste­ro­wa­nie i dia­gno­stykę loko­mo­tywy. Agre­gat prą­do­twór­czy wypo­sa­żono w nowo­cze­sną chłod­nicę sil­nika i powie­trza doła­do­wa­nego, cał­ko­wi­cie nowy układ dolo­towy i wyde­chowy. Powyż­sze roz­wią­za­nia wpły­nęły na zna­czące zre­du­ko­wa­nie zuży­cia paliwa i oleju sil­ni­ko­wego oraz zwięk­sze­nie nie­za­wod­no­ści pojazdu.

Loko­mo­tywy wypo­sa­żone są w nowo­cze­sny układ hamul­cowy z zasto­so­wa­niem zin­te­gro­wa­nej tablicy pneu­ma­tycz­nej, sprę­żarki śrubo­wej oraz sprę­ży­no­wego hamulca posto­jo­wego. Napędy pomoc­ni­cze (napęd wen­ty­la­to­rów sil­ni­ków trak­cyj­nych oraz napęd sprę­żarki) reali­zują sil­niki asyn­chro­niczne zasi­lane z prąd­nicy pomoc­ni­czej poprzez falowniki. Zasi­la­nie sil­ni­ków trak­cyj­nych reali­zuje prąd­nica trak­cyjna poprzez dio­dowy zespół prostowników.

Dla loko­mo­tywy zapro­jek­to­wano cał­ko­wi­cie nową kabinę maszy­ni­sty wypo­sa­żoną w dwa ergo­no­miczne sta­no­wi­ska maszy­ni­sty, wypo­sa­że­nie socjalne, pano­ra­miczne szyby czo­łowe, kli­ma­ty­za­cję i wydajne ogrze­wa­nie oraz kom­for­towe, regu­lo­wane i obro­towe fotele moco­wane na pro­wad­ni­cach do ścian bocz­nych, umoż­li­wia­jące cał­ko­wite scho­wa­nie pod pul­pit. Kabina posa­do­wiona jest na ostoi poprzez ele­menty metalowo-gumowe, które redu­kują jej drgania. Loko­mo­tywy przy­sto­so­wane są do jed­no­oso­bo­wej obsługi trak­cyj­nej oraz mogą być wypo­sa­żone w układ ste­ro­wa­nia radiowego.

Lotos Kolej - spółka zależna Grupy Lotos - jest drugim największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce, z ponad 8 proc. udziałem w rynku (wg. pracy przewozowej). Lotos Kolej koncentruje się nie tylko na realizacji potrzeb przewozowych grupy kapitałowej Lotos. Spółka wykonuje również usługi przewozowe dla klientów zewnętrznych zarówno w komunikacji krajowej, jak również we współpracy z przewoźnikami zagranicznymi w ruchu międzynarodowym. Lotos Kolej eksploatuje ok. 100 lokomotyw różnych typów, w tym pojazdy Bombardiera na platformie TRAXX oraz lokomotywy E6ACT Dragon gliwickiego Newagu.

Zobacz, jak wygląda najnowocześniejsza lokomotywa towarowa w kraju - lokomotywy E6ACT Dragon.

erka

Miejsca

Opinie (31)

  • Newag i PESA (3)

    Mamy dwóch dużych producentów taboru kolejowego, a kupujemy g..a typu Pendolino!

    • 50 21

    • Tylko... (2)

      ..gdy rozpisywano przetarg na tabor dla kolei dużych prędkości, to Pesa budowała pudła dla Bombardiera a Newag szlifował wózki w starych EU07 i nie tylko. Ale tego to już Prezes chyba nie powiedział? :):))

      • 19 4

      • (1)

        i do dzis ani newag ani pesa nie posiadaja w ofercie skladow potrafiacych jechac pow. 160km/h.
        faktycznie albo prezes albo belzebub z torunia, takich informacji edwardowi nie przekazal.

        • 18 4

        • A po co? Więcej jak 160 ten pociąg nie pojedzie nie ma pudła wychylnego

          Zresztą Newag wyciągnął 220 km/h... Prasa branżowa już dawno o tym pisała

          • 0 0

  • (1)

    Mamy takie bezrobocie,czemu nie produkujemy w Polsce,,,bo komuś zależy ???

    • 16 11

    • Bo nie umiemy!!!

      • 7 0

  • (2)

    Dach kabiny to chyba 2latek projektował.

    • 21 8

    • to nie 2latek

      tyko dali kaczyńskiemu jako wodzowi do zaprojektowania hehehehe

      • 0 6

    • Też mnie zastanowiło, czemu taki wysoki dach - można by zatrudnić maszynistów po 2,20 m wzrostu i jeszcze dać im cylindry z XIX wieku na głowę, a i tak by był luz. Może tam jest klima?

      • 0 0

  • Tylko te kolory... (2)

    takie paskudne! Co jest złego w zieleni?

    • 7 17

    • Teraz jest w barwach firmowych.

      • 9 0

    • mi się bardzo podoba

      zarówno pomysł, jak i wykonanie. jestem pod wrażeniem bo jednak jak się chce, to można.

      • 5 1

  • (1)

    Nie chcę narzekać, ale nowy look lokomotywy przypomina prace na ZPT w podstawówce. A może pochylone płaszczyzny tego pojazdu sugerują wykorzystanie technologii Stealth???

    • 21 3

    • Warsztat

      Nie wszędzie jeszcze zatrudniają projektantów form przemysłowych. A szkoda.

      • 0 0

  • Zdaje się, że nawet kuchenkę z piekarnikiem w tej lokomotywie mają. (1)

    Po drodze murzynki i baby wielkanocne można piec!

    • 15 1

    • to jest wersja lokomotywy dla kobiet. jest tam tez zmywarka, wiec z kuchni do pracy do kuchni na lokomotywie.

      • 4 3

  • Ten dach...

    To jak jakoś grzyb...

    • 10 1

  • Stonka na sterydach :)

    • 9 1

  • Wygląd ... (3)

    ta lokomotywa ma pracować i zarabiać a nie ładnie wyglądać. To nie obiekt muzealny . Dlaczego ma być koloru zielonego? Jest w barwach LOTOS Kolej i większości się to podoba. Co do Pendolino to już pierwsza próba na trasie W-wa - Gdynia odbyła sie w latach 90 i faktycznie że ani Pesa ani Newag nie produkowali szybkich lokomotyw ponieważ zajmowali sie naprawami lokomotyw i ewentualnie modernizacja (ZNLE Gliwice) . W tej chwili Polskie firmy maja w ofercie lokomotywy co pojada 160 a nawet 200 km/h ale nie mamy wagonów co pojadą 200 km/h . Dlaczego Pendolino ponieważ w tym pociągu zastosowano innowacyjne rozwiązanie wychylnego pudła ale wiadomo że miało być dobrze a wyszło jak zwykle i z chęci oszczędności zakupiono bez wychylnego pudła z szybkością max 200 km/h. Dlatego można sie zastanowić po co było za duże pieniądze kupować ten pociąg ? Po co budować całkiem nowe zaplecze techniczne? jak można było zakupić Griffina z Newagu i zmodernizowane wagony i pociąg spokojnie "śmignie" 160 km/h . I tak by było to tańsze i lepsze rozwiązanie ponieważ średnia prędkość na trasie Gdynia -W-wa to 80 km/h

    • 16 5

    • (1)

      To prawda, że lokomotywa ma pracować i zarabiać...ale co stoi na przeszkodzie żeby jeszcze wyglądała przyjemnie dla oka???...i nie chodzi tu o kolory.

      • 6 1

      • eee tam na zywo i tak jest fajowa, rzuca sie w oczy, odrazu ja zauwazylam na "parkingu" jak sie tylko pojaiwla na torach LK.

        • 3 0

    • plastuś

      Widzisz, nawet w najdawniejszych czasach, pradawny człowiek starał się, aby jego otoczenie było ładne. Dekorował siekierki, gliniane dzbanki, szyje swoich kobiet, a nawet ściany jaskiń.Taka jest siła oddziaływania estetyki! Tylko prymitywny osobnik tego nie widzi.

      • 0 0

  • Powinna się nazywać Borewicz albo Polonez

    Przez te lampy na zderzaku :)

    • 11 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane