• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Armatorzy promowi zapowiadają zmiany

Kuba Łoginow
16 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Stena Line wprowadzi nowe, większe promy na połączeniach z Gdynią. Stena Line wprowadzi nowe, większe promy na połączeniach z Gdynią.

Spowolnienie nie musi oznaczać stagnacji. Szwedzki przewoźnik Stena Line przygotowuje się do powrotu koniunktury wprowadzając większe promy. Natomiast drugi z przewoźników promowych obecnych w Trójmieście, operator marki Polferries, szykuje się do prywatyzacji.



Szwedzka ekspansja

Stena Line Polska opublikowała niedawno informację na temat swoich planów na nadchodzące lata. Do końca 2010 roku na linię Gdynia - Karlskrona przewoźnik wprowadzi dwa nowe, większe promy, należące do floty Stena Line.

To optymistyczne podejście do linii Gdynia-Karlskrona nie wynika wyłącznie z właściwości samej linii żeglugowej. O atrakcyjności ekonomicznej danej trasy w dużej mierze decyduje jakość połączeń lądowych portu z zapleczem. A w przypadku Gdyni perspektywy rysują się ciekawie: niedawno oddano do użytku Trasę Kwiatkowskiego i kolejne odcinki autostrady A1, a w najbliższych latach ta południkowa autostrada powinna dotrzeć na Śląsk i do czeskiej granicy.

Prywatyzacja Polskiej Żeglugi Bałtyckiej

Oprócz Steny Line, na trójmiejskim rynku promowym obecny jest również polski przewoźnik - kołobrzeska spółka Polska Żegluga Bałtycka, znana bardziej pod marką Polferries. To jedno z niewielu przedsiębiorstw, pozostających wciąż w rękach państwa. Wkrótce ma się to zmienić - PŻB zostanie sprywatyzowana, co może skutkować podwyższeniem kapitału spółki, oraz poszerzeniem oferty o nowe linie żeglugowe. Przedtem jednak przedsiębiorstwo musi przejść szereg przekształceń, m. in. pozbyć się działalności nie związanej bezpośrednio z żeglugą (11 ha terenów w Porcie Kołobrzeg).


Prywatyzacja PŻB budzi jednak duże kontrowersje w środowisku morskim. Spekuluje się, że inwestorem strategicznym w spółce zostanie duński armator DFDS, co radykalnie zmieni sytuację na rynku promowym południowego Bałtyku. Przeciwko "wpuszczeniu" duńskiego inwestora do dobrze prosperującej spółki protestują środowiska związane z Ligą Polskich Rodzin i byłym ministrem gospodarki morskiej Rafałem Wiecheckim. Według nich, lepszym rozwiązaniem jest konsolidacja polskich armatorów, którzy zdobyli ugruntowaną pozycję na rynku połączeń z południowo-zachodnią Skandynawią. Wejścia do PŻM Duńczyków obawia się też Stena Line, która liczy na to, że opanowanie "gdyńskiego przyczółka" pomoże jej w dalszej ekspansji na odległe rynki, m. in. na Morzu Czarnym.

Współpraca Steny z Gdynią

Interesy Steny Line i Gdyni są zbieżne: obaj partnerzy chcieliby uczynić Trójmiasto ważnym centrum łącznikowym między Skandynawią a Bałkanami i krajami Morza Czarnego. Celowi temu mają służyć takie projekty, jak zrealizowany już Adriatic-Baltic Landbridge oraz jego kontynuacja w postaci projektu SoNorA. Ich istotą jest poszukiwanie optymalnych tras przebiegu korytarzy transportowych, łączących Skandynawię, poprzez porty Południowego Bałtyku, z Morzem Adriatyckim i Czarnym, a także zdefiniowanie występujących na tym szlaku przeszkód oraz potencjalnych źródeł masy ładunkowej. Uczestnicy wspomnianych projektów chcą w ten sposób wykreować nowe strumienie ładunkowe oraz nowe powiązania logistyczne, na których skorzystają również porty Trójmiasta.

Inicjatorzy tego typu projektów chcą utworzyć tak zwany "most lądowy" między portami Bałtyku z jednej strony, a Adriatyku i Morza Czarnego z drugiej. W ten sposób, zamiast opływać Europę statkami, azjatyckie towary trafiałyby np. do bliżej położonej Konstancy lub Triestu, następnie przewiezione byłyby lądem do portu w Gdańsku i Gdyni - a stamtąd statkami do Szwecji. Daje to szansę na dodatkowe ładunki w naszych portach i większe dochody przewoźników. Warunek jest jeden - szybkie i sprawnie działające powiązania między wszystkimi elementami tego łańcucha logistycznego, w tym między jego morskim a lądowym odcinkiem.

Opinie (52) 9 zablokowanych

  • Reklama?!?!

    j/w

    • 4 8

  • a podobno stena miała się przenosić do gdańska (2)

    Dobra zasłona dymna przed ofensywą :)

    "Przeciwko "wpuszczeniu" duńskiego inwestora do dobrze prosperującej spółki protestują środowiska związane z Ligą Polskich Rodzin i byłym ministrem gospodarki morskiej Rafałem Wiecheckim."

    N/C

    • 5 10

    • ehh (1)

      to nie wazne czy stena bedzie w gdansku czy w gdynii. Istotne aby polaczenie ze skandynawia bylo utrzymane. Jesli ktos jeszcze nie byl to polecam - idealne miejsce na wypoczynek :]

      pozdr Byle do weekendu;)

      • 2 2

      • akurat dla gdynskiego portu to jest bardzo istotne by stena pozostala w gdyni.,

        wystarczy ze maersk przeszedl do gda i patrz co sie stalo z kontenerowka..

        • 4 0

  • DO MATOŁÓW: NIE MA KRYZYSU!!! (8)

    Jest spowolnienie wzrostu gospodarczego. Ludzie nauczcie się myśleć, a nie powtarzać bzdury za Panią/Panem z telewizora.

    • 27 11

    • racja w 100%

      • 3 5

    • Jeżeli w mojej pracy mamy 30% zamówień mniej(pewnie narazie)

      i zarabiam 30% mniej niż rok temu to jest kryzys czy spowolnienie.

      • 7 2

    • Pewnie jesteś matołem z sfery budżetowej

      was kryzys nie dotyczy

      • 6 3

    • JKABYM SLYSZAL PANA BARTOSZEWSKIEGO. Bydlo nie rozumie, ze nie ma kryzysu. Sa tylko przejsciowe chwilowe... No wiecie

      rozumiecie.

      • 2 3

    • (1)

      Przestań, coś się redaktorka czepił. Sam to napisał. To już jest sukces. Nie jest to skopiowane z dzienników lub innych portali jak to za zwyczaj się dzieje. Sukces!!!!

      • 0 0

      • no tak ale ten tekst skopiują z tego portalu

        • 0 0

    • powiedz to mojemu Ojcu, który stracił pracę 8 miesięcy temu i nie moze znaleść nowej

      kierowca C+E, a jedyny mankament to taki, że ma 55 lat i ponad 35 lat doświadczenia na ciężarówkach różnego rodzaju i na różnych trasach. Ale teraz 55 lat to za stary by zatrudnić. Pomyśl o ludziach, którzy całe życie pracowali a teraz stracili prace i są "niepotrzebni". To że tobie jest dobrze nie znaczy że innym jest tak samo

      • 3 0

    • Spowolnienie i owszem, ale

      w twojej pustej mózgoczaszce. Powiedz to tym, którzy już stracili pracę lub stracą ją za chwilę wysyłani na przymusowe urlopy z powodu przestojów i braku zamówień. Bezczelny ignorant. Przestań brać te prochy i żerować na rencie babci, to może zrozumiesz, że kryzys jest faktem. Semantyczne gierki to własnie ty próbujesz uprawiać w ślad za mediami. Dzisiaj mamy kryzys, jutro recesję, pojutrze spowolnienie. Zebrało się darmozjadom na gierki słowne. G... obchodzi to tych, których dotyka bezpośrednio wynik nieodpowiedzialności spekulantów i złodziejskiej finansjery.

      • 2 0

  • No to się przejadą (1)

    ale nie po polskich autostradach, bo ich nie ma.

    • 9 3

    • ło kurde
      toż to przejezdżałem przez kopytkowo polną drogą 130 km/h

      • 0 1

  • Pozdrawiam strażaków z Portowej Straży Pożarnej Florian odział Nowy Port !

    • 6 9

  • Podpis pod zdjeciem (11)

    No i znów ktoś dobrał zdjecie niezbyt trafnie a podpis jeszcze bardziej mylący - to jest Karlskrona a nie Gdynia

    • 6 3

    • Zgadza sie trafne spostrzezenie (5)

      Swoja droga ciekawe miasteczko!

      • 2 0

      • miasteczko-dziura (4)

        To miasteczko to szwedzka dziura gdzie nie ma co robic!!!a "tym" promem-nie polecam!obsluga na terminalu pozostawia wiele do zyczenia!!!!

        • 0 4

        • obsługa terminalu (3)

          Jaka płaca taka praca. nic dodać nic ująć.

          • 1 2

          • obsługa terminalu (2)

            tak dokładnie jaka płaca taka praca!

            • 1 2

            • obsługa (1)

              za drukowanie biletu i tak pewnie za duzo...a tak poza tym to chyba tam cale rodziny i kolezanki pracuja...szkoda slow!!!!jak w klanie!!!!

              • 0 2

              • bezrobotny

                jak cie boli ze cale rodziny pracuja i ze duzo zarabiaja na prostym drukowaniu biletu to nie przychodz i nie patrz na ten serial, w tv masz wiecej do wyboru!

                • 1 1

    • poza tym statki wchodzą do portu, pływa to g**** :)

      • 1 0

    • a Gdzie napisane, że to Gdynia a nie Karlskrona? (2)

      ?:)

      • 1 0

      • Buhaha,dobre spostrzeżenie! (1)

        Fakt-nie napisali,że to Gdynia tylko: "Stena Line wprowadzi nowe, większe promy na połączeniach z Gdynią."

        • 0 0

        • Po kilku wpisach krytycznych zmienili podpis pod zdjeciem -szacun

          • 1 0

    • co za różnica

      też nad Bałtykiem

      • 0 0

  • Przedostatni polski Armator jest wiec skazany na smierc przez rzad PO. Przypominam ze stocznie ktorych juz nie ma prywatyzowal (2)

    POwiak (wtedy PO nazywala sie Unia Wolnosci) niejaki Janusz Lewandowski, a beneficjemtem tej prywatyzacji byl niejaki janusz Szlanta, rowniez dzialacz UW z Radomia. Co z tego wyszlo, kazdy widzi...

    • 7 7

    • (1)

      A Ciebie kto skazał na głupotę? PLO zapewne też rząd PO pogrążył i to, że zima była byle jaka też wina PO.

      • 1 1

      • Niechcao masz racje. Wtedy PO nazywala sie Unia Wolnosci, a jeszcze wczesniej Unia Demokratyczna. Zlodziej tez zmienia nazwisko

        dla niepoznaki...

        • 1 1

  • a czy nadal będą atrakcje

    w postaci ochrony napadającej na klientów na promie??? tak z ciekawości pytam bo jak ma być lepiej to więcej łysoli trzeba na promie zatrudnić

    • 7 1

  • LPR i Wiechecki

    buahahahahahahahahahahahahahahahahaha

    • 5 0

  • Taaaaa

    Taaaaa,racja...a bylem przekonany ze to Gdynia.Na nowy port to raczej za sympatyczne widoczki.Pozdrawiam.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Szpilman

Prezes zarządu i właściciel firmy Rubo. Firma działa od roku 1991. Początkowo jako spółka...

Najczęściej czytane