Branża intermodalna zarzuca DCT wykorzystywanie pozycji

Najnowszy artukuł na ten temat

Pracownicy DCT żądają właściwej ochrony przed koronawirusem i układu zbiorowego

Przedstawiciele branży intermodalnej nie chcą dłużej ponosić opłaty manipulacyjnej za obsługę kolejową, pobieranej przez DCT.
Przedstawiciele branży intermodalnej nie chcą dłużej ponosić opłaty manipulacyjnej za obsługę kolejową, pobieranej przez DCT. fot. Piotr Hukało/Trojmiasto.pl

Przedstawiciele branży intermodalnej oraz spedycyjnej sprzeciwiają się pobieraniu przez terminal DCT tzw. opłaty manipulacyjnej za obsługę kolejową. Twierdzą, że DCT wykorzystuje swoją pozycję na polskim rynku i wymusza opłatę na operatorach. Ma się to przekładać na wzrost kosztów kolejowych oraz spadek konkurencyjności przewozów intermodalnych w stosunku do przewozów drogowych. DCT twierdzi, że tego typu opłaty były i są pobierane w polskich i europejskich portach. Dodatkowo jest w posiadaniu wyroku sądu, nakazującego jednej z firm, uchylającej się od opłaty manipulacyjnej, zapłatę całości zaległości wraz z odsetkami.



Pod patronatem Polskiej Izby Spedycji i Logistyki uruchomiona została inicjatywa "Nie dla opłaty manipulacyjnej DCT Gdańsk". Jej celem jest doprecyzowanie charakteru tzw. opłaty manipulacyjnej za obsługę kolejową oraz odstąpienie przez DCT Gdańsk od pobierania jej w obecnej formie.

Przewoźnicy kolejowi czują się dyskryminowani



- DCT Gdańsk, wbrew przyjętym standardom, które obowiązują zarówno w Polsce, jak i na innych rynkach europejskich, żąda uiszczania dodatkowej opłaty, pobieranej od każdego kontenera przywożonego lub odbieranego z DCT koleją, nie świadcząc przy tym jakichkolwiek usług na rzecz operatorów intermodalnych. W konsekwencji opłata manipulacyjna przekłada się na nieuzasadniony wzrost kosztów kolejowych oraz spadek konkurencyjności przewozów intermodalnych w stosunku do przewozów drogowych oraz na wyższe koszty usług transportowych ponoszonych przez finalnych odbiorców, polskich importerów i eksporterów. Co istotne - od przewoźników drogowych DCT nie pobiera żadnej tego typu opłaty, co sprawia, że koszty, jakie musi ponieść operator kolejowy, są znacząco wyższe niż koszty realizacji tożsamej usługi oferowanej przez przewoźnika drogowego -czytamy w oświadczeniu firm z branży intermodalnej.

Pociąg towarowy wjeżdża do DCT.


DCT twierdzi, że działa zgodnie z prawem



DCT twierdzi, że opłaty są pobierane zgodnie z prawem i w ich ramach wykonywane są liczne czynności.

- Opłata manipulacyjna to usługa wprowadzona do naszej taryfy w 2008 roku. Opłata manipulacyjna za obsługę kolejową obejmuje, ale nie ogranicza się do: przygotowywania wagonów do przeładunku kontenerów; w tym ustawiania czopów/trzpieni wagonowych; weryfikacji zgodności planu otrzymanego od zleceniodawcy z rzeczywistym stanem przygotowania transportu, w tym zatrzymań celnych lub innych; sporządzania raportów i przesyłania informacji o zaistniałych rozbieżnościach z uwzględnieniem propozycji rozwiązań; uzgadniania okien obsługi składów pociągowych i bieżącego planowania usług; wprowadzania informacji do TOS (Terminalowy System Operacyjny) o zaawizowanych przez zleceniodawcę kontenerach - informuje Marcin Kamola, kierownik komunikacji i wsparcia sprzedaży DCT.
Dodatkowo spółka twierdzi, że 35 proc. ruchu bramowego w terminalu to transport kolejowy i jest to największa proporcja spośród wszystkich polskich terminali.

- Jesteśmy także stale w dialogu z przewoźnikami drogowymi i odnosimy wrażenie, że oni zarzucają nam kompletnie coś odwrotnego - promowanie kolei względem transportu drogowego - informuje DCT.

Klienci nie chcą płacić, sprawą zajmie się sąd



Przedstawiciele branży transportowej twierdzą, że szacunkowe roczne koszty operatorów intermodalnych ponoszone z tytułu opłaty manipulacyjnej kształtują się na poziomie około 3,5 mln euro, czyli ok. 16 mln zł.

- Działania DCT Gdańsk oraz opłata manipulacyjna w obecnej formie w sposób jednoznaczny dyskryminuje transport kolejowy względem transportu drogowego, jednocześnie hamując jego rozwój. Operatorzy intermodalni nie mogą dłużej godzić się na pobieranie przez DCT Gdańsk sztucznie wykreowanych opłat za usługi, których nie zamawiają i nie potrzebują, dlatego żądają zmiany stosowanych obecnie praktyk związanych z pobieraniem tzw. opłaty manipulacyjnej - podkreślił Marek Tarczyński, przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.
Część klientów DCT Gdańsk przestała z początkiem 2019 roku regulować faktury za opłatę manipulacyjną. W związku z czym DCT, w czerwcu 2019 roku, skierowała sprawę do sądu. W wyroku sąd przychylił się, w marcu 2020 roku, do stanowiska DCT Gdańsk i nakazał w pierwszej instancji pozwanej firmie zapłacenie całości zaległości wraz z odsetkami.

Opinie (22) 2 zablokowane

  • (1)

    Na logikę, dlaczego dct ma nie pobierać opłaty skoro jest liderem na Pomorzu? Jeśli się nie podoba to zawsze można wynająć składy od PKP czego.

    • 15 24

    • Opłata manipulacyjna za obsługę
      kolejową TEU 4.60 EUR + dodatki 50% soboty 100% niedziele 150% święta za 1 TEU. rozumiem konserwacja torów kosztuje ale one są z platyny?

      • 5 3

  • (3)

    Branża spedycyjna niech lepiej zaczenie przestrzegać prawa i przestanie dopuszczać do jazdy przeładowane ciężarówki! Nie dość, że niszczone są drogi, przykłady to wieczne problemy na estakadzie Kwiatkowskiego, czy co najważniejsze stwarza to niebezpieczeństwo na drogach, i tyczy się to czasu hamowania oraz przede wszystkim ryzyko pęknięcia opony, a jest to ogromnie niebezpieczne dla sąsiednich pojazdów czy przechodniów!

    • 37 11

    • Widać że nie jeździsz, a tylko patrzysz.

      • 4 9

    • właśnie dlatego domaga się konkurencyjności kolei,

      najpierw przeczytaj, a potem komentuj...

      • 8 0

    • Kazde pudło które wyjeżdża z dct wagowo jest ok później przekladaja towar lub dorzucają kontener 20 na naczepę i tak jest przeladowana.

      • 4 0

  • Wkrótce połączą DCT z Orlenem i temat zniknie. (2)

    • 29 10

    • i na białym jednorożcu nadjedzie sołtys Pcimia

      • 15 2

    • Orlen może DCT cmoknąć w pompę

      PIS-owcy won z Gdańska

      • 6 1

  • Czyli to przez DCT mamy więcej TIRow na drogach?

    Skurczybyki jedne! ***** DCT.

    • 21 8

  • Nikt

    nie chce płacić za te dodatkowe koszty manipulacyjne. Przewoźnicy tracą, bo albo muszą podnieść stawkę albo brać ten koszt na siebie. W transporcie każde ojro się liczy taka branża.

    A z tym dodatkiem i twierdzeniem, że spora ilość europejskich terminali go nalicza to też trochę przesada:)

    • 12 5

  • (4)

    Opłata dotyczy przejazdu po torach i rozjazdach DCT !!!! Tory niszczą się rozjazdy również trzeba konserwować naprawiać itd.Dla tego są opłaty tak jak na autostradzie co w tym dziwnego jest.Za drogi ciężarowe samochody też płacą a tu wielkie halo.

    • 18 7

    • Gdyby nie rozjazdy i tory zbudowane za nasze podatki to byście mieli mniej kasy (2)

      Na premie! Walić was dzialajacych na szkodę naszych dróg!

      • 5 2

      • te pieniadze nam się po prostu należą!

        • 7 0

      • Nie jesteś w temacie to się nie wypowiadaj.

        • 1 3

    • Opłata manipulacyjna za obsługę
      kolejową TEU 4.60 EUR + dodatki 50% soboty 100% niedziele 150% święta za 1 TEU. rozumiem konserwacja torów kosztuje ale one są z platyny?

      • 0 0

  • kto zbudował torowiska do DCT? (1)

    czy powstały ze środków DCT?

    • 10 6

    • Mowa jest o odcinku który znajduje się na terenie DCT czyli od obecnie budowanego wiaduktu .

      • 3 2

  • Ale Czad ! (1)

    Niech to armator kontenerowy płaci za to ! Takie koszty powinny być wliczone w THC ale armator nie chce dopłacić , bo obsługa kolejowa dla Dct jest droższa niż samochodu - bo są dodatkowe manipulacje .

    Róbcie fakturę na armatorów - i po sprawie

    • 2 5

    • Ale przecież płaci

      Jeśli armator uruchamia pociąg, to armator płaci opłatę manipulacyjną :)

      • 0 0

  • Pan kapitan

    Z Karolem na pokładzie DCT branża intermodalna nie jest konkurencją!

    • 3 0

  • wolny rynek powinien to uregulować.

    Skoro wszyscy podzielili rynek i osiadli na laurach - wprowadzić takie regulacje prawne aby pojawił się kolejny cieżki gracz na rynku. Wystarczy spojrzeć jakie zmiany nastąpiły na rynku telekomunikacyjnym po pojawieniu się 4 operatora infrastrukturalnego - nagle z oplat typu 1 pln w sieci za minutę wskoczyłem na 0.29 pln za minutę z czasem okazało się, że za 29 pln mozna rozmawiać bez limitu ze wszystkimi w kraju i mieć 20 GB transferu. Mój pierwszy abonament jaki mialem -149 pln/mc i darmowe połączenia na 1 wybrany numer w sieci Idea...

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...