Alians P3 będzie zawijał do Gdańska. Kolejne kontenerowce w DCT

Pod koniec października Alians P3 poinformował o zamiarze zawijania do Gdańska w ramach nowego serwisu DCT
Pod koniec października Alians P3 poinformował o zamiarze zawijania do Gdańska w ramach nowego serwisu DCT źródło: MSC

Statki nowego aliansu trzech największych na świecie armatorów kontenerowych będą najprawdopodobniej zawijały do gdańskiego terminalu DCT. Alians P3 to inicjatywa Maersk Line, Mediterranean Shipping Company i CMA CGM. Ci trzej przewoźnicy to potencjał 255 statków o łącznej pojemności 2,6 mln TEU. Nowe połączenia mają zacząć funkcjonować w drugim kwartale 2014 roku.



Oferta aliansu P3 ma obejmować osiem serwisów Azja - Północna Europa, pięć Azja - Morze Śródziemne, sześć Azja - Zach. Wybrzeże USA, cztery Azja - Wsch. Wybrzeże USA oraz dwa Morze Śródziemne - USA.
Oferta aliansu P3 ma obejmować osiem serwisów Azja - Północna Europa, pięć Azja - Morze Śródziemne, sześć Azja - Zach. Wybrzeże USA, cztery Azja - Wsch. Wybrzeże USA oraz dwa Morze Śródziemne - USA. źródło: MSC
Oferta Aliansu P3 ma obejmować osiem serwisów Azja - Północna Europa, pięć Azja - Morze Śródziemne, sześć Azja - Zach. Wybrzeże USA, cztery Azja - Wsch. Wybrzeże USA oraz dwa serwisy Morze Śródziemne - USA. Jeden z uczestników aliansu - MSC - ujawnił już planowane trasy. Do Gdańska, w ramach linii North Europe ‐ Baltic, mają zawijać dwa nowe statki.

- Alians P3, potwierdzając pod koniec października 2013 chęć zawijania do DCT Gdańsk (Gdańsk został umieszczony na mapach obrazujących trasy poszczególnych serwisów), podkreślił znaczenie Polski i regionu Morza Bałtyckiego dla międzynarodowych przewozów kontenerowych - mówi Dominik Landa, dyrektor handlowy DCT Gdańsk. - Obecnie trudno mówić o konkretach, gdyż linie członkowskie, należące do Aliansu P3, czyli Maersk Line, MSC i CMA CGM, oczekują na decyzje Komisji Europejskiej oraz rządów Stanów Zjednoczonych i Chin, które rozpatrują kwestie związane z ewentualną monopolizacją rynku. Decyzje w tej sprawie powinny zapaść do końca marca 2014 i wówczas dopiero będziemy znali odpowiedź na pytanie, czy P3 będzie zawijał do DCT Gdańsk.

Jednym z powodów, dla których Gdańsk trafił na mapę połączeń Aliansu P3 jest też zapewne to, że głównym klientem DCT jest od lat Maersk Line. DCT obsługuje obecnie statki kontenerowe typu "Triple E" o pojemności 18 tys. TEU należące do tego armatora. Ich wyjątkowość wynika nie tylko z ich rozmiaru (400 m długości, 59 m szerokości i 73 m wysokości), ale również wydajności oraz optymalizacji kosztów.
DCT obsługuje obecnie statki kontenerowe typu

DCT obsługuje obecnie statki kontenerowe typu "Triple E" o pojemności 18 tys. TEU należące do Maersk Line.


W marcu 2013 terminal DCT podpisał z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk umowę dzierżawy terenu, na którym ma zostać wybudowany nowy terminal kontenerowy DCT2. Projekt oraz rozwiązania zastosowane w budowie DCT2 mają sprawić, że terminal będzie przystosowany do obsługi największych statków świata, wychodzących z doków stoczni na Dalekim Wschodzie, lub też będących jeszcze w fazie projektu.

Plany zakładają, że zanurzenie przy długim na ponad 600 m nabrzeżu będzie wynosiło 16,5 m. Wysoki standard obsługi zapewni siedem dźwigów nabrzeżowych klasy Super-Post-Panamax o wysięgu 25 rzędów kontenerów. Docelowa roczna pojemność terminalu DCT2 jest szacowana na 2,5 mln TEU, co wraz z istniejącym już terminalem DCT pozwoli uzyskać łączną zdolność przeładunkową do 4 mln TEU rocznie, po oddaniu terminalu do użytku w 2016 roku. Z danych Ocean Shipping Consultants Ltd. wynika, że transport kontenera z Szanghaju przez Gdańsk do Warszawy kosztuje około 28 proc. mniej niż przez Rotterdam i około 20 proc. mniej niż przez Hamburg.

W marcu 2013 terminal DCT podpisał z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk umowę dzierżawy terenu, która jest kolejnym krokiem do wybudowania nowego terminalu kontenerowego DCT2.

Opinie (38) 1 zablokowana

  • Kilka uwag od pierwszego (12)

    1. Fajnie, tylko że info o tym, że Gdańsk jest ujęty w planach P3 było już jakiś czas temu - kilka miesięcy dokładnie.

    2. Pan Robert zapomniał się powołać na rynekinfratruktury.pl, który 2 dni temu pierwszy podał tą informację.

    3. Pan Robert nie zagłębił się w temat i nie sprawdził, jakie statki będą odwiedzały Gdańsk, a tu szykuje się mała niespodzianka.

    • 12 6

    • (8)

      Ad1) dokładnie to było wiadomo
      Ad2) informacji jest pełno i to już od jakiegoś czasu, a PR DCT'u robi swoje jak widać
      Ad3) dokladnie tak 12X14tys TEU

      1) Pan Robert zapomniał wychwalając tak DCT i Gdańsk że niestety, ale całego wolumenu nie są w stanie obsłużyć, więc ładunek przypłynie również do Gdyni.

      • 3 11

      • (6)

        Choć chyba 14 000 TEU do Gdyni nie wejdzie.

        • 11 3

        • (5)

          Po rozbudowie wejdzie :). Na dzień dzisiejszy jest problem z sprzętem bo tymi STS'ami co mają nie są wstanie zrobić nic, i obrotnica która powstanie w I kw 2015 roku.

          • 4 5

          • (4)

            W sumie w DCT przeważnie obracają statki, więc w Gdyni też tak może być.

            W sumie jeżeli P3 wystartuje w połowie 2014 roku, to przez pół roku nie będą czekali na Gdynię.

            • 3 2

            • (3)

              Według mnie i całej sympatii do Gdańska P3 nie uzyska zgody i zostanie zablokowane, a jak już to się szybko rozpadnie.
              Nawet jeślit to,nie mają zbytnio wyjścia bo DCT nie jest w stanie obsłużyć tego fizycznie + feedery i kolej.

              • 1 7

              • (2)

                Wolę i tak Gdynię, bo w Gdańsku po rozbudowie DCT nawet szary człowiek nie zobaczy z bliska jakiegokolwiek kontenerowca. No chyba, że z plaży na stogach.

                Gdynia ma potencjał i BCT też. Ciekawy jestem, czy można obracać statek a Awanporcie i holować go do nabrzeża. Przy takim rozwiązaniu wewnętrzna obrotnica byłaby zbędna.

                Pewnie Fairplay by zszedł z kosztów, gdyby wzorem Gdańska P3 zagroziło wstawieniem swoich holowników.

                • 2 6

              • (1)

                Captain, oczywiście że jest możliwość, ale wektor (jakim jest statek) holowany od tyłu (rufa nie jest tak opływowa jak dziób statku) stawia większą oporność, a co za tym idzie rośnie koszt holowników.

                • 1 0

              • Kuba - firma holownicza jest rozliczana za tzw. "robotę", a nie za czas. Ilość holowników niezbędnych do holowania statku natomiast określa Urząd Morski. W Gdańsku, aby zaoszczędzić na czasie, często statki i wycieczkowce na Oliwskie czy Westerplatte w okresie letnim są wholowywane rufą. W innym wypadku musiałyby płynąć na dużą obrotnicę pod GSR i tracić ok. 1 godzinę rejsu na to.

                Dodatkowo przy prędkości rzędu -3-5 węzłów wydaje mi się, że można śmiało pominąć kwestię oporu kadłuba.

                • 1 0

      • Majestic

        Jak by miał przypływać to msc by nie podawało informacji że będzie pływać do gdańska. Oczywiście jest to serwis dalekowschodni i ten ładunek straci Gdynia. Reszta serwisów msc i cma pozostanie w Gdyni co nie zmienia faktu, że serwis dalekowschodni generuje największy wolumen.

        • 4 0

    • Sa plany i plany (2)

      Obiegi poszczegolnych serwisow, armatorzy podali okolo 1 listopada i dopiero od tego momentu mozna mowic o prawdziwych planach dotyczacych Gdanska.
      Z powyzszego wynika tez ze rynekinfrastruktury nie jest tym miejscem na ktore nalezy sie powolywac. Mapka i zestawienie serwisow jak pisalem zostaly podane przez poszczegolnych armatorow P3 na poczatku miesiaca i sa dostepne na ich stronach. Zreszta kazdy z armatorow inaczej nazwywa te same serwisy ale to pewnie ze wzgledu na obejscie przepisow antymonopolowych. Jakie statki beda odwiedzac Gdansk widac z zalaczonego zestawienia serwisow - nie beda to triple-E

      • 2 0

      • (1)

        MSC podało rozkład, na który powołuje się Robert dużo wcześniej niż 1.11!

        • 0 0

        • OK sprawdzilem

          Opublikowali 17-10-2013
          Jest na ich stronie w newsach. Czyli nie mianal nawet miesiac.

          • 0 0

  • Ustawa o przedstawicielstwie podatkowym celowo żle zrobiona

    Rozliczenia VAT- u przy imporcie zwolnione jedynie w przypadku procedury uproszczonej - to paranoja. Zła wola Ministerstwa Finansów celowo hamuje rozwój logistyki w Polsce. Czy Tusk w ten sposób całuje w d.... Niemców. Odbierzmy Hamburgowi co nasze i co czeskie i słowackie

    • 19 3

  • Właśnie w DCT stoi ten kolos.

    • 8 0

  • W tekscie jest zdania

    ze Do Gdańska, w ramach linii North Europe Baltic, mają zawijać dwa nowe statki." Niestety nic takiego nie wynika z zaprezentowanych materialow. Bedzie to jeden statek tygodniowo i nie z tej najwiekszej serii ale za to dedykowanÿ Baltykowi. A to ze bedzie wozil kontenery dla wszystkich 3 operatorow P3 a nie tylko dla Maerska to inna sprawa.
    Chyba nie tylko MSC ujawnil plany. NA pewno zrobil to tez CMA CGM. Cos oglosil tez Maersk ale nie chce mi sie sprawdzac czy podal konkretne serwisy

    • 2 1

  • Flota handlowa

    A kiedy w końcu nasza flota w tym PLO zacznie zawijać do Gdańska Gdyni czy Szczecina ? Moze warto pomyslec o tym ....

    • 4 6

  • DO AUTORA

    będzie zawijał czy najprawdopodobniej będzie zawijał????

    • 2 2

  • Dct posiada trochę za krótkie suwnice aby bez problemowo rozładowywać największe statki bez obracania jednostki pływającej.Żenada.

    • 4 10

  • No to z terminalem w Gdyni będzie jak z lotniskiem w Kosakowie. (13)

    Zbędny.

    • 26 11

    • Już Ty się nie martw o terminal w Gdyni!

      Do Gdyni zawijają statki z całego świat. Owoce i samochody. Gdańsk się podnieca że do nich Chińczycy przysyłają azbestowe śmieci i nie tylko! Teraz to jeszcze bardziej zwiększy się zachorowalność na nowotwory! Wiślinka+DCT

      • 7 30

    • (5)

      Przed wojną to i owszem, Gdynia była Polsce potrzebna, dziś jest tylko kulą u nogi dla podatników.
      Niepotrzebny nikomu port, nieczynne lotnisko, pusta hala targowa, kotarą pomniajszana hala sportowa... jeden wielki smutek.

      • 23 9

      • Gdy wykończy się Gdynię, w Gdańsku znów będzie można zacząć mówić po niemiecku.

        • 4 6

      • Smutkiem jest Twój poziom intelektualny.

        • 2 1

      • Może zrobić wielką kotarę i zakryć całe miasto.

        • 9 1

      • Durniu jeden pomyśl zanim coś napiszesz (1)

        Plujesz tu jadem a najgorsze ze nie masz pojęcia tak naprawdę o czym.. Pracuje w branży shippingowej i Gdynia jest niesamowicie obłożona statkami, szczególnie jeśli chodzi o rynek kontenerowy. Samo miasto także się rozwija, wystarczy spojrzeć na plany zagospodarowania dostępne np. w info-boksie. Nie zawsze są to mądre i lukratywne decyzje patrząc z perspektywy pop-kultury, ale jednak coś się dzieje. Dlatego wracaj pokemonie skąd wypełzłeś. Brooklyn til I die!

        • 4 17

        • Podobno nawet smoloty już fruwają nad lotniskiem Kosakowo

          i czekają na pozwolenie na lądowanie :)

          • 14 2

    • Gdynia wybuduje nowy terminal głębokowodny poza falochronem (1)

      • 3 6

      • kilka lat później po uruchomieniu DCT 2

        • 0 0

    • (3)

      Pewnie jesteś patriotą tak samo jak Ci z parady z Warszawy, i tak samo powinieneś zostać skazany za szerzenie nienawiści wobec innych (w tym przypadku miast). Mało tego tak samo jak wszyscy którzy siedzą powinni zarobić pracą społeczną na swoje utrzymanie abym takich jak ty śmieci nie utrzymywał z podatków które musze płacić, a jak nie to giń.
      Tacy ludzie jak ty i wszyscy którzy tak piszę są nikim, szerzą tylko nienawiść wobec miast, i tak naprawdę stolec wiedzą.

      • 2 5

      • Muszę powiedzieć że gdyby głupota fuwała to byś został jastrzębiem. (1)

        Gdzie ty tam widzisz nienawiść ?
        Białe myszy też widzisz ?
        Udaj się do odpowiedniego lekarza.

        • 6 1

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • Ty się dobrze czujesz ?

        • 2 0

  • hehe (1)

    z ta optymalizacja kosztow to wielki pic na wode, doskonaly PR Maerska. Pojemność nominalna 18 tys TEU nigdy nie bedzie się równa pojemności operacyjnej tego statku. Może osiągnie 80% w dobrych porywach Ale i tak wszyscy sa pod wielkim wrazeniem i Maersk jest na jezykach wszyskich. O to chodzi w wielkim marketingu, aby z byle g.. zrobić złoto.

    • 8 5

    • do hehe

      ok, a nawet 80% z 18.000 nazywasz g....
      Interesujace.
      to co Maersk zrobil z shippingiem i kontenerami na przestrzeni ostatnich 30 lat zasluguje raczej na duzy szacunek i respekt.

      • 0 0

  • Obecnie się chwalili że 75% mają zapełnienia.

    • 1 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane