• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

BCT wyda miliony na inwestycje

Wioletta Kakowska-Mehring
22 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Obecnie BCT obsługuje 20 kontenerów na godzinę. Po zakończeniu procesu inwestycyjnego, będzie to już 40 kontenerów. Obecnie BCT obsługuje 20 kontenerów na godzinę. Po zakończeniu procesu inwestycyjnego, będzie to już 40 kontenerów.

BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy w najbliższych latach zainwestuje w infrastrukturę i sprzęt ponad 153 mln zł. Inwestycje w 35 proc. mają być dofinansowane ze środków unijnych i budżetu państwa. A wszystko dzięki temu, że projekt BCT znalazł się na liście najlepszych projektów zgłoszonych do konkursu wspierającego rozwój transportu intermodalnego realizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.


Dla rozwoju terminali kontenerowych będzie konieczne pogłębienie kanału gdyńskiego portu. Dla rozwoju terminali kontenerowych będzie konieczne pogłębienie kanału gdyńskiego portu.

- Mamy nadzieję, że jeszcze w październiku uda nam się podpisać preumowy - ogłosił na konferencji Krzysztof Szymborski, prezes BCT Gdynia. - Do realizacji pierwszego etapu programu inwestycyjnego przystąpimy pod koniec I kw. przyszłego roku. W pierwszym rzędzie zakupimy sprzęt niezbędny to sprawnej obsługi statków.

Plan inwestycyjny przewiduje zakup nowych suwnic placowych, kolejowych, nabrzeżowych i innego sprzętu przeładunkowego, m.in. naczep i ciągników. Zmodernizowane zostaną place i drogi na terenie terminalu. Zostaną zbudowane kolejne stanowiska dla kontenerów chłodniczych. Firma planuje też zainwestować w technologie, które usprawnią pracę, a mianowicie w system pozycjonowania kontenerów DGPS i automatyzację bram, która umożliwi m.in. odczyt tablic rejestracyjnych pojazdu czy numeru kontenera.

- Wiemy, że moment jest trudny, a rynek - zwłaszcza bałtycki - kapryśny. Wiemy jednak też, że za kilka lat przyjdzie koniunktura. Za 2, a może 3 lata wszystkie terminale zaczną zapełniać się kontenerami i osiągną satysfakcjonujące obroty - powiedział Krzysztof Szymborski. - Na ten czas musimy być przygotowani.

Co zyska terminal? Przede wszystkim zostanie podniesiona zdolność przeładunkowa. Dziś jest ona szacowana na poziomie 750  tys. TEU, a po przeprowadzeniu inwestycji osiągnie 1,2 mln TEU. Szczególny nacisk postawiony zostanie właśnie na transport intermodalny.

- Jesteśmy świadkami rozwoju transportu kolejowego. Spedytorzy coraz częściej rezygnują z dróg, na rzecz torów - twierdzi Krzysztof Szymborski. - W zeszłym roku 15 proc. kontenerów w naszym terminalu obsłużyła kolej. W tym będzie to już ok. 40 proc. Tylko w sierpniu tego roku było to aż 70 proc. Potrzebujemy jednak nowej infrastruktury. Dziś mamy trzy tory po 300 metrów każdy. W tej sytuacji musimy, jak to się mówi "rozpinać" pociągi na pół. A obsługujemy 30 tygodniowo. Program inwestycyjny da nam trzy tory po 650 metrów każdy. To bardzo usprawni obsługę.

Z kolei nowy sprzęt zwiększy możliwości przeładunkowe. W zeszłym roku terminal był wstanie obsłużyć 10 kontenerów na godzinę. W tym roku już 20. W ramach obecnych mocy w planach jest zwiększenie do 26 sztuk. Za to po zakończeniu procesu inwestycyjnego, będzie to już 40 kontenerów na godzinę.

Kolejną ważną sprawą jest budowa nowych stanowisk dla kontenerów-chłodni. - Kontenerami przewozi się coraz więcej żywności - zauważa prezes BCT. - Dlatego planujemy przygotowanie dodatkowych 400 stanowisk dla kontenerów-chłodni.

Projekt inwestycyjny BCT jest jednym z 12 projektów zgłoszonych w konkursie Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Projekt gdyńskiego terminalu jest najdroższym i ma otrzymać z Unii największe dofinansowanie, bo prawie 54 mln zł. Na liście znalazły się też projekty GCT w Gdyni i DCT w Gdańsku.

Projekty na liście mają na razie rekomendacje. Czy coś może jeszcze zagrozić przyznaniu środków? - Pieniądze są pewne dopiero, gdy się jej wypłaca - powiedziała asekuracyjnie obecna na spotkaniu wiceminister infrastruktury, Anna Wypych - Namiotko, ale zaraz potem dodała - Projekty z tej listy były analizowane nie tylko przez polskich urzędników, ale też były aprobowane przez unijne instytucje. W tej sytuacji to tylko formalność.

- Należy pamiętać, że cały proces inwestycyjny rozłożony jest na lata. Nie polega to na tym, że dostaniemy wszystkie środki jednego dnia na konto - stwierdził Krzysztof Szymborski. - Pieniądze będą nam, nazwijmy to, zwracane po zakończeniu każdego etapu, czyli ratami.

Program inwestycyjny to nie wszystko. Dla rozwoju BCT, ale nie tylko niezbędne jest przygotowanie portu gdyńskiego do przyjmowania większych statków. - Obecnie armatorzy zamawiają w stoczniach duże kontenerowce. A my dziś możemy przyjąć tylko statki zdolne do przewożenia 6 tys. TEU. Na największe kontenerowce nie mamy szans, ale na takie 10 tys. TEU, czemu nie - mówi prezes Szymborski.

W tej sytuacji niezbędne jest pogłębienie kanału portowego do 15-16 metrów. To jest jednak zadaniem dla zarządu gdyńskiego portu.

BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy
Założony w 1979 roku Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) z siedzibą w Porcie w Gdyni jest jednym z największych terminali w rejonie Bałtyku i czołowym terminalem kontenerowym w Polsce. Spółka zatrudnia obecnie 280 pracowników i kontroluje 27 proc. polskiego rynku przeładunków kontenerowych. BCT zarządzany jest przez międzynarodową korporację ICTSI (International Container Terminal Services, Inc z siedzibą na Filipinach). BCT jest jednym z sześciu największych terminali spośród 22 należących do tej grupy na świecie.


Więcej o pomorskiej gospodarce

W programie telewizyjnym Marka Kańskiego - Pomorska Kronika Biznesu: 60 lat na pewnym kursie - jubileusz Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego ; Dla kogo, gdzie i za ile - deweloperzy dyskutowali o rynku nieruchomości ; Jak gospodarować Bałtykiem - spotkanie prawników,ekologów i ekonomistów w WSAiB w Gdyni. Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątek o 18.20 i w sobotę o 17.


Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (34)

  • Sprzedano terminal Filipowi za czapkę gruszek (3)

    Brawo

    • 13 13

    • dzięki strajkom armatorzy wynieśli się z BCT, poza tym BCT nie miał kasy na inwestycje (2)

      musieli sprzedać, żeby nie podzielił losów GTK

      • 4 3

      • GTK

        a co z nimi?

        • 0 0

      • Przecież sprzedano znacznie wcześniej, co nie znaczy, że źle, bo przynajmniej mniej się musimy dokładać z naszych podatków do ich rozwoju i to nie strajk był przyczyną wyniesienia się armatorów, proponuję "wądowi" wgłębienie się w temat

        • 3 0

  • (4)

    "Na największe kontenerowce nie mamy szans, ale na takie 10 TEU, czemu nie"

    • 10 2

    • 10 TEU to 10 kontenerów czyżbyś mówił o barkach rzecznych?

      • 5 2

    • nie rozumiem jednego, pomóżcie (2)

      jeżeli 5 tyś kontenerów trzeba przewalić z terminalu na statek czy odwrotnie a podano, że obsługują 20 na godzinę to taki mały statek spędza w porcie 10 dni na przeładunku?

      • 1 2

      • A co?

        Ma wypłynąć z tym samym ładunkiem?3 minuty na kontener, to nie tak znowu dużo.

        • 0 0

      • Taki przeladunek (5000 pudelek) czyli 10000 ruchow (kontener ze statku i nowy na) zdarza sie jedynei w glownych kilku, kilkunastu portach swiata. W takim wypadku statek ok 10000 TEU bedzie obslugiwany przez jakis 4-5 dzwigow a kazdy ruch zajmie jakas minute gora dwie. Tak czy inaczej sredni czas postoju duzego kontenerowca to kilka, kilkanascie godzin w azji, jakis dzien w europie i nawet kilka dni w stanach jesli obsludze chce sie pracowa i akurat nie strajkuja.

        • 0 0

  • "Jesteśmy świadkami rozwoju transportu kolejowego. Spedytorzy coraz częściej rezygnują z dróg, na rzecz torów - twierdzi Krzysztof Szymborski"to widac na polskich drogach...

    • 11 0

  • automatyzacja bram`

    a ludzie za brame ok tylko mi ety trzeba z 4tys zgadzam się

    • 0 1

  • no , boli ze Gdansk obsluguje najwieksze statki swiata a wiocha Gdynia (5)

    jest dalej wiocha w kazdym calu. To nie jest Terminal to jest DZIADOSTWO. Jedzcie za granice zobaczyc jak terminale wygladaja nawet w chinach z ktorych tak sie smiejecie na kazym kroku jak wygladaja w Szanhaju ich terminale.WY jestescie daleko za MURZYNAMI jedyne co macie to ambicje i nic wiecej

    • 19 35

    • Ty kpt zw Gdynia ma ambicje a ty masz kompleksy. Naucz się pisać, skończ podstawówkę, a później dopiero aspiruj do KPT ŻW

      • 16 5

    • Baranie Trójmiejskie porty w tej chwili mają największe przeładunki kontenerów na morzu Bałtyckim "kapitanie Żenada Wielka"

      • 12 3

    • dlaczego wieś gdańsk nie może przyjąć w swoim porcie

      wielkich wycieczkowców? Bo to nie jest port to jest DZIADOSTWO.

      • 8 14

    • ble ble ble

      takie dziecinne pyskówki , zobacz że dct to australijski kapitał i większość towaru jaki tam przechodzi to wypływa mniejszymi statkami do np. rosji i finlandi , jak ruski wybudują swój terminal to dct zdechnie i gdynia będzie górą , więc spadaj na drzewo z tym twoim dct

      • 5 0

    • Mądralo, jak już się wymądrzasz na temat Chin to pamiętaj, że Szanghaj swoją potęgę zawdzięczał okupacji brytyjskiej, japońskiej, amerykańskiej i francuskiej. Jedyne co Chińczycy byli w stanie zrobić z tym miastem to zamknąć go na obcy kapitał w 1991, od czego zaczął się upadek tego miasta. A co do Gdańska to mieszkam tu całe życie i od ponad 10 lat widze, że w stoczni gdańskiej stoją najczęściej największe na świecie ale rdzewiejące złomu, głównie własnie z Azji i Ameryki Pld. Chyba ci się śniły te największe statki Świata.

      • 1 1

  • (2)

    Gratulacje, należy walczyć o swoje, bo BCT ma nadal bardzo dobre perspektywy. Jeśli dobrze wszystko "rozegra", to będzie dobrze, ale w najbliższym czasie szczególnie musi dbać o zapewnienie jak najlepszych warunków.

    • 8 5

    • Wygląda, że dobrze myślą (1)

      idą w kierunku, którym DCT pewnie nie jest aż tak zainteresowane, skoro ma największe kontenerowce w kieszeni. BCT bierze chłodnicze i mniejsze statki i tak powinno być, każdy ma swój kawałek tortu.

      • 4 1

      • zadufanie

        Widać kolego, że nie wszystko rozumiesz, ale przecież nie każdy musii

        • 1 1

  • DCT w Gdańsku górą!!! (2)

    • 11 19

    • (1)

      kupa

      • 3 1

      • wcale nie kupa ale rozumiem, że Ci trochę przykro

        pociesz się tym, że jak przez Sucharskiego te kontenery przejadą to wszystko w nich rozsypuje się i wcale nie jest to wina jakości art. tylko kraterów na drodze:)

        • 6 0

  • Potrzeba nam więcej chińszczyzny (1)

    w kontenerach, już nawet nagrobki gotowe z chińskiego granitu sprowadzają

    • 7 1

    • Chiny zastrajkują lub będzie jakaś blokada i w reszcei świata nie będzie NIC

      • 2 0

  • Pieknie to wygląda ..... (2)

    tylko jestem ciekaw czy to sie przełoży na zwykłego pracownika co musi ciężko harować na prezesów.Chwalą sie wysokimi obrotami i inwestycjami a zarobki są... smiech.Inwestycje nalezała by takze zacząc o tych ludzi co tam pracuja.Wydaje mi sie ze jak daja pieniodze z Uni to powinni patrzec ile osób zatrudnią aby spadło bezrobocie w naszym kraju ,bedą zatrudniac z Konia ludzi na zlecenie nic sie niezmieni a pieniadze beda plynac na Filiiny, Bardzo pieknie to wygląda

    • 2 4

    • To dobrze, że chociaż Prezes jest Polakiem!

      • 2 0

    • popieram

      pewnnie lub napewno tak bedzie a w koniu tez kokosow nie ma za to ze jestes pod telefonem... co za chore umowy są jak to nazwali gdzieś zapchaj dziure ''śmieciówki"" te umowy niby ludzi pelno maja ale jak co do czego kryzys...bo kazdy ma wylane na takie chodzenie raz na jakis czas co ma se lizaki za to kupic caly miesiac chory patent i jak nie bedzei zgrania ludzi nigdy dobrze nie bedzie...

      • 1 0

  • wieksze statki - wiecej shitu

    z chin

    • 2 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...

Najczęściej czytane