Bliżej inwestycji w pływający terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej

Rozpoczęły się prace projektowe gazociągu, który połączy budowaną tłocznię w Gustorzynie, poprzez węzeł gazowy w miejscowości Kolnik, ze statkiem LNG w Zatoce Gdańskiej. To kolejny etap przygotowań do budowy pływającego terminalu LNG typu FSRU (ang. Floating Storage and Regasification Unit) na Zatoce Gdańskiej. Inwestycja planowana jest do realizacji na lata 2026-2027. Według wcześniejszych zapowiedzi miał on rozpocząć działalność operacyjną w pierwszej połowie 2021 r.


Terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej to:

ważna i potrzebna inwestycja; powinna powstać już dawno 69%
może i jest ważny gospodarczo, ale czy nie wpłynie negatywnie na środowisko? 11%
niepotrzebny wydatek; nie lepiej inwestować w OZE czy atom? 20%
zakończona Łącznie głosów: 385

Projektowane odcinki gazociągu Gustorzyn - Wicko będą miały łączną długość ok. 214 km, a ich trasę zaplanowano na terenie dwóch województw - pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. Inwestycja będzie realizowana w podziale na dwa etapy: Gardeja - Kolnik o długości ok. 86 km oraz Gustorzyn - Gardeja o długości ok. 128 km.

- Rozpoczęliśmy właśnie etap projektowania gazociągu, który połączy budowaną tłocznię w Gustorzynie, poprzez węzeł gazowy w miejscowości Kolnik, ze statkiem LNG w Zatoce Gdańskiej. Ten obiekt będzie nowym punktem wejścia do krajowego systemu przesyłowego. Inwestycja umożliwi odbiór i transport zwiększonych ilości gazu ziemnego w celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na to źródło energii - powiedział Tomasz Stępień, prezes Gaz-System. Zadanie to wpisuje się także w realizację celów polityki klimatycznej zarówno Polski, jak i Unii Europejskiej.

Nowy gazociąg na Pomorzu



Nowy gazociąg, projektowany przez ILF Consulting Engineers Polska, umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do odbiorców w Polsce, a w przyszłości przyczyni się do rozwoju rynku gazu LNG we wschodniej części Europy. Inwestycja wpłynie na poprawę przepustowości polskiego systemu przesyłowego oraz wzrost znaczenia gospodarczego tej części polskiego wybrzeża.

Od lutego 2020 r. trwają również prace projektowe związane z gazociągiem Kolnik - Gdańsk. Inwestycja o długości ok. 35 km połączy jednostkę FSRU z projektowanym węzłem w Kolniku
i umożliwi odbiór gazu z pływającego terminalu oraz jego dalszy przesył. Za wykonanie dokumentacji projektowej i sprawowanie nadzoru autorskiego dla tej części inwestycji odpowiada konsorcjum firm Ramboll Polska sp. z o.o. oraz Ramboll Danmark A/S.

Terminal FSRU na Zatoce Gdańskiej



Program FSRU zakłada umiejscowienie w Zatoce Gdańskiej pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), która posiada funkcje magazynowania i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego - LNG (ang. Liquid Natural Gas).

Terminal FSRU ma być przystosowany do odbioru co najmniej 4,5 mld m.sześc. gazu rocznie, z możliwością zwiększenia mocy regazyfikacyjnych w zależności od rozwoju rynku oraz wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie. Oddanie inwestycji do użytkowania jest planowane w perspektywie 2026/2027 roku.

Pływający terminal gazowy to odświeżony projekt, w którego budowę miało być początkowo zaangażowane Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Plany realizacji inwestycji sięgają 2008 r., a jej koszt szacowano wówczas na ok. 800 mln zł. W 2010 r. zawieszono jednak inwestycję, a jednym z powodów było to, że nie trafiła ona na listę projektów energetycznych, które dofinansować miała Unia Europejska. W 2008 r. udziały w spółce Polskie LNG przejęła od PGNiG spółka Gaz-System i ten podmiot odpowiada obecnie za budowę tego typu infrastruktury w Polsce.

Opinie (59) 1 zablokowana

  • Opinia wyróżniona

    Czy nie lepiej rozbudowywać terminal w Świnoujściu ?

    Rozumiem Litwinów - szybkie uzyskanie niezależności energetycznej od Rosji.
    Po co nam 2-gi taki węzeł, przy konflikcie zbrojnym i tak się nie obronii. Ewentualna usterka w Świnoujściu ? - tam powinien być system redundantny / zapasowy, na tyle odseparowany, by awaria nie była w stanie zablokować całego gazoportu.

    • 11 19

  • Jak się to ma do polityki klimatycznej!? Gaz ziemny (LNG) nie jest już paliwem kopalnym!?! (1)

    • 5 8

    • Gaz jest paliwem niskoemisyjnym, nieuku, trollu.

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    inwestycja bez sensu (3)

    Kasa wywalona w błoto od ruskich mamy dużo tańszy gaz niż LNG przywozone statkami. Mnie nie obchodzi polityka mnie obchodzi ile ja za ten gaz zapłacę... Jeden terminal już mamy ktury wykorzystuje swe zdolności przeładunkowe w małym procenci... Czyli możemy się szykować znowu na podwyżki cen gazu lub przesyłu tego gazu....

    • 14 25

    • Od razu widac, ze nie masz pojecia, o cym piszesz. Terminal gazowy w Swinoujsciu jest w europejskiej czolowce jesli chodzi o wykorzystywanie zdolnosci przeladunkowych.

      • 3 1

    • Handel z Sowietami to pasmo fochów i szantażu z ich strony. To już przerabialiśmy. Ponadto wieczny dyktat cenowy.

      • 1 0

    • Bzudury piszesz

      Podaj cenę tego gazu skoro wiesz, że jest tańszy.
      Gaz jest tańszy z wielu powodów. Jednym z ważniejszych jest właśnie to że istnieje istnieje gazoport w Świnoujściu.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Taa Amerykanie dorzuca jedynie 300milionow My iles miliardow i beda pelnoprawnym udzialowcem nitki od Gdanska po Wegry? (2)

    No to znowu kilku cwaniakow zrobi interes zycia jak Gudzowaty lata temu...Nie no swietny interes...Rozsprzedac Lotos ,jego moce przerobowe ,sprzedac zbiorniki i stacje by w zamian ciagnac gaz i Rope w 90 % z jednego kierunku i jeszcze postawic sobie tykajaca bombe na Zatoce gdanskiej....Swietny plan...Tylko pragne przypomniec ,ze tracimy niezaleznosc energetyczna a koszt przywozu ropy i gazu z USA ma byc tylko o10% nizszy od tego co proponowali nam Rosjanie? Pomijam fakt ,ze mozna bylo dalej ciagnac rope od Norwegow i robic wlasne odwierty na Baltyku. Kilku panow na pewno bedzie ustawionych NA pokolenia,kilka kancelarii prawnych moze po tym kontrakcie jechac na Malediwy.To co wyprawiaja panowie Obajtek i Naimski przy wiedzy w tym temacie pana Morawieckiego to oczywista zdrada stanu.

    • 15 9

    • (1)

      O czym Ty piszesz? Nie masz bladego pojecia. Mieszasz rynek gazu z ropa. Naprawde nie na kazdy temat trzeba sie wypowiadac.

      • 3 4

      • Ale kontrakty z jednego kierunku na gaz i rope sa w wiekszosci z USA -tak czy nie?

        Ropa marginalnie z Norwegii nie bedzie dominowac...Wiec co ci sie nie zgadza?

        • 0 0

  • Gdyby Polska byla panstwem a nie atrapa z dykty to po takiej prywatyzacji LOtosu natychmiast ze swoich stanowisk polecieli by

    wszyscy odpowiedzialni za ta haniebna prywatyzacje ludzie a sam Premier podal by sie do dymisji.Ale tak sie nie stanie mason Pinokio ;przygotowywany juz za mlodu do objecia najwazniejszych stanowisk w kraju -do tego nie dopusci.Ci ludzie dalej bezkarnie moga prywatyzowac i udawac,ze to komisja europejska stworzyla taki wymog by rozdrapac i sprzedac Lotos....Chyba nikt juz nie wierzy ,ze Orlen nawet po fuzjii stanie sie konkurentem Shella czy BP?Taa strategiczne sojusze z usa...ktore nas obroni bo ma tu swoje interesy...a o geopolityce slyszeli w ministerstwie propagandy?Gdzie te systemy obrony kopuly efy -35 te..Miliardy juz poszly a Blaszczu tylko cywilne Fordy poprzywozil i mowi-Jest Ok....To podnosi nasza obronnosc...Glupszego rzadu i ministrow nie bylo w polskiej polityce..nigdy -moze tylko za Gomolki,

    • 7 3

  • Ale propaganda pisowska-to top topow krem de la krem...

    • 5 4

  • ale się agentura uaktywniła

    • 5 2

  • Kase wyrzucono w błoto budując terminal gazowy w Swinoujsciu

    Na Litwie w Kłajpedzie od kilku kat stoi na redzie gazowiec którym przywożony ji przechowywany jest gaz. Po co budować terminale kiedy istnieją prostsze i tańsze rozwiazania

    • 2 2

  • Pisiory juz nam jeden terminal gazowy zabrały z Gdańska do Świnoujścia

    • 0 0

  • czy nie mozna w miejscu regazyrikacji

    zbudować ogromnego Data Center? Chłód potrzebny do chłodzenia serwerów za darmo. Także chłodnie do warzyw i owoców.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Anna Jakób

Członek zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Wcześniej przez kilkanaście lat pełniła...

Najczęściej czytane