- 1 Niższe taryfy zamiast mrożenia cen (74 opinie)
- 2 Miesięcznie 2678,30 zł na życie (9 opinii)
- 3 Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego (44 opinie)
- 4 Centra handlowe w Wielką Sobotę (89 opinii)
- 5 Etat zabiera nam życie (444 opinie)
- 6 Dorota Pyć została prezesem Portu Gdańsk (201 opinii)
Armatorzy promowi zapowiadają zmiany
Spowolnienie nie musi oznaczać stagnacji. Szwedzki przewoźnik Stena Line przygotowuje się do powrotu koniunktury wprowadzając większe promy. Natomiast drugi z przewoźników promowych obecnych w Trójmieście, operator marki Polferries, szykuje się do prywatyzacji.
Szwedzka ekspansja
Stena Line Polska opublikowała niedawno informację na temat swoich planów na nadchodzące lata. Do końca 2010 roku na linię Gdynia - Karlskrona przewoźnik wprowadzi dwa nowe, większe promy, należące do floty Stena Line.
To optymistyczne podejście do linii Gdynia-Karlskrona nie wynika wyłącznie z właściwości samej linii żeglugowej. O atrakcyjności ekonomicznej danej trasy w dużej mierze decyduje jakość połączeń lądowych portu z zapleczem. A w przypadku Gdyni perspektywy rysują się ciekawie: niedawno oddano do użytku Trasę Kwiatkowskiego i kolejne odcinki autostrady A1, a w najbliższych latach ta południkowa autostrada powinna dotrzeć na Śląsk i do czeskiej granicy.
Prywatyzacja Polskiej Żeglugi Bałtyckiej
Oprócz Steny Line, na trójmiejskim rynku promowym obecny jest również polski przewoźnik - kołobrzeska spółka Polska Żegluga Bałtycka, znana bardziej pod marką Polferries. To jedno z niewielu przedsiębiorstw, pozostających wciąż w rękach państwa. Wkrótce ma się to zmienić - PŻB zostanie sprywatyzowana, co może skutkować podwyższeniem kapitału spółki, oraz poszerzeniem oferty o nowe linie żeglugowe. Przedtem jednak przedsiębiorstwo musi przejść szereg przekształceń, m. in. pozbyć się działalności nie związanej bezpośrednio z żeglugą (11 ha terenów w Porcie Kołobrzeg).
Prywatyzacja PŻB budzi jednak duże kontrowersje w środowisku morskim. Spekuluje się, że inwestorem strategicznym w spółce zostanie duński armator DFDS, co radykalnie zmieni sytuację na rynku promowym południowego Bałtyku. Przeciwko "wpuszczeniu" duńskiego inwestora do dobrze prosperującej spółki protestują środowiska związane z Ligą Polskich Rodzin i byłym ministrem gospodarki morskiej Rafałem Wiecheckim. Według nich, lepszym rozwiązaniem jest konsolidacja polskich armatorów, którzy zdobyli ugruntowaną pozycję na rynku połączeń z południowo-zachodnią Skandynawią. Wejścia do PŻM Duńczyków obawia się też Stena Line, która liczy na to, że opanowanie "gdyńskiego przyczółka" pomoże jej w dalszej ekspansji na odległe rynki, m. in. na Morzu Czarnym.
Współpraca Steny z Gdynią
Interesy Steny Line i Gdyni są zbieżne: obaj partnerzy chcieliby uczynić Trójmiasto ważnym centrum łącznikowym między Skandynawią a Bałkanami i krajami Morza Czarnego. Celowi temu mają służyć takie projekty, jak zrealizowany już Adriatic-Baltic Landbridge oraz jego kontynuacja w postaci projektu SoNorA. Ich istotą jest poszukiwanie optymalnych tras przebiegu korytarzy transportowych, łączących Skandynawię, poprzez porty Południowego Bałtyku, z Morzem Adriatyckim i Czarnym, a także zdefiniowanie występujących na tym szlaku przeszkód oraz potencjalnych źródeł masy ładunkowej. Uczestnicy wspomnianych projektów chcą w ten sposób wykreować nowe strumienie ładunkowe oraz nowe powiązania logistyczne, na których skorzystają również porty Trójmiasta.
Inicjatorzy tego typu projektów chcą utworzyć tak zwany "most lądowy" między portami Bałtyku z jednej strony, a Adriatyku i Morza Czarnego z drugiej. W ten sposób, zamiast opływać Europę statkami, azjatyckie towary trafiałyby np. do bliżej położonej Konstancy lub Triestu, następnie przewiezione byłyby lądem do portu w Gdańsku i Gdyni - a stamtąd statkami do Szwecji. Daje to szansę na dodatkowe ładunki w naszych portach i większe dochody przewoźników. Warunek jest jeden - szybkie i sprawnie działające powiązania między wszystkimi elementami tego łańcucha logistycznego, w tym między jego morskim a lądowym odcinkiem.
Opinie (52) 9 zablokowanych
-
2009-04-16 11:35
Reklama?!?!
j/w
- 4 8
-
2009-04-16 11:36
a podobno stena miała się przenosić do gdańska (2)
Dobra zasłona dymna przed ofensywą :)
"Przeciwko "wpuszczeniu" duńskiego inwestora do dobrze prosperującej spółki protestują środowiska związane z Ligą Polskich Rodzin i byłym ministrem gospodarki morskiej Rafałem Wiecheckim."
N/C- 5 10
-
2009-04-16 11:43
ehh (1)
to nie wazne czy stena bedzie w gdansku czy w gdynii. Istotne aby polaczenie ze skandynawia bylo utrzymane. Jesli ktos jeszcze nie byl to polecam - idealne miejsce na wypoczynek :]
pozdr Byle do weekendu;)- 2 2
-
2009-04-16 12:15
akurat dla gdynskiego portu to jest bardzo istotne by stena pozostala w gdyni.,
wystarczy ze maersk przeszedl do gda i patrz co sie stalo z kontenerowka..- 4 0
-
2009-04-16 11:37
DO MATOŁÓW: NIE MA KRYZYSU!!! (8)
Jest spowolnienie wzrostu gospodarczego. Ludzie nauczcie się myśleć, a nie powtarzać bzdury za Panią/Panem z telewizora.
- 27 11
-
2009-04-16 11:39
racja w 100%
- 3 5
-
2009-04-16 11:44
Jeżeli w mojej pracy mamy 30% zamówień mniej(pewnie narazie)
i zarabiam 30% mniej niż rok temu to jest kryzys czy spowolnienie.
- 7 2
-
2009-04-16 11:46
Pewnie jesteś matołem z sfery budżetowej
was kryzys nie dotyczy
- 6 3
-
2009-04-16 11:55
JKABYM SLYSZAL PANA BARTOSZEWSKIEGO. Bydlo nie rozumie, ze nie ma kryzysu. Sa tylko przejsciowe chwilowe... No wiecie
rozumiecie.
- 2 3
-
2009-04-16 12:31
(1)
Przestań, coś się redaktorka czepił. Sam to napisał. To już jest sukces. Nie jest to skopiowane z dzienników lub innych portali jak to za zwyczaj się dzieje. Sukces!!!!
- 0 0
-
2009-04-16 12:45
no tak ale ten tekst skopiują z tego portalu
- 0 0
-
2009-04-16 20:27
powiedz to mojemu Ojcu, który stracił pracę 8 miesięcy temu i nie moze znaleść nowej
kierowca C+E, a jedyny mankament to taki, że ma 55 lat i ponad 35 lat doświadczenia na ciężarówkach różnego rodzaju i na różnych trasach. Ale teraz 55 lat to za stary by zatrudnić. Pomyśl o ludziach, którzy całe życie pracowali a teraz stracili prace i są "niepotrzebni". To że tobie jest dobrze nie znaczy że innym jest tak samo
- 3 0
-
2009-04-16 21:10
Spowolnienie i owszem, ale
w twojej pustej mózgoczaszce. Powiedz to tym, którzy już stracili pracę lub stracą ją za chwilę wysyłani na przymusowe urlopy z powodu przestojów i braku zamówień. Bezczelny ignorant. Przestań brać te prochy i żerować na rencie babci, to może zrozumiesz, że kryzys jest faktem. Semantyczne gierki to własnie ty próbujesz uprawiać w ślad za mediami. Dzisiaj mamy kryzys, jutro recesję, pojutrze spowolnienie. Zebrało się darmozjadom na gierki słowne. G... obchodzi to tych, których dotyka bezpośrednio wynik nieodpowiedzialności spekulantów i złodziejskiej finansjery.
- 2 0
-
2009-04-16 11:37
No to się przejadą (1)
ale nie po polskich autostradach, bo ich nie ma.
- 9 3
-
2009-04-16 11:46
ło kurde
toż to przejezdżałem przez kopytkowo polną drogą 130 km/h- 0 1
-
2009-04-16 11:40
Pozdrawiam strażaków z Portowej Straży Pożarnej Florian odział Nowy Port !
- 6 9
-
2009-04-16 11:42
Podpis pod zdjeciem (11)
No i znów ktoś dobrał zdjecie niezbyt trafnie a podpis jeszcze bardziej mylący - to jest Karlskrona a nie Gdynia
- 6 3
-
2009-04-16 11:45
Zgadza sie trafne spostrzezenie (5)
Swoja droga ciekawe miasteczko!
- 2 0
-
2009-04-16 11:50
miasteczko-dziura (4)
To miasteczko to szwedzka dziura gdzie nie ma co robic!!!a "tym" promem-nie polecam!obsluga na terminalu pozostawia wiele do zyczenia!!!!
- 0 4
-
2009-04-16 12:48
obsługa terminalu (3)
Jaka płaca taka praca. nic dodać nic ująć.
- 1 2
-
2009-04-16 13:15
obsługa terminalu (2)
tak dokładnie jaka płaca taka praca!
- 1 2
-
2009-04-16 13:23
obsługa (1)
za drukowanie biletu i tak pewnie za duzo...a tak poza tym to chyba tam cale rodziny i kolezanki pracuja...szkoda slow!!!!jak w klanie!!!!
- 0 2
-
2009-04-16 16:46
bezrobotny
jak cie boli ze cale rodziny pracuja i ze duzo zarabiaja na prostym drukowaniu biletu to nie przychodz i nie patrz na ten serial, w tv masz wiecej do wyboru!
- 1 1
-
2009-04-16 11:55
poza tym statki wchodzą do portu, pływa to g**** :)
- 1 0
-
2009-04-16 13:28
a Gdzie napisane, że to Gdynia a nie Karlskrona? (2)
?:)
- 1 0
-
2009-04-16 13:46
Buhaha,dobre spostrzeżenie! (1)
Fakt-nie napisali,że to Gdynia tylko: "Stena Line wprowadzi nowe, większe promy na połączeniach z Gdynią."
- 0 0
-
2009-04-16 14:42
Po kilku wpisach krytycznych zmienili podpis pod zdjeciem -szacun
- 1 0
-
2009-04-16 21:32
co za różnica
też nad Bałtykiem
- 0 0
-
2009-04-16 11:58
Przedostatni polski Armator jest wiec skazany na smierc przez rzad PO. Przypominam ze stocznie ktorych juz nie ma prywatyzowal (2)
POwiak (wtedy PO nazywala sie Unia Wolnosci) niejaki Janusz Lewandowski, a beneficjemtem tej prywatyzacji byl niejaki janusz Szlanta, rowniez dzialacz UW z Radomia. Co z tego wyszlo, kazdy widzi...
- 7 7
-
2009-04-16 13:30
(1)
A Ciebie kto skazał na głupotę? PLO zapewne też rząd PO pogrążył i to, że zima była byle jaka też wina PO.
- 1 1
-
2009-04-16 16:51
Niechcao masz racje. Wtedy PO nazywala sie Unia Wolnosci, a jeszcze wczesniej Unia Demokratyczna. Zlodziej tez zmienia nazwisko
dla niepoznaki...
- 1 1
-
2009-04-16 12:40
a czy nadal będą atrakcje
w postaci ochrony napadającej na klientów na promie??? tak z ciekawości pytam bo jak ma być lepiej to więcej łysoli trzeba na promie zatrudnić
- 7 1
-
2009-04-16 12:41
LPR i Wiechecki
buahahahahahahahahahahahahahahahahaha
- 5 0
-
2009-04-16 13:00
Taaaaa
Taaaaa,racja...a bylem przekonany ze to Gdynia.Na nowy port to raczej za sympatyczne widoczki.Pozdrawiam.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.