• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie nowy dworzec autobusowy w Gdańsku. PKS sprzedany za 10,2 mln zł

Robert Kiewlicz, Ewa Budnik
23 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zielone światło dla przebudowy dworca PKS
PKS Gdańsk ma nowych właścicieli. Przewozami zajmie się kartuska firma transportowa Gryf, a nieruchomości przejmie firma deweloperska Górski. Za dworcem widać budynki Gdańskiego Centrum Sprawiedliwości, zbudowane przez tego samego dewelopera. PKS Gdańsk ma nowych właścicieli. Przewozami zajmie się kartuska firma transportowa Gryf, a nieruchomości przejmie firma deweloperska Górski. Za dworcem widać budynki Gdańskiego Centrum Sprawiedliwości, zbudowane przez tego samego dewelopera.

To już pewne: stary i brzydki dworzec PKS w Gdańsku zniknie, a w jego miejsce powstanie nowy obiekt, prawdopodobnie z podziemną halą dla autobusów. Wszystko dzięki temu, że jego właściciel, czyli PKS Gdańsk, ma nowych inwestorów. Tabor oraz bazę autobusową przy ul. Sztutowskiej zobacz na mapie Gdańska kupiła spółka transportowa Gryf, a  teren dworca Przedsiębiorstwo Budowlane Górski.



Budowę dworca autobusowego w Gdańsku zakończono 18 marca 1973 roku. Zespół projektantów Dworca PKS i tunelu łączącego perony dworca PKP z ruchomymi schodami - Bernard Cofta, Wiesław Pławiński, Andrzej Ulasiński i Jan Szuca z Biura Projektów Kolejowych w Gdańsku - otrzymał w 1974 r. nagrodę Ministra Budownictwa i Materiałów Budowlanych. Budowę dworca autobusowego w Gdańsku zakończono 18 marca 1973 roku. Zespół projektantów Dworca PKS i tunelu łączącego perony dworca PKP z ruchomymi schodami - Bernard Cofta, Wiesław Pławiński, Andrzej Ulasiński i Jan Szuca z Biura Projektów Kolejowych w Gdańsku - otrzymał w 1974 r. nagrodę Ministra Budownictwa i Materiałów Budowlanych.
PKS Gdańsk został sprywatyzowany w 2004 r. Za 9 mln zł kupiła go wtedy Grupa Orbis i włączyła do swojej spółki Orbis Transport. Teraz Orbis postanowił jednak skupić się na działalności hotelarskiej. Dlatego właśnie sprzedał PKS Gdańsk za 10,2 mln zł. Nowi właściciele zapowiadają spore zmiany.

- Przede wszystkim potrzebne będą inwestycje - mówi Marian Kotecki, właściciel firmy Gryf Przewozy Autobusowe. - Chcemy zmienić image PKS-u. Potrzebne będą szkolenia dla pracowników. Wymienione zostaną także autobusy. Z ponad 70 samochodów znajdujących się w taborze, wymienionych zostanie ok. 50. Nie będzie jednak żadnych rewolucji w zmianach rozkładów i tras linii. Na razie chcemy przeprowadzić badania. Decyzje dotyczące zmian podejmiemy, jeśli będą one potrzebne, ale dopiero we wrześniu.

Największą rewolucją będzie jednak budowa całkowicie nowego budynku dworca autobusowego przy ul. 3 maja w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Betonowy klocek zbudowany na początku lat 70. XX ma zniknąć na zawsze z krajobrazu. Zastąpi go nowa inwestycja, którą zrealizuje drugi z nabywców PKS Gdańsk - firma deweloperska PB Górski.

Czy uważasz, że Dworzec PKS w Gdańsku powinien zostać wyburzony?

Co można zbudować w tym miejscu? Opracowany w 2001 roku miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego daje możliwość umieszczenia w tym miejscu dworców i stacji pasażerskich, usług handlu detalicznego, gastronomii, obsługi turystycznej (co oznacza również możliwość budowy hotelu), urzędów pocztowych, biur itp. Zgodnie z zapisami planu nowe budynki nie mogą być wyższe od obecnej zabudowy.

Inwestor zapowiada, że prace nad stworzeniem koncepcji dopiero się rozpoczną.

- Propozycję zabudowy tego terenu będzie opracowywało kilka pracowni, z którymi współpracuje moja firma. Na ich podstawie stworzymy jeden, możliwie najlepszy projekt, uwzględniający wszystkie najważniejsze funkcje, które muszą się tam znaleźć - zapowiada Bogdan Górski, prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego Górski. - Na pewno wyburzona zostanie istniejąca hala dworca. Rozważamy umieszczenie hali odjazdów poniżej poziomu gruntu, być może powstanie też hotel, ale jeszcze za wcześnie, aby cokolwiek obiecywać. Do końca tego roku, najdalej początku przyszłego roku, planujemy przygotować dokumentację inwestycji. Chciałbym, by nowa zabudowa była gotowa w latach 2014 - 2015.

Co ciekawe, te sam deweloper posiada już działki wokół dworca PKS,na których zbudował biurowce, do których docelowo mają się przenieść gdańskie sady i prokuratury.

Architekci zwracają uwagę, że z punktu widzenia zagospodarowywania przestrzeni publicznej, ważne jest uwzględnienie sąsiedztwa Grodziska.

- Prace trzeba rozpocząć od ustalenia kto, po co i na jak długo tam się pojawia, oraz czego oczekuje. Na tej podstawie określić będzie można funkcje, jakie powinny się znaleźć na tym obszarze. Od ich właściwego doboru zależy sukces tego miejsca, nie tylko w sensie komercyjnym, ale też budowania żywej przestrzeni miasta - mówi Roman Sebastyański, architekt i urbanista. - Wielką szansą dla tego miejsca sąsiedztwo Fortu Grodzisko. W Śródmieściu nie ma parku, Grodzisko ma szanse pełnić taką funkcję. Nowa zabudowa przy ul. 3 Maja powinna być dla niego bramą: swoimi funkcjami, architekturą i duchem zapraszać do wejścia na Grodzisko. Ważna, w dyskusji o przyszłym kształcie funkcjonalnym tego obiektu, jest rola miasta. Powinno ono inspirować dewelopera do szeroko rozumianego ożywienia tego miejsca.

PKS formalnie do życia powołano dekretem Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 1946 roku, o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego Państwowa Komunikacja Samochodowa. Wraz z postępującą odbudową kraju okręgowe bazy PKS założono w kilku miastach - Warszawie, Łodzi, Lublinie, Krakowie, Katowicach, Poznaniu, Gdańsku, Olsztynie i Kielcach. Już w 1949 autobusy PKS przewoziły ponad 40 milionów pasażerów rocznie. W okresie szczytowego rozwoju przedsiębiorstwa PKS autobusy przewozi­ły ponad 2 miliardy pasażerów.

Miejsca

Opinie (145) 1 zablokowana

  • ostatnia okazja odwiedzić zasikane mury i paprocie na parapetach

    • 13 0

  • A ja tęsknię za takim starym dobrym autosanem H9 (7)

    i tymi fajnymi firankami z logo PKS... i ten dworzec tez był dość klimatyczny.

    • 15 7

    • nie rozumiem, co ludzi tak fascynuje we wszystkim co ma związek PRL'em... (4)

      co niby w tamtej epoce takiego "klimatycznego"?

      • 8 1

      • najpiękniejszy okres życia, kiedy się ma po 20 lat

        Wspominają lata młodzieńcze

        • 12 0

      • młodość

        • 8 0

      • wspomnienia starego dobrego autosana (1)

        to wcale nie wspomnienia z PRLu - ja PRL-u prawie nie pamiętam. Ale pamiętam że jak wybieralismy sie na wakacje to podróż albo PKP albo PKS. Przesiadka z pociągu na autobus albo odwrotnie. Dworce blisko siebie. Dwie firmy do wyboru. Kupywało się bilet albo na autobus albo na pociąg. A teraz... przebieraj człowieku. Pociągi takie śmakie i owakie. Autobusy takie za złotówke i za 30, zatrzymują się tylko tu i tu nie na dworcu. Podróżowanie wtedy było bardziej proste

        • 6 1

        • No cóż, PKP to akurat żywe muzeum PRLu :) Nic się tam nie zmieniło, poza tym, że wszystko jeszcze bardziej wyeksploatowane.

          • 6 0

    • Re: A ja tęsknię za takim starym dobrym autosanem H9

      Ja też mam sentyment do tego budynku:-) zwłaszcza do baru IKARUS w którym można smacznie zjeść:-):-)

      • 0 0

    • Re: A ja tęsknię za takim starym dobrym autosanem H9

      oj był był...zwłaszcza bar IKARUS-smaczne obiadki za przystępną cenę...muszę wpaścdo tego baru...a co do autosanu H9 to też mam sentyment do tegoż modelu-zwłaszcza pomarańczowego...pozdrawiam:)

      • 0 0

  • To jest wiadomość dnia!

    Stadion wybudowany to teraz bedziemy czekac na dworzec!

    • 10 2

  • rewelacyjna wiadomość i to tóż przed weekendem!

    • 16 1

  • brawo Gryf

    Niech w końcu zniknie pks a Gryf niech wprowadza nową jakość w transporcie.

    • 14 6

  • A ja tam wolał bym porządny remont...

    Kształt budynku pasuje, tylko zadaszyć perony. I ten napis dworca musi zostać. Nie lubię nowego budownictwa.

    • 11 9

  • to dopiero szok dla "danzigerów" (3)

    Kaszubi ich przejmują :-)))

    • 27 4

    • Przecież "danzigery" to Kaszubi..... (1)

      • 2 11

      • od kiedy ?!?

        • 8 1

    • dokładnie...

      dokładnie to chciałam napisać...
      Ale co się dziwić w 2010 r Izba Skarbowa w Gdańsku naliczyła 48 milionerów w powiecie kartuskim... Ci ludzie na prawdę mają głowę na karku:)

      • 2 4

  • gryf i górski? gorzej być nie mogło (2)

    Gryf znany z fatalnych autobusów drogich stawek, słabych rozkładów. 22 a potem 5 rano. Górski ? Mieszkania gdzie posadzka przy oknie w kuchni a przy wejsciu ma różnice 3-4 cm ? fatalnie....

    • 28 7

    • Fatalnych autobusów?

      Fatalnych autobusów? Przecież często są to luksusowe autokary. Bez porównania z ZKM a tym bardziej PKS.

      • 3 5

    • chyba nigdy Gryfem nie jechales?!?

      rozkład ma tak rozpisany , by linie były rentowne
      dodaj do tego jakość obsługi ( pełna kultura , a nie jakieś dąsy kierowców PKS )
      drogie stawki!?! dzięki Gryfowi PKS zjechał ze swoich stawek!
      pamiętam jak 2-3 lata temu jechałem PKSem do Dzierżążna oddalonego chyba o 7 km od Żukowa , to był szok ! bilet Gdańsk Żukowo 4zl , a Gdańsk Dzierżążno 7zl
      stawki i kilometry podałem tak orientacyjnie , bo już nie pamiętam dokładnej sumy , ale proporcje zachowałem :)

      • 4 4

  • DODATEK

    BARDZO PROSZĘ, ABYŚCIE WIĘCEJ DODAWALI TAKICH CIEKAWOSTEK HISTORYCZNYCH, ABYŚMY BLIŻEJ POZNALI NASZE MIASTO...

    • 9 0

  • Gryf obniża jakość transportu w Gdyni tymi starymi 20 letnimi gratami co na to urząd marszałkowski czy monopolizacja przewozów autobusowych to dobra alternatywa dla pasażerów?

    • 14 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy....

Najczęściej czytane