• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Belgijska firma zbuduje DCT II

VIK
1 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Plany zakładają, że zanurzenie przy długim na ponad 600 m nabrzeżu będzie wynosiło 16,5 m. Plany zakładają, że zanurzenie przy długim na ponad 600 m nabrzeżu będzie wynosiło 16,5 m.

Wybrano projektanta i wykonawcę nowego głębokowodnego nabrzeża w DCT. Została nim belgijska firma N.V. Besix. Nowy terminal ma zostać ukończony w 2016 roku. Inwestycja warta jest ponad 250 mln euro.



DCT II będzie usytuowany pomiędzy pirsem rudowym a istniejącym już terminalem zobacz na mapie Gdańska. Port Gdański wydzierżawił na ten cel ok. 27 hektarów. Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Budowa terminalu ma potrwać 18 miesięcy.

Czytaj też: Kończą się przygotowania do budowy DCT II. Inwestycja ruszy jeszcze w tym roku

Grupa Besix, której największą spółką zależną jest N.V. Besix, prowadzi duże projekty portowe, infrastrukturalne i drogowe. Wśród największych inwestycji Grupy można wymienić rozbudowę portu Las Raffan w Katarze, budowę nabrzeża i pogłębianie portu Sohar w Omanie, wybudowanie nowych ścian nabrzeża i pogłębienie Port Amazone Rotterdam w Holandii, czy rozbudowę Portu Zeebrugge w Belgii. Jako partner konsorcjum, N.V. Besix był odpowiedzialny za modernizację terminalu South Hook LNG w Wielkiej Brytanii. Warty ponad 250 mln euro projekt obejmował wyburzenie istniejących konstrukcji, remont i modernizację nabrzeża, a także budowę nowego, 200-metrowego przedłużenia pirsu z dwustronnymi stanowiskami cumowniczymi. Firma działa na terenie Europy, Północnej i Centralnej Afryki, Bliskiego Wschodu, Środkowej Azji i Australii.

Z kim wygrała rywalizacje o DCT II belgijska firma? Na krótkiej liście obok N.V. Besix znalazło się jeszcze konsorcjum złożone z Bilfinger Construction GmbH, Bilfinger Infrastructure, Van Oord Dredging and Marine Contractors B.V., Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych i Korporacji Budowlanej Doraco, konsorcjum złożone z OHL, Sociedad Anónima Trabajos y Obras (SATO), Soletanche Bachy International oraz konsorcjum PBD, czyli Per Aarsleff A/S, Budimex, Dredging international.

Nowe nabrzeże w DCT Gdańsk, dzięki któremu w I fazie projektu terminal zwiększy swoją zdolność przeładunkową do 3 milionów TEU (kontenerów 20-stopowych), będzie miało długość 650 m. Zostanie wyposażone w 5 suwnic STS, na które przetarg wygrał Liebherr Container Cranes Ltd., a także 16 suwnic typu RTG i dodatkowy sprzęt do obsługi operacji na placu składowym. Zgodnie z harmonogramem prac budowlanych nabrzeże ma być gotowe do końca 2016 r. To jednak nie koniec. W planach jest jeszcze kolejna, trzecia faza rozbudowy DCT. Jednak na razie nie zdradzono szczegółów.

Zobacz, jak potężne suwnice ładują kontenery na statek

VIK

Miejsca

Opinie (78) 3 zablokowane

  • Szkoda bunkrów :(

    Ale rozwój jest potrzebny i to najważniejsze :)
    A co z porzuconymi silosami ?

    • 38 7

  • A czemu, do jasnej anielki, nie Polska firma? (16)

    Zbudowaliśmy port w Gdyni, w Gdańsku to nie umiemy juz zbudować nowego nabrzeża w DCT?

    • 79 44

    • A myślisz, że Belgowie (9)

      będą to swoimi rękoma budować? Mylisz się. Morze polskich podwykonawców.

      • 48 4

      • Ha, ha, przeciez Belgia (3)

        nie ma dostepu do morza!

        • 4 39

        • no nie, np. Ostenda to pewnie Węgry

          • 29 2

        • blondie (1)

          rece i majtki opadaja

          • 25 3

          • I nogi rozkładają.

            • 1 6

      • zgadza sie (4)

        tylko,ze Polacy dostana grosze a wiekszosc pieniedzy,jak zwykle,pojedzie za granice

        • 27 17

        • (2)

          nie wiekszosc. wiekszosc pojdzie na wynagrodzenia i materialy budowlane, uzgodnienia, byc moze projekt wykona tez firma z polski,

          za granice pojdzie marza

          • 25 5

          • nawet jesli tylko marza (1)

            i nawet jesli mialoby to byc 1% to nie warto,zeby te pieniadze zostaly w Polsce??A co jak marza bedzie 10 albo 20%???

            • 6 14

            • Gdyby polska firma wygrała przetarg, to by pewnie zbankrutowała, podwykonawcy nie zobaczyliby pieniędzy, a pirsu nie byłoby na czas..

              • 6 5

        • Bo polskie firmy przy polskich podatkach w Polsce nie mają szans na przetrwanie.

          • 0 0

    • glosuj dalej na adamowicza (1)

      nie gadaj duzo ,tylko do roboty sie bierz.
      adamowicz zdecyduje dla kogo pracujesz.
      aha, I nie zapomnij glosowac na PO jak 2/3 palantow z trojmiasta....
      ...moze kiedys zmadrzejesz....

      • 22 33

      • Pieprzysz trzy po trzy. Zrozum jedno, że decyzji kto będzie budował nie podejmowaly osoby zarządzające DCT tylko główni właściciele. Nie mieszaj polityki bo Adamowicz ma ch... do gadania. Ps. Osobiście zagłosuje na niego !!!!

        • 32 16

    • Polskie firmy są za słabe finansowo, są słabo zarządzane, nie mają doświadczenia w takich projektach, know how

      i przede wszystkim są uwikłane w politykę. Nie chodzi czyimi rękami będą budowane bo i tak zawsze wybiera się lokalnych podwykonawców. Tutaj ważne jest sprawne zarządzanie projektem i siła finansowa gdy coś idzie nie tak.

      • 18 2

    • Nikt nie bronił polskim firmom startować w przetargu

      Widocznie żadna z polskich firm nie ma odpowiedniego potencjału żeby ogarnąć i finansować inwestycję... Skończy się tak, że rodzime firmy będą faktycznymi wykonawcami robót, po odpowiednio wyciśniętych oczywiście cenach...

      • 19 1

    • bo nie ma takich ???

      bo nie ma takich ???

      • 1 0

    • Drogo

      Bo Polska firma zarzyczyła sobie o 45 mln więcej...

      • 2 0

  • fajny rysunek

    • 17 1

  • czemu nie polska (3)

    czemu nie polacy to buduja??

    • 22 30

    • ano temu nie Polacy budują

      ponieważ jest to prywatna inwestycja na wolnym rynku.

      • 28 1

    • i bardzo dobrze...bo by podwykonawcy znowu kasy nie zobaczyli

      Ta firma ma opinię rzetelnej, ale nie najtańszej..jak widać wygrał rozsądek

      • 12 1

    • poniewaz

      postawili takie warunki udziału w postępowaniu, że z góry wyeliminowali polskie firmy

      • 0 0

  • Polska to obecnie europejska kolonia (8)

    podporządkowana gospodarczo firmom zachodnim (politycznie natomiast Rosji).
    Polska może być dostarczycielem taniej siły roboczej , ale do takich prac nikt Polaków nie weźmie, no chyba że po to aby Polaków zrobić w tzw konia.
    Polacy mogą pracować w Biedzie itp dyskontach, prowadzić kioski warzywne, ale do poważnych prac są firmy zachodnie.
    Głosujcie lemingi dalej na POpaprańców ale się nie dziwcie, że jest jak jest.

    • 43 38

    • za PISu będzie jeszcze gorzej.

      • 16 14

    • jak na PiS zagłosujesz to będzie super...już to rządy PiSu pokazały jak było super....

      działo się, nie?

      • 18 12

    • Polska jest ekonomiczną kolonią Zachodu, ale żadne głosowanie tego nie zmieni

      • 10 5

    • mow za siebie, ja nie jestem tania sila robocza (1)

      Przykro mi, ze Tobie sie w zyciu nie udalo. Nie wrzucaj jednak wszystkich do worka nieudacznikow.

      Kazdy jest kowalek swojego losu.

      • 10 5

      • I po co

        Po co tyle wydawać Dzis juz głośno ze Rosja budować będzie swoje terminale i porty dla bardzo dużych tonaży które obsługują w większości towary do Rosji i ma wydać na nie parę miliardów Wypowiadał się prezes portu ze to będzie dla naszych i litewskich kolosalne straty Wiec czy te porty nie wystarczą na obsługę kraju

        • 1 7

    • zagłosuj GD na Jaworskiego to może zostanie prezesem DCT. Oby nie !!!

      • 5 5

    • no ale w DCT to raczej PiSowskiej proweniencji ludzie są... (1)

      Gość Niedzielny na stole w stołówce i te sprawy... Łudźta się dalej, ale nawet patrząc, na datę powstania terminalu to chyba czasy rządów PiSu, ale co ja tam wiem...

      • 2 4

      • gość niedzielny to akurat jeden z nielicznych naprawdę neutralnych politycznie i naprawdę chrześcijańskich tygodników
        więc że ktoś go położył na stołówce to się chwali

        • 1 2

  • To w Polsce nie mamy już firm (3)

    Ile jeszcze będziemy żyć w przeświadczeniu, że jeśli coś jest nie Polskie to jest lepsze. Dlaczego nie stosujemy modelu amerykańskiego ? Ma budować Polska firma i koniec

    • 26 11

    • i twoim zdaniem jedynym właściwym kryterium jest pochodzenie firmy? dziękujemy te czasy się skończyły

      dzięki Bogu i partii

      • 15 5

    • (1)

      Niestety nie mamy. Hydrobudowa mogła to zbudować, ale poległa w naszym cudownym piekiełku.

      • 6 2

      • Hydrobudowa jeszcze nie poległa, ale ledwo zipie bo nie ma normalnego zarządcy.

        • 2 0

  • PFFF (1)

    Miało byc 7 STS'ów! O co w takim razie chodzi?

    PS Zllikwidowac agencje pracy KADRY CARGO na terminalach!!!
    Wyciaganie pieniedzy z portów!

    • 29 0

    • 5 na start a z czasem 7 będzie

      • 8 0

  • Tyle BETONU ! (1)

    Świetnie! Tyle nowego betonu w mieście! Uwielbiam beton, lejcie wszedzie beton, hej! Betone lejcie hej!

    • 8 21

    • Z drewna mają zbudować ten terminal?

      • 18 1

  • byle nie belgijska z posrednim rosyjskim kapitałem.... (1)

    bo wtedy użycie słowa "zbuduje" jest na wyrost... ciekawe, czy firma ta została prześwietlona właściwie?

    • 5 5

    • Ciekawi mnie sponsoring wojenny i zastanawia mnie które porty mogą zostać zbombardowane

      a które nie. Pytanie jak najbardziej poważne.

      • 0 2

  • Po zbudowaniu DCT II gdyńskie terminale już całkiem zostaną z tyłu (2)

    • 18 11

    • tiiaaaa...

      bo GCT to tak dla beki rozbudowują...

      • 5 7

    • A to jakiś wyścig? Nie kumam...

      • 3 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy....

Najczęściej czytane