stat

Brakuje 1,5 mld zł na start remontów kolei w portach

Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r.
Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r. fot. Piotr Trzyński/czytelnik Trojmiasto.pl

Na przebudowę torów kolejowych w portach Gdyni i Gdańska trzeba jeszcze poczekać. W drugim przetargu organizowanym przez PKP PLK oferty złożone przez wykonawców okazały się o 1,5 mld zł wyższe, niż oczekiwano.



Na które linie kolejarze powinni przeznaczać najwięcej pieniędzy?

linie towarowe, mniej towarów będzie poruszać się drogami 77%
linie pasażerskie, poprawi się komfort podróży 23%
zakończona Łącznie głosów: 583
Porty w Gdańsku i w Gdyni mają szansę na zwiększenie przeładunku towarów, które docierają do nich lub ruszają w dalszą drogę koleją. Problem w tym, że w ciągu ostatnich 30 lat znajdujące się na terenie portów tory nie doczekały się gruntownej przebudowy.

W efekcie część z nich, z uwagi na zły stan techniczny, jest wyłączona z ruchu, albo ruch pociągów odbywa się tam z bardzo ograniczoną prędkością.

Często jest też tak, że wagony dojeżdżają do portu ciągnięte przez lokomotywy elektryczne, a już w samym porcie podczepiane są do lokomotyw spalinowych. Powód? Brak elektryfikacji ostatniego odcinka trasy. Z tego powodu przeładunek trwa dłużej.

Ma się to zmienić, ale inwestycje w torowiska i trakcje nie mogą ruszyć z miejsca. W czym problem?

Drugie podejście do przetargów



Władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargach na poprawę infrastruktury kolejowego dostępu do portów w Gdańsku i w Gdyni. W trzech prowadzonych przez spółkę postępowaniach nie wpłynęła ani jedna propozycja mieszcząca się w budżecie zamawiającego.

By skorzystać z trzech najtańszych ofert, kolejarzom brakuje ok. 1,5 mld zł.

  • Pierwszy przetarg dotyczący portu w Gdańsku zakłada przebudowę linii biegnących na północ od Martwej Wisły, w rejonie stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. PKP PLK zaplanowała na to 209 mln zł. Tymczasem najtańsza oferta pochodzi od firmy China Civil Egineering Construction Corporation i opiewa na ok. 512,7 mln zł.

  • Drugi przetarg dotyczy przebudowy torowisk prowadzących do Portu Północnego na Przeróbce. Na prace zarezerwowano 547,7 mln zł. Najkorzystniejsza cenowo oferta Budimexu opiewa na 941,6 mln zł.

  • Trzeci przetarg dotyczy remontu torowisk w porcie w Gdyni. W tym przypadku budżet kolejarzy opiewa na 1,1 mld zł. Tu również najkorzystniejszą cenową ofertę złożył Budimex, ale na kwotę 1,96 mld zł.


Z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że kolejarze unieważnią wszystkie przetargi. Czy i kiedy ogłoszą trzecie podejście? Nie wiadomo.

Plan przebudowy linii w Porcie Gdynia.
Plan przebudowy linii w Porcie Gdynia. graf. Trojmiasto.pl

Gdynia ma największe potrzeby



Port morski w Gdyni ma bardzo dobrze rozbudowaną sieć torowisk kolejowych zobacz na mapie Gdańska. Jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie chodzi o około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowana.

Niezbędna jest też przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń telekomunikacyjnych wraz z budową nowego budynku Lokalnego Centrum Sterowania. Inwestycja zakłada także przebudowę i budowę ok. 13 km dróg, w tym dwóch wiaduktów drogowych.

Tory kolejowe wyznaczone do przebudowy w Gdańsku.
Tory kolejowe wyznaczone do przebudowy w Gdańsku. graf. Trojmiasto.pl

W Gdańsku prace po obu stronach Martwej Wisły



Prace na torach w Gdańsku mają być prowadzone w dwóch miejscach. Na północ od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Kanał Kaszubski zobacz na mapie Gdańska.

Po drugiej stronie Wisły prace przy przebudowie będą prowadzone na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z tzw. rejonem Gdańsk Wiślany.

Łącznie po obu stronach zostanie zmodernizowanych 50 km torów.

Modernizacja polegać będzie na przebudowie torów, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz elektryfikacji linii. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych.

Przebudowa dróg w Porcie Północnym.
Przebudowa dróg w Porcie Północnym. graf. Trojmiasto.pl

Port w Gdańsku modernizuje własną infrastrukturę



Portowcy nie liczą tylko na pieniądze kolejarzy. Za dwa lata do terminalu DCT ma prowadzić szeroka, dwujezdniowa droga, a do innych terminali zmodernizowane i rozbudowane tory kolejowe. To inwestycja realizowana wyłącznie przez władze gdańskiego portu. Przebudowa ma objąć łącznie ok. 5,6 km jezdni. Zmodernizowanych i wybudowanych od zera ma zostać 9,4 km torów oraz 16 rozjazdów kolejowych.

Rozebrane zostaną dwa wiadukty drogowe: nad czynnymi torami kolejowymi oraz nad rurociągiem z paliwem. W zamian powstaną aż cztery nowe takie obiekty.

Wartość przedsięwzięcia wyniesie 176 mln zł. To tylko nieco mniej niż koszt budowy ul. Nowej Bulońskiej i biegnącej wzdłuż niej linii tramwajowej w Gdańsku (192 mln zł).

Opinie (100) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie...