• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy

Wioletta Kakowska-Mehring
29 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 12:05 (2 października 2020)
Jednostka trafiła do służby w listopadzie ub. roku. Weszła w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów. Jednostka trafiła do służby w listopadzie ub. roku. Weszła w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów.

Główne uzbrojenie ORP Ślązaka, czyli armata Leonardo Super Rapid kalibru 76 mm, już wymaga naprawy, choć jednostka zaledwie rok temu trafiła do służby. Okręt z racji na długi czas budowy, czyli aż 18 lat, stał się symbolem nieudanych inwestycji wojskowych i realizacji stoczniowych. Czyżby to nie koniec kłopotów?



AKTUALIZACJA, godz. 12.05: Otrzymaliśmy odpowiedź 3. Flotylli Okrętów.

- Korweta patrolowa ORP Ślązak przed wejściem do służby w Marynarce Wojennej RP przechodziła wielomiesięczne intensywne  próby zdawczo - odbiorcze, w związku z czym mechanizmy główne oraz pomocnicze a także uzbrojenie były intensywnie eksploatowane, co przyspieszyło konieczność przeprowadzenia przeglądów półrocznego i rocznego armaty. Zgodnie z dokumentacją techniczną dostarczoną przez producenta tj. firmę "Leonardo" armata wymaga przeprowadzenia przeglądów okresowych. Zakres prac i wykaz podzespołów  podlegających sprawdzeniu został zawarty w przedmiotowej dokumentacji. Należy zaznaczyć, że przetarg został ogłoszony przede wszystkim na przegląd armaty, a nie na jej naprawę a sygnalizowane prace dodatkowe zawarte w "Wykazie prac naprawczych", wynikają z intensywnego procesu eksploatacji w trudnych warunkach morskich - cz.p.o. kpt. mar. Anna Sech, rzecznik prasowy 3. Flotylli Okrętów.


- 24 września Komenda Portu Wojennego w Gdyni ogłosiła postępowanie przetargowe w sprawie przeglądu i naprawy armaty Leonardo Super Rapid kalibru 76 mm, która stanowi główne uzbrojenie ORP Ślązak. Zainteresowane podmioty mają czas na składanie wniosków do 30 września bieżącego roku - wyśledził branżowy portal ZBiAM.pl, czyli Zespół Badań i Analiz Militarnych.

Czy tylko zrzutka uratuje polską flotę?



Armata została zakupiona od spółki OTO Melara należącej do włoskiego koncernu zbrojeniowego Leonardo. Według informacji opublikowanych w zamówieniu wykonawca ma dokonać pełnego serwisu oraz przeprowadzić naprawę prawego ramienia wahliwego, które może być niesprawne ze względu na problemy z synchronizacją z bębnem ładowarki. Prace mają także objąć kontrolę wskaźników zatkania filtra w układzie hydraulicznym, kontrolę węża elastycznego, urządzenia nastawczego zapalnika zbliżeniowego, obrotu bębna ładowarki czy sprawdzenie przyczyn braku wyrównania układu współosiowości. W postępowaniu pada kwota 482 tys. euro, czyli niecałe 2 mln zł.

- Co ciekawe, realizacja powyższej usługi nie została wpisana w umowę na dostawę części zamiennych i narzędzi specjalistycznych, która została zawarta w sierpniu pomiędzy 1. Regionalną Bazą Logistyczną oraz firmą Megmar Logistics & Consulting Sp. z o.o. - zauważa portal ZBiAM.pl. Kontrakt opiewa na kwotę 38 mln zł.

ORP Ślązak wszedł do służby. Uroczystość w Gdyni



Przypomnijmy, że Ślązak to kontynuacja projektu budowy korwety wielozadaniowej Gawron. W 2012 roku uznano, że prawie gotowy kadłub Gawrona będzie podstawą do budowy okrętu patrolowego Ślązak. Niezbędne prace, dostosowujące kadłub do nowego projektu, bez zintegrowanego systemu walk, wyceniono na 115,91 mln zł, a koszt całkowity na 1,16 mld zł. Do marca 2018 roku, czyli podpisania umowy nabycia SMW przez PGZ Stocznię Wojenną, koszty budowy okrętu wyniosły już 1,171 mld zł. Jednostka trafiła do służby w listopadzie ub. roku. Weszła w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów.

Firmy w Trójmieście. Stocznie i przemysł morski



O usterkę, naprawę i stanowisko w tej sprawie zapytaliśmy rzecznika Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów.

Miejsca

Opinie (135) 3 zablokowane

  • Słuzylem na nim

    ale teraz rzeczywiscie nadaje sie do naprawy

    • 2 0

  • I co z tego, że do remontu? Mamy WOT, oni poradzą sobie nawet ze specnaz'em. (1)

    • 7 0

    • tak, w specnazie już o nich z trwogą mówią wot czorty

      • 1 0

  • I niech ktoś jeszcze

    Śmie pisać że nasza Marynarka Wojenna jest taka wspaniała. Dno i sto metrów mułu.

    • 6 0

  • Nie chcę się pastwić ....

    .... ale okręt budowany tyle lat za tak ogromne pieniądze i spełniający funkcję motorówki patrolowej i do tej pory zero zainteresowania się prokuratury ? To to mnie dziwi a nie zepsuta armata kupiona bez żadnych gwarancji że będzie sprawna

    • 6 0

  • Opinia wyróżniona

    Diabeł kręci karuzelą

    W wojsku mimo upływu lat nic się nie zmieniło.Na wyższych szczeblach kolesiostwo,niekompetencja.Takie słomiane inwestycje nie dziwią.Dzieci wielu wojskowych (w szczególności oficerów) w korpusie zawodowych szeregowych blokują etaty.Dotyczy to z całym szacunkiem pań ,które co chwilę w ciąży ,a z żołnierzem nie mają wiele wspólnego.Dochodzi też do absurdów,gdzie pani zgłasza się do Mar-Woj na okręty,ale kiedy przychodzi rozkaz wypłynięcia to delikwentka mówi,że nie może,a ogólnie to chciała pracować na okręcie,który nie wypływa w morze.Jest jeszcze wiele ciekawych sytuacji.Wystarczy porozmawiać z zawodowymi szeregowymi,a kilka tematów się znajdzie.Tylko odbieranie nagród i medali jest dobrze wytrenowane.ORP Ślązak -On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie, mówimy, to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo! I nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest miś społeczny .Wojsko Polskie to temat rzeka.

    • 42 1

  • Chciwy traci dwa razy.

    Wszyscy którzy tu narzekają, wspominają o gwarancji, etc.... mają trochę racji tym razem.
    Chociaż i tak przyczepie się do tego, że większość nie czyta ze zrozumieniem. Po pierwsze, ogłoszono przetarg na wykonawcę przeglądu w raz ewentualnymi naprawami. Przeglądy te się robi po to właśnie by nie utracić gwarancji. Problem w tym, że ogłoszony przetarg jest na wykonanie za jednym razem przeglądu półrocznego i rocznego. Może to oznaczać że po prostu przegląd półroczny nie został wykonany na czas. Dlaczego nie został? Czemu producent tego nie zrobił? Ano, dlatego, że MON chciało przyoszczędzić i kupiło armatę bez pakietu logistycznego w ramach którego zawierają się przeglądy przez producenta. Kupno bez tego pakietu obniżyło cenę zakupu ale jednocześnie nałożyło obowiązek na MW zadbania o certyfikowane przeglądy tego wyposażenia. Ponad to - także dla obniżenia ceny - MON nie zadbał by jakiś polski podmiot został certyfikowany do wykonywania takich przeglądów. Sama armata jest ok, w sensie, że jest używana na wielu jednostkach na świecie.
    Nie jest to jednak pierwszy przypadek w MW, że kupuje się coś po taniości. Wiem, że nie tak dawno jedna z naszych łodzi podwodnych po zanurzeniu zaczęła tonąć - puściły uszczelnienia. Tylko dzięki załodze nie doszło do tragedii i udało się wynurzyć. Jednak po wejściu do stoczni remontowej na remont awaryjny, okazało się, że uszczelnienia były najtańsze, bez certyfikatów bezpieczeństwa a zatem bez gwarancji, że wytrzymają dane warunki pracy. Ale o tym cisza w mediach. Awarie się zdarzają. Nawet najnowszego sprzętu, ale jeśli się oszczędza na bezpieczeństwie, na pakietach logistycznych i serwisowych to cóż.... chciwy traci dwa razy.

    • 6 0

  • no cóż, szkoda, że ta jednostka nie zrobi wielkiej kariery jako okręt wojenny,

    ale może osiągnie coś w wędkarstwie rekreacyjnym

    • 8 0

  • No chwila -

    włoskie i spodziewali się, ze będzie działać?

    • 3 1

  • 18 lat budowali

    ale to i tak będzie krócej niż ten prom w Szczecinie, bo po trzech latach stępka nadal rdzewieje a Morawieckiemu nos się wydłużył

    • 11 0

  • Fajny tytuł - "Artyleria główna" (1)

    A chodzi o jedną armatkę kalibru tej z T-34 (Rudy 102).

    • 7 0

    • Ten czołg potem miał armatę 84 mm...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane