• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Australijczycy sprzedają udziały w DCT

Robert Kiewlicz
21 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Aktualnie DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km, posiada 11 suwnic nabrzeżowych STS i rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych. Aktualnie DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km, posiada 11 suwnic nabrzeżowych STS i rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych.

Australijski fundusz Macquarie poprzez Global Infrastructure Fund planuje sprzedaż udziałów w terminalu kontenerowym DCT. Fundusz wynajął już dwóch doradców - Goldman Sachs i Clifford Chance - mających pomóc mu w znalezieniu nabywcy na udziały w gdańskim terminalu. O planowanej transakcji poinformowała agencja Inframation. Przygotowania do sprzedaży mają się rozpocząć we wrześniu, a sama transakcja może być zawarta już w grudniu 2018 roku.


Sprzedaż DCT to:


- Dwa źródła branżowe wyceniły DCT na 14-15-krotność EBITDA (zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań). Jednak Macquarie oczekuje, że ze sprzedaży otrzyma 20-krotność EBITDA - informuje Inframation.
EBITDA DCT Gdańsk w 2017 roku wyniosła około 60 mln euro. Z tego wynika, ze fundusz oczekuje kwoty 1,2 mld euro za ok. 64 proc. udziałów w DCT. Jak twierdzą eksperci, na których powołuje się agencja informacyjna, cena sprzedaży mogła być wyższa. DCT działa na podstawie trzydziestoletniej koncesji, która wygasa w 2034 roku.

Jak twierdzi Inframation, sprzedane mają zostać także pozostałe akcje DCT należące do australijskich funduszy emerytalnych: MTAA Superannuation Fund (18 proc.), Statewide Superannuation Fund (9 proc.), and Westscheme Fund (9 proc.).

Fundusz Macquarie sprzedaje DCT



O powody wyjścia z inwestycji i poszukiwania ewentualnego nabywcy DCT zapytaliśmy Macquarie. Do chwili publikacji nie otrzymaliśmy jednak stanowiska Australijczyków. Zamieścimy je niezwłocznie po jego otrzymaniu.

Macquarie Group jest firmą inwestycyjną obecną w 28 krajach i zarządza aktywami wartymi ok. 495 mld dolarów. Jest największym na świecie zarządcą infrastruktury transportowej. Jest też obecny m.in. w sektorze energetyki, energii odnawialnej, utylizacji odpadów, infrastruktury miejskiej, inwestuje też w nieruchomości i ziemię rolną.

DCT potentatem na Bałtyku



Idea powstania w Gdańsku głębokowodnego terminalu kontenerowego została zainicjowana pod koniec lat 90. XX wieku. Pierwsza jednostka została przyjęta przez DCT Gdańsk 1 czerwca 2007 roku. Ceremonia otwarcia miała miejsce 3 października 2007 roku. W pierwszych latach eksploatacji terminal specjalizował się w obsłudze feederów, przez co zdobył ważne doświadczenie operacyjne.

Od stycznia 2010 roku DCT Gdańsk przyjmuje co tydzień jednostki kontenerowe o pojemności 8 tys. TEU z Dalekiego Wschodu, przywożące importowane towary do Polski, odbierające towary eksportowe z Polski oraz przewożące towary w tranzycie morskim dla kluczowych portów na Bałtyku. Możliwość bezpośredniego połączenia z Azją przyczyniła się do rozwoju DCT Gdańsk, który stał się bałtyckim hubem, osiągając 180 proc. wzrostu w 2010 roku, oraz stał się jednym z najszybciej rozwijających się terminali na świecie.

Największy kontenerowiec świata zawinął do Gdańska w 2017 r.



W maju 2011 roku zaczęła się nowa era dla DCT, kiedy terminal zaczął obsługiwać kontenerowce klasy E o pojemności 15,5 tys. TEU należące do Maersk Line, ówcześnie największe statki na świecie. W czerwcu 2017 roku do Gdańska zawinął pierwszy z serii największych obecnie kontenerowców na świecie - "OOCL Hong Kong". Natomiast w październiku 2017 roku do gdańskiego terminalu DCT zawinął jego siostrzany kontenerowiec "OOCL Germany" mogący pomieścić 21 413 kontenerów dwudziestostopowych.

Dobre wyniki i perspektywy sprzyjają rozwojowi DCT. Dziś tworzą go dwa głębokowodne terminale. Dzięki uruchomionemu pod koniec 2016 roku terminalowi T2 podwojono potencjał przeładunkowy do 3 mln TEU rocznie.

Przeładunek 9-milionowego kontenera w DCT Gdańsk.

Miejsca

Opinie (167) 10 zablokowanych

  • Ucieka kapitał bo wie,ze tu nie obowiązuje prawo. Wszedła za to IP Morgan , który zawsze gra na spadki (1)

    tak to się dzieje jak idioci i skorumpowana mafia PiSokleptokracji jest u władzy

    • 11 15

    • Bronek

      Ty to sprytny jestes , od razu skapowales ze cos z tym PiS nie tak , tega glowa .

      Chyba doradca jestes u tych z PO lub KOD , taki mozg sie tam napewno sprawdza

      • 4 3

  • Może kupi to ktoś mądrzejszy bo obecny zarząd to nieudacznicy kolejny prezes bez kompetencji i dlatego trafił do Polski jakby się trochę znał pracował by w Singapurze pozdro dla Camerona

    • 11 4

  • BCT już kasę liczy, powinno wystarczyć.

    • 6 5

  • Jesteście ślepi!

    To przemyślane działanie! Sprzedać zanim nic z tego nie zostanie! Po tym co Amerykanie szykują dla nas

    • 6 7

  • to fatalna wiadomosc (6)

    australijczycy jesli sie wycofuja to wiedza ze to koniec prosperity i nalezy ratowac kapital przed rozkradzeniem przez PiS. zreszta po obejrzeniu u siebie pajaca dudy i zakalca plaszczaka nie maja najmniejszych watpliwosci zeby olac wolactwo

    • 20 17

    • (2)

      Ale ty pajacyku nie masz pojęcia a bredzisz. Likwidują cały fundusz inwestycyjny i sprzedają wszystkie spółki w 23 krajach. Nie wiedziałem że PiS rządzi w 23krajach. Popatrz jaki mają rozmach

      • 8 6

      • (1)

        Co ty moherowy pajacu wiesz o tych funduszach? Z żadnych funduszy inwestycyjnych się nie wycofują, tylko upłynniają udziały z funduszy ryzykownych. Ot cała prawda.

        • 2 0

        • Z żadnych funduszy się nie wycofują tylko uplynniaja udziały z funduszy. Idź się POkemonie doedukuj bo w jednym zdaniu sam sobie zaprzeczyłes pajacu.

          • 1 0

    • klasa

      Bardzo wywazona i obiektywna opinia , napewno zwolennik PO lub KOD , od razu widac klase czlowieka

      • 9 3

    • (1)

      psioczysz na P i S ale 500 plus pobierasz co miesiac,a za PO tak cudownie było !!!!!!!!!!!!!!

      • 3 4

      • Wolę

        Wolę niższe podatki, a nie ich wzrost i dokładnie kolejnych. Mam też dość sponsorowania nierobów. Fundujemy sobie pokolenia żyjące z zasiłków, które nic od siebie państwu nie dają.

        • 2 1

  • Jesteście ślepi! (1)

    To przemyślane działanie! Sprzedać zanim nic z tego nie zostanie! Po tym co Amerykanie szykują dla nas

    • 5 6

    • do wtajemniczonego Samsona

      A co szykuja , mozesz ujawnic ???

      • 0 0

  • polska to kupi (1)

    • 4 1

    • za co?? za brednie krzywomordego?

      • 1 2

  • PiS da pomniki kurdupla

    • 5 10

  • To dlatego że powstaje via karpatia głupi polski a raczej żydowski rząd buduje autostradę do klajpedy ai na poludnie europy oslabijac w ten sposób Gdańska jako portu.....

    • 4 7

  • kto kupi?. (4)

    • 3 1

    • chinczycy

      • 3 0

    • rosjanie

      • 0 0

    • niemcy

      jak zbudujemy autostradę...

      • 0 0

    • Polacy?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane