• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Australijczycy sprzedają udziały w DCT

Robert Kiewlicz
21 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Aktualnie DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km, posiada 11 suwnic nabrzeżowych STS i rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych. Aktualnie DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km, posiada 11 suwnic nabrzeżowych STS i rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych.

Australijski fundusz Macquarie poprzez Global Infrastructure Fund planuje sprzedaż udziałów w terminalu kontenerowym DCT. Fundusz wynajął już dwóch doradców - Goldman Sachs i Clifford Chance - mających pomóc mu w znalezieniu nabywcy na udziały w gdańskim terminalu. O planowanej transakcji poinformowała agencja Inframation. Przygotowania do sprzedaży mają się rozpocząć we wrześniu, a sama transakcja może być zawarta już w grudniu 2018 roku.


Sprzedaż DCT to:


- Dwa źródła branżowe wyceniły DCT na 14-15-krotność EBITDA (zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań). Jednak Macquarie oczekuje, że ze sprzedaży otrzyma 20-krotność EBITDA - informuje Inframation.
EBITDA DCT Gdańsk w 2017 roku wyniosła około 60 mln euro. Z tego wynika, ze fundusz oczekuje kwoty 1,2 mld euro za ok. 64 proc. udziałów w DCT. Jak twierdzą eksperci, na których powołuje się agencja informacyjna, cena sprzedaży mogła być wyższa. DCT działa na podstawie trzydziestoletniej koncesji, która wygasa w 2034 roku.

Jak twierdzi Inframation, sprzedane mają zostać także pozostałe akcje DCT należące do australijskich funduszy emerytalnych: MTAA Superannuation Fund (18 proc.), Statewide Superannuation Fund (9 proc.), and Westscheme Fund (9 proc.).

Fundusz Macquarie sprzedaje DCT



O powody wyjścia z inwestycji i poszukiwania ewentualnego nabywcy DCT zapytaliśmy Macquarie. Do chwili publikacji nie otrzymaliśmy jednak stanowiska Australijczyków. Zamieścimy je niezwłocznie po jego otrzymaniu.

Macquarie Group jest firmą inwestycyjną obecną w 28 krajach i zarządza aktywami wartymi ok. 495 mld dolarów. Jest największym na świecie zarządcą infrastruktury transportowej. Jest też obecny m.in. w sektorze energetyki, energii odnawialnej, utylizacji odpadów, infrastruktury miejskiej, inwestuje też w nieruchomości i ziemię rolną.

DCT potentatem na Bałtyku



Idea powstania w Gdańsku głębokowodnego terminalu kontenerowego została zainicjowana pod koniec lat 90. XX wieku. Pierwsza jednostka została przyjęta przez DCT Gdańsk 1 czerwca 2007 roku. Ceremonia otwarcia miała miejsce 3 października 2007 roku. W pierwszych latach eksploatacji terminal specjalizował się w obsłudze feederów, przez co zdobył ważne doświadczenie operacyjne.

Od stycznia 2010 roku DCT Gdańsk przyjmuje co tydzień jednostki kontenerowe o pojemności 8 tys. TEU z Dalekiego Wschodu, przywożące importowane towary do Polski, odbierające towary eksportowe z Polski oraz przewożące towary w tranzycie morskim dla kluczowych portów na Bałtyku. Możliwość bezpośredniego połączenia z Azją przyczyniła się do rozwoju DCT Gdańsk, który stał się bałtyckim hubem, osiągając 180 proc. wzrostu w 2010 roku, oraz stał się jednym z najszybciej rozwijających się terminali na świecie.

Największy kontenerowiec świata zawinął do Gdańska w 2017 r.



W maju 2011 roku zaczęła się nowa era dla DCT, kiedy terminal zaczął obsługiwać kontenerowce klasy E o pojemności 15,5 tys. TEU należące do Maersk Line, ówcześnie największe statki na świecie. W czerwcu 2017 roku do Gdańska zawinął pierwszy z serii największych obecnie kontenerowców na świecie - "OOCL Hong Kong". Natomiast w październiku 2017 roku do gdańskiego terminalu DCT zawinął jego siostrzany kontenerowiec "OOCL Germany" mogący pomieścić 21 413 kontenerów dwudziestostopowych.

Dobre wyniki i perspektywy sprzyjają rozwojowi DCT. Dziś tworzą go dwa głębokowodne terminale. Dzięki uruchomionemu pod koniec 2016 roku terminalowi T2 podwojono potencjał przeładunkowy do 3 mln TEU rocznie.

Przeładunek 9-milionowego kontenera w DCT Gdańsk.

Miejsca

Opinie (167) 10 zablokowanych

  • Jesteście małymi trybikami w tym mechanizmie możecie tylko anonimowo sobie popisać i uwolnić emocje poprzez świat internetu i tylko tyle.Kupi ten kto ma na to kasę i ochotę.Zaden PiS żaden polski kapitał

    • 3 0

  • (1)

    jak się pracuje w DCT? jak atmosfera?

    • 5 0

    • Co ja mogę

      Słabo wszyscy chodzą wystraszeni

      • 0 1

  • Karzeł odnosi sukcesy gospodarcze (2)

    Inwestor widocznie uznał że w tym POY.echanym kraju czas wychodzic..
    Przekop Mierzei odnosi sukces. Wyrzucenie w bagno miliarda złotych to nie wszystko.
    Wyjscie z Unii to dla Inwestora ..katastrofa..dla budżety szczególnie..
    PISowcy.trzymajcie tak dalej.. tak trzymać..a wrócim do krajów 3 świata

    • 4 6

    • Masz z główką co nie co

      • 1 1

    • karzeł z morawieckim tak działają na wyobraźnię

      normalnych ludzi

      • 0 0

  • zwijają się w obawie przed pisbolszewicką szarańczą

    • 3 3

  • Oto efekty kłamstw i oszustw karła i jego marionetek

    • 3 3

  • Sukces żątu dojnej zmiany i demagogii i kłamstw i oszczerstw karła z mateuszkiem (2)

    jak się grzebie przy sądownictwie, zapowiada pośrednio wychodzenie z UE, ma przygłupa marionetkę długopisa za 'prezy dęta' a wszystkim steruje jeden karzeł któremu coraz to lepsze pomysłu do łba przychodzą to nic dziwnego że nikt o zdrowych zmysłach nie zamierza ryzykować tutaj w tym kraju cebuli kartofla i karła o choćby dzień dłużej niż musi

    • 4 5

    • Sukces Shreka z plastikowymi zębami, Bula który w jednym zdaniu potrafił popełnić 3 błędy ortograficzne, ministra który to otwarcie określał kraj rządzony przez PO ch... , du.... i kamieni ku... To był rzeczywisty sukces kraju. Potrafili wszystko wyprzedac za bezcen aby tylko wystarczyło na bieżące utrzymanie. Mało Lotosu ruskim nie opchneli że o GPECu. Który Adamowicz sprzedał za grosze mianowicie 120mln zł a dziś PGE chciało odkupić za kilkukrotnie wyższa cenę nie wspomnę bo niemiaszki uznali że za duży zysk im dzisiaj przynosi. I tak rzeczywiście w PL za czasów PO nic się nie opłacało bo oni najzwyczajniej nie potrafili zarządzać spółkami. Ahh i ci sędziowie na telefon.

      • 5 1

    • Idiota. Nic więcej na myśl mi nie przychodzi. Wiem, wiem. Płacą ci za pisanie głupot.

      • 0 1

  • wychodzą bo na horyzoncie widać nadchodzącą recesję

    trzeba być ślepcem aby tego nie zauważyć...

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Tomasz Basiński

W latach 1987 – 1990 kształcił się w sopockim Policealnym Studium Zawodowym w specjalności...

Najczęściej czytane