• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bolid z Trójmiasta na torach wyścigowych Formuły 1

Robert Kiewlicz
25 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Przez cały rok, na różnych torach Formuły 1, w różnych państwach, odbywają się wyścigi skonstruowanych przez studentów bolidów. W konkursie uczestniczy też pierwszy rajdowy zespół z północy Polski - PG Racing Team.

Zamiłowanie do motoryzacji sprawiło, że grupa studentów trójmiejskich uczelni postanowiła sprawdzić swoje możliwości w branży motoryzacyjnej i zbudować wyścigowy bolid własnej konstrukcji. Wszystko zaczęło się w 2014 roku i od tego czasu zespół PGRacing Team ma już na koncie dwa wyścigowe pojazdy i uczestnictwo w zawodach na torze w węgierskim Győr Gönyű, w przyszłym roku chcą wziąć udział w wyścigach na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii, a w przyszłości pracować w branży motoryzacyjnej.


Polska branża motoryzacyjna:


Członkowie PGRacing Team bolidy budują od 2014 roku. Wtedy to spotkało się kliku fanów Formuły 1 zainteresowanych zawodami Formula Student, w których konkurują drużyny z uczelni i wydziałów technicznych z całego świata. Przez cały rok na różnych torach Formuły 1, w różnych państwach, odbywają się wyścigi skonstruowanych przez studentów bolidów. Co roku w zawodach bierze udział kilkaset zespołów. Najbardziej prestiżowe zawody organizowane przez FSAE International odbywają się w Teksasie i Kalifornii. W Europie najbardziej znane odbywają się w Wielkiej Brytanii na torze Silverstone - w kilka dni po Grand Prix Formuły 1. Poszczególne zawody poddawane są wspólnej klasyfikacji.

Pierwszy bolid był próbą zmierzenia się z branżą i jak twierdzą sami konstruktorzy był dla nich bardziej formą poszerzenia swoich umiejętności. Dzięki temu jednak udało się stworzyć pierwszy rajdowy zespół z północy Polski - PGRacing Team, który obecnie liczy ok. 50 studentów różnych kierunków.

- Pierwsza nasza konstrukcja była bardzo prowizoryczna ze względu na to, że dysponowaliśmy bardzo małym budżetem. W tym roku udało nam się znaleźć trochę więcej sponsorów, dzięki czemu mogliśmy przeznaczyć na budowę bolidu ok. 80 tys. zł - mówi Piotr Szczepański, jeden z członków zespołu. - To bardzo mała kwota jeśli chodzi o budowę takiego pojazdu. Inne zespoły z Polski miały pojazdy za 700-800 tys. zł. Nie mówiąc już o zespołach zagranicznych.
- Pierwszy bolid powstawał około dwóch lat. Były to nasze początki i nie wiedzieliśmy za bardzo, jak do tego podejść. Wielu rzeczy uczyliśmy się na własnych błędach lub podpatrywaliśmy u innych - dodaje Sławomir Kaniewski z PGRacing Team. - W 2016 roku, podczas pierwszych zawodów na Węgrzech mogliśmy przetestować i zobaczyć, jak nasz bolid zachowuje się na torze i porównać go z konstrukcjami zespołów uczestniczących w zawodach od kilkunastu lat. Oczywiście widać było, że nasza konstrukcja to jeszcze amatorka przy w pełni profesjonalnych bolidach konkurencji.
  • PGRacing Team to grupa studentów, których połączyło zamiłowanie do motoryzacji i chęć rozwijania swoich umiejętności.
  • PGRacing Team to grupa studentów, których połączyło zamiłowanie do motoryzacji i chęć rozwijania swoich umiejętności.
  • PGRacing Team to grupa studentów, których połączyło zamiłowanie do motoryzacji i chęć rozwijania swoich umiejętności.
  • PGRacing Team to grupa studentów, których połączyło zamiłowanie do motoryzacji i chęć rozwijania swoich umiejętności.


Na zawody w 2017 r. trójmiejski zespół postanowił poprawić konstrukcję i wybudować nowy bolid.

- Zmniejszyliśmy silnik i całą masę bolidu. Zeszliśmy z 350 kg do 260 kg, stosując jednocześnie silnik o większej pojemności - Triumph Street Triple 675 o oryginalnej mocy 107 HP. Faza projektowa nowego bolidu zaczęła się w październiku 2016 roku - zaczęliśmy od projektowania ramy i zawieszenia. Następnie zakupiliśmy silnik. W kwietniu bolid zaczął nabierać kształtów. Problemem był długi czas oczekiwania na niektóre komponenty konstrukcji. Część z nich importowaliśmy bowiem ze Stanów Zjednoczonych - tłumaczy Jakub Kuźniewski, jeden z kierowców bolidu.
Ciekawostką jest poszycie pojazdu - wykonane z włókna węglowego. Wszystko zrobione zostało własnymi rękami przez członków zespołu. Także układ dolotowy został wydrukowany na drukarce 3D, ze względu na regulaminowe ograniczenia silnika.

Bolid podczas każdych zawodów przechodzi testy statyczne oraz dynamiczne. Te pierwsze obejmują prezentację projektu bolidu od strony technicznej, przedstawienie dokładnie poniesionych kosztów oraz prezentację biznesową. Zanim rozpocznie się część dynamiczna, każdy bolid przechodzi badanie techniczne. Najbardziej widowiskowe testy dynamiczne obejmują: jazdę z poślizgiem, jazdę na czas, przyspieszanie, wytrzymałość i zużycie paliwa.

- Nasz zespół miał czterech kierowców. Prędkości osiągane przez bolidy wymusza sam tor i są one w granicach 140 km na godzinę. Większe wrażenie robią na pewno osiągane przyspieszenia. Nie ma też wspomagania kierownicy czy ABS-ów - dodaje Kuźniewski.
Członkowie PGRacing Team cały czas liczą na wsparcie, nie tylko uczelni, ale też firm zewnętrznych. Jak na razie miejsce w swojej hali zaoferowała im firma Control Solutions należąca do Patryka Smoka. Dlatego też bolid otrzymał pieszczotliwe imię "Smoku".

- Szukając pomocy, m.in na uczelni, usłyszeliśmy, że nasz projekt jest zbyt mało innowacyjny. Nikt nie zauważył jednak, że przy budowie takiego bolidu porusza się wiele aspektów takich jak aerodynamika czy strojenie silników - można nauczyć się rzeczy, których na studiach się nie dowiemy - dodaje Piotr Szczepański.
Zespół z Trójmiasta już szykuje się do zawodów w 2018 roku.

- Najpierw musimy przeanalizować regulamin przyszłorocznych zawodów. Na pewno zmieniona zostanie geometria ramy pojazdy. Rozważamy uczestnictwo w zawodach w Wielkiej Brytanii, Czechach, Włochach oraz na Węgrzech - twierdzi Szczepański.
Członkowie zespołu PGRacing Team swoją przyszłość zawodową chcą związać z branżą motoryzacyjną. Część z nich już myśli o studiach zagranicznych w kierunku automotive engineering. Wybór studiów zagranicznych jest związany także z silniej rozwiniętą branżą samochodową za Zachodzie Europy. Część członków zespołu myśli także o własnym biznesie motoryzacyjnym. Jak na razie przed nimi przygotowania do przyszłorocznego sezonu.

Miejsca

Opinie (32)

  • petarda!

    super, że mają chłopaki zajawkę.

    • 46 2

  • w Polsce ma powstać fabryka robiąca milion samochodów rocznie

    tak mówił Pan Morawiecki :) także będzie lepiej niż na "Zachodzie" :P:P

    • 14 0

  • Najlepsze bolidy tylko w kartuzach. Tam lubią składać te z 1,9 TDI co mają 130 kuca pod maską...

    Jak złożą to od razu na wyścigi po obwodowej lewym pasem.

    • 35 0

  • "Bolid z trójmiasta", "grupa studentów trójmiejskich uczelni" (14)

    Trójmiasto powiadacie, bo ja wszedłem na ich stronę i czytam:
    "PG Racing Team to grupa studentów Politechniki Gdańskiej..."

    Jak tylko zobaczyłem to nachalne pisanie słowa "trójmiasto" w tym artykule to od razu wiedziałem, że chodzi o Gdańsk. Przestańcie podczepiać tę żałosną gdynię pod sukcesy Gdańska, to obraża to dumne miasto (Gdańsk) i jego dumnych mieszkańców. Nie godzimy się na to aby nasze sukcesy były rozlewane na jakieś trójmiasto. Gdańsk to Gdańsk a nie żadne trójmiasto.

    • 19 43

    • (2)

      Przestań podczepiać swoją żałosną osobę do sukcesów chłopaków z Politechniki. Jestem ciekaw jaka część z tych prawie 50 osób jest faktycznie z Gdańska,ilu z Gdyni a ilu moze byc dumnymi mieszkańcami Trójmiasta od dopiero kilku lat..

      • 9 2

      • No a jaką wymówkę masz na (1)

        "grupa studentów trójmiejskich uczelni".

        • 2 2

        • taką że od uczelni nie dostali nic bo jak jest napisane w artykule:

          "Szukając pomocy, m.in na uczelni, usłyszeliśmy, że nasz projekt jest zbyt mało innowacyjny".
          Sprawa ruszyła dopiero jak pojawili się sponsorzy

          • 1 0

    • To, że Politechnika jest w Gdańsku nie znaczy, że każdy student to rodowity Gdańszczanin ;)

      • 12 0

    • Część członków zespołu jest z Gdyni...

      • 8 0

    • (4)

      Studenci nie są tylko z Gdańska ;)

      • 9 0

      • Przeciez to ten kretyn/hejt (2)

        Tylko czeka na takie artykuly i daje upust, robi bledy w pisowni zeby "zdisowac" gdynie. Taka cyfrowa onanizacja. Bardzoe przykrym i niemilim osobnikiem musi byc prywatnie.

        • 5 1

        • Gdzie w moim poście widzisz błędy głupku? (1)

          Z tego co ja widzę to ty masz olbrzymie problemy aby kilka zdań napisać poprawnie w języku polskim.
          Ja prywatnie jestem bardzo miły i uprzejmy.

          • 1 7

          • Zapewne, wierze ci na koment hahaha

            Pisownia miast ;)

            • 2 1

      • Prawda, są też na PG studenci z Torunia, Elbląga, Olsztyna itd.

        Napiszmy może zatem:
        "Bolid z POLSKI na torach wyścigowych Formuły 1"
        Ale zaraz zaraz tam też są studenci z Chin, Niemiec, Francji, Hiszpanii, Włoch itd. Napiszmy może zatem:
        "Bolid z ZIEMI na torach wyścigowych Formuły 1"

        • 7 1

    • Gdańsk - Nie lubimy obcych! (1)

      • 2 2

      • sami jesteśmy obcy, mamy niemieckie ciągoty....

        I nie umiemy policzyc naszych mieszkań. Za to na komunię dostajemy giga kasę...

        • 0 1

    • Wiesz, te studenty to niekoniecznie z Gdańska ani nawet Trójmiasta...

      Co Ty od tej Gdyni chcesz, fan Lechii czy co?

      • 0 0

    • Nie godzimy się na to aby nasze sukcesy były rozlewane na jakieś trójmiasto.

      Ja się zgadzam żeby podpinali pod trójmiasto :). Skąd wiesz gdzie kto mieszka? może część grupy jest rozsiana nawet dalej niż trójmiasto. Może ktoś dojeżdża z Tczewa, ktoś z Kościerzyny.

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Studenci zbudowali bolid wyścigowy

    (3)

    A czego nie elektryczny? jak skończycie studia to już nikt nie będzie się interesował silnikami spalinowymi. Ewentualnie muzeum.

    • 6 16

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Studenci zbudowali bolid wyścigowy

      Ciekawe jakie ma przyspieszenie (1)

      i jak by wyglądał w konkurencji ze zwykłym 7-osobowym Tesla model S (3,2s/100km).
      Z tym muzeum to może być wcześniej niż się wydaje, bo w Holandii i Norwegii po 2025 zabronią sprzedaży spaliniaków...

      • 1 2

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Studenci zbudowali bolid wyścigowy

        3,2 do setki to ma model s w wersji p85d z napędem na 4 koła. Na pewno nie jest 7 osobowy. Jednak przyśpieszenie jest niesamowite. Pozatym po co porównywać auto 700KM z bolidem 60KM? Ponadto nie wieszczyłbym tak rychłego upadku tradycyjnej motoryzacji, bo coś z tą całą ropą trzeba zrobić ;p Auta elektryczne są tylko z pozoru receptą na całe zło spalin. Zastanów się ile energii dziennie wytwarzają silniki spalinowe i czy sieć energetyczna jest w stanie tyle zapewnić. Oczywiście prąd nie powinien pochodzić z kopalin. Nie zmienia to faktu, że wspomniany tu model s to fajne autko.

        • 1 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Studenci zbudowali bolid wyścigowy

      bo takie było założenie oraz przepisy zawodów wg któych startują

      jak auta będą elektryczne to będą projektować elektryczne. Póki co robią coś co jest najbardziej powszechne. Z resztą nie o sam napęd chodzi.

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Studenci zbudowali bolid wyścigowy

    jaki bolid takie studenty

    • 6 14

  • Napęd. (5)

    Gratuluję, ale spalinówki wychodzą z mody, więc byłoby miło gdyby napęd był elektryczny. Ewentualnie fajną ciekawostką byłaby spalinówka na wodór albo alkohol. Ja osobiście czekam na masową produkcję elektryków z dużym zasięgiem i ekspresowym ładowaniem.

    • 2 10

    • (2)

      I kto zaplaci za zurzyte akumulatory potem..co z nimi? To tak jak z opadami z elektrowni jadrowych..kontenery skarzonych odpadow przetrzymywanych latami..

      • 0 1

      • (1)

        jest jeszcze coś takiego jak recykling. Obecne akumulatory kwasowo ołowiowe w 99% są z recyklingu starych.

        • 1 1

        • wiesz ile energii na to idzie? na ten cały recykling akumulatorów?

          mógłbyś 5 lat jeździć spalinówką i dopiero wtedy zanieczyścisz środowisko w tym samym stopniu co taki elektryk (jak dorzucisz jeszcze fakt że do elektryka energię też musisz skądś wziąć)

          • 1 1

    • Zobacz jaki byl budzet , a pozniej wymyslaj zachcianki na temat futurystycznych bolidow.

      • 6 0

    • chłopie przecież oni silnika nie projektują bo to ponad ich siły oraz budżet

      Silnik jest kupiony więc z tym wodorem to trochę przegiąłeś.

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Studenci zbudowali bolid wyścigowy

    .......

    Widze ze "madrzejszych" od wszystkich januszy motoryzacji jak zwykle nie brakuje wśród komentujących.. :D

    • 8 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Studenci zbudowali bolid wyścigowy

    Aż się dziwię, że Karol Wojtyła nie przybrał imienia Janusz I . Odzwierciedlało by to jego pochodzenia z kraju Januszów.

    Hej, Janusze. Co sami osiągnęliście i czym jesteście wstanie się popisać.

    • 3 3

  • Pięknie, tak trzymać

    wyscigi we Włochach, tych pod Wawą?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i...

Najczęściej czytane