• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biurko na godziny w Trójmieście. Coworking dziś to nie usługa, a idea

Wioletta Kakowska-Mehring
10 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Coworking dziś to nie tylko biurko na wynajem, to przede wszystkim idealne miejsce do nawiązywania współpracy i relacji biznesowych. Coworking dziś to nie tylko biurko na wynajem, to przede wszystkim idealne miejsce do nawiązywania współpracy i relacji biznesowych.

Zaczęło się od wynajmowania biurek na godziny, potem adresu czy usług sekretariatu. Dziś chodzi o coś więcej, czyli integrowanie i wspieranie społeczności ludzi przedsiębiorczych. Coworking, bo o nim mowa, podbija świat. A w Trójmieście? Doskonale się rozwija, o czym będzie się można przekonać uczestnicząc w konferencji Coworking Now.



Booking.com, jedna z największych firm na świecie specjalizujących się w usługach podróżniczych e-commerce oraz lider technologii cyfrowej, na lokalizację swojego centrum badawczo-rozwojowego wybrała przestrzeń coworkingową Mindspace w Tel Awiwie. Skąd ten wybór? Przecież mogli wynająć biurowiec, czy nawet zbudować własny. Bo tak innowacyjna firma nie mogła sięgnąć po standardowe rozwiązanie. Jeśli więc Booking.com, który w dekadę z niewielkiego holenderskiego startupu stał się jednym z największych przedsiębiorstw e-commerce na świecie uwierzył w coworking, to warto się temu przyjrzeć.

Zwłaszcza że dziś coworking to nie tylko biurko na wynajem, to przede wszystkim miejsce, gdzie firmy z różnych światów spotykają się w jednej przestrzeni, stając się dla siebie partnerem, inwestorem, ambasadorem lub mentorem. Jak to mówią: "W pojedynkę zajdziemy szybciej, ale z partnerem dalej!" - w ten sposób tworzą się największe biznesy świata. Bo coworking dziś to nie usługa, a idea, która wpisuje się w popularną na świecie ideę sharing economy, czyli ekonomii współdzielenia, współpracy. Jej podstawą jest pogląd, że rozwój oparty powinien być o współpracę rozproszonych sieci połączonych ze sobą jednostek i społeczności, które dzielą się swoim czasem oraz zasobami.

- Biurko i adres firmowy to zdecydowanie za mało. Zależy nam przede wszystkim na zintegrowanej i wspierającej się społeczności. Starannie dobieramy firmy, które się u nas mieszczą. Tak, by tworzyły zgrany, spójny ekosystem. To idealne miejsce do nawiązywania relacji biznesowych - zapewnia Katarzyna Bobińska, marketing manager z gdańskiego Coworking O4.

Jak to wygląda w Trójmieście?



Możliwość wynajęcia biurka na godziny w pomieszczeniu typu open space, czyli w przestrzeni otwartej, jest stosunkowo nową usługą na naszym rynku. Zaczęło się od niewielkich biur tworzonych przez ludzi, którzy takie rozwiązania podpatrzyli podróżując po świecie. Dziś na naszym rynku obecne są już nawet sieciówki, które operują w wielu krajach. Mamy też centra prowadzone dzięki wsparciu samorządów.

Czasem są to niewielkie pomieszczenia z kilkoma biurkami, coraz częściej spore przestrzenie z szeregami biurek. Czasem są to kameralne wnętrza w kamienicach i starszych biurowcach, coraz częściej przestrzenie w nowoczesnych biurowcach z dobrym adresem. Coworking O4, Strefa Biznesu, Projekt Lokale, Worq, Ikimasa czy Współpracownia i wiele innych, a do tego sieciowa oferta ogólnopolska Business LinkRegus. Do tego mamy kilka ofert wspieranych przez lokalne samorządy, czyli Pomorskie Centrum Biznesu przy Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym, Inkubator Starter czy Pomorski Park Naukowo-Technologiczny. Jest więc w czym wybierać.

  • Przestrzeń wspólna Coworking O4 sprzyja integracji.
  • Przestrzeń wspólna w Coworking O4.
  • Społeczność skupiona wokół Coworking O4 może liczyć na udział w licznych spotkania i szkoleniach.
  • Przestrzeń wspólna Coworking O4.
  • Społeczność skupiona wokół Coworking O4 może liczyć na udział w licznych spotkania i szkoleniach. Zdjęcie ze spotkania z przedsiębiorcą i podróżnikiem Markiem Kamińskim.
  • Przestrzeń wspólna Coworking O4.
  • Społeczność skupiona wokół Coworking O4 może liczyć na udział w licznych spotkania i szkoleniach. Zdjęcie ze spotkania z przedsiębiorcą i podróżnikiem Markiem Kamińskim.
  • Przestrzeń wspólna Coworking O4.


Kto korzysta z biurek na godziny?



Przedstawiciele branży IT: aplikacji mobilnych, gier komputerowych, handlu elektronicznego, ale także branży doradczej, HR, marketingowej, turystycznej, energetycznej, szkoleniowej, ubezpieczeniowej oraz elektronicznej. Wszyscy, którym do pracy wystarczy biurko, telefon i dostęp do sieci. Jednoosobowe działalności, młode firmy, ale nie tylko. Coraz częściej są to też przedstawiciele firm dojrzałych, korporacji, które dopiero szukają swojego miejsca na naszym rynku, ale wczesny etap nie skłania do wynajęcia biura na stałe.

- Naszą społeczność tworzą różne firmy i różnorodne branże. Mamy tu firmy innowacyjne, jak Quantum Lab, które stworzyło technologię mierzącą emocje i zachowania za pomocą kamer wideo lub na podstawie dźwięku, jest Blue Dot Solutions, lider w tworzeniu projektów kosmicznych. Z naszych usług korzystają Natalia Hatalska ze swoim teamem, twórcy projektu Smakuj Trójmiasto - Food Brand, producent i dystrybutor licencjonowanych gier - Winning Moves. Mieści się u nas Infoshare Academy, czyli akademia edukacyjna dla programistów stworzona przez organizatorów największej konferencji w Europie Środkowo-Wschodniej skoncentrowanej na technologii, nowych mediach i wsparciu dla młodych firm. Jest też estońska grupa Finest Media, która tworzy systemy operacyjne dla rządów Estonii. Każda z naszych firm, a można by je wymieniać bez końca, ma ogromny potencjał. Swoje miejsce w O4 znajdują freelancerzy, agencje marketingowe, fundacje, rekruterzy i startupy międzynarodowe. Środowisko coworkingowe jest mocno inspirujące, zauważają to i doceniają przedsiębiorcy, co nas niezwykle cieszy - mówi Katarzyna Bobińska z O4.
Regus podobno upodobali sobie programiści, z oferty Ikimasy i Współpracowni korzystają freelancerzy, którzy nie chcą pracować w domu, Starter i PPNT to miejsce startupów szukających współpracy, Business Link wybierają przedsiębiorcy myślący o... ekspansji ogólnopolskiej.

- Na naszą ofertę najczęściej decydują się przedsiębiorcy, dla których mobilność i rozwój ogólnopolski są bardzo istotne i aktywnie wykorzystują Business Linki w pozostałych miastach. Wybierają nas też firmy, które rozważają wejście na nasz trójmiejski rynek, ale wstępny etap tych rozważań nie wymaga jeszcze wynajęcia stałej siedziby - mówi Przemysław Sola, manager Business Link Trójmiasto. Firma ta bowiem ma ofertę sieciową. Klienci w ramach pakietów mogą korzystać z usług biura w 13 lokalizacjach w Polsce, m.in. w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Szczecinie, Łodzi, Lublinie, Toruniu, Wrocławiu, Katowicach. - W ub. roku powiększyliśmy przestrzeń biurową w trzech lokalizacjach, czyli Warszawie, Krakowie i Poznaniu. Trójmiejski rynek też się dobrze rozwija, dlatego też rozważamy powiększenie przestrzeni, ale na razie za wcześnie na szczegóły. W ramach sieci mamy biura w bardzo prestiżowych lokalizacjach, bo i na Stadionie Narodowym, i w warszawskiej Astorii. W każdym z tych miejsc w ramach pakietu nasi klienci mogą czuć się jak u siebie.

Nowoczesna przestrzeń wspólna



Jak powinna wyglądać ta idealna przestrzeń coworkingowa?

- W O4 Coworking każdy znajdzie odpowiednią dla swojego stylu pracy, sprzyjającą rozwojowi. Znajdują się tu strefy ciche, dostosowane do swobodnego przeprowadzenia ważnych rozmów i strefy networkingowe, żeby w naturalnym środowisku poznawać się i nawiązywać relacje. Mamy też wiele zamkniętych, designerskich biur, w których firmy nie czują się jednak jak w "korporacji" - mówi Katarzyna Bobińska. - W O4 pracować można na hamakach, leżankach i kanapach; można stać, siedzieć, leżeć czy się bujać... Według potrzeb. Ma to sprzyjać kreatywności, swobodzie, otwartości i też równoważyć czas intensywnej pracy oraz odpoczynku. Posiadamy sale konferencyjne, mogące pomieścić do 300 osób i kilka kameralnych salek na spotkania w mniejszym gronie. Jest u nas też przestrzeń rozrywkowa z playstation i stolik do piłkarzyków. W coworkingu O4, liczącym 2500 m kw., choć brzmi to może banalnie, każdy znajdzie coś dla siebie.
Business Link Trójmiasto ma do dyspozycji 36 biurek, 12 boksów (mikrobiura), do tego biura i sale konferencyjne. Gdyńska Strefa Biznesu ma do dyspozycji trzy gabinety z biurkami i dwie sale konferencyjne. Worq dysponuje biurkami do pracy, jest też sala do spotkań, sala konferencyjna i duża sala, która pomieści nawet 50 osób. Projekt Lokale ma dla coworkerów siedem stanowisk pracy oraz salkę konferencyjną, salkę spotkań, pomieszczenia socjalne w pełni wyposażone.

  • Przestrzeń coworkingowa w Business Link Trójmiasto.
  • Przestrzeń coworkingowa w Business Link Trójmiasto.
  • Biurka do wynajęcia w Worq.
  • Sala konferencyjna w Worq.
  • Biurka do wynajęcia w Strefie Biznesu.
  • Sala konferencyjna w Strefie Biznesu.
  • Przestrzeń coworkingowa w Projekt Lokale.
  • Przestrzeń coworkingowa w Projekt Lokale.


Biuro na każdą kieszeń



Jakie są korzyści? Przede wszystkim niskie koszty najmu, brak kaucji czy opłat za media. To także brak kosztów urządzenia i wyposażania własnego biura, jego utrzymania, dostęp do profesjonalnego sprzętu i wyposażenia biurowego czy możliwość skorzystania z obsługi sekretariatu. Ile kosztuje wynajęcie biurka? Od 10 do 40 zł, za godzinę lub dzień. Zwykle jednak firmy oferują pakiety, miesięczne lub kilkudniowe - od 130 zł do 960 zł miesięcznie. W droższych pakietach oprócz korzystania z coworkingu mamy jeszcze usługi dodatkowe, np. obsługa wirtualnego biura czy obsługa korespondencji.

Z dostępnością bywa różnie, wszystko zależy od wielkości biura i popularności danego adresu. Zdecydowanie droższe jest wynajęcie zamkniętych biur. Bardzo często klienci zaczynają od wynajęcia biurka, a potem poszerzają współpracę o kolejne usługi prowadzone przez firmy zajmujące się ich wynajmem. Jakie to usługi? Dostęp do sal konferencyjnych, wynajem biur, usługi wirtualnego biura, możliwość rejestracji siedziby pod adresem firmy wynajmującej, obsługa korespondencji, usługi data center, usługi prawne i księgowe.

Działania integrujące środowisko biznesowe



Jednak dziś biurko i adres firmowy to za mało, aby przyciągnąć klientów do przestrzeni coworkingowej. Trzeba też zaoferować coś więcej.

- Tym, co nas wyróżnia jest możliwość korzystania z ogólnopolskiej sieci, ale nie tylko. Staramy się też wychodzić z dodatkową ofertą - mówi Przemysław Sola. - Ostatnio podpisaliśmy umowę z mBankiem. W ramach współpracy klienci wybrani przez bank mogą przez pół roku korzystać z naszej oferty, a mBank pokrywa koszty. W ub. roku przeszliśmy też pomyślnie kontrole skarbowe pod kątem wirtualnych adresów. To bardzo ułatwia pracę firm, które korzystają z naszej oferty.
- Organizujemy rocznie kilkaset imprez i spotkań integracyjnych: od piątkowych śniadań, przez turnieje piłkarzyków, po legendarny już "One man/one minute show", podczas którego firmy opowiadają o sobie przez minutę. I dzięki tej minucie uczestnicy poznają się lepiej, a często odnajdują klienta czy inwestora w osobie siedzącej tuż obok. Realizujemy warsztaty, szkolenia, programy partnerskie i edukacyjne, spotkania networkingowe - mówi Katarzyna Bobińska - Stworzyliśmy wyjątkowe miejsce dedykowane rozwojowi młodych firm, co roku zapraszamy do O4 Coworking fiński akcelerator Startup Sauna, uznany przez Dolinę Krzemową za najlepszy na świecie, pomaga on startupom z całego globu rozwinąć ich biznes. Tworzymy międzynarodowe partnerstwa (LexC, Sup46, EOI European Coworkings), dzięki którym firmy z naszego coworkingu mogą korzystać z zasobów coworkingów z całego świata. Swoją wiedzą i doświadczeniem lubimy się dzielić. Jesteśmy operatorem mentoringu biznesowego w akceleratorze kosmicznym - Space3ac, a program realizujemy w ścisłej współpracy z Blue Dot Solutions i Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną.

Już w marcu konferencja Coworking Now



O4, zainspirowane rozwojem ruchu coworkingowego na świecie, w zeszłym roku stworzyło również pierwszą i jedyną w Polsce konferencję o coworkingu, Coworking Now. Druga edycja już w marcu 2018.

- Wszystko zgodnie z założeniami O4 Coworking, który od początku oparty jest na czterech filarach: Go Global (wsparcie wyjścia firm na świat przez relacje O4 z zagranicznymi i międzynarodowymi partnerami oraz wspieranie tego procesu eventowo), Finansowanie (dostęp do inwestorów i różnych form wsparcia finansowego), Edukacja (e-learning, szkolenia dla dorosłych, gimnazjum dla dzieci, programy rozwoju i nauki w duchu Nowej Ekonomii) i Smart Space, czyli nowoczesna przestrzeń i infrastruktura - dodaje Katarzyna Bobińska.
Ruch coworkingowy na świecie jest niezwykle rozwinięty, coworkerzy dzielą się wiedzą, aktywnie ze sobą współpracują. Jedne z największych konferencji coworkingowych, Coworking Europe w Dublinie, Coworking Asia czy GCUC USA, gromadzą kilkanaście tysięcy osób.

- Chcieliśmy zintegrować przedstawicieli naszej branży w Polsce, zidentyfikować obszary potencjalnej współpracy, wymienić się doświadczeniem, postanowiliśmy więc zorganizować analogiczną konferencję u nas. Podczas pierwszej, ubiegłorocznej edycji Coworking Now gościliśmy m.in. Carstena Foertscha - badacza rynku coworkingu i Steve'a Munroe - twórcę sieci coworkingów w Azji, założyciela coworkingu na Bali w Indonezji. Przyjechali do nas koledzy między innymi z Warszawy, Poznania i Łodzi - opowiada Katarzyna Bobińska.
W marcu odbędzie się druga odsłona tego wydarzenia, na którą zaproszono do Gdańska prelegentów z całego świata, m.in. Mike'a LaRosa czy Claire Carpenter. Nie zabraknie i polskich specjalistów - obecność już potwierdzili Piotr BuckiNatalia Hatalska.

- Jako pierwsi przeprowadzamy badanie wśród polskich coworkingów, sprawdzając ich liczbę, jakość oferty, zaangażowanie oraz sposób prowadzenia przestrzeni. Podczas konferencji planujemy liczne warsztaty ze specjalistami, by dowiedzieć się, nad czym warto jeszcze pracować, co rozwijać, na czym skupić uwagę, tworząc społeczność coworkingową. Konferencja Coworking Now jest idealnym miejscem dla coworkingów, młodych firm, przedsiębiorców, urzędów pracy czy inkubatorów przedsiębiorczości - dodaje Katarzyna Bobińska.

Miejsca

Opinie (99) ponad 10 zablokowanych

  • Natalia Hatalska

    znawca wszystkiego. Pieprzy o wszystkim i o niczym.

    • 7 0

  • Consulting Sati Sp. z o.o. (1)

    Mam klientów w całym kraju, nie opłaca mi się prowadzić własnego biura z personelem w wielu dużych miastach. To fantastyczna możliwość wynająć biurko, lub sale konferencyjną. Wielkie firmy z tak robią na całym świecie.

    • 6 1

    • I do tego potrzebne ci biurko lub fotel w przestrzeni wspólnej?

      Proponuję skorzystać z lotniska (tez ma sale na wynajem) a fotele w sali ogólnej są bezpłatne.

      • 0 0

  • To nastepny problem wymyslony przez ludzi, ktorzy zgarna kase za jego rozwiazanie. Dzisiaj pelno mamy specjalistow w dziedzinach ktore istnieja tylko w umyslach. I tak oto placimy jak frajerzy Pani z HR, Pani za coworking, Panu za coaching, a oni albo sa sprytni i doja kase od ludzi ktorzy wierza w te brednie, albo sa idiotami i sami w te bajki wierza.

    • 7 0

  • ta komferencja

    środkowo i wshodnia capi mię troche agenturom

    • 2 0

  • najlepsze są kosmiczne technologie!!!

    Na razie ,to tylko kosmiczne pieniądze na to ida ... Nasze?!?

    • 7 0

  • super pomysł z tym adresem

    Będę miał gdzie prochy wysyłać z Wenezueli ,bez stres! ;)

    • 1 0

  • Pracowałem w takim jednym!

    śmierdzi przepoconymi skarpetami i komfidentem!
    i kto wie co ktoś wcześniej robił na tym biurku!

    • 5 0

  • Budyń nie krepuj sie!

    wyrzuc młodych i zrób ten blok w końcu!

    • 1 1

  • To chyba takie udawanie pracy :)

    • 4 0

  • Jan Miodek (1)

    A coś w języku polskim ? Czy można ?

    • 5 0

    • Tutaj bym na to nie liczył. Niedługo ta hakata będzie nas tępić już nie za religię ale też za język.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane