• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Budowa "Ślązaka" znacznie opóźniona. Z winy stoczni

Robert Kiewlicz
18 grudnia 2015 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku. ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku.

Budowa patrolowca ORP "Ślązak" jest opóźniona. Już teraz wiadomo, że okręt nie wejdzie do służby w planowanym terminie, czyli pod koniec 2016 roku. Winnym opóźnień ma być wykonawca, czyli Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni. Obecnie przedstawiciele resortu obrony przeprowadzają ocenę stanu realizacji umowy połączoną z wizją lokalną na terenie SMW.


Jak oceniasz nowe inwestycje w Marynarkę Wojenną RP?


ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku. Podczas ceremonii chrztu okrętu Zenon Śmietana, dyrektor zarządzający Stoczni Marynarki Wojennej oraz ówczesny minister obrony narodowej - Tomasz Siemoniak, zapewniali, że okręt wejdzie do służby pod koniec 2016 roku.

Już teraz wiadomo jednak, że tych terminów nie da się dotrzymać i nie wiadomo, kiedy Marynarka Wojenna RP otrzyma nowy patrolowiec.

- Aktualnie trwa ocena stanu realizacji umowy połączona z wizją lokalną na terenie SMW. Ze wstępnych ustaleń wynika, że umowa nie zostanie zrealizowana w terminie, ze względu na opóźnienia z winy wykonawcy. Ustalenie okresu opóźnienia będzie możliwe po przeprowadzeniu rozmów ze Stocznią Marynarki Wojennej, Thales Nederland B.V. i PBP Enamor Sp. z o.o., które planuje się zakończyć do końca bieżącego roku - poinformował redakcję "Dziennika Zbrojnego" szef gabinetu politycznego - rzecznik prasowy MON Bartłomiej Misiewicz.
W listopadzie 2001 roku Marynarka Wojenna RP i Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni podpisały umowę na budowę siedmiu korwet typu "Gawron". Budowa okrętu trwała bardzo długo, a główną przyczyną był brak pieniędzy. Dlatego w lutym 2012 roku projekt został oficjalnie zarzucony. Zdecydowano jednak, że prawie gotowy kadłub niedoszłego "Gawrona" będzie podstawą do budowy "Ślązaka", ale nie będzie to już dobrze uzbrojona korweta, lecz lżej wyposażony patrolowiec. Na dokończenie okrętu jako korwety potrzebny byłby jeszcze ponad miliard złotych.

Początkowo całkowity koszt budowy prototypu korwety "Gawron", wraz z niezbędnym wyposażeniem, określono na poziomie 1,4 mld zł. Kwota ta nie obejmowała kosztów pozyskania amunicji (rakiet i torped). Koszt jednostki ognia tego typu okrętu wynosi około 250 mln zł.

Po dokonaniu zmian, już jako patrolowiec, "Ślązak" kosztował dotychczas ok. 300 mln euro. Główne parametry techniczne ORP "Ślązak" to: długość całkowita - 95,20 m, szerokość - 13,30 m, zanurzenie - 3,30 m, wyporność pełna - 2150 t, maksymalna prędkość - 30 węzłów, autonomiczność - 30 dni. Obecnie załoga okrętu liczy 20 osób, docelowo na pokładzie ma być 97 marynarzy i oficerów.

Wodowanie ORP Ślązak.

Miejsca

Opinie (94)

  • Stocznia jest opóźniona :) (3)

    • 78 1

    • SMW (1)

      Lata swietnosci minely.Jak dobrze pamietam to juz za poprzednich rzadow PIS zle tam sie dzialo wiec teraz nie bedzie nic a nic lepiej.
      Checi moze i maja na wielka silna Polske ale umiejetnosci brak a i wyssane z mlekiem matki kilka wad bedzie dawac znac o sobie.Np zawisc , chec rewanzu-ja wam k*rwa teraz pokaze itd
      O smolensku nie wspomne...bo ustanowienu nowej konstytucji Kaczor ustawi co skrzyzowanie pomniki samolotow i popiersi brata czy kotow.No i tutaj juz wiadomo na co kasa bedzie szla.
      Dziwie sie tylko ludziom,tym ktorzy glosowali na PIS.Uwierzyli , dawno nie byli juz dzieckiem wiec nie pamietaja jak obiecanki dzialaja.
      To co wyrabia sie w Polsce z okretami w tej stoczni to paranoja !
      Np w Japoni kadlub duzej fregaty rakietowej powstal na moich oczach w 3 miesiace.Kiedy przyjechalem tam nastepnym razem okret byl wyprowadzony ,poniewaz szedl na wyposazenie do innego portu.Nasz dozorowiec jest juz budowany dobrych kilka lat a przeciez wszystkie stocznie do okola buduja inne jednostki w pare miesiecy-daje do myslenia.Po prostu burdel nie zaleznie od partii rzadzacej.Nie ma wodza.

      • 5 7

      • Stocznia

        MW ogłosiła upadłość a jeszcze chce produkować takie jaja tylko w tym dzikim państwie !!!!!!!!

        • 7 0

    • Jesteście niesprawiedliwi!

      Tak, to prawda, że Norwegia ma za podobne pieniądze flotyllę ultranowoczesnych korwet patrolowych zamówionych w Korei ale my też nie zmarnowaliśmy tych pieniędzy: po pierwsze, zostały one w kraju a po drugie - powstało za nie bardzo wiele nowych domów pod miastem więc nie można mówić, że nasz kraj stracił na tym czy nic nie zyskał.

      • 11 2

  • Ta historia przypomina działania w sprawie Złotego Pociągu

    • 64 3

  • (1)

    Stocznia MW jest na siłę utrzymywana przy życiu przez państwo. Jestem w 100% pewny że inna stocznia zbudowala by Gawron/Ślązak taniej i lepiej. Zresztą tego typu okręt to już jest inną technologia niż ta która zajmowali się stoczniowcy w MW. Zresztą legendy krążą jak tam się (nie)pracuje.

    • 133 8

    • Adamowi?

      • 3 0

  • ja caly czas kibicuje Gawronowi (5)

    Choc chyba polski to zostal juz tylko kadlub?

    • 29 7

    • Korweta wielozadaniowa ORP Gawron?

      Przecież to już skasowany projekt. Zwodowany kadłub Gawrona, posłużył do budowy patrolowca ORP Slązak

      • 8 1

    • Poszycie kadłuba jest zbudowane z włoskich blach. (2)

      • 9 0

      • A projekt niemiecki :) (1)

        • 6 0

        • Czeskie kino :)

          • 3 0

    • dobrze że kormoran będzie w większości polski. CTM robi cały soft na niego

      • 3 0

  • wstrzymano mi komentarz zatem - dementi (5)

    to nie prawda że projekt Gawron jest realizowany od 2001 r a juz na pewno nie jest to 14 lat.
    To nie prawada że w nim skupia się nepotyzm, nieudolność i machloje agentury,nomenklatury i biurokratury III RP. Takiej po prostu nie ma w Polsce.
    Nie zagubiła się ani jedna złotówka, a gdyby nawet to na pewno nie dołożono do żadnego domu czy samochodu. Prawda jest że tak system ( tu III RP) należy bronić za wszelka cenę. Czy teraz pasuję?

    • 70 18

    • Prawda, że to prawda, że nieprawda?

      • 23 0

    • (1)

      No tak, właśnie! Nigdy u nas w kraju przecież nie było nepotyzmu, ani żadnego złodziejstwa. Wogóle u nas jest czysta demokracja bezpośrednia, a wszystkie decyzje podejmują obywatele w referendach przy 90% frekwencji. Jesteśmy zadowoleni z prezydenta miasta Gdańska i Gdyni też, a obaj panowie serdecznie się ze sobą przyjaźnią i współpracują na każdym kroku. Najlepszym dowodem tej współpracy jest lotnisko Rębiechowo-Oksywie, a także metro trójmiejskie oraz tunel autostradowy który zaczyna się pod Pachołkiem a kończy na Kamiennej Górze.

      • 21 1

      • Zakładam Komitet Obrony Metra w Gdańsku oraz Komitet Obrony Lotniska Rębiechowo-Oksywie, bo jakieś ciemne antydemokratyczne siły chcą je zniszczyć! A przecież gdańskie metro jest najbezpieczniejsze na świecie - nigdy nie było ani jednego wypadku!

        • 13 0

    • sooryy, tak długo budujeta, ż edrugi raz kasa przejdzie z MON do Ministerstwa Wiary Katolickiej

      na świątynie, opatrzności i inne, na nowy sarkofag dla ZAMORDOWANEGO wodza, na budkę suflerską jego klona, który dzielnie rządzi z tylnej ławki, na PD dla wyszło szydło z du*py, na obronę przed marszem w obronie demokracji... a potem ruscy, którym już dziś antek i s-ka robią za darmo krecią robotę po prostu zgubią kilka bomb w Gdyni i będzie tu novorosja, szerszy nieco korytarz między Białorusią i okręgiem kaliningradzkim...

      • 3 8

    • No. Już lepiej. I następnym razem to się bardziej postaraj.

      • 2 0

  • (2)

    Należy go przechrzcić na ORP "Hochsztapler" i odstawić do muzeum dla przyszłych pokoleń, żeby wiedziały jak nie należy robić.

    • 78 2

    • dziwne - kaszuba tez z oporami budowano, i nie sądzę, ze wtedy też to były przekręty - poprostu agenturka sowiecka sprawna jest (1)

      i torpedują skutecznie i od lat wszelką naszą rodzimą produkcję. I nie popaprańce z PiS ale normalni ludzi eto są w stanie wykryć i ukatrupić, na pewno nie szaleniec Antek Macierewicz. On tylko niszczyć umie i zdradzać tajemnice (jak dziś w nocy). Jak nic zdrajca Polski.

      • 4 2

      • Drobna różnica czasowa

        Dla Kaszuba od położenia stępki w 1984 roku w Stoczni Północnej do zdania MW w marcu 1987 roku czas budowy wyniósł niecałe 3 lata. A wówczas nie było komputerów i takich technologii budowy jak dzisiaj

        • 7 0

  • (1)

    wychodzi jakim fałszem był mon za PO wodowanie niesprawnego okrętu i mamienie ludzi przed wyborami "sukcesem"..., niestety nie sądzę że za PiS będzie lepiej...

    • 43 18

    • Nie będzie lepiej. Ale, może w tej ich pomnikowej obsesji, zrobią z tego niby-okrętu pomnik naszego przemysłu stoczniowego.

      • 10 2

  • Wcale nie dziwi mnie to opóźnienie. (3)

    SMW jest od dawna trupem utrzymującym cwaniaków i syndyka. Ona nie powinna już istnieć, a jej teren powinien być przekazany portowi, który przeznaczyłby go na nowy terminal kontenerowy.
    Zamiast tego, karmiący się masą upadłościową stoczni, syndyk, wyciąga od portu pieniądze za jakieś g*wniane półlegalne pirsy, a port, chcąc, nie chcąc, płaci, bo musi mieć miejsce na nową większą obrotnicę dla statków, by potem taki bezczelny syndyk mógł twierdzić, że stocznia zaczyna przynosić zyski i trzeba przedłużyć jej chory byt.
    Do tego MON nie godzi się na rozszerzenie obszaru portu o teren SMW, co dałoby portowi prawo pierwokupu jej terenu w przypadku sprzedaży przez syndyka. A tak, teren stoczni może nabyć jakiś zaprzyjaźniony deweloper, który zaoferuje trochę wyższą od portu cenę, a port nie będzie już mógł go kupić za tę samą kwotę.
    Nasze denne krajowe układy nie pozwalają się Polsce odpowiednio rozwijać, czego przykładem jest ciągnąca się latami sprawa tej upadłej stoczni i budowy tego okrętu, tak drogiego i jednocześnie mało istotnego dla obronności Polski.
    Przez politycznych idiotów nie zapewniono portowi gdyńskiemu odpowiedniego rozwoju drogowej i kolejowej infrastruktury dostępowej, a do tego ciągle ogranicza się jego możliwości rozwojowe. Jedynym istotnym plusem jest dynamiczna wewnętrzna modernizacja portu, ale na wiele się ona nie przyda, jak zostanie on zdławiony z zewnątrz.
    Nasza polityka, zamiast wspomagać kraj gospodarczo, polega głównie na prymitywnym tkm-ie, wykazywaniu jakichś chorych fobii i na nieprzemyślanych decyzjach.

    • 118 7

    • Jednego trupa już prawie zaorano.

      I co powiedział na to "wdzięczny naród" ?

      • 4 2

    • Komentarz zbyt długi - nie czytałem (1)

      • 2 8

      • A do ilu linijek tekstu dajesz radę?

        • 11 0

  • Polski przemysł stoczniowy (3)

    siła, rzetelność i niska cena

    bhahahaha

    • 31 6

    • ale bądź uczciwy

      Tylko państwowa.
      Prywatne działają i to bardzo dobrze bo nie są uwikłanew żadne polityczne dyrdymały.

      • 25 3

    • Proszę pojaśnić

      Co stocznia MW ma wspólnego z prywatnym przemysłem stoczniowym ?
      To firma do konsumpcji naszej kasy.

      • 7 1

    • Pomyślmy o sobie

      My Pomorzanie powinniśmy w końcu pomyśleć o sobie, jak Katalończycy i walczyć o Naszą Nadmorską ojczyznę, bo nikt na jej za darmo nie da.

      • 1 4

  • Patrolowiec 95 m (6)

    Patrolowiec 95 m - ale jaja, ale jaja

    • 27 3

    • Bo to jest patrolowiec pełnomorski.

      Formalnie taka wodna policja autostradowa, a w realu będzie stawiać miny na rusko-germańskiej gazrurce :-P

      • 6 3

    • (2)

      Dobrze że nie wycieczkowiec... tak wygląda kraj po 8 latach rządów platformy. Ile czasu zajmie posprzątanie tej stajni Augiasza?

      • 18 12

      • Spoko PiS to rozwali w dwa tygodnie. Będzie odbudowa kolejne 25 lat... tylko ludzi szkoda... (1)

        zdrajcy narodu i ruscy agenci - macior, kalksztain, du*a

        • 8 9

        • Słyszę kwik świń odkrywanych od koryta. Nawet swiniopas Petru wam nie pomoże

          • 15 3

    • bo to jest partolowiec na miarę naszych czasów :) (1)

      • 4 1

      • Taktyka Sił Mar-Woj

        W taki mały trudniej trafić. Dlatego jest mały.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane