• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Black Week i Cyber Monday. Okazja czy "żonglowanie cenami"

Wioletta Kakowska-Mehring
23 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Co roku do UOKiK trafiają skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji. W zgłoszeniach najczęściej pojawia się problem żonglowania cenami. Co roku do UOKiK trafiają skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji. W zgłoszeniach najczęściej pojawia się problem żonglowania cenami.

Tańsze produkty nawet o 70 proc. i tłumy ustawiające się w kolejkach pod sklepami już w dzień poprzedzający Black Friday. Tak to wygląda w Ameryce. A u nas? Zamiast superokazji mamy raczej wydarzenie marketingowe rozciągnięte na cały weekend, czyli Black Week. Promocje - ale do, a nie o 70 proc., i do tego na pojedyncze produkty, sporo PR-u i krzykliwych plakatów. Czy jest szansa na okazje?



Czy skorzystasz z promocyjnej oferty handlowej w ramach Black Week?

Czy Black Friday jest okazją do atrakcyjnych cenowo zakupów? - zapytaliśmy rok temu naszych czytelników. Aż 73 proc. stwierdziło, że "nie, bo to ściema, na lepsze okazje można trafić w ciągu roku". Tylko 4 proc. oceniło, że "tak, bo każdego roku udaje mi się złapać jakąś okazję", a 23 proc. uznało, że "coś można znaleźć, ale szału nie ma".

Black Friday za oceanem przypada w piątek po Dniu Dziękczynienia, wówczas sklepy startują z wyprzedażami. To jedyny dzień w roku, kiedy ceny idą tak ostro w dół, a w dodatku na bardzo wiele produktów. Promocje sięgają nawet 70 proc., a chętni ustawiają się w kolejkach już w dzień poprzedzający Black Friday. Według wyliczeń przeciętny Amerykanin wydaje w ten dzień 400 dolarów.

A dlaczego czarny? Nazwa pojawiła się w latach 60. ub. wieku. Według jednych związana jest z księgowaniem. Tym kolorem w księgach finansowych zaznaczano zyski, w odróżnieniu od koloru czerwonego, który oznaczał straty. Inne źródła podają, że wzięła się od wzmożonego ruchu na ulicach i w sklepach, jaki zaobserwowano po Święcie Dziękczynienia. Ten chaos policja określała mianem "czarnego piątku".

U nas Black Week zamiast Black Friday



W Polsce w Czarny Piątek, który przypada w tym roku 26 listopada, włączyły się praktycznie wszystkie sieciówki i centra handlowe. Większość sklepów będzie działać do późnego wieczora. U nas też promocje bardzo często będą obowiązywały nie tylko w piątek, ale przez cały weekend, zwłaszcza w centrach handlowych. Do marketingowego szaleństwa pod szyldem Black Friday, a właściwie Black Week, włączyły się także kluby i puby, które proponują tego dnia np. tańsze drinki.

Jeśli jednak nie uda nam się zbyt wiele kupić w Black Friday, to przed nami jeszcze Cyber Monday (29 listopada), czyli Cyberponiedziałek. Jest to pierwszy poniedziałek po amerykańskim Dniu Dziękczynienia, który słynie z licznych wyprzedaży oraz promocji, ale tym razem oferowanych przez sklepy internetowe, w szczególności te mniejsze, którym trudno jest konkurować z największymi sieciami handlowymi.

Protest przeciwko konsumpcji w Black Friday, w jednym z trójmiejskich centrów handlowych.


Przed tym... "szaleństwem zakupowym" w polskim wydaniu ostrzega Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Co roku do Urzędu trafiają skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji. W zgłoszeniach najczęściej pojawia się problem żonglowania cenami. Przedsiębiorcy podnoszą je tuż przed wyprzedażą po to, żeby po ich obniżce rabat wydawał się niezwykle atrakcyjny - tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Aby nie dać się nabrać na fikcyjną promocję, warto wcześniej zrobić rozeznanie cenowe artykułów, które chcemy kupić podczas Black Friday. Wówczas możemy ocenić, czy cena po rabacie jest faktycznie niższa od tej przed przeceną.

- W tym okresie wyprzedaży i promocji przypominamy osobom polującym na okazje o tym, jakie mają prawa. Podpowiadamy też, na co szczególnie warto zwrócić uwagę podczas zakupów. Konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelności i uczciwości względem klientów - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Kilka rad od UOKiK. Przeczytaj, zanim dasz się wkręcić w zakupowe szaleństwo



  • Sprzedawcy oraz konsumenci powinni mieć świadomość, że towary przecenione - tak jak wszystkie inne - podlegają reklamacji, jeśli okażą się wadliwe.  Składamy ją w ramach rękojmi u sprzedawcy - najlepiej na piśmie. 
  • Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor towaru).
  • Możemy wybrać, czy chcemy korzystać z gwarancji, czy z rękojmi.
  • Warto pamiętać, że jeśli powodem obniżenia ceny jest wada towaru, o której wiedzieliśmy podczas zakupu, nie możemy jej reklamować u sprzedawcy.
  • Zanim zdecydujemy się na skorzystanie z oferty promocyjnej, sprawdźmy, czy rzeczywiście jest ona dla nas najkorzystniejsza. Może się bowiem okazać, że ten sam towar w innym sklepie kosztuje mniej.
  • Jeśli kupujemy w sklepie stacjonarnym, pamiętajmy, że zwrot pełnowartościowego towaru zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Przed transakcją zapytajmy sprzedawcę, jaka jest polityka sklepu w tym zakresie - czy zwroty są możliwe, a jeśli tak, to w jakim terminie i na jakich zasadach.
  • Przy zakupach przez internet mamy ustawowe prawo do namysłu - w ciągu 14 dni od otrzymania produktu możemy odstąpić od umowy bez podawania powodów. Po odesłaniu zakupów otrzymamy zwrot pieniędzy, niezależnie od tego, czy zrobiliśmy je po promocyjnej cenie, czy po regularnej.
  • Korzystając z e-sklepów, pamiętajmy o sprawdzeniu wiarygodności sprzedawcy. Swoją przygodę z nieznaną nam witryną warto rozpocząć od znalezienia na stronie sklepu danych rejestracyjnych przedsiębiorcy, adresu oraz danych do kontaktu. Sprzedawca ma obowiązek je udostępniać.
  • Wątpliwości wśród kupujących powinny wzbudzić literówki, błędy gramatyczne czy nieestetyczny wygląd strony. Namawiamy do sprawdzania, czy sklep ma certyfikat SSL. Zwracamy uwagę na symbol zamkniętej kłódki znajdującej się przed adresem strony internetowej, a także na prefiks https://. Pamiętajmy o zdrowym rozsądku podczas wybierania metod płatności. Sugerujemy unikanie przelewów ekspresowych oraz przelewania pieniędzy na prywatne konta bankowe sprzedającego.
  • Kupując poza granicami kraju, warto pamiętać, że sklep prowadzący działalność na terenie UE powinien informować o prawach konsumenta: prawie do reklamacji i odstąpienia od umowy. W razie wątpliwości sprawdź e-sklep w internetowej bazie przedsiębiorców. W Polsce możesz skorzystać z CEIDG lub KRS. Inne kraje UE również udostępniają internetowe bazy - ich zestawienie przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.
  • Zweryfikowanie sklepu w warunkach domowych może nie być łatwe dla wielu konsumentów. Z pomocą przychodzi  symulator Europejskiego Centrum Konsumenckiego - https://brandedshoesoutlet.eu/. To narzędzie, które przypomina sklep internetowy i przystępnie pokazuje, na jakie rzeczy trzeba zwrócić uwagę na każdym etapie zakupów.

Miejsca

  • UOKiK Gdańsk, Podwale Przedmiejskie 30

Opinie (77) 5 zablokowanych

  • Black Week... Black month, albo black year sobie zróbcie

    to jest tak głupie, jak słysze black weeks to mnie krew zalewa. Kazdy musi wiecej, zaraz Black Shop powstanie w którym będą Pink Weeki... Zenujące to jest. Glupie i mi wstyd za ludzi ktorzy na to wpadają...

    Nie kupuje w takich miejscach, chocbym miał 50zł przepłacić - kupie sobie w sklepie ktore ze mnie d**ila nie robi. Szkoda ze to jeszcze do nikogo nie dociera, ze jest masa ludzi, ktorzy nie idą w takie cos i co wiecej, juz nigdy wiecej do takich sklepow nie chodzą.

    • 4 0

  • Fajny dzień ten czarny o

    • 0 0

  • Fajny piątunio piąteczek

    Czarny czy nie czarny to nie ma znaczenia

    • 0 0

  • poniedziałek, środa czy piątek...

    w każdy dzień tygodnia warto nie być frajerem!

    • 1 0

  • Oszustwo po polsku

    Przykładowo ciuch w październiku kosztował 100 zł.W Black friday cena 390 zł ,przekreślone na 120 zł.W każdym sklepie ten sam motyw i naciąganie!

    • 7 1

  • nieee

    bo obserwuje rynek i produkty ktore mnie interesuja i jakos dziwnie ceny poszly w gore zamiast w dol haha takze nic nie kupuje

    • 2 0

  • Smieszne "promocje"

    Chciałem kupić głośnik w jednym z marketów. Cena normalna 2000 zł promocja black week 30x0% - 1700 zł.
    -Poproszę ten głośnik za 1700 zł płacę gotówką
    - Gotówką to będzie 2000 zł, promocja dotyczy rat
    idę do ratalnego, siedzę jak d**il, rezultat - wniosek odrzucony przez bank :)
    - To pan mi sprzeda go za gotówkę za 1700 zł, co to k...a za promocja!?
    - Niestety taki regulamin
    Rezultat- głośnik sprowadzam z Niemczech za 1730 zł. Prawdziwy biznes po polsku.

    • 5 0

  • Jak ktoś coś kupił w atrakcyjnej cenie

    to proszę o wpis (co, gdzie i za ile).

    • 1 0

  • big frajer?

    Nie. Dziękuję :)

    • 3 0

  • Fake Friday hehe

    łowcy jeleni w akcji...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane