• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej inwestycji w pływający terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej

Robert Kiewlicz
11 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Pływający terminal LNG typu FSRU to statek regazyfikacyjno-magazynowy. Od 2015 r. pływający terminal FSRU działa w litewskim porcie Kłajpeda (na zdjęciu).
  • Pływający terminal LNG typu FSRU to statek regazyfikacyjno-magazynowy. Od 2015 r. pływający terminal FSRU działa w litewskim porcie Kłajpeda (na zdjęciu).
  • Pływający terminal LNG typu FSRU to statek regazyfikacyjno-magazynowy. Od 2015 r. pływający terminal FSRU działa w litewskim porcie Kłajpeda (na zdjęciu).

Rozpoczęły się prace projektowe gazociągu, który połączy budowaną tłocznię w Gustorzynie, poprzez węzeł gazowy w miejscowości Kolnik, ze statkiem LNG w Zatoce Gdańskiej. To kolejny etap przygotowań do budowy pływającego terminalu LNG typu FSRU (ang. Floating Storage and Regasification Unit) na Zatoce Gdańskiej. Inwestycja planowana jest do realizacji na lata 2026-2027. Według wcześniejszych zapowiedzi miał on rozpocząć działalność operacyjną w pierwszej połowie 2021 r.


Terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej to:


Projektowane odcinki gazociągu Gustorzyn - Wicko będą miały łączną długość ok. 214 km, a ich trasę zaplanowano na terenie dwóch województw - pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. Inwestycja będzie realizowana w podziale na dwa etapy: Gardeja - Kolnik o długości ok. 86 km oraz Gustorzyn - Gardeja o długości ok. 128 km.

- Rozpoczęliśmy właśnie etap projektowania gazociągu, który połączy budowaną tłocznię w Gustorzynie, poprzez węzeł gazowy w miejscowości Kolnik, ze statkiem LNG w Zatoce Gdańskiej. Ten obiekt będzie nowym punktem wejścia do krajowego systemu przesyłowego. Inwestycja umożliwi odbiór i transport zwiększonych ilości gazu ziemnego w celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na to źródło energii - powiedział Tomasz Stępień, prezes Gaz-System. Zadanie to wpisuje się także w realizację celów polityki klimatycznej zarówno Polski, jak i Unii Europejskiej.

Nowy gazociąg na Pomorzu



Nowy gazociąg, projektowany przez ILF Consulting Engineers Polska, umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do odbiorców w Polsce, a w przyszłości przyczyni się do rozwoju rynku gazu LNG we wschodniej części Europy. Inwestycja wpłynie na poprawę przepustowości polskiego systemu przesyłowego oraz wzrost znaczenia gospodarczego tej części polskiego wybrzeża.

Od lutego 2020 r. trwają również prace projektowe związane z gazociągiem Kolnik - Gdańsk. Inwestycja o długości ok. 35 km połączy jednostkę FSRU z projektowanym węzłem w Kolniku
i umożliwi odbiór gazu z pływającego terminalu oraz jego dalszy przesył. Za wykonanie dokumentacji projektowej i sprawowanie nadzoru autorskiego dla tej części inwestycji odpowiada konsorcjum firm Ramboll Polska sp. z o.o. oraz Ramboll Danmark A/S.

Terminal FSRU na Zatoce Gdańskiej



Program FSRU zakłada umiejscowienie w Zatoce Gdańskiej pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), która posiada funkcje magazynowania i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego - LNG (ang. Liquid Natural Gas).

Terminal FSRU ma być przystosowany do odbioru co najmniej 4,5 mld m.sześc. gazu rocznie, z możliwością zwiększenia mocy regazyfikacyjnych w zależności od rozwoju rynku oraz wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie. Oddanie inwestycji do użytkowania jest planowane w perspektywie 2026/2027 roku.

Pływający terminal gazowy to odświeżony projekt, w którego budowę miało być początkowo zaangażowane Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Plany realizacji inwestycji sięgają 2008 r., a jej koszt szacowano wówczas na ok. 800 mln zł. W 2010 r. zawieszono jednak inwestycję, a jednym z powodów było to, że nie trafiła ona na listę projektów energetycznych, które dofinansować miała Unia Europejska. W 2008 r. udziały w spółce Polskie LNG przejęła od PGNiG spółka Gaz-System i ten podmiot odpowiada obecnie za budowę tego typu infrastruktury w Polsce.

Opinie (60) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • (9)

    Gaz dostarczany gazowcami(statkami) jest ekonomiczny tak samo jak woda dostarczana do mieszkań w butelkach!!!!!!

    • 28 38

    • (6)

      Dokładnie :)) ale to są działania patriotyczne uniezależniajace nas od rosyjskiego gazu za ktory i tak płacimy jak za zboże :D biznesu zero ale jest patriotycznie :D

      • 4 15

      • argument nie poparty żadnymi faktami tylko fake news'ami GW (5)

        a prawda jest taka
        Gaz z USA z uwzględnieniem kosztów transportu wychodził w 2019 i 2020 roku 140-160 dolarów za 1000m^3

        Gaz z Rosji prawie 180-190 dolców za 1000m^3

        • 16 2

        • To liczby z prawicowych gazetek. (1)

          Jeszcze niedawno wyliczały, że prąd z węgla jest najtańszy.

          • 4 9

          • Bo jest. Tylko niemcom się skończył, a Polska ma pełno i żeby gospodarki mogły konkurować to potrzeba taniego prądu. Dlatego się nagonkę robi na Polske, w czasie gdy dzieci zakopują na Saharze niemieckie stare łopaty turbin z laminatu i wypalone paliwo z 40 letnich reaktorów.

            • 1 2

        • potrzebne źródełko tych informacji

          tak to i ja mogę napisać, że gaz z rosji kupujemy za 120$ a z USA za 170$ / 1000m3

          • 5 5

        • Zobaczymy?

          Do czasu, Amerykanie umieją robić interesy z Polską.

          • 0 0

        • Ja

          Potrzebna jest jeszcze energia na odparowanie LNG. O kosztach inwestycyjnych nie espominam

          • 0 0

    • Wladimir, przestan.

      • 8 1

    • W Korei odpalą szampana.

      Kolejny stateczek za 1 mld zł sprzedany. A offshore na świecie się zwija, gdyż ropa i gaz z dna morskiego powoli odchodzą w niebyt.

      • 2 10

  • bujda na resorach (6)

    Kolejna PIS-owska sciema!

    • 25 44

    • Najbliższe lotnisko w Berlinie i...spadaj (5)

      • 3 2

      • Ile zarabia ciec Horala za pilnowanie pastwiska - -? (3)

        Sam spadaj.

        • 1 4

        • polszewicko-sowiecka mendo od komora i tuska.. (2)

          moskwa to twoja stolica

          • 3 2

          • tow.tygrysow

            zgłoscie sie natychmaist na dalsze szkolenie na Łubuańce

            • 1 0

          • Dla mnie to ty jestes stara chabeta a nie zaden tygrys.

            Piowsko bolszewicki durniu bez szkoly.

            • 0 0

      • czekam na prom do Szwecji

        Pinokio poświęcił stępkę i stoczniowcy czekają na zlecenie. Ewentualnie pojadę samochodem elektrycznym - jednym z tego miliona obiecanego przez Matołuszka. Ale to chyba jeszcze trochę potrwa, jak budowa tego terminala gazowego.

        • 2 0

  • Nie jest to ekonomicznie uzasadnione

    Działanie polityczne wymuszone terminami narzuconymi przez UE. Przez kilka ostatnich lat niewiele robiono by odejść od węgla a to dlatego by nie drażnić górników przed serią wyborów. Teraz trzeba na gwałt coś zrobić bez względu na koszty.

    • 19 33

  • nie zgadzam się! to zniszczy turystykę w naszej Gdyni! (3)

    • 11 41

    • turystyka w Gdynii (2)

      a co tam jest do oglądania ?

      • 12 3

      • Z SeaTowers chyba widać Gdańsk.

        • 5 3

      • Lotnisko za 100 baniek

        • 5 0

  • (2)

    Każdy liczący się port na świecie ma takie jednostki. Chiny mają śródlądowe gazowce, bunkruje się je na morzu z takiego FSRU i wpływają po 500km w Jangcy, na całej rzece są terminale środlądowe do wyładunku. Starają się dostarczyć ile się da z różnych żródeł, a też mają rure z rosji z prawie darmowym.

    • 31 3

    • bunkrują bo nie mają geologicznie możliwości wybudowania zbiorników podziemnych.

      • 1 2

    • A jak nam zakręcą gaz z USA?

      Może i tak, ale rura ma biec dookoła gdzieś pod Wicko (Morskie). Taki włóczęga północy o długości 214 km - po co tak?

      • 0 0

  • Nie no swietnie..brawo panowie -brawo!!! (7)

    Najpierw Naimski z Obajtkiem sprzedaja zbiorniki Lotosu do trzymania gazu obcym zagranicznym podmiota teraz kupuja bombe ktora ustawia w Zatoce Gdanskiej.Pomijam bezsens i nieracjonalnosc ich dzialan ale stwarza sie nam realne zagrozenie w razie ataku od morza.....Ktos jeszcze przypomina sobie wybuch,,azotow" w Iranie?...Dla mnie ci ludzie to jawni przestepcy pod parasolem rzadu i sil zewnetrznych.

    • 22 26

    • nieracjonalność (5)

      o tej nieracjonalności najlepiej świadczą przychody firmy - prawie 3 razy większe niż wcześniej...

      • 5 6

      • O czym ty bajasz ? Przychody Lotosu 3 razy wieksze? (3)

        Chyba ci cos sie na leb obsunelo.Do jakiego okresu to porownujesz?Nie wiem co brales koles ale nie dziel sie tym z innymi,

        • 5 4

        • no to albo jesteś niedowiarkiem albo zioło ci nie wyparowało z bani (2)

          zobacz ich wyniki finansowe na przestrzeni ostatnich 15 lat jednych i drugich (Orlen i Lotos) i ceny akcji na giełdzie.

          • 3 2

          • Trzeba to jeszcze porównać ze skalą inwestycji.

            Za pisu się nic nie robi i nic nie inwestuje (chyba że w kumpli) to i dochody są wyższe bo brakuje kosztu.

            • 4 2

          • Ale nie mowimy osiolku o Orlenie a o rozpalcelowanym Lotosie

            I jak kolega zauwazyl byly w Lotosie megainwestycje,lotos 10+ ....Powtorze pytanie pajacyku-Jakie okresy czasu porownujesz ?Ceny Lotosu wczesniej 23 zl cena obecna 7 zl? i jakie 15 lat? Wiesz co znaczy ze zaklad sie modernizuje ?To znaczy ,ze moze nie byc dewidendy a zyski poszly w obiekty i obiekty do przerobu ropy ,ktore sa mega drogie.Nie zaklinaj kolego rzeczywistosci Lotos nie zarabia zadnej 3 -krotnosci.Musicie tam niezle cpac w tym ministerstwie.

            • 1 2

      • Tak przychody w 2020 r-to uwaga ...strata w wysokosci: 1.146400zl.....

        Kompleks instalacji ruszy w 2010 roku. Zwiększy zdolność przerobową rafinerii do ponad 10 mln ton ropy naftowej rocznie. Ponad 10 proc. ropy będzie pochodzić z własnego wydobycia - tłumaczył znaczenie nowej nazwy Paweł Olechnowicz, prezes spółki.

        Spółka zakłada, że zainwestowanie 5,6 mld zł w rozbudowę rafinerii w Gdańsku pozwoli w ciągu 5 lat zwiększyć przychody do 20 mld zł wobec niecałych 13 mld zł w 2006 r. Olechnowicz sprawil ,ze z przecietnej rafinerii Rafineria Gdanska stala sie najnowoczesniesza rafineria w Europie z pozyskiem ropy i gazu z wlasnych zrodel ...Ktory mogl rosnac...Dwa ci*le z ministerstwa zaoraly Lotos sprzedaly infrastrukture a dzbany z pisu mowia o 3 krotnosci zysku...Tak pisowskie miernoty dzieki Olechnowiczowi taki mial byc plan.Dzieki niemu a nie wam patalachy od rozwalki i zlodziejskiej prywatyzacji. Pisowskie ci*le potrafia tylko zadluzac na 10 nastepnych pokolen i sprzedawac najwazniejsze strategiczne aktywa pod pozorem budowy giganta-Orlenu.

        • 2 1

    • Spoko! Już nie długo będą siedzieć!naimskiemu dawno się należy pudło !!!

      • 1 4

  • Lokalizacja na Zatoce Puckiej (2)

    Lokalizacja na wysokości Mechelinek w Zatoce Puckiej. Duża żółta stawa widoczna z lądu to prawdopodobne miejsce tego punktu przeładunkowego.
    Mieszkańcy cieszą się już z tego powodu !!!!!!!

    • 14 3

    • Powinno byc blisko magazynu w Kosakowie.

      • 3 0

    • chodzi ci o te dwie kardynałki wschodnie przy mechelinkach? płytko tam, tylko 9m

      • 1 0

  • Ankieta jest wybitnie tendencyjna.

    Pierwsza i druga odpowiedz sugeruje odpowiedz -Za....Trzecia zas buduje narracje jedynie slusznego wyboru....atom lub odnawialne zrodla energii...a gdzie odpowiedz nr 4....Terminal gazowy
    nie byl by potrzebny gdyby wprowadzono jednostkowa odpowiedzialnosc za rozwoj Lotosu a nie zezwolono na jego rozgrabienie i rozsprzedanie przez wojta z Pcimia i Korowska marionetke sluzb specjalnych w roli podsekretarza stanu .-wazniejsza jest dobra polityka i zarzadzanie firma ,ktora do tej pory bardzo dobrze prowadzil Olechnowicz....A tak? Decydenci z Warszawy okreslili pole przymusowego poruszania sie bezceremonialnie lamiac kosci swietnie dzialajacej firmy jaka byl Lotos.....Czyny wasze -zostana wam przypomniane i osadzone,

    • 12 6

  • Naimski-To ile zarobia twoi koledzy z USA I Izraela na kontraktach za gaz i rope? (2)

    • 16 13

    • (1)

      na pewno nie tyle, co ziomki innych ekip z Rosji

      • 3 4

      • Zgadza sie-tam tez ma swoich.

        Nie wszystkich przerzucili mostem.

        • 1 0

  • Co wiedzal o nim Lepper?

    I czy jest pod parasolem mossadu?

    • 11 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy...

Najczęściej czytane