- 1 Artur Dziambor typowany na rządową posadę (112 opinii)
- 2 Wstydliwy ranking. Pomorze drugie od końca (53 opinie)
- 3 Bon energetyczny nawet 1,2 tys. zł dopłaty (238 opinii)
- 4 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (247 opinii)
- 5 Sprawdź, czy zarabiasz przeciętną krajową (171 opinii)
- 6 Luksusowy statek na Westerplatte (14 opinii)
Australijczycy sprzedają udziały w DCT
Australijski fundusz Macquarie poprzez Global Infrastructure Fund planuje sprzedaż udziałów w terminalu kontenerowym DCT. Fundusz wynajął już dwóch doradców - Goldman Sachs i Clifford Chance - mających pomóc mu w znalezieniu nabywcy na udziały w gdańskim terminalu. O planowanej transakcji poinformowała agencja Inframation. Przygotowania do sprzedaży mają się rozpocząć we wrześniu, a sama transakcja może być zawarta już w grudniu 2018 roku.
- Dwa źródła branżowe wyceniły DCT na 14-15-krotność EBITDA (zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań). Jednak Macquarie oczekuje, że ze sprzedaży otrzyma 20-krotność EBITDA - informuje Inframation.
EBITDA DCT Gdańsk w 2017 roku wyniosła około 60 mln euro. Z tego wynika, ze fundusz oczekuje kwoty 1,2 mld euro za ok. 64 proc. udziałów w DCT. Jak twierdzą eksperci, na których powołuje się agencja informacyjna, cena sprzedaży mogła być wyższa. DCT działa na podstawie trzydziestoletniej koncesji, która wygasa w 2034 roku.
Jak twierdzi Inframation, sprzedane mają zostać także pozostałe akcje DCT należące do australijskich funduszy emerytalnych: MTAA Superannuation Fund (18 proc.), Statewide Superannuation Fund (9 proc.), and Westscheme Fund (9 proc.).
Fundusz Macquarie sprzedaje DCT
O powody wyjścia z inwestycji i poszukiwania ewentualnego nabywcy DCT zapytaliśmy Macquarie. Do chwili publikacji nie otrzymaliśmy jednak stanowiska Australijczyków. Zamieścimy je niezwłocznie po jego otrzymaniu.
Macquarie Group jest firmą inwestycyjną obecną w 28 krajach i zarządza aktywami wartymi ok. 495 mld dolarów. Jest największym na świecie zarządcą infrastruktury transportowej. Jest też obecny m.in. w sektorze energetyki, energii odnawialnej, utylizacji odpadów, infrastruktury miejskiej, inwestuje też w nieruchomości i ziemię rolną.
DCT potentatem na Bałtyku
Idea powstania w Gdańsku głębokowodnego terminalu kontenerowego została zainicjowana pod koniec lat 90. XX wieku. Pierwsza jednostka została przyjęta przez DCT Gdańsk 1 czerwca 2007 roku. Ceremonia otwarcia miała miejsce 3 października 2007 roku. W pierwszych latach eksploatacji terminal specjalizował się w obsłudze feederów, przez co zdobył ważne doświadczenie operacyjne.
Od stycznia 2010 roku DCT Gdańsk przyjmuje co tydzień jednostki kontenerowe o pojemności 8 tys. TEU z Dalekiego Wschodu, przywożące importowane towary do Polski, odbierające towary eksportowe z Polski oraz przewożące towary w tranzycie morskim dla kluczowych portów na Bałtyku. Możliwość bezpośredniego połączenia z Azją przyczyniła się do rozwoju DCT Gdańsk, który stał się bałtyckim hubem, osiągając 180 proc. wzrostu w 2010 roku, oraz stał się jednym z najszybciej rozwijających się terminali na świecie.
Największy kontenerowiec świata zawinął do Gdańska w 2017 r.
W maju 2011 roku zaczęła się nowa era dla DCT, kiedy terminal zaczął obsługiwać kontenerowce klasy E o pojemności 15,5 tys. TEU należące do Maersk Line, ówcześnie największe statki na świecie. W czerwcu 2017 roku do Gdańska zawinął pierwszy z serii największych obecnie kontenerowców na świecie - "OOCL Hong Kong". Natomiast w październiku 2017 roku do gdańskiego terminalu DCT zawinął jego siostrzany kontenerowiec "OOCL Germany" mogący pomieścić 21 413 kontenerów dwudziestostopowych.
Dobre wyniki i perspektywy sprzyjają rozwojowi DCT. Dziś tworzą go dwa głębokowodne terminale. Dzięki uruchomionemu pod koniec 2016 roku terminalowi T2 podwojono potencjał przeładunkowy do 3 mln TEU rocznie.
Przeładunek 9-milionowego kontenera w DCT Gdańsk.
Miejsca
Opinie (167) 10 zablokowanych
-
2018-09-24 09:22
Jesteście małymi trybikami w tym mechanizmie możecie tylko anonimowo sobie popisać i uwolnić emocje poprzez świat internetu i tylko tyle.Kupi ten kto ma na to kasę i ochotę.Zaden PiS żaden polski kapitał
- 3 0
-
2018-09-24 10:35
(1)
jak się pracuje w DCT? jak atmosfera?
- 5 0
-
2018-09-24 14:33
Co ja mogę
Słabo wszyscy chodzą wystraszeni
- 0 1
-
2018-09-24 11:46
Karzeł odnosi sukcesy gospodarcze (2)
Inwestor widocznie uznał że w tym POY.echanym kraju czas wychodzic..
Przekop Mierzei odnosi sukces. Wyrzucenie w bagno miliarda złotych to nie wszystko.
Wyjscie z Unii to dla Inwestora ..katastrofa..dla budżety szczególnie..
PISowcy.trzymajcie tak dalej.. tak trzymać..a wrócim do krajów 3 świata- 4 6
-
2018-09-24 15:02
Masz z główką co nie co
- 1 1
-
2018-09-24 15:10
karzeł z morawieckim tak działają na wyobraźnię
normalnych ludzi
- 0 0
-
2018-09-24 15:09
zwijają się w obawie przed pisbolszewicką szarańczą
- 3 3
-
2018-09-24 15:12
Oto efekty kłamstw i oszustw karła i jego marionetek
- 3 3
-
2018-09-24 15:17
Sukces żątu dojnej zmiany i demagogii i kłamstw i oszczerstw karła z mateuszkiem (2)
jak się grzebie przy sądownictwie, zapowiada pośrednio wychodzenie z UE, ma przygłupa marionetkę długopisa za 'prezy dęta' a wszystkim steruje jeden karzeł któremu coraz to lepsze pomysłu do łba przychodzą to nic dziwnego że nikt o zdrowych zmysłach nie zamierza ryzykować tutaj w tym kraju cebuli kartofla i karła o choćby dzień dłużej niż musi
- 4 5
-
2018-09-24 19:50
Sukces Shreka z plastikowymi zębami, Bula który w jednym zdaniu potrafił popełnić 3 błędy ortograficzne, ministra który to otwarcie określał kraj rządzony przez PO ch... , du.... i kamieni ku... To był rzeczywisty sukces kraju. Potrafili wszystko wyprzedac za bezcen aby tylko wystarczyło na bieżące utrzymanie. Mało Lotosu ruskim nie opchneli że o GPECu. Który Adamowicz sprzedał za grosze mianowicie 120mln zł a dziś PGE chciało odkupić za kilkukrotnie wyższa cenę nie wspomnę bo niemiaszki uznali że za duży zysk im dzisiaj przynosi. I tak rzeczywiście w PL za czasów PO nic się nie opłacało bo oni najzwyczajniej nie potrafili zarządzać spółkami. Ahh i ci sędziowie na telefon.
- 5 1
-
2018-09-25 09:16
Idiota. Nic więcej na myśl mi nie przychodzi. Wiem, wiem. Płacą ci za pisanie głupot.
- 0 1
-
2018-09-24 15:36
wychodzą bo na horyzoncie widać nadchodzącą recesję
trzeba być ślepcem aby tego nie zauważyć...
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.