- 1 Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego (44 opinie)
- 2 Niższe taryfy zamiast mrożenia cen (57 opinii)
- 3 Centra handlowe w Wielką Sobotę (88 opinii)
- 4 Dorota Pyć została prezesem Portu Gdańsk (200 opinii)
- 5 142 mln zł na modernizację w Porcie Wewnętrznym (33 opinie)
- 6 Etat zabiera nam życie (443 opinie)
Bliżej inwestycji w pływający terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej
Rozpoczęły się prace projektowe gazociągu, który połączy budowaną tłocznię w Gustorzynie, poprzez węzeł gazowy w miejscowości Kolnik, ze statkiem LNG w Zatoce Gdańskiej. To kolejny etap przygotowań do budowy pływającego terminalu LNG typu FSRU (ang. Floating Storage and Regasification Unit) na Zatoce Gdańskiej. Inwestycja planowana jest do realizacji na lata 2026-2027. Według wcześniejszych zapowiedzi miał on rozpocząć działalność operacyjną w pierwszej połowie 2021 r.
Projektowane odcinki gazociągu Gustorzyn - Wicko będą miały łączną długość ok. 214 km, a ich trasę zaplanowano na terenie dwóch województw - pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. Inwestycja będzie realizowana w podziale na dwa etapy: Gardeja - Kolnik o długości ok. 86 km oraz Gustorzyn - Gardeja o długości ok. 128 km.
- Rozpoczęliśmy właśnie etap projektowania gazociągu, który połączy budowaną tłocznię w Gustorzynie, poprzez węzeł gazowy w miejscowości Kolnik, ze statkiem LNG w Zatoce Gdańskiej. Ten obiekt będzie nowym punktem wejścia do krajowego systemu przesyłowego. Inwestycja umożliwi odbiór i transport zwiększonych ilości gazu ziemnego w celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na to źródło energii - powiedział Tomasz Stępień, prezes Gaz-System. Zadanie to wpisuje się także w realizację celów polityki klimatycznej zarówno Polski, jak i Unii Europejskiej.
Nowy gazociąg na Pomorzu
Nowy gazociąg, projektowany przez ILF Consulting Engineers Polska, umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do odbiorców w Polsce, a w przyszłości przyczyni się do rozwoju rynku gazu LNG we wschodniej części Europy. Inwestycja wpłynie na poprawę przepustowości polskiego systemu przesyłowego oraz wzrost znaczenia gospodarczego tej części polskiego wybrzeża.
Od lutego 2020 r. trwają również prace projektowe związane z gazociągiem Kolnik - Gdańsk. Inwestycja o długości ok. 35 km połączy jednostkę FSRU z projektowanym węzłem w Kolniku
i umożliwi odbiór gazu z pływającego terminalu oraz jego dalszy przesył. Za wykonanie dokumentacji projektowej i sprawowanie nadzoru autorskiego dla tej części inwestycji odpowiada konsorcjum firm Ramboll Polska sp. z o.o. oraz Ramboll Danmark A/S.
Terminal FSRU na Zatoce Gdańskiej
Program FSRU zakłada umiejscowienie w Zatoce Gdańskiej pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), która posiada funkcje magazynowania i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego - LNG (ang. Liquid Natural Gas).
Terminal FSRU ma być przystosowany do odbioru co najmniej 4,5 mld m.sześc. gazu rocznie, z możliwością zwiększenia mocy regazyfikacyjnych w zależności od rozwoju rynku oraz wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie. Oddanie inwestycji do użytkowania jest planowane w perspektywie 2026/2027 roku.
Pływający terminal gazowy to odświeżony projekt, w którego budowę miało być początkowo zaangażowane Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Plany realizacji inwestycji sięgają 2008 r., a jej koszt szacowano wówczas na ok. 800 mln zł. W 2010 r. zawieszono jednak inwestycję, a jednym z powodów było to, że nie trafiła ona na listę projektów energetycznych, które dofinansować miała Unia Europejska. W 2008 r. udziały w spółce Polskie LNG przejęła od PGNiG spółka Gaz-System i ten podmiot odpowiada obecnie za budowę tego typu infrastruktury w Polsce.
Opinie wybrane
-
2021-01-12 06:01
Taa Amerykanie dorzuca jedynie 300milionow My iles miliardow i beda pelnoprawnym udzialowcem nitki od Gdanska po Wegry? (3)
No to znowu kilku cwaniakow zrobi interes zycia jak Gudzowaty lata temu...Nie no swietny interes...Rozsprzedac Lotos ,jego moce przerobowe ,sprzedac zbiorniki i stacje by w zamian ciagnac gaz i Rope w 90 % z jednego kierunku i jeszcze postawic sobie tykajaca bombe na Zatoce gdanskiej....Swietny plan...Tylko pragne przypomniec ,ze tracimy
No to znowu kilku cwaniakow zrobi interes zycia jak Gudzowaty lata temu...Nie no swietny interes...Rozsprzedac Lotos ,jego moce przerobowe ,sprzedac zbiorniki i stacje by w zamian ciagnac gaz i Rope w 90 % z jednego kierunku i jeszcze postawic sobie tykajaca bombe na Zatoce gdanskiej....Swietny plan...Tylko pragne przypomniec ,ze tracimy niezaleznosc energetyczna a koszt przywozu ropy i gazu z USA ma byc tylko o10% nizszy od tego co proponowali nam Rosjanie? Pomijam fakt ,ze mozna bylo dalej ciagnac rope od Norwegow i robic wlasne odwierty na Baltyku. Kilku panow na pewno bedzie ustawionych NA pokolenia,kilka kancelarii prawnych moze po tym kontrakcie jechac na Malediwy.To co wyprawiaja panowie Obajtek i Naimski przy wiedzy w tym temacie pana Morawieckiego to oczywista zdrada stanu.
- 16 10
-
2021-11-11 15:57
Jaka bomba na zatoce ?
Co ty chłopie gadasz , na zatoce będzie punkt odbioru gazu , z którego tenże gaz będzie transportowany na ląd do zbiorników . Dopiero miejsce gdzie będą stały te zbiorniki będzie można nazwać potencjalną bombą . Mam nadzieje że postawią je niedaleko twojej chaty, abyś miał dobry wgląd codzienny na bezpieczeństwo okolicy
- 0 0
-
2021-01-12 09:03
(1)
O czym Ty piszesz? Nie masz bladego pojecia. Mieszasz rynek gazu z ropa. Naprawde nie na kazdy temat trzeba sie wypowiadac.
- 3 4
-
2021-01-12 18:48
Ale kontrakty z jednego kierunku na gaz i rope sa w wiekszosci z USA -tak czy nie?
Ropa marginalnie z Norwegii nie bedzie dominowac...Wiec co ci sie nie zgadza?
- 0 0
-
2021-01-12 01:56
inwestycja bez sensu (3)
Kasa wywalona w błoto od ruskich mamy dużo tańszy gaz niż LNG przywozone statkami. Mnie nie obchodzi polityka mnie obchodzi ile ja za ten gaz zapłacę... Jeden terminal już mamy ktury wykorzystuje swe zdolności przeładunkowe w małym procenci... Czyli możemy się szykować znowu na podwyżki cen gazu lub przesyłu tego gazu....
- 14 28
-
2021-01-13 11:35
Bzudury piszesz
Podaj cenę tego gazu skoro wiesz, że jest tańszy.
Gaz jest tańszy z wielu powodów. Jednym z ważniejszych jest właśnie to że istnieje istnieje gazoport w Świnoujściu.- 1 0
-
2021-01-12 22:53
Handel z Sowietami to pasmo fochów i szantażu z ich strony. To już przerabialiśmy. Ponadto wieczny dyktat cenowy.
- 1 0
-
2021-01-12 09:01
Od razu widac, ze nie masz pojecia, o cym piszesz. Terminal gazowy w Swinoujsciu jest w europejskiej czolowce jesli chodzi o wykorzystywanie zdolnosci przeladunkowych.
- 3 1
-
2021-01-11 16:31
Czy nie lepiej rozbudowywać terminal w Świnoujściu ?
Rozumiem Litwinów - szybkie uzyskanie niezależności energetycznej od Rosji.
Po co nam 2-gi taki węzeł, przy konflikcie zbrojnym i tak się nie obronii. Ewentualna usterka w Świnoujściu ? - tam powinien być system redundantny / zapasowy, na tyle odseparowany, by awaria nie była w stanie zablokować całego gazoportu.- 11 21
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.