• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Australijczycy sprzedają udziały w DCT

Robert Kiewlicz
21 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Aktualnie DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km, posiada 11 suwnic nabrzeżowych STS i rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych. Aktualnie DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km, posiada 11 suwnic nabrzeżowych STS i rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych.

Australijski fundusz Macquarie poprzez Global Infrastructure Fund planuje sprzedaż udziałów w terminalu kontenerowym DCT. Fundusz wynajął już dwóch doradców - Goldman Sachs i Clifford Chance - mających pomóc mu w znalezieniu nabywcy na udziały w gdańskim terminalu. O planowanej transakcji poinformowała agencja Inframation. Przygotowania do sprzedaży mają się rozpocząć we wrześniu, a sama transakcja może być zawarta już w grudniu 2018 roku.


Sprzedaż DCT to:


- Dwa źródła branżowe wyceniły DCT na 14-15-krotność EBITDA (zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań). Jednak Macquarie oczekuje, że ze sprzedaży otrzyma 20-krotność EBITDA - informuje Inframation.
EBITDA DCT Gdańsk w 2017 roku wyniosła około 60 mln euro. Z tego wynika, ze fundusz oczekuje kwoty 1,2 mld euro za ok. 64 proc. udziałów w DCT. Jak twierdzą eksperci, na których powołuje się agencja informacyjna, cena sprzedaży mogła być wyższa. DCT działa na podstawie trzydziestoletniej koncesji, która wygasa w 2034 roku.

Jak twierdzi Inframation, sprzedane mają zostać także pozostałe akcje DCT należące do australijskich funduszy emerytalnych: MTAA Superannuation Fund (18 proc.), Statewide Superannuation Fund (9 proc.), and Westscheme Fund (9 proc.).

Fundusz Macquarie sprzedaje DCT



O powody wyjścia z inwestycji i poszukiwania ewentualnego nabywcy DCT zapytaliśmy Macquarie. Do chwili publikacji nie otrzymaliśmy jednak stanowiska Australijczyków. Zamieścimy je niezwłocznie po jego otrzymaniu.

Macquarie Group jest firmą inwestycyjną obecną w 28 krajach i zarządza aktywami wartymi ok. 495 mld dolarów. Jest największym na świecie zarządcą infrastruktury transportowej. Jest też obecny m.in. w sektorze energetyki, energii odnawialnej, utylizacji odpadów, infrastruktury miejskiej, inwestuje też w nieruchomości i ziemię rolną.

DCT potentatem na Bałtyku



Idea powstania w Gdańsku głębokowodnego terminalu kontenerowego została zainicjowana pod koniec lat 90. XX wieku. Pierwsza jednostka została przyjęta przez DCT Gdańsk 1 czerwca 2007 roku. Ceremonia otwarcia miała miejsce 3 października 2007 roku. W pierwszych latach eksploatacji terminal specjalizował się w obsłudze feederów, przez co zdobył ważne doświadczenie operacyjne.

Od stycznia 2010 roku DCT Gdańsk przyjmuje co tydzień jednostki kontenerowe o pojemności 8 tys. TEU z Dalekiego Wschodu, przywożące importowane towary do Polski, odbierające towary eksportowe z Polski oraz przewożące towary w tranzycie morskim dla kluczowych portów na Bałtyku. Możliwość bezpośredniego połączenia z Azją przyczyniła się do rozwoju DCT Gdańsk, który stał się bałtyckim hubem, osiągając 180 proc. wzrostu w 2010 roku, oraz stał się jednym z najszybciej rozwijających się terminali na świecie.

Największy kontenerowiec świata zawinął do Gdańska w 2017 r.



W maju 2011 roku zaczęła się nowa era dla DCT, kiedy terminal zaczął obsługiwać kontenerowce klasy E o pojemności 15,5 tys. TEU należące do Maersk Line, ówcześnie największe statki na świecie. W czerwcu 2017 roku do Gdańska zawinął pierwszy z serii największych obecnie kontenerowców na świecie - "OOCL Hong Kong". Natomiast w październiku 2017 roku do gdańskiego terminalu DCT zawinął jego siostrzany kontenerowiec "OOCL Germany" mogący pomieścić 21 413 kontenerów dwudziestostopowych.

Dobre wyniki i perspektywy sprzyjają rozwojowi DCT. Dziś tworzą go dwa głębokowodne terminale. Dzięki uruchomionemu pod koniec 2016 roku terminalowi T2 podwojono potencjał przeładunkowy do 3 mln TEU rocznie.

Przeładunek 9-milionowego kontenera w DCT Gdańsk.

Miejsca

Opinie (167) 10 zablokowanych

  • Były pracownik DCT (2)

    Australia czyli jedna z koloni wielkiej brytanii,będąca własnością królowej Elżbiety II ,sprzeda innemu
    podmiotowi zależnemu od tej samej królowej. Tak to już jest ,że w świecie przestrzeni anglosaskiej
    wszystko jest własnością Pałacu Backingham.

    • 6 5

    • rany co za bzdety (1)

      • 2 2

      • Poczytaj trochę dowiedz się to zmienisz swoje zdanie.

        • 1 0

  • Udziały kupi Port w Hamburgu, i tyle bedzie tego.

    • 7 4

  • (2)

    Sprzedaż to efekt bajzlu jaki pis robi w Polsce. Takie inwestycje kupuje sie patrzac dlugofalowo a niestety dzialania pis doprowadza do ucieczki inwestorow z Polski. Zaraz jakis burak napisze ze kupi to polska firma odpowiadam to nic nie da jest potrzebny miedzynarodowy inwestor z kontaktami ktory nagra kolejne kontrakty na swiecie.

    • 8 18

    • Kontakty nagraja kontakty i te kontakty nawiążą kolejne kontakty. Szkoda że fundusz sprzedaje spółki w 23 krajach i oczywiście PiS rządzi we wszystkich 23 krajach. Beawooo Ty.

      • 4 2

    • Musisz trochę obniżyć temperaturę swojej głowy bo cię PiS w nocy zbierze do szpitala

      Jak tego nie zrobisz i akaczynski będzie twoim chirurgiem, co za baran

      • 0 0

  • przeciez wiadomo ze bedzie tam dalej terminal kontenerowy czy komus sie to podoba czy nie i bedzie jeszcze wiekszy sami zobaczycie

    • 8 2

  • Szansa

    Może w końcu zmienia kadrę "zarządzająca". Jak ktoś kupi za prawdziwe miliony, milion będzie jeszcze mniej warta.

    • 10 0

  • A teraz bedzie dobra zmiana.

    Mateusz wprowadzi wszystkich swoich Narodowych fachowców. Oni już czekają.

    • 6 6

  • Kupi maersk - jak nic!

    Ale na pewno nie Agencja Rozwoju Przemysłu, bo po co nam tak zyskowna i przyszłościowa działalność, jak największy terminal kontenerowy? Lepiej topić miliardy w mrzonkach o przemyśle stoczniowym. No, ale w DGT związki zawodowe są słabe i Duda Piotr nic tam nie ugra...

    • 5 2

  • Państwo powinno zakupić udziały, wziąć kredyty i kupić te 64%, na tym można zarabiać

    Do końca świata, transport morski nie upadnie

    • 6 1

  • Maersk raczej nie kupi

    Ja myślę, że kupi DP World i że prezes Thorpe, wcześniej prezes w kilku terminalach DP na świecie, nie przyszedł tu bez powodu.

    • 7 0

  • Raczej

    ruskie kupią aby doprowadzić do upadłości.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane