• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie nowy dworzec autobusowy w Gdańsku. PKS sprzedany za 10,2 mln zł

Robert Kiewlicz, Ewa Budnik
23 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zielone światło dla przebudowy dworca PKS
PKS Gdańsk ma nowych właścicieli. Przewozami zajmie się kartuska firma transportowa Gryf, a nieruchomości przejmie firma deweloperska Górski. Za dworcem widać budynki Gdańskiego Centrum Sprawiedliwości, zbudowane przez tego samego dewelopera. PKS Gdańsk ma nowych właścicieli. Przewozami zajmie się kartuska firma transportowa Gryf, a nieruchomości przejmie firma deweloperska Górski. Za dworcem widać budynki Gdańskiego Centrum Sprawiedliwości, zbudowane przez tego samego dewelopera.

To już pewne: stary i brzydki dworzec PKS w Gdańsku zniknie, a w jego miejsce powstanie nowy obiekt, prawdopodobnie z podziemną halą dla autobusów. Wszystko dzięki temu, że jego właściciel, czyli PKS Gdańsk, ma nowych inwestorów. Tabor oraz bazę autobusową przy ul. Sztutowskiej zobacz na mapie Gdańska kupiła spółka transportowa Gryf, a  teren dworca Przedsiębiorstwo Budowlane Górski.



Budowę dworca autobusowego w Gdańsku zakończono 18 marca 1973 roku. Zespół projektantów Dworca PKS i tunelu łączącego perony dworca PKP z ruchomymi schodami - Bernard Cofta, Wiesław Pławiński, Andrzej Ulasiński i Jan Szuca z Biura Projektów Kolejowych w Gdańsku - otrzymał w 1974 r. nagrodę Ministra Budownictwa i Materiałów Budowlanych. Budowę dworca autobusowego w Gdańsku zakończono 18 marca 1973 roku. Zespół projektantów Dworca PKS i tunelu łączącego perony dworca PKP z ruchomymi schodami - Bernard Cofta, Wiesław Pławiński, Andrzej Ulasiński i Jan Szuca z Biura Projektów Kolejowych w Gdańsku - otrzymał w 1974 r. nagrodę Ministra Budownictwa i Materiałów Budowlanych.
PKS Gdańsk został sprywatyzowany w 2004 r. Za 9 mln zł kupiła go wtedy Grupa Orbis i włączyła do swojej spółki Orbis Transport. Teraz Orbis postanowił jednak skupić się na działalności hotelarskiej. Dlatego właśnie sprzedał PKS Gdańsk za 10,2 mln zł. Nowi właściciele zapowiadają spore zmiany.

- Przede wszystkim potrzebne będą inwestycje - mówi Marian Kotecki, właściciel firmy Gryf Przewozy Autobusowe. - Chcemy zmienić image PKS-u. Potrzebne będą szkolenia dla pracowników. Wymienione zostaną także autobusy. Z ponad 70 samochodów znajdujących się w taborze, wymienionych zostanie ok. 50. Nie będzie jednak żadnych rewolucji w zmianach rozkładów i tras linii. Na razie chcemy przeprowadzić badania. Decyzje dotyczące zmian podejmiemy, jeśli będą one potrzebne, ale dopiero we wrześniu.

Największą rewolucją będzie jednak budowa całkowicie nowego budynku dworca autobusowego przy ul. 3 maja w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Betonowy klocek zbudowany na początku lat 70. XX ma zniknąć na zawsze z krajobrazu. Zastąpi go nowa inwestycja, którą zrealizuje drugi z nabywców PKS Gdańsk - firma deweloperska PB Górski.

Czy uważasz, że Dworzec PKS w Gdańsku powinien zostać wyburzony?

Co można zbudować w tym miejscu? Opracowany w 2001 roku miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego daje możliwość umieszczenia w tym miejscu dworców i stacji pasażerskich, usług handlu detalicznego, gastronomii, obsługi turystycznej (co oznacza również możliwość budowy hotelu), urzędów pocztowych, biur itp. Zgodnie z zapisami planu nowe budynki nie mogą być wyższe od obecnej zabudowy.

Inwestor zapowiada, że prace nad stworzeniem koncepcji dopiero się rozpoczną.

- Propozycję zabudowy tego terenu będzie opracowywało kilka pracowni, z którymi współpracuje moja firma. Na ich podstawie stworzymy jeden, możliwie najlepszy projekt, uwzględniający wszystkie najważniejsze funkcje, które muszą się tam znaleźć - zapowiada Bogdan Górski, prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego Górski. - Na pewno wyburzona zostanie istniejąca hala dworca. Rozważamy umieszczenie hali odjazdów poniżej poziomu gruntu, być może powstanie też hotel, ale jeszcze za wcześnie, aby cokolwiek obiecywać. Do końca tego roku, najdalej początku przyszłego roku, planujemy przygotować dokumentację inwestycji. Chciałbym, by nowa zabudowa była gotowa w latach 2014 - 2015.

Co ciekawe, te sam deweloper posiada już działki wokół dworca PKS,na których zbudował biurowce, do których docelowo mają się przenieść gdańskie sady i prokuratury.

Architekci zwracają uwagę, że z punktu widzenia zagospodarowywania przestrzeni publicznej, ważne jest uwzględnienie sąsiedztwa Grodziska.

- Prace trzeba rozpocząć od ustalenia kto, po co i na jak długo tam się pojawia, oraz czego oczekuje. Na tej podstawie określić będzie można funkcje, jakie powinny się znaleźć na tym obszarze. Od ich właściwego doboru zależy sukces tego miejsca, nie tylko w sensie komercyjnym, ale też budowania żywej przestrzeni miasta - mówi Roman Sebastyański, architekt i urbanista. - Wielką szansą dla tego miejsca sąsiedztwo Fortu Grodzisko. W Śródmieściu nie ma parku, Grodzisko ma szanse pełnić taką funkcję. Nowa zabudowa przy ul. 3 Maja powinna być dla niego bramą: swoimi funkcjami, architekturą i duchem zapraszać do wejścia na Grodzisko. Ważna, w dyskusji o przyszłym kształcie funkcjonalnym tego obiektu, jest rola miasta. Powinno ono inspirować dewelopera do szeroko rozumianego ożywienia tego miejsca.

PKS formalnie do życia powołano dekretem Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 1946 roku, o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego Państwowa Komunikacja Samochodowa. Wraz z postępującą odbudową kraju okręgowe bazy PKS założono w kilku miastach - Warszawie, Łodzi, Lublinie, Krakowie, Katowicach, Poznaniu, Gdańsku, Olsztynie i Kielcach. Już w 1949 autobusy PKS przewoziły ponad 40 milionów pasażerów rocznie. W okresie szczytowego rozwoju przedsiębiorstwa PKS autobusy przewozi­ły ponad 2 miliardy pasażerów.

Miejsca

Opinie (145) 1 zablokowana

  • Hahaha

    Hahaha

    • 0 0

  • nareszcie -bo ten dworzec straszyl i byl obrzydliwy ,zniszczony i wstyd dla Gdanska miec taki dworzec

    • 0 0

  • Mamy rok 2018... O budowie: ani widu, ani słychu.

    Budynioland i pekaes = stan umysłu.

    • 1 1

  • Wreszcie ale do poki jest stary to toalet o godz 20,30 nie ma radze wszystkim pasazerom,tym polskim i innym z całego świata zabrac toalete ze soba ,nie wiem czy pan dyrektor wie o tym ... Zyjemy w 21 wieku a cofnelismy sie wstecz gdzie te sprawy zalatwilo sie ,,,,przez drag ... Brud ,smrod , i obraz rozpaczy ,,,wstyd na caly swiat ,i jak w reklamie pasażer nasz pan,,,, szkoda ze o tym zapomniano ,.

    • 1 1

  • Złe wieści.

    1. Redukcja , a w przyszłości likwidacja kolejnej gałęzi sieci transportu publicznego.
    2. Zniszczenie perełki - ikony gdańskiego modernizmu.

    Wartość architektoniczna tego budynku bije na głowę wszystkie realizacje Pana Górskiego. Przed laty piękny kolejowy dworzec gdański ze wspaniałą reprezentacyjną halą uśmiercono ponurym labiryntem handlowych boxów gdzie natychmiast zalęgły się wszelkie możliwe patologie. Teraz jeszcze gorszy los czeka perłę modernizmu.
    Przykro.

    • 1 1

  • A ja tęsknię za takim starym dobrym autosanem H9 (7)

    i tymi fajnymi firankami z logo PKS... i ten dworzec tez był dość klimatyczny.

    • 15 7

    • Re: A ja tęsknię za takim starym dobrym autosanem H9

      oj był był...zwłaszcza bar IKARUS-smaczne obiadki za przystępną cenę...muszę wpaścdo tego baru...a co do autosanu H9 to też mam sentyment do tegoż modelu-zwłaszcza pomarańczowego...pozdrawiam:)

      • 0 0

    • Re: A ja tęsknię za takim starym dobrym autosanem H9

      Ja też mam sentyment do tego budynku:-) zwłaszcza do baru IKARUS w którym można smacznie zjeść:-):-)

      • 0 0

    • nie rozumiem, co ludzi tak fascynuje we wszystkim co ma związek PRL'em... (4)

      co niby w tamtej epoce takiego "klimatycznego"?

      • 8 1

      • wspomnienia starego dobrego autosana (1)

        to wcale nie wspomnienia z PRLu - ja PRL-u prawie nie pamiętam. Ale pamiętam że jak wybieralismy sie na wakacje to podróż albo PKP albo PKS. Przesiadka z pociągu na autobus albo odwrotnie. Dworce blisko siebie. Dwie firmy do wyboru. Kupywało się bilet albo na autobus albo na pociąg. A teraz... przebieraj człowieku. Pociągi takie śmakie i owakie. Autobusy takie za złotówke i za 30, zatrzymują się tylko tu i tu nie na dworcu. Podróżowanie wtedy było bardziej proste

        • 6 1

        • No cóż, PKP to akurat żywe muzeum PRLu :) Nic się tam nie zmieniło, poza tym, że wszystko jeszcze bardziej wyeksploatowane.

          • 6 0

      • młodość

        • 8 0

      • najpiękniejszy okres życia, kiedy się ma po 20 lat

        Wspominają lata młodzieńcze

        • 12 0

  • czas leci..

    Czas leci, dzisiaj jest 20.06.2014 a nowego dworca jak nie ma tak nie ma, nawet już o tym się nie mówi.. a syf i straszny smród jest i pozostanie, wstyd dla tak dużego miasta.

    • 2 0

  • Dworzec Autobusowy - troska o pasażera?

    Na Euro 2012 przydałyby się czynne od wczesnego ranka WC lub Toi/Toi, bo obecne WC nieczynne. choć napis wieści, że czynne od 05.00 do 22.00. Próba skorzystania ok. godz 06.05
    Nowego dworca na Euro raczej Gdańsk nie zdąży zbudować ale może przyjrzeć się najemcy jak wywiązuje się ze świadczenia usług dla (potrzeb fizjologicznych).

    • 2 0

  • APARTAMENTOWIEC TAM WIDZĘ PIĘKNY :)))) (4)

    A PKS NA RUBIEZACH CITY CO BY PASAZEROWIE MUSIELI SIE JESZCZE MZK PRZEJECHAC (ZA KASKĘ ) DO CENTRUM :))

    • 56 31

    • o tak!!!

      mysle że masz dar jasnowidzenia, tak będzie w 100%!!!!!!!!!

      • 0 0

    • No, niestety, też mam taką wizję!

      Niech jakiś kumaty mi wytłumaczy, jak w tym miejscu można zlokalizować podziemny dworzec autobusowy dla tak wielkiego miasta! Litości!!! Na Targu Węglowym i w okolicach nie mogą zbudować podziemnego garażu od lat, a tutaj miałby powstać obiekt, który pod względem wymagań (ludzie + autobusy) jest o parę klas wyżej. No czy każda bajka musi od razu status newsa i cudownego rozwiązania zyskać? Już w przypadku browaru widać, jak Górski kręci - miała być zabytkowa knajpka, mały hotel, kilka apartamentów i w tle trochę mieszkaniówki: a teraz są mrzonki o przebudowie centrum Wrzeszcza. Za czyje pieniądze? To takie same marzenia dewelopera, że pozyska zagranicznych partnerów, jak miasta w sprawie Wyspy Spichrzów i Targów w Centrum (m.in. Rakowego). Ja się boję, że to się skończy dworcem na peryferiach i wielką dziurą, albo kolejnymi biurowcami, bo przecież deweloper nie jest instytucją charytatywną.

      • 13 0

    • w takim przypadku zwiekszenie czestotliwosci kursowania SKM do pruszcza zalatwilo by to sprawe

      dworzec na rubieżach to wcale nie zły pomysł !

      idealna lokalizacja to Lipce np kolo stacji pkp/skm (dawno tam nie bylem i nie wiem jak wygląda tam teraz zabudowa terenu )

      większość autobusów mogla by tam kończyć bieg , pod warunkiem , ze SKMka kursowała by tak często jak teraz na lini Gdynia Gdańsk

      dodajmy do tego bliskość Południowej obwodnicy Gdańska i tak np:i Polski Bus do Warszawy dojedzie w 5 godzin ,a nie 5,5 (?)

      • 3 9

    • hh

      i na tym sie skończy!

      • 4 4

  • Śmiech

    Jak ktoś taki jak p.Kotecki może nauczyć kogoś kultury ha ha ha,kto go zna może o jego kulturze co nieco napisać

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane