• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa "Ślązaka" znacznie opóźniona. Z winy stoczni

Robert Kiewlicz
18 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku. ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku.

Budowa patrolowca ORP "Ślązak" jest opóźniona. Już teraz wiadomo, że okręt nie wejdzie do służby w planowanym terminie, czyli pod koniec 2016 roku. Winnym opóźnień ma być wykonawca, czyli Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni. Obecnie przedstawiciele resortu obrony przeprowadzają ocenę stanu realizacji umowy połączoną z wizją lokalną na terenie SMW.


Jak oceniasz nowe inwestycje w Marynarkę Wojenną RP?


ORP "Ślązak" został zwodowany po 14 latach od rozpoczęcia budowy - w lipcu 2015 roku. Podczas ceremonii chrztu okrętu Zenon Śmietana, dyrektor zarządzający Stoczni Marynarki Wojennej oraz ówczesny minister obrony narodowej - Tomasz Siemoniak, zapewniali, że okręt wejdzie do służby pod koniec 2016 roku.

Już teraz wiadomo jednak, że tych terminów nie da się dotrzymać i nie wiadomo, kiedy Marynarka Wojenna RP otrzyma nowy patrolowiec.

- Aktualnie trwa ocena stanu realizacji umowy połączona z wizją lokalną na terenie SMW. Ze wstępnych ustaleń wynika, że umowa nie zostanie zrealizowana w terminie, ze względu na opóźnienia z winy wykonawcy. Ustalenie okresu opóźnienia będzie możliwe po przeprowadzeniu rozmów ze Stocznią Marynarki Wojennej, Thales Nederland B.V. i PBP Enamor Sp. z o.o., które planuje się zakończyć do końca bieżącego roku - poinformował redakcję "Dziennika Zbrojnego" szef gabinetu politycznego - rzecznik prasowy MON Bartłomiej Misiewicz.
W listopadzie 2001 roku Marynarka Wojenna RP i Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni podpisały umowę na budowę siedmiu korwet typu "Gawron". Budowa okrętu trwała bardzo długo, a główną przyczyną był brak pieniędzy. Dlatego w lutym 2012 roku projekt został oficjalnie zarzucony. Zdecydowano jednak, że prawie gotowy kadłub niedoszłego "Gawrona" będzie podstawą do budowy "Ślązaka", ale nie będzie to już dobrze uzbrojona korweta, lecz lżej wyposażony patrolowiec. Na dokończenie okrętu jako korwety potrzebny byłby jeszcze ponad miliard złotych.

Początkowo całkowity koszt budowy prototypu korwety "Gawron", wraz z niezbędnym wyposażeniem, określono na poziomie 1,4 mld zł. Kwota ta nie obejmowała kosztów pozyskania amunicji (rakiet i torped). Koszt jednostki ognia tego typu okrętu wynosi około 250 mln zł.

Po dokonaniu zmian, już jako patrolowiec, "Ślązak" kosztował dotychczas ok. 300 mln euro. Główne parametry techniczne ORP "Ślązak" to: długość całkowita - 95,20 m, szerokość - 13,30 m, zanurzenie - 3,30 m, wyporność pełna - 2150 t, maksymalna prędkość - 30 węzłów, autonomiczność - 30 dni. Obecnie załoga okrętu liczy 20 osób, docelowo na pokładzie ma być 97 marynarzy i oficerów.

Wodowanie ORP Ślązak.

Miejsca

Opinie (94)

  • Myślę ,ze Pan Mirek poradzi sobie z tym opóżnieniem trzeba tylko go tam przekierować bramki wjazdowe ma w małym paluszku:-)

    • 12 0

  • To nie pierwszy juz artykuł( na zamówienie ?)dorabiający "gębę" stoczni.Duzo prawdziwych danych i jedno zdanie, ( najważniejsze)o które najbardziej chodzi piszącemu.Nie ma litości w świecie forsy.Wbiję siekierę w plecy sąsiadowi ... i jego robota jest moja ha ha ha Po odpowiedniej nagonce prasowej zawsze można powiedzieć ze był to ubój sanitarny.Po wpisach widać tu samych chętnych do odarcia stoczni z skóry.Rozumiem,rozumiem ...żyć trzeba. Panie redaktorze uważam (moje zdanie) ze swoją pracę wykonał Pan dobrze.Zapłata powinna być sowita
    PS Czy Thales to ta firma na którą MON do 2015 nie mógł się zdecydować?

    • 0 0

  • Ślązacy powinni przyjechać do MW (1)

    I pokazać jak się fedruje na szychcie. Okręt w mig byłby gotowy.

    • 1 1

    • a będą robić za darmo?

      • 0 0

  • Trzy lata temu trzeba było (1)

    Przekazać tą budowę do Remontowej w Gdańsku i już był by gotowy

    • 6 2

    • ha ha ha ha ..już widzę jak stocznia robi go za darmo ha ha ha

      • 0 0

  • SMW - plan uzdrowienia. (1)

    Stoczni powinno się pozwolić upaść. A teren sprzedać dla podmiotu chcącego komercyjnie zajmować się budową i remontami jednostek pływających. Przecież ta stocznia ma niezłe położenie i całkiem dobrą infrastrukturę. Tylko związki, dziadków pierdzistołków i komandorków wystawić za bramę.

    • 9 2

    • najlepiej Swetru

      • 0 0

  • No jeśli chcecie budowac okręty w PAŃSTWOWEJ uzwiązkowionej stoczni (2)

    to proszę bardzo. Ale czemu się dziwicie -to ja się z kolei dziwię. TO było do przewidzenia już 15 lat temu. Brak potencjału technicznego oraz mentalne zapóźnienie kadry daje obecnie skutki.

    • 15 2

    • no

      chrzanisz.- za darmo to mozesz ***** .Stocznia też.

      • 0 0

    • Ale to wina co najmniej 3 rządów

      • 3 0

  • O wciskani nuty przez po na teren sto.mar .woj. Jakoś zapomnieliśmy.

    • 0 1

  • Załamka

    Nadchodzące informacje o znacznym opóznieniu ukończenia budowy patrolowca Ślązak to tak jak bramka samobójcza strzelona sobie .Stocznia MW mająca taką szansę wyjscia ,,w świat ,,zawala na całej linni.Okręt pewno z wielkimi bulami powstanie ale to kompletny koniec stoczni.I co więcej zafiksuje to i będzie miało wpływ na inne polskie stocznie.Tylko patrzeć jak jak budowę Miecznika i Czapli przejmą Holendrzy lub Niemcy.Załamka na całej linni.Syndyk powinien się sam i to szybko odstrzelic....

    • 9 0

  • ja caly czas kibicuje Gawronowi (5)

    Choc chyba polski to zostal juz tylko kadlub?

    • 29 7

    • Poszycie kadłuba jest zbudowane z włoskich blach. (2)

      • 9 0

      • A projekt niemiecki :) (1)

        • 6 0

        • Czeskie kino :)

          • 3 0

    • dobrze że kormoran będzie w większości polski. CTM robi cały soft na niego

      • 3 0

    • Korweta wielozadaniowa ORP Gawron?

      Przecież to już skasowany projekt. Zwodowany kadłub Gawrona, posłużył do budowy patrolowca ORP Slązak

      • 8 1

  • Jak to sie mowi konkurencja nie spi...ciekawe na czyje zamowienie redakcja wysmazyla ten artykul...zero konkretow,tylko macenie. To co nauta czy remontowka ma chrapke na kontrakcik ?

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane