stat

Audyt w Lotos Kolej. Co wykaże kontrola w spółce?

Lotos Kolej jest jednym z największych towarowych przewoźników kolejowych w Polsce. Zatrudnia ponad 1000 osób w swoich oddziałach zlokalizowanych w Gdańsku, Czechowicach-Dziedzicach, Zduńskiej Woli, Jaśle, Poznaniu i Wrocławiu.
Lotos Kolej jest jednym z największych towarowych przewoźników kolejowych w Polsce. Zatrudnia ponad 1000 osób w swoich oddziałach zlokalizowanych w Gdańsku, Czechowicach-Dziedzicach, Zduńskiej Woli, Jaśle, Poznaniu i Wrocławiu. mat.prasowe

Po ostatnich protestach w spółce Lotos Kolej trwa kontrola. Na zlecenie zarządu Grupy Lotos prowadzony jest audyt dotyczący obecnej sytuacji w firmie. Okazuje się, że nie wszyscy pracownicy spółki są zadowoleni z jej obecnego stanu, a do mediów trafiają informacje dotyczące złego zarządzania i podejmowana decyzji mających przynosić duże straty finansowe.



Trwający przez tydzień protest pracowników spółki Lotos Kolej był spontaniczną akcją spowodowaną zwolnieniem ze stanowiska Mirosława Łosińskiego, dyrektora ds. operacyjnych LK. To osoba związana od lat z kolejnictwem i menedżer, który budował Lotos Kolej od podstaw. Pracownicy spółki zażądali jego natychmiastowego przywrócenia do pracy oraz usunięcia ze stanowiska obecnego wiceprezesa Lotos Kolej - Pawła Makurata, który według nich miał stać za zwolnieniem Łosińskiego.

W efekcie kilku długich spotkań i negocjacji protestującym i zarządowi Grupy Lotos, która jest właścicielem LK, udało się dojść do porozumienia. Mirosław Łosiński został przywrócony na stanowisko, a o dalszych zmianach w spółce miano zadecydować po przeprowadzeniu w niej kontroli. Jednocześnie do mediów zaczęły trafiać informacje dotyczące nieprawidłowości w LK i niegospodarności jej władz.

Okrzyki protestujących pod siedzibą spółki Lotos Kolej.



Jednym z przykładów niegospodarności ma być dowóz maszynistów Lotos Kolej do i z miejsca pracy taksówkami. Od kilku lat zajmuje się tym tylko jedna firma - Jakub Trans. W szczytowym okresie podwykonawca ten dysponował flotą ok. 120 samochodów, które świadczyły usługi na rzecz LK. Wydatki na taksówki miały być tak wysokie, że zagrażały rentowności firmy.

- Taką politykę prowadzimy od początku istnienia naszej spółki, tj. od 2003 roku. Było to niejednokrotnie poddawane różnym audytom, a wynik zawsze był jednoznaczny - technologia dowozu pracownika po prostu się opłaca. Nie przewidujemy zmian modelu logistyki w tym obszarze - twierdzą władze Lotos Kolej. - Zapewnienie dowozu pracowników (maszyniści, rewidenci) wpływa na poprawę efektywność funkcjonowania LK. Przewożąc pracowników do i z tzw. "punktów zbornych", LK zyskuje kilka razy wyższą wydajność zatrudnionych osób, związanych bezpośrednio z ruchem pociągów. Ma to przede wszystkim wpływ na komfort pracy pracowników oraz bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Podmiana maszynistów/rewidentów, wynikająca z określonych przepisów prawa, następuje w różnych miejscach, zależnie od tego, gdzie pociąg znajduje się w danej chwili. Koszt postoju pociągu jest zdecydowanie wyższy niż koszt dowozu pracownika samochodem.
Czytaj też:
Protest w Lotos Kolej. Będzie strajk?

Spółce zarzuca się też, że nie posiada własnego taboru tylko go leasinguje lub dzierżawi - w większości od firmy GATX. Spółce często miało brakować taboru do realizowania zleceń i w takich wypadkach musiała ona korzystać z usług podwykonawców. Dodatkowo władze Lotos Kolej miały nie zatrudniać nowych pracowników, zamiast tego wolały powierzać pracę właśnie podwykonawcom.

Co na to Lotos Kolej? Spółka twierdzi, że taki był od początku jej model biznesowy.
Jak poprawić jakość transportu kolejowego w Polsce?

w jak największym stopniu zmodernizować infrastrukturę kolejową

55%

poprawić jakość usług świadczonych przez spółki kolejowe

6%

wzbogacić oferty firm transportowych o nowe produkty logistyczne

7%

inwestować w tabor wagonowy i trakcyjny oraz nowoczesne technologie

32%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 161

- Konsekwentnie od wielu lat spółka nie inwestuje dużych nakładów finansowych w zakup lokomotyw i wagonów bazując na leasingu i dzierżawie taboru - czytamy w oświadczeniu Lotos Kolej przesłanym do redakcji Trojmiasto.pl. - Spółka współpracuje z 29 różnymi podwykonawcami po to, by jak najefektywniej realizować pracę przewozową. Podwykonawcy do pracy przewozowej i manewrowej są zarówno podmiotami państwowymi, spółkami giełdowymi, jak i podmiotami prywatnymi. Współpraca z nimi to konieczność wynikająca przede wszystkim z sezonowości realizowanych przewozów i wynikających z tego ew. kosztów utrzymania dodatkowego taboru i personelu. Dodatkowo, korzystanie z podwykonawstwa jest również korzystne dla przewoźnika szczególnie w przypadku obsługi tzw. ostatniej mili (obsługa terminala lub bocznicy przez miejscowego operatora) lub w obszarach, gdzie dostawy odbywają się sporadycznie (sprowadzenie lokomotywy manewrowej kilkadziesiąt lub kilkaset kilometrów jest nieefektywne, aby dokonać jednorazowej obsługi).
W latach 2012-2016 spółka Lotos Kolej kilkukrotnie podlegała różnym kontrolom oraz czynnościom sprawdzającym ze strony urzędów skarbowych, Urzędu Kontroli Skarbowej, ZUS-u, oraz innych instytucji. Nie wykazały one żadnych nieprawidłowości.

- Lotos Kolej jako spółka działająca w ramach Grupy Kapitałowej Lotos, której jednostka dominująca jest spółką giełdową, podlega regularnym przeglądom i badaniom sprawozdań finansowych przeprowadzanych przez biegłego rewidenta. Przeglądy danych finansowych przygotowywanych na potrzeby raportowania giełdowego przeprowadzane są raz na kwartał, dodatkowo w każdym roku przeprowadzane jest wstępne oraz finalne badanie sprawozdania finansowego spółki. Wszystkie wydawane opinie były opiniami bez zastrzeżeń - twierdzą przedstawiciele Lotos Kolej.
Więcej: Lotos Kolej. Pracownicy obronili dyrektora

Niezadowolenie części pracowników Lotos Kolej miał też powodować sposób przyznawania nagród specjalnych w spółce. Przyznawane one były osobiście, jednoosobową decyzją prezesa Henryka Grucy. W grudniu 2016 roku przyznano kilkudziesięciu pracownikom najwyższej kadry nagrody w kwocie ok. 350 tys. zł.

Jak tłumaczą władze spółki, nagrody związane były z rekordowymi wynikami spółki i zostały przyznane wielu pracownikom, nie tylko tym z kadry zarządzającej, zgodnie z wewnętrznymi regulacjami i obowiązującymi w LK zasadami.

- W 2016 roku premiowani byli pracownicy odpowiedzialni za rozwój przewozów w Niemczech, skuteczne wprowadzanie działań prowadzących do obniżki kosztów, rozpoczęcie nowych przewozów, zapobieganie wypadkom kolejowym, wdrażanie w życie nowych rozwiązań z zakresu IT oraz wdrożenie modułu przychodowo-kosztowego, umożliwiającego dokładne poznanie efektywności poszczególnych rodzajów działalności spółki - podsumowuje Lotos Kolej.
Wszystkie te sprawy badają obecnie audytorzy Grupy Lotos. Po zakończeniu kontroli zostaną podjęte decyzje dotyczące spółki Lotos Kolej. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, audyt zakończyć może się jeszcze w marcu 2017 roku.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (124)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
13.10.2017 wprowadzono zmiany w regulaminie.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Moim zdaniem

Strefa start-up

Najczęściej czytane