stat

Autonomiczny pojazd podwodny Hugin na wyposażeniu Kormorana II

Hugin jest wykorzystywany m.in. przez marynarkę wojenną Norwegii, Finlandii i Włoch oraz firmy komercyjne. Jest zdolny do wykonywania szybkich badań i przekazywania doskonałej jakości danych nawigacyjnych na głębokości do 4,5 tys. metrów.
Hugin jest wykorzystywany m.in. przez marynarkę wojenną Norwegii, Finlandii i Włoch oraz firmy komercyjne. Jest zdolny do wykonywania szybkich badań i przekazywania doskonałej jakości danych nawigacyjnych na głębokości do 4,5 tys. metrów. źródło: Kongsberg Maritime

Remontowa Shipbuilding wybrała koncern Kongsberg Maritime na dostawcę autonomicznego pojazdu podwodnego oraz sprzętu łączności podwodnej i systemu pozycjonowania stosowanego przy zwalczaniu min. Hugin 1000 MR ma być częścią wyposażenia nowoczesnego niszczyciela min Kormoran II dla Marynarki Wojennej RP.


Hugin 1000 MR został specjalnie zaprojektowany do operacji MCM (mine countermeasures).

Hugin 1000 MR został specjalnie zaprojektowany do operacji MCM (mine countermeasures).


Budowy niszczyciela min Kormoran II podjęło się konsorcjum, którego liderem jest Grupa Kapitałowa Remontowa Holding SA. Tworzą je również Stocznia Marynarki Wojennej, Centrum Techniki Morskiej oraz Centrum Techniki Okrętowej. Umowę na budowę Kormorana II zawarto 23 września 2013 r. w Gdyni.

Hugin 1000 MR wybrano, ponieważ został specjalnie zaprojektowany do operacji MCM (mine countermeasures). Systemy taktyczne MCM wspierają wszystkie fazy wykrywania min, od planowania, przewidywania wyników, przez sprawozdanie po zakończeniu misji.

Hugin jest wykorzystywany m.in. przez marynarkę wojenną Norwegii, Finlandii i Włoch oraz firmy komercyjne. Jest zdolny do wykonywania szybkich badań i przekazywania doskonałej jakości danych nawigacyjnych na głębokości do 4,5 tys. metrów.

Nowoczesne niszczyciele min Kormoran II mają zapewnić Marynarce Wojennej RP możliwości wszechstronnej walki ze współczesnymi zagrożeniami minowymi na morzu. Zamontowane na okrętach wyposażenie będzie pozwalało na poszukiwanie i niszczenie min morskich wszystkich typów.

Kormoran II to okręt o wyporności 650-750 ton, długości około 60 m, szerokości około 10 m, zanurzeniu - około 2,6 m. Prędkość maksymalna okrętu miałaby wynosić 16 węzłów, a zasięg pływania powyżej 2,5 tys. mil morskich. Okręt będzie posiadał klasę lodową L-3 umożliwiającą pływanie w drobno pokruszonym lodzie. Dwa silniki spalinowe o mocy ok. 1000 kW, w małych prędkościach zastępowane przez silniki elektryczne napędu pomocniczego. Załoga etatowa to 45 osób oraz siedem miejsc dodatkowych.

Uzbrojenie okrętu to: zintegrowany mostek nawigacyjny z konsolami wielofunkcyjnymi, zintegrowany system dowodzenia i kierowania uzbrojeniem, armata morska 23 mm, dwa wielkokalibrowe karabiny maszynowe, dwa przenośne przeciwlotnicze zestawy rakietowe, sonar podkilowy i samobieżny, zdalnie odpalane ładunki wybuchowe do niszczenia min.

Przekazanie pierwszego okrętu (prototypowego) Marynarce Wojennej RP nastąpi w listopadzie 2016 r. Kolejne okręty będą przekazywane w 2019 i 2022 r.

Opinie (28) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Wiesław Szajda

Prezes Pomorskiej Izby Rzemieślniczej Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Naukę zawodu rozpoczął w...