• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Burzą dawną bazę Polferries w Porcie Gdańsk

Wioletta Kakowska-Mehring
6 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Wyburzanie dawnej Bazy Promowej PŻB.

Kiedyś wypływały stąd promy do Nynäshamn w Szwecji, a w czasach świetności nawet do Helsinek i Rygi. Nieczynny od kilku lat szklany budynek terminalu promowego przy ulicy Przemysłowej 1Mapka, kiedyś wizytówka Portu Gdańsk, znika z portowego krajobrazu.



Czy wypływałe(a)ś kiedyś promem z Bazy Promowej PŻB w Nowym Porcie?

Władze Portu Gdańsk zdecydowały się wyburzyć budynek dawnego terminalu promowego w Nowym Porcie, który przez wiele lat był Bazą Promową PŻB. Obiekt stał pusty od 2015 roku, kiedy to promy przeniosły się do Terminalu Promowego Westerplatte (ul. SucharskiegoMapka).

- Teren jest własnością ZMPG. Na tym terenie są jeszcze prowadzone prace. Po ich zakończeniu zostanie on udostępniony dzierżawcy terenu, z którym mamy aktywną umowę. Wstępny termin wydania terenu to początek 2022 roku. Już teraz wyniki przeładunków w Porcie Wewnętrznym znacznie wzrosły. W 2020 był to wzrost w stosunku do roku ubiegłego o prawie 15 proc., a przez ostatnie 4 lata (2017-2020) Port Wewnętrzny wzrósł o prawie 56 proc. Liczymy, że zrealizowana inwestycja w nabrzeże i plac składowy przyczyni się do zwiększenia przeładunków w naszym porcie - poinformowała nas Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.
Tym dzierżawcą jest spółka Avil LogisticsGdańska. Jest to operator, który działa na terenie portu i od 4 lat ma tytuł prawny do terenu po byłej bazie PŻB o powierzchni ok. 1,5 ha.


Terminal promowy przy ulicy Przemysłowej 1 rozpoczął działalność w 1973 roku. W 1977 władze portu w Gdańsku przekazały go Polskiej Żegludze Bałtyckiej, która jest właścicielem marki Polferries. Przez lata właśnie z tego miejsca odpływały promy z Gdańska do Szwecji. Szczytowy okres rozwoju połączeń promowych prowadzonych przez PŻB przypadł na 1989 rok, kiedy to firma operowała na siedmiu liniach, w tym aż trzech z Gdańska (Gdańsk - Nynäshamn, Gdańsk - Helsinki, Świnoujście - Travemunde - Gdańsk - Ryga).

Czytaj też:

Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?



Baza działała do 9 maja 2015 roku. Jej funkcję przejął Terminal Promowy Westerplatte. Przy nabrzeżu Obrońców WesterplatteMapka mogą być obsługiwane jednostki do 225 metrów długości. Dla porównania: baza w Nowym Porcie na nabrzeżu ZiółkowskiegoMapka pozwalała cumować statkom o długości tylko do 175 m.

Miejsca

Opinie (83) 5 zablokowanych

  • Gdzie jest Pan Strzok? (3)

    Przecież to modernistyczny zabytek

    • 34 11

    • Nie modernistyczny tylko pobudowany w latach 70 tych. Wtedy był mega nowoczesny.

      • 17 3

    • Rocznik prawie ten sam co budynek lotu w Gdańsku. (1)

      Szkieletowy szajs.

      • 20 5

      • "Perełka" zwana lotem jest kilka lat starsza,

        • 7 3

  • (1)

    Oj wyplywalo się to były dobre czasy . Celnicy szukali kontra bandy było fajnie. Kiedyś tam na automacie wygrałem 5tys rozbilem bank , a potem dobrze bawiłem się na promie to był 1985r.

    • 45 9

    • Kontra jakiej bandy?

      • 1 0

  • (6)

    Nareszcie. To tylko tam straszyło od dłuższego czasu.

    • 17 16

    • Miał ropopochodny (5)

      Tylko żeby nie powstał tam skład materiałów pylących na dzielnicę,jak to ma miejsce przy zbożowcach przy Nabrzeżu Zbożowym.Cała okolica w czarnym pyle....,trudno oddychać.

      • 7 1

      • (4)

        Zlikwidować port. Taką mam koncepcję. XD

        • 4 5

        • (1)

          I wybudować apartamentowce...Gdynia taka nowoczesna

          • 2 2

          • Pyli,bo firma przeniosła się z Gdyni do Gdańska....

            • 2 0

        • Oddać teren miastu,niech miasto się rozwija,wg. planu św.prezydenta PA.Nowy Port to dzielnica portowa.Samochody i lawety mogą być w Gdyni,

          • 0 0

        • portu nie trzeba likwidowac powinien sie przeniesc do zaplanowanego juz portu centralnego

          ale firmy i firemki nie chca w tym uczestniczyc bo nie chca nic inwestowac tylko brac i to jak najmniejsym kosztem, zmusic pod pregierzem jak w sredniowieczu i juz

          • 0 0

  • Dobra Studniówka! Pozdro II LO

    • 8 8

  • (2)

    W latach 70tych ubiegłego stulecia, uczyłem się w czwórce.
    Hektolitry piwa wypiliśmy w tamtejszym barku.

    • 15 3

    • czwórka

      serio?? ja też

      • 6 0

    • A co robiles za to piwo? Bo chyba nie bylo cie stac?

      • 1 1

  • Tylko należy dobrze wykorzystać ten teren - jakiś pomnik, statua, kobben ? (1)

    • 6 8

    • Pomnik Smolenski... upamietnienie pozbycia sie brata przez ojca narodu.

      • 0 1

  • Ale lipa

    Smażalnia Story
    07 - złoty kielich z rubinami

    • 23 0

  • To w momencie zbudowania był jeden z (3)

    najnowocześniejszych budynków na Pomorzu.Niemiecka technologia.Dziś zapyziała ruina

    • 21 3

    • (1)

      poczekaj aż te nowe gazobetonowe osiedla zaczną się rozpadać za 20 lat jak styren odparuje i gazobeton skruszeje

      • 10 0

      • Gazobeton

        to jest, panie, gaz i beton.

        • 4 2

    • Amerykańska, prosto z Chicago.

      • 4 1

  • szkoda, że do tego tzw. portu nie ma drogi dojazdowej (7)

    developer zablokował dwupasmówkę pod wiaduktem a miasto i kolej nawet nie zaprotestowało. To miała być prawdziwa Nowa wyzwolenia, nawet na wiadukcie wstępnie zrobiono zjazd.

    • 54 12

    • (1)

      Omamili tylko mieszkańców NP,że będzie Nowa Wyzwolenia i wyprowadzi ciężki transport z osiedla Wyzwolenia.Miasto i deweloperzy ograli mieszkańców dzielnicy.Przez całe lata miasto prowadziło narady,obrady,warsztaty z mieszkańcami NP,a tiry dalej walą ul.Wyzwolenia.

      • 11 1

      • i tak zostanie az port przeniesie sie w nowe miejsce tak zwany port centralny , no ale nikt nie chce inwestowac tylko kase

        kradna , wydawalac sobie kolejne nagrody itd

        • 0 0

    • Pod wiaduktem ,przy torach może to teren PKP i będzie tam droga techniczna dla samochodów?

      • 0 0

    • Miasto? (3)

      Miasto plan uchwaliło, że można budować bloki, w miejscu gdzie powinna być rezerwa planistyczna pod drogę. Nie pisz, że nie protestowało, ponieważ to straszny eufemizm...

      • 2 2

      • (2)

        Brak obwodnicy dzielnicy NP.Ciężki transport portowy rozjeżdża uliczki NP.W związku z rewitalizacją dzielnicy nie jeżdżą po całej dzielnicy tiry,ciężkie lawety samochodowe,tylko w nowszej części ,po asfalcie,ul.Wyzwolenia,przez kolejne lata.Apel mieszkańców o zakaz wjazdu dla ciężarówek w środku osiedla nie odnosi skutku,pomimo ich zgłoszeń do Rady Miasta Gdańska,czy też mediów.

        • 2 0

        • Być może czas na blokadę Wyzwolenia (1)

          przez mieszkańców i nieprzepuszczanie ciężarówek.

          • 1 0

          • Popieram.Wodzu,prowadź....

            • 0 0

  • Zarząd Portu (1)

    burzy co się da. Który to już budynek wyburzony na terenie portu? Ile czeka następnych do wyburzenia?

    • 15 9

    • dużo, trzeba unowocześnić port a nie takie szkielety straszą

      • 9 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane