• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje 1,5 mld zł na start remontów kolei w portach

Maciej Naskręt
5 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r. Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r.

Na przebudowę torów kolejowych w portach Gdyni i Gdańska trzeba jeszcze poczekać. W drugim przetargu organizowanym przez PKP PLK oferty złożone przez wykonawców okazały się o 1,5 mld zł wyższe, niż oczekiwano.



Na które linie kolejarze powinni przeznaczać najwięcej pieniędzy?

Porty w Gdańsku i w Gdyni mają szansę na zwiększenie przeładunku towarów, które docierają do nich lub ruszają w dalszą drogę koleją. Problem w tym, że w ciągu ostatnich 30 lat znajdujące się na terenie portów tory nie doczekały się gruntownej przebudowy.

W efekcie część z nich, z uwagi na zły stan techniczny, jest wyłączona z ruchu, albo ruch pociągów odbywa się tam z bardzo ograniczoną prędkością.

Często jest też tak, że wagony dojeżdżają do portu ciągnięte przez lokomotywy elektryczne, a już w samym porcie podczepiane są do lokomotyw spalinowych. Powód? Brak elektryfikacji ostatniego odcinka trasy. Z tego powodu przeładunek trwa dłużej.

Ma się to zmienić, ale inwestycje w torowiska i trakcje nie mogą ruszyć z miejsca. W czym problem?

Drugie podejście do przetargów



Władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargach na poprawę infrastruktury kolejowego dostępu do portów w Gdańsku i w Gdyni. W trzech prowadzonych przez spółkę postępowaniach nie wpłynęła ani jedna propozycja mieszcząca się w budżecie zamawiającego.

By skorzystać z trzech najtańszych ofert, kolejarzom brakuje ok. 1,5 mld zł.

  • Pierwszy przetarg dotyczący portu w Gdańsku zakłada przebudowę linii biegnących na północ od Martwej Wisły, w rejonie stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. PKP PLK zaplanowała na to 209 mln zł. Tymczasem najtańsza oferta pochodzi od firmy China Civil Egineering Construction Corporation i opiewa na ok. 512,7 mln zł.
  • Drugi przetarg dotyczy przebudowy torowisk prowadzących do Portu Północnego na Przeróbce. Na prace zarezerwowano 547,7 mln zł. Najkorzystniejsza cenowo oferta Budimexu opiewa na 941,6 mln zł.
  • Trzeci przetarg dotyczy remontu torowisk w porcie w Gdyni. W tym przypadku budżet kolejarzy opiewa na 1,1 mld zł. Tu również najkorzystniejszą cenową ofertę złożył Budimex, ale na kwotę 1,96 mld zł.


Z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że kolejarze unieważnią wszystkie przetargi. Czy i kiedy ogłoszą trzecie podejście? Nie wiadomo.

Plan przebudowy linii w Porcie Gdynia. Plan przebudowy linii w Porcie Gdynia.

Gdynia ma największe potrzeby



Port morski w Gdyni ma bardzo dobrze rozbudowaną sieć torowisk kolejowych zobacz na mapie Gdańska. Jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie chodzi o około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowana.

Niezbędna jest też przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń telekomunikacyjnych wraz z budową nowego budynku Lokalnego Centrum Sterowania. Inwestycja zakłada także przebudowę i budowę ok. 13 km dróg, w tym dwóch wiaduktów drogowych.

Tory kolejowe wyznaczone do przebudowy w Gdańsku. Tory kolejowe wyznaczone do przebudowy w Gdańsku.

W Gdańsku prace po obu stronach Martwej Wisły



Prace na torach w Gdańsku mają być prowadzone w dwóch miejscach. Na północ od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Kanał Kaszubski zobacz na mapie Gdańska.

Po drugiej stronie Wisły prace przy przebudowie będą prowadzone na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z tzw. rejonem Gdańsk Wiślany.

Łącznie po obu stronach zostanie zmodernizowanych 50 km torów.

Modernizacja polegać będzie na przebudowie torów, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz elektryfikacji linii. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych.

Przebudowa dróg w Porcie Północnym. Przebudowa dróg w Porcie Północnym.

Port w Gdańsku modernizuje własną infrastrukturę



Portowcy nie liczą tylko na pieniądze kolejarzy. Za dwa lata do terminalu DCT ma prowadzić szeroka, dwujezdniowa droga, a do innych terminali zmodernizowane i rozbudowane tory kolejowe. To inwestycja realizowana wyłącznie przez władze gdańskiego portu. Przebudowa ma objąć łącznie ok. 5,6 km jezdni. Zmodernizowanych i wybudowanych od zera ma zostać 9,4 km torów oraz 16 rozjazdów kolejowych.

Rozebrane zostaną dwa wiadukty drogowe: nad czynnymi torami kolejowymi oraz nad rurociągiem z paliwem. W zamian powstaną aż cztery nowe takie obiekty.

Wartość przedsięwzięcia wyniesie 176 mln zł. To tylko nieco mniej niż koszt budowy ul. Nowej Bulońskiej i biegnącej wzdłuż niej linii tramwajowej w Gdańsku (192 mln zł).

Miejsca

Opinie (100) 1 zablokowana

  • No niestety... (1)

    To nie jest wina urzędników, po prostu wyceny się zdezaktualizowały.

    • 10 3

    • to jest wina urzędników

      tylko nieco innych. Odpowiedzialnych za "holenderską chorobę" i łatwy pieniądz płynący do deweloperki. Powoduje to wzrost cen i brak opłacalności innych przedsięwzięc, których okres zwroty jest dużo dłuższy.

      • 8 3

  • 500-- (3)

    Zlikwidować 500+, dotacje na kościół, dotacje na górnictwo i pieniądze się znajdą na inwestycje.

    • 30 11

    • Zlikwidowac Svena

      • 5 3

    • zlikwidować...

      Skur....sen'a

      • 2 3

    • 19 miliardów rocznie, idzie na kościół z naszych podatków.

      • 5 0

  • 1,5 mld niezłe oderwanie od rzeczywistości

    dalej piszcie jakie macie plany z których i tak żadne nie zostanie zrealizowane, przynajmniej za tą cenę którą chcecie zapłacić

    • 9 2

  • Ferajna Tuska okradła Polskę na 250 mld zł wyłudzonego podatku Vat (4)

    to nie ma pieniędzy na tory.A teraz POwskie." .sz,k,.........." minusować mnie.

    • 17 21

    • Zobacz, Ciebie nawet za te kłamstwa pozwać nikt nie zechce. (2)

      Takim zerem jesteś.

      • 6 6

      • Pozwij tuskowy lemingu swoją wiceminister finansów z waszego rządu Chojnę -Duch (1)

        Ona was sypnęła. Opisała tę kradzież w detalach

        • 5 4

        • kwik jazgot przegranych w klęsce totalnej Kaczyńskiego i PiS

          • 0 1

    • Co to mialo byc to ?

      "K" .....

      • 0 0

  • (1)

    A zyski z portów gdzie są

    • 17 2

    • W Australii, na Filipinach, w Chinach

      W Niemczech, Danii, Norwegii, Holandii... Bo stamtąd pochodzą operatorzy działający na tych "zwłokach".
      Bo majątek i rynek należy oddać temu, kto chce na nim zarabiać. Bo państwu nie może się opłacać...
      Nam zostały koszty i emeryckie sny "manażerii"...

      • 9 4

  • Widać, że w PKP mają problemy z liczeniem... (2)

    Dodać do tego należy jednak także cwaniactwo oferentów. Widząc zamówienia miejskie, państwowe, dorzucają do wyliczonej ceny 30-40% górką minimum. Info z pierwszej ręki, "taki mamy klimat".

    • 15 2

    • No niestety, publiczna kasa to łatwy żer.

      Łatwo można przyprzeć inwestora do muru przy dużych inwestycjach infrastrukturalnych. Firmy doskonale to wiedzą, że teraz jest rynek wykonawcy.

      • 6 0

    • tak to właśnie jest, jak się słucha lanserów

      Co pouczają, że nie trzeba się znać na robocie a wystarczy "mieć ludzi".
      No i właśnie widzimy, że ludzie są w Chinach, które nauczyły się roboty za amerykański "piniądz" i za polski to już nie chcą pracować.

      Lewandowski, pokolenia będą cię przeklinać...

      PLK potrafią liczyć ale po drugiej stronie biurka też. I mają oczy. Jak się pompuje rynek deweloperką, to ceny wykonania rosną. Jak widać brak zdolności wytwórczych, to się kontrahenta stawia na "musiku"...

      Wolny rynek. On ma również brzydką twarz...

      • 4 2

  • Niech Rydzyk (1)

    odda te pieniadze ktore wyludzil na remont stoczni !!!

    • 17 6

    • te drobne?

      tyle to on na tacę kładzie...
      Policz ile twoje miasto dokłada do interesów australiskiego emeryta. A wkrótce może chińskiego.

      • 4 2

  • (3)

    Najpierw wycinali tory na potege likwidujac linie, a teraz szukaja kasy na nowe. Oto polska kolej

    • 18 1

    • Oto Polska właśnie. (2)

      Kolej zostawiono samą sobie na prawie ćwierć wieku, zakręcono kurek z kasą, a reformy przeprowadzono nieudolnie. No i mamy to co mamy, a winnym oczywiście brak.

      • 5 5

      • (1)

        bo już dawno powinno się to sprywatyzować.

        • 1 2

        • rąbać Polskę

          • 0 0

  • Chyba redaktor w porcie nie był

    Nie można zelektryfikować wszystkich torów ponieważ w przeładunkach przeszkadzałaby trakcja elektryczna

    • 21 2

  • (1)

    A Beatka mówiła, że wystarczy nie kraść..

    • 2 0

    • Widocznie co innego mówi, a co innego robi

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane