• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zwodowano statek rybacki dla Duńczyków

Rafał Borowski
31 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Zobacz z bliska wodowanie statku dla Duńczyków


W Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta przy ul. Jana z Kolna 31 zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku zwodowano statek rybacki M/V Aine. Częściowo wyposażona jednostka została zbudowana dla duńskiego armatora Karstensens Skibsvaerft A.S. To zaledwie jedno z 19 zamówień dla tego klienta, które zostaną zrealizowane przez tę stocznię do końca 2018 roku.



Czy kiedykolwiek widziałeś z bliska wodowanie statku?

W piątkowe popołudnie, tuż po godz. 13, z gdańskich pochylni Stoczni Remontowej Nauta zjechała kolejna jednostka. To statek rybacki M/V Aine, który będzie operował na wodach Morza Północnego.

Jednostka powstała na zlecenie duńskiego klienta, stoczni Karstensens Skibsvaerft z siedzibą w miejscowości Skagen. Jej wymiary to 56,5 m długości i 12,5 m szerokości, a głębokość zanurzenia wynosi 4,8 m. M/V Aine jest częściowo wyposażony, a dokończenie budowy zostanie zrealizowane we wspomnianej wcześniej stoczni w Danii. Finalnym operatorem statku będzie irlandzki armator Aine Fishing Company Ltd, którego logo widnieje już na dziobie statku.

- To jeden z mniejszych statków, jakie Nauta zbudowała dla duńskiego klienta. Podobnie jak pozostałe jednostki tego typu, trawler M/V Aine będzie wyposażony w zbiorniki do przewożenia żywych ryb oraz nowoczesne rozwiązania rybołówcze i elektroniczne. Statki trałowe typu "pelagic" to jednostki łowiące za pomocą włoka przyciąganego do burty wraz ze złowionymi rybami. Dla lepszego poszukiwania ryb statki tego typu są wyposażone w rożnego rodzaju urządzenia elektroniczne, takie jak sonary, echosondy lub szperacze, które znajdują ławce ryb, jednocześnie oceniając ich wielkość i ustalają optymalną trasę, wokół której należy wypuszczać sieci - wyjaśnia Anna Bulman, rzecznik prasowy Stoczni Remontowej Nauta.
M/V Aine to już dziewiąte zlecenie, zrealizowane przez gdyńską Nautę dla duńskiej stoczni. Duńczycy zamówili łącznie aż 17 jednostek, które zgodnie z harmonogramem mają powstać do końca 2018 roku. To jednak nie jedyne zlecenia, jakie są obecnie realizowane w Zakładzie Nowych Budów w Gdańsku należącym do gdyńskiej stoczni. Oprócz wyżej wspomnianych statków, Nauta realizuje właśnie budowę w pełni wyposażonego trawlera M/V Ocean Star dla szkockiego armatora Mewstead (Fraserburgh) LLP.

Karstensens Skibsvaert A.S. to duńska stocznia, specjalizująca się w budowie i wyposażaniu różnego rodzaju statków. Oprócz sejnerów i trawlerów rybackich buduje także niewielkie promy pasażerskie i okręty specjalne dla duńskiej marynarki wojennej. Od trzech lat firma jest stałym klientem stoczni Nauta.

Miejsca

Opinie (51) 2 zablokowane

  • Statkiem stanie się on po wyposażeniu i zyskaliskaniu odpowiednich świadectwa.

    Na razie to kadłub, który prawdopodobnie zostanie wyposażony w Danii. Prace kadłubowe są najtańsze, a równocześnie najbardziej obciążają pracowników i środowisko. Najlepiej zarabia się na wyposażeniu i uruchomieniach. Dobrze, że choć tyle. Warto pamiętać, że jeszcze 10 lat temu Stocznia Gdynia budowała rocznie 12 pełnomorskich statków różnych typów (RO-RO, RO-LO, kontenerowce) w pełni wyposażonych, z certyfikatami i wpływających że stoczni od razu w dziewiczy rejs po ładunek. Cykl budowy był krótszy niż rok, a długość jednostki powyżej 180 m (przeszło 3 razy dłuższej). A do malkontentów nieoglądających wodowania: Stocznia to nie deptak i nie ma tam ławeczki dla widzów, to zakład o trudnych warunkach pracy. Kto chce oglądać widowanie z bliska, może zatrudnić się w stoczni, zostanie odpowiednio przeszkolony i będzie wiedział jak się tam poruszać w czasie działalności produkcyjnej.

    • 8 1

  • Antek od szopy tam szlifowal

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013...

Najczęściej czytane