• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Australijczycy sprzedają udziały w DCT

Robert Kiewlicz
21 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Aktualnie DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km, posiada 11 suwnic nabrzeżowych STS i rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych. Aktualnie DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km, posiada 11 suwnic nabrzeżowych STS i rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych.

Australijski fundusz Macquarie poprzez Global Infrastructure Fund planuje sprzedaż udziałów w terminalu kontenerowym DCT. Fundusz wynajął już dwóch doradców - Goldman Sachs i Clifford Chance - mających pomóc mu w znalezieniu nabywcy na udziały w gdańskim terminalu. O planowanej transakcji poinformowała agencja Inframation. Przygotowania do sprzedaży mają się rozpocząć we wrześniu, a sama transakcja może być zawarta już w grudniu 2018 roku.


Sprzedaż DCT to:


- Dwa źródła branżowe wyceniły DCT na 14-15-krotność EBITDA (zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań). Jednak Macquarie oczekuje, że ze sprzedaży otrzyma 20-krotność EBITDA - informuje Inframation.
EBITDA DCT Gdańsk w 2017 roku wyniosła około 60 mln euro. Z tego wynika, ze fundusz oczekuje kwoty 1,2 mld euro za ok. 64 proc. udziałów w DCT. Jak twierdzą eksperci, na których powołuje się agencja informacyjna, cena sprzedaży mogła być wyższa. DCT działa na podstawie trzydziestoletniej koncesji, która wygasa w 2034 roku.

Jak twierdzi Inframation, sprzedane mają zostać także pozostałe akcje DCT należące do australijskich funduszy emerytalnych: MTAA Superannuation Fund (18 proc.), Statewide Superannuation Fund (9 proc.), and Westscheme Fund (9 proc.).

Fundusz Macquarie sprzedaje DCT



O powody wyjścia z inwestycji i poszukiwania ewentualnego nabywcy DCT zapytaliśmy Macquarie. Do chwili publikacji nie otrzymaliśmy jednak stanowiska Australijczyków. Zamieścimy je niezwłocznie po jego otrzymaniu.

Macquarie Group jest firmą inwestycyjną obecną w 28 krajach i zarządza aktywami wartymi ok. 495 mld dolarów. Jest największym na świecie zarządcą infrastruktury transportowej. Jest też obecny m.in. w sektorze energetyki, energii odnawialnej, utylizacji odpadów, infrastruktury miejskiej, inwestuje też w nieruchomości i ziemię rolną.

DCT potentatem na Bałtyku



Idea powstania w Gdańsku głębokowodnego terminalu kontenerowego została zainicjowana pod koniec lat 90. XX wieku. Pierwsza jednostka została przyjęta przez DCT Gdańsk 1 czerwca 2007 roku. Ceremonia otwarcia miała miejsce 3 października 2007 roku. W pierwszych latach eksploatacji terminal specjalizował się w obsłudze feederów, przez co zdobył ważne doświadczenie operacyjne.

Od stycznia 2010 roku DCT Gdańsk przyjmuje co tydzień jednostki kontenerowe o pojemności 8 tys. TEU z Dalekiego Wschodu, przywożące importowane towary do Polski, odbierające towary eksportowe z Polski oraz przewożące towary w tranzycie morskim dla kluczowych portów na Bałtyku. Możliwość bezpośredniego połączenia z Azją przyczyniła się do rozwoju DCT Gdańsk, który stał się bałtyckim hubem, osiągając 180 proc. wzrostu w 2010 roku, oraz stał się jednym z najszybciej rozwijających się terminali na świecie.

Największy kontenerowiec świata zawinął do Gdańska w 2017 r.



W maju 2011 roku zaczęła się nowa era dla DCT, kiedy terminal zaczął obsługiwać kontenerowce klasy E o pojemności 15,5 tys. TEU należące do Maersk Line, ówcześnie największe statki na świecie. W czerwcu 2017 roku do Gdańska zawinął pierwszy z serii największych obecnie kontenerowców na świecie - "OOCL Hong Kong". Natomiast w październiku 2017 roku do gdańskiego terminalu DCT zawinął jego siostrzany kontenerowiec "OOCL Germany" mogący pomieścić 21 413 kontenerów dwudziestostopowych.

Dobre wyniki i perspektywy sprzyjają rozwojowi DCT. Dziś tworzą go dwa głębokowodne terminale. Dzięki uruchomionemu pod koniec 2016 roku terminalowi T2 podwojono potencjał przeładunkowy do 3 mln TEU rocznie.

Przeładunek 9-milionowego kontenera w DCT Gdańsk.

Miejsca

Opinie (167) 10 zablokowanych

  • taka jest cena zmian w sądownictwie (13)

    jeśli poróżnią się w rządem do do jakiego sądu pójdą ? - zależnego od Ziobry i wyrok jest z góry wiadomy,
    za komuny też żaden przedsiębiorca nie miał szans w sądzie z urzędem skarbowym lub ministerstwem
    Niestety inwestorzy będą teraz uciekać z naszego kraju, bo nie ma widoków na sprawiedliwe rozstrzyganie sporów z tą władzą, a użerać się i mieć w perspektywie stratę kasy, nikt nie ma ochoty

    • 52 69

    • Majster (3)

      Nie rozumiesz i nie masz pojęcia czemu musi byc przeprowadzona reforma sadownictwa. Jak sie nie znasz to nie pisz głupot

      • 12 13

      • wiem, wiem (2)

        żeby wstawić swoich i w razie potrzeby mieć zagwarantowany wyrok
        "sąd sądem, ale sprawiedliwość musi być po naszej stronie"
        a dlaczego za komuny nie było wpisanego trójpodziału władzy ?
        właśnie dlatego że jak była potrzeba, to odpowiedni sędziowie byli pod ręką i tak manipulowali żeby ważne sprawy trafiały do nich, cała reszta była dla ciemnego ludu
        teraz PiSowi uwiera trójpodział władzy, a to jeden z filarów demokracji
        życzę ci żebyś nigdy nie musiał sądzić się z urzędem skarbowym albo kacykiem partyjnym, bo wyrok zapadnie nie na sali sądowej tylko w gabinetach partyjnych

        • 10 7

        • kabaret

          proponuje romana boskiego "kabaret"

          jeżeli nikt nie zauważył to dct jest wybudowane w technologii z lat 60 LUB 70TYCH

          chyba nie trzeba tłumaczyc że sprzedanie bubla z zyskiem jest naprawdę dobrym biznesem ,
          a to, że kupuje psa tłumaczy tylko jak jesteśmy nadal postrzegani w europie
          brama rezerwowa a nie główna

          chwalenie sie 90000mln kontenerem kiedy w hamburgu trzeba ich 0,5MLN/ miesiąc żeby utrzymać cały bałagan więc prawdopodobnie chodziliby pijani non stop świętując swój 9000000mln kontener

          cóż dct zostało stworzone dla zaspokojenia rezerw rynku
          który pod wpływem skórczonej przepustowości dróg i lini kolejowych musiał powstać.
          więc kupujesz wszystko najtaniej nie patrząc na problemy ludzi którzy będą fizycznie w tej inwestycji działać,
          reklamujesz i opychasz .

          nie wspomnę że od funduszy najlepsza droga do upadków bo skoro zagrozi za bardzo portom zachodnim to przykładów takich chyba w polsce było już sporo za dużo.

          nie wspomne o drogach dojazdowych do terminala i totalnym braku przygotowania wszystkich do takiej ilości puszek i ładunków

          czy ktoś od armatorów zwiedził kiedyś depoty w gdańsku
          w jakich warunkach składuje się puszki, w jakich warunkach koczują tam kierowcy ipracownicy.
          zabierzcie kalosze.

          • 0 0

        • a czy dotychczas było inaczej?

          bo nie zauważyłem różnicy pomiędzy twoim wieszczeniem a teraźniejszością.

          • 4 6

    • no i dobrze, niech uciekają (3)

      zagranicznych inwestycji mamy już pod dostatkiem. czas w końcu na coś co polskie i żeby pieniądze zostawały w Polsce. jeszcze powinni zbudować polską sieć marketów zaraz obok lidlów netto czy innych carrefourów.

      • 5 13

      • Zostanmy krolami europalet. (1)

        Cesarzem jabłek.
        Ksiazetami wieprzowiny.

        • 6 0

        • Króla żelatyny już mieliśmy...

          • 2 0

      • zamknij się w domu i czekaj na listonosza z zasiłkiem

        chcesz być drugą Koreą płn. lub Kubą ?
        wiesz co się stało w Wenezueli pomimo ogromnych złóż ropy ?
        byłeś chociaż raz za granicą ( nie mówię o granicy województwa pomorskiego) ?

        • 11 3

    • to są efekty niszczenia sądów przez pis..

      Niestety takich inwestorów uciekających przed tymi szaleńcami będzie więcej.A wbrew ich kłamliwej propagandzie na te wolne miejsca wcale nie przyjdzie lepszy kapitał a tylko spekulacyjny krótkoterminowy

      • 4 4

    • Czlowieku za rządów PO tez zaden przedsiebiorca nie miał szans ;)

      • 4 4

    • ceta,ttip,tafta

      i inne "super-umowy"już gwarantują "parasol ochronny" równiejszym,więc przestań pi***yć bzdury

      • 7 4

    • sugerujesz ze nie placa podatku w Polsce lub robia przekrety?

      skoro tak to jasne ze uciekaja, u siebie tez nie moga sobie pogrywac.

      • 9 5

    • taka prawda

      • 11 11

  • (24)

    Miejmy nadzieję, że Mateuszek za naszą kasę nie kupi i nie zrobi "narodowego DCT" bo będzie to koniec tego miejsca.

    • 108 62

    • Właśnie kupił - 19 marca 2019

      • 0 0

    • (16)

      A ja mam nadzieję, że rząd wykupi udziały. Tego typu firmy mają znaczenie strategiczne i powinny być zarządzane przez Państwo.

      • 26 41

      • (13)

        Państwo? Wiesz jak działają te spółki "państwowe"? 45 dyrekcji, 125 prezesów i zarządów, a nikt się na niczym nie zna i za nic nie odpowiada. Większość kasy idzie na ludków przy biurkach.

        • 46 4

        • (1)

          Nie masz pojęcia o działaniach spółek państwowych. Dziwnym trafem jak nie rządzi PO zaczęły w krótkim czasie przynosić zyski

          • 5 8

          • sprawdź wartość akcji spółki energa;)

            sprawdź wartość akcji spółki energa;)

            • 5 0

        • .. (10)

          Wystarczy że zatrudnia specjalistów. Zarabialo jak czytasz 60mln euro na australijskich emerytów rocznie to czemu nie może zarabiać na Polskich emerytów? Tak niegdyś powinno działać nasze OFE.

          • 20 16

          • (8)

            Specjalistow? Rzad? Hahaha tam sie tylko kumpli na stolki wsadza. Zobacz jakich maja specjalistow w spolkach skarbu panstwa. Same przydu*asy jaroslawa

            • 31 8

            • . (6)

              Dziwnym trafem jakoś te spółki przynoszą zyski podczas gdy jeszcze nie tak dawno wszystkie były na minusie i chciano je sprzedawać. Przykład Lotos czy lot.

              • 20 22

              • Bardzo kiepskie przykłady (2)

                LOT wyszedł na prostą w 2015 roku dzięki PO, ale jego przyszłość ciągle stoi pod znakiem zapytania.

                LOTOS zakończył miliardowe inwestycje i zaczął na nich zarabiać a przede wszystkim przestał dalej inwestycji tylko przestawił się na odcinanie kuponów.

                • 13 6

              • heeehhhee

                • 0 1

              • A

                Przecież Tusku chciał sprzedać LOT mówiąc, że nie ma sensu dopłacać. Całe szczęście nie zdążył.

                • 12 11

              • Taa wiecej sluchaj Mateuszka i jego opowiesci o wzroscie i zyskach

                • 8 2

              • jak są monopolistami to łatwo mieć zysk (1)

                do tego jest koniunktura na świecie
                jak było z państwowymi spółkami to widzieliśmy w latach 80-tych
                Państwo nie jest od prowadzenia firm i robienia interesów - państwo jest od pobierania podatków i działania na rzecz społeczeństwa - administracja, drogi, bezpieczeństwo, służba zdrowia, szkolnictwo, ochrona środowiska...

                • 17 5

              • zmień podręcznik

                ten już jest "de mode".
                Zobacz co robią Niemcy, Francuzi i inne nacje...

                • 6 8

            • A na koniec i tak kto tylko może, sprowadza towar przez Niemcy.

              • 6 3

          • Tak działało po nasze ofe

            • 2 0

      • Panstwo nie potrafi zarzadzac nawet flota swoich szesciu pancernych limuzyn.

        • 23 4

      • Wykupi za 2 mld

        Sprzeda za 1mld jak przyjdzie kryzys.
        Tak sie robi biznes nad Wisła

        • 32 7

    • Dcy

      Związaki zawodowe dostały podwyszki bo zarząd się ugina przed morawieckim jak był - jest brana opcja aby zmpg lub ministerstwo z jednego z funduszy przejęło Dct

      • 0 1

    • A Donuś

      Jeszcze nie sprzedał???Zapomniał widocznie

      • 2 5

    • Kupi.

      I przeniesie do Skarzyska Kamiennej

      • 3 1

    • Tylko nie to bo powstanie kolejna zabawka dla pisomatołków
      za nasze pieniadze.
      plus stado pisiewiczów-pasożytów

      • 22 7

    • Pewnie, lepiej niech ruscy wykupią.

      • 4 7

    • jaki koniec to dopiero bedzie poczatek tego miejsca

      • 9 5

  • Sukces żątu dojnej zmiany i demagogii i kłamstw i oszczerstw karła z mateuszkiem (2)

    jak się grzebie przy sądownictwie, zapowiada pośrednio wychodzenie z UE, ma przygłupa marionetkę długopisa za 'prezy dęta' a wszystkim steruje jeden karzeł któremu coraz to lepsze pomysłu do łba przychodzą to nic dziwnego że nikt o zdrowych zmysłach nie zamierza ryzykować tutaj w tym kraju cebuli kartofla i karła o choćby dzień dłużej niż musi

    • 4 5

    • Idiota. Nic więcej na myśl mi nie przychodzi. Wiem, wiem. Płacą ci za pisanie głupot.

      • 0 1

    • Sukces Shreka z plastikowymi zębami, Bula który w jednym zdaniu potrafił popełnić 3 błędy ortograficzne, ministra który to otwarcie określał kraj rządzony przez PO ch... , du.... i kamieni ku... To był rzeczywisty sukces kraju. Potrafili wszystko wyprzedac za bezcen aby tylko wystarczyło na bieżące utrzymanie. Mało Lotosu ruskim nie opchneli że o GPECu. Który Adamowicz sprzedał za grosze mianowicie 120mln zł a dziś PGE chciało odkupić za kilkukrotnie wyższa cenę nie wspomnę bo niemiaszki uznali że za duży zysk im dzisiaj przynosi. I tak rzeczywiście w PL za czasów PO nic się nie opłacało bo oni najzwyczajniej nie potrafili zarządzać spółkami. Ahh i ci sędziowie na telefon.

      • 5 1

  • to fatalna wiadomosc (6)

    australijczycy jesli sie wycofuja to wiedza ze to koniec prosperity i nalezy ratowac kapital przed rozkradzeniem przez PiS. zreszta po obejrzeniu u siebie pajaca dudy i zakalca plaszczaka nie maja najmniejszych watpliwosci zeby olac wolactwo

    • 20 17

    • (2)

      Ale ty pajacyku nie masz pojęcia a bredzisz. Likwidują cały fundusz inwestycyjny i sprzedają wszystkie spółki w 23 krajach. Nie wiedziałem że PiS rządzi w 23krajach. Popatrz jaki mają rozmach

      • 8 6

      • (1)

        Co ty moherowy pajacu wiesz o tych funduszach? Z żadnych funduszy inwestycyjnych się nie wycofują, tylko upłynniają udziały z funduszy ryzykownych. Ot cała prawda.

        • 2 0

        • Z żadnych funduszy się nie wycofują tylko uplynniaja udziały z funduszy. Idź się POkemonie doedukuj bo w jednym zdaniu sam sobie zaprzeczyłes pajacu.

          • 1 0

    • (1)

      psioczysz na P i S ale 500 plus pobierasz co miesiac,a za PO tak cudownie było !!!!!!!!!!!!!!

      • 3 4

      • Wolę

        Wolę niższe podatki, a nie ich wzrost i dokładnie kolejnych. Mam też dość sponsorowania nierobów. Fundujemy sobie pokolenia żyjące z zasiłków, które nic od siebie państwu nie dają.

        • 2 1

    • klasa

      Bardzo wywazona i obiektywna opinia , napewno zwolennik PO lub KOD , od razu widac klase czlowieka

      • 9 3

  • wychodzą bo na horyzoncie widać nadchodzącą recesję

    trzeba być ślepcem aby tego nie zauważyć...

    • 3 2

  • .. (6)

    Oczywiście, że rząd powinien zainwestować w tak strategiczną firmę, która przynosi do budżetu rocznie z tytułu ceł i innych 8mld zł zysku nie wspominając już o zysku operacyjnym. Nie ważne kto rządzi czy PiS czy PO tak strategiczne miejsca powinny być w rękach państwa, ponieważ nasz port jest drzazgą w oku zbyt wielu zachodnich podmiotów czy nawet Rosyjskich, ponieważ niejako odebrano im część zysków właśnie kosztem dtc. hipotetycznie zawsze może to ktoś zakupić tylko po to aby doprowadzić do upadłosci aby te zyski wróciły tak skąd przybyły. Jak czytam te idiotyczne komentarze typu limuzyny, pisiewicze i inne to ręce opadają. Nie ważne kto rządzi, chodzi o dobro gospodarki Polskiej i strategicznych miejsc.

    • 44 32

    • (2)

      Boże uchowaj. Wróci PO i wszystko rozwalą.

      • 4 4

      • noo nie ma jak zbudować według pisbolszewickich miernot

        stadnina koni w janowie to chyba najlepszy przykład

        • 2 1

      • Budowniczy z PiSu się odezwał.... piSowi najlepiej wychodzi budowanie nieistniejących stoczni, statków i wycofywanie się z

        • 3 3

    • Tak to sobie mogłeś pisać, dopóki PiS nie zmarnował miliardów na głupie projekty tupu stocznie, kopalnie itp.

      W teorii słuszne, ale nie wtedy, gdy istnieje taka paranoja co się PiS nazywa...

      • 4 3

    • cła to nie zysk, tylko kasa ściągnięta z obywateli jako koszt wprowadzenia towaru na "chroniony" obszar. (1)

      Bo co z tym kosztem zrobi importer?
      Zyskiem jest kwota otrzymana za świadczoną usługę i to jedynie od podmiotu zewnętrznego, który nie "topi/sprzedaje" u nas swoich kosztów.

      Co do reszty, tak, nalezy obawiać sie wrogiego przejęcia. Można mieć nadzieję w operatorach transportowych, że nie będzie się im to opłacało... Nacjonalizacja? Trzeba zapłacić zamiast otrzymywać czynsz a zarządzanie naszymi portami pozostawia wiele do życzenia.
      Więc zyski wątpliwe.

      • 13 0

      • Jeżeli właścicielem jest skarb państwa to cło jest jak najbardziej zyskiem z pkt widzenia skarbu państwa. Jeżeli dojdzie do tzw wrogiego przejęcia to ten zysk topnieje z pkt widzenia skarbu państwa. O to mi chodziło.

        • 4 9

  • Oto efekty kłamstw i oszustw karła i jego marionetek

    • 3 3

  • Karzeł odnosi sukcesy gospodarcze (2)

    Inwestor widocznie uznał że w tym POY.echanym kraju czas wychodzic..
    Przekop Mierzei odnosi sukces. Wyrzucenie w bagno miliarda złotych to nie wszystko.
    Wyjscie z Unii to dla Inwestora ..katastrofa..dla budżety szczególnie..
    PISowcy.trzymajcie tak dalej.. tak trzymać..a wrócim do krajów 3 świata

    • 4 6

    • karzeł z morawieckim tak działają na wyobraźnię

      normalnych ludzi

      • 0 0

    • Masz z główką co nie co

      • 1 1

  • zwijają się w obawie przed pisbolszewicką szarańczą

    • 3 3

  • (1)

    jak się pracuje w DCT? jak atmosfera?

    • 5 0

    • Co ja mogę

      Słabo wszyscy chodzą wystraszeni

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane