• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Armator wrócił po statek do Remontowa Shipbuilding

Wioletta Kakowska-Mehring
3 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Stępka pod budowę statku pożarniczego
  • Jest to statek, który łączy cechy tzw. samowyładowczych kontenerowców i lodołamaczy.
  • Kontenerowiec arktyczny typ B203 (108 TEU). Tego typu jednostkę kupi Royal Arctic Line.
  • Kontenerowiec arktyczny typ B204 (606 TEU).
  • Kontenerowiec arktyczny typ B202 (36 TEU).

Royal Arctic Line podpisała umowę zakupu nowego kontenerowca do obsługi wschodniego wybrzeża - podała firma w komunikacie. Okazuje się, że armator wrócił po statek zamówiony i zbudowany kilka lat temu w Remontowa Shipbuilding, stoczni należącej do Remontowa Holding.



Zakupiony statek ma pojemność 108 TEU i ma zostać dostarczony w kwietniu 2020 r. Jednostka będzie obsługiwać połączenie między wschodnią Grenlandią a Islandią. Armator zdecydował się na zakup jednego z nieodebranych wcześniej statków.

Przypomnijmy: kontrakt na budowę w sumie pięciu statków Remontowa Shipbuilding podpisała z Royal Arctic Line w październiku 2013 roku. Według umowy największy z nich miał zabierać 606 kontenerów i miał być przystosowany do żeglugi atlantyckiej. Kolejne to dwa średnie, bliźniacze statki zabierające po 108 kontenerów, przeznaczone do obsługi rejonów północnej Grenlandii oraz dwie mniejsze jednostki przewożące po 36 kontenerów i też przystosowane do całorocznej żeglugi na wodach grenlandzkich. Jednostki miały być gotowe do połowy 2015 roku. Pierwszy ze statków zwodowano w listopadzie 2014 roku.

Gospodarka morska Trójmiasta



Niestety został przekazany armatorowi dopiero w marcu 2016 roku. W lutym 2017 roku poinformowano, że armator "zredukował" zamówienie. Stocznia została z dwoma statkami, które przez lata usiłowała sprzedać. Oficjalnie mówiło się, że na zmianę planów armatora wpłynęło spowolnienie na rynku. Nieoficjalnie, że wpływ miały opóźnienia w budowie. Tak czy inaczej po latach armator powrócił do gdańskiej stoczni i zdecydował się kupić jeden z kontenerowców.

To kolejna dobra wiadomość z Remontowa Holding. W październiku 2019 r. ogłoszono, że podpisano umowę ws. sprzedaży dwóch statków PSV, które od kilku lat stały w stoczni, po tym, jak zamawiający wycofał się z umowy. Jednostki kupuje Viking Supply Ships AB. Zamówiła je w 2017 r. firma Siem Offshore Contractors.

Kupiony statek ma 74,20 m długości i 15,2 szerokości. Jest to jednostka zaopatrzeniowa o wysokiej klasie lodowej. Wzmocniona konstrukcja kadłuba umożliwi pracę w ekstremalnie trudnych warunkach żeglugi arktycznej w rejonach pokrytych grubą krą lodową przy temperaturach sięgających do minus 35 stopni Celsjusza. Jednorazowo statek będzie mógł przewozić 108 kontenerów. Prace załadowcze usprawniać będą dwa dźwigi umieszczone na pokładzie statku umożliwiające samodzielne ładowanie kontenerów bez konieczności użycia sprzętu portowego. Jest to statek, który łączy cechy tzw. samowyładowczych kontenerowców i lodołamaczy.

Remontowa Shipbuilding nie po raz pierwszy realizuje zlecenie dla Royal Arctic Line. W 2005 roku przekazała armatorowi kontenerowiec "Mary Arctica", który został wyróżniony przez brytyjskie stowarzyszenie Royal Naval Architects prestiżowym tytułem "Significant Ship of 2004".

Wodowanie jednego ze statków dla RAL.

Opinie (103) 3 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    Armator ma tupet (3)

    najpierw wykołowali stocznię na 2 statki a teraz łaskawie wracają po 1? powinni zapłacić podwójnie za każdy z nich i wziąć oba. Nie wiem kto konstruował te umowę, że armator mógł się ot tak nagle wycofać z zamówienia gdy statek był już prawie gotowy.

    • 15 2

    • (2)

      W kontrakcie wpisuje się nieprzekraczalny termin odbioru statku. Po jego przekroczeniu armator ma prawo zerwać kontrakt. Stocznia miała opoznienie, gospodarka siadła i armator wykorzystał to dla siebie.

      • 4 0

      • Opóźnienie można sprowokować

        To właśnie jest "sztuka kontraktowania".
        Numer znany od bardzo wielu lat...

        • 4 0

      • Rezerwa ws ww obietnic wskazana

        Jeszcze w pierwszej połowie 2019 roku chodziły słuchy-deklaracje, że MW Argentyny kupi oba statki. Słuch po tej "plotce" zaginął.

        • 1 0

  • A kiedy

    holowniki będą zdane ????
    Nic się prezesiki nie uczą na starych błędach

    • 0 0

  • Mam wrażenie

    że Prezes gra w inną grę.
    RSB ogłosi kondycję firmy.. ( a ta raczej jest fatalna )..to skłoni Prezesa do kolejnego kroku .
    Zapewne zaczekamy do końca roku..I..
    Tak przypuszczałem ..i prawdopodobnie tak rozegra..

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane