• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje 1,5 mld zł na start remontów kolei w portach

Maciej Naskręt
5 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r. Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r.

Na przebudowę torów kolejowych w portach Gdyni i Gdańska trzeba jeszcze poczekać. W drugim przetargu organizowanym przez PKP PLK oferty złożone przez wykonawców okazały się o 1,5 mld zł wyższe, niż oczekiwano.



Na które linie kolejarze powinni przeznaczać najwięcej pieniędzy?

Porty w Gdańsku i w Gdyni mają szansę na zwiększenie przeładunku towarów, które docierają do nich lub ruszają w dalszą drogę koleją. Problem w tym, że w ciągu ostatnich 30 lat znajdujące się na terenie portów tory nie doczekały się gruntownej przebudowy.

W efekcie część z nich, z uwagi na zły stan techniczny, jest wyłączona z ruchu, albo ruch pociągów odbywa się tam z bardzo ograniczoną prędkością.

Często jest też tak, że wagony dojeżdżają do portu ciągnięte przez lokomotywy elektryczne, a już w samym porcie podczepiane są do lokomotyw spalinowych. Powód? Brak elektryfikacji ostatniego odcinka trasy. Z tego powodu przeładunek trwa dłużej.

Ma się to zmienić, ale inwestycje w torowiska i trakcje nie mogą ruszyć z miejsca. W czym problem?

Drugie podejście do przetargów



Władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargach na poprawę infrastruktury kolejowego dostępu do portów w Gdańsku i w Gdyni. W trzech prowadzonych przez spółkę postępowaniach nie wpłynęła ani jedna propozycja mieszcząca się w budżecie zamawiającego.

By skorzystać z trzech najtańszych ofert, kolejarzom brakuje ok. 1,5 mld zł.

  • Pierwszy przetarg dotyczący portu w Gdańsku zakłada przebudowę linii biegnących na północ od Martwej Wisły, w rejonie stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. PKP PLK zaplanowała na to 209 mln zł. Tymczasem najtańsza oferta pochodzi od firmy China Civil Egineering Construction Corporation i opiewa na ok. 512,7 mln zł.
  • Drugi przetarg dotyczy przebudowy torowisk prowadzących do Portu Północnego na Przeróbce. Na prace zarezerwowano 547,7 mln zł. Najkorzystniejsza cenowo oferta Budimexu opiewa na 941,6 mln zł.
  • Trzeci przetarg dotyczy remontu torowisk w porcie w Gdyni. W tym przypadku budżet kolejarzy opiewa na 1,1 mld zł. Tu również najkorzystniejszą cenową ofertę złożył Budimex, ale na kwotę 1,96 mld zł.


Z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że kolejarze unieważnią wszystkie przetargi. Czy i kiedy ogłoszą trzecie podejście? Nie wiadomo.

Plan przebudowy linii w Porcie Gdynia. Plan przebudowy linii w Porcie Gdynia.

Gdynia ma największe potrzeby



Port morski w Gdyni ma bardzo dobrze rozbudowaną sieć torowisk kolejowych zobacz na mapie Gdańska. Jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie chodzi o około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowana.

Niezbędna jest też przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń telekomunikacyjnych wraz z budową nowego budynku Lokalnego Centrum Sterowania. Inwestycja zakłada także przebudowę i budowę ok. 13 km dróg, w tym dwóch wiaduktów drogowych.

Tory kolejowe wyznaczone do przebudowy w Gdańsku. Tory kolejowe wyznaczone do przebudowy w Gdańsku.

W Gdańsku prace po obu stronach Martwej Wisły



Prace na torach w Gdańsku mają być prowadzone w dwóch miejscach. Na północ od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Kanał Kaszubski zobacz na mapie Gdańska.

Po drugiej stronie Wisły prace przy przebudowie będą prowadzone na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z tzw. rejonem Gdańsk Wiślany.

Łącznie po obu stronach zostanie zmodernizowanych 50 km torów.

Modernizacja polegać będzie na przebudowie torów, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz elektryfikacji linii. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych.

Przebudowa dróg w Porcie Północnym. Przebudowa dróg w Porcie Północnym.

Port w Gdańsku modernizuje własną infrastrukturę



Portowcy nie liczą tylko na pieniądze kolejarzy. Za dwa lata do terminalu DCT ma prowadzić szeroka, dwujezdniowa droga, a do innych terminali zmodernizowane i rozbudowane tory kolejowe. To inwestycja realizowana wyłącznie przez władze gdańskiego portu. Przebudowa ma objąć łącznie ok. 5,6 km jezdni. Zmodernizowanych i wybudowanych od zera ma zostać 9,4 km torów oraz 16 rozjazdów kolejowych.

Rozebrane zostaną dwa wiadukty drogowe: nad czynnymi torami kolejowymi oraz nad rurociągiem z paliwem. W zamian powstaną aż cztery nowe takie obiekty.

Wartość przedsięwzięcia wyniesie 176 mln zł. To tylko nieco mniej niż koszt budowy ul. Nowej Bulońskiej i biegnącej wzdłuż niej linii tramwajowej w Gdańsku (192 mln zł).

Miejsca

Opinie (100) 1 zablokowana

  • Panie Naskręt Nowa Bulońska składa się z Nowej Bulońskiej Północnej i Południowej

    Koszty podaje Pan tylko jednej z nich

    • 0 0

  • A niby jak (1)

    mieliby zdejmować kontenery z wagonów, gdyby nad torem była trakcja?

    • 5 0

    • Sztaplarka?

      Sie wymyslili...

      • 0 0

  • Krótko wzroczne myślenie władz Gdańska

    W tym momencie miasto i województwo powinno wziąć się do pomocy przy tym projekcie i dołączyć tor dla kolei osobowych łącząc brzegi martwej Wisły przy Westerplatte koleją SKM. Ale lepiej zostawić planowanie przestrzenne developerom i stawiać bloki a później infrastrukturę... Po co myśleć prsyszlosciowo...

    • 4 2

  • to co zrobiono przez 30 lat..?? (3)

    Szanowni antykomuniści.. może tak pokażecie,,co te Teoretyczne państwo zrobiło w tych dziedzinach które do niego nalezą i są za to dopowiedzialne.. Nie pokazywać centra hamdlowe.galerie.. zagraniczne zakłady produkcyjne domy mieszkalne klasy wyższej samochodów..to jest wskażnik zasobności..ale nic tutaj nie zrobiło.

    • 5 2

    • (1)

      Poczytaj sobie sam. Chyba umiesz używać Google. Dla ułatwienia wybudowano m.in trasę Sucharskiego, Tunel pod martwą Wisłą, zmodernizowano linię kolejową do portu, wybudowano znaczną część A1(wytrzymają za poprzednich rządów pis) S7 i wiele wiele innych

      • 1 2

      • A1 i południowa nie ma bezpośredniego związku z portem

        Sucharskiego i modernizacja wschodniej części torowisk dziwnym trafem pojawiły się, gdy DCT zaczął wychodzić z ziemi i dawać szansę na sukces.
        W samym porcie gdańskim, podobnie jak w pozostałych zrobiono właśnie to co wyraził przedmówca - NULL.
        Jednym słowem, jest to wsteczne dorabianie ideologii i podklejanie się pod cudzie działania.

        • 2 0

    • Jak co zrobiono .

      NIC

      • 3 0

  • PiS rydzol i górnicy dadzą

    Tam kasy wbrod

    • 3 2

  • A co z 4 - torem do Tczewa (1)

    Rozbudowy portów oraz znaczący wzrost przewozów kolejowych z tym związanych nie wytrzyma istniejąca infrastruktura kolejowa pomiędzy Gdynią - Gdańskiem i Tczewem. To przecież najważniejsi decydenci w PLK w Warszawie zadecydowali aby podczas modernizacji linii Warszawa - Gdańsk pomiędzy Pruszczem Gdańskim a Tczewem nie pozostawić rezerwy terenu pod dodatkowy 4-ty tor.
    PS. Linia Warszawa - Gdańsk była modernizowana pod kątem docelowej szybkości V 120 km/h dla pociągów towarowych. Czy któryś z nich ma taką szybkość rozkładową. Nie mówiąc już o kilkuletnim wdrażaniu V 200 km/h dla pociągów pasażerskich które miały już ją uzyskać od rozkładu jazdy 2016/2017. Za to od nowego rozkładu jazdy 2018/2019 pojedziemy do Warszawy o kilka minut dłużej.

    • 3 0

    • może z powodu tych ograniczeń robi się bypass poprzez modrnizację linii 201

      Oraz zakrycia torów przez centrum handlowe...
      Przynajmniej ruch z Gdyni ominie miasto a kto wie czy na przeskalowanej linii PKM nie zobaczymy składów towarowych.
      Należy mieć nadzieję, że to przedsięwzięcie nie spotka podobny los jak opisywanych w artykule.

      • 0 0

  • a zapytam (1)

    Co zrobiono przez ostatnie 30 lat..??????..

    • 1 0

    • Sprzedano tereny, zaniedbano infrastrukturę, wydano grę "na fali sukcesów", oskubano spółki podległe działające za terenach modernizowanych w latach 70-80.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane