• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Była "Stocznia Gdańsk 4.0 - nowy początek" jest "Stocznia OdNowa"

Wioletta Kakowska-Mehring
2 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Do budowy płyty zostało użytych 1020 żelbetonowych pali o długości do 16 m, wylano ponad 6 000 m kw. betonu i użyto 250 ton stali zbrojeniowej.
  • Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna zmodernizowała także halę produkcyjną nr 33.
  • W sobotnim spotkaniu na Wyspie Ostrów w imieniu rządu uczestniczyła Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.
  • Rok po przedstawieniu programu "Stocznia Gdańska 4.0 - nowy początek" Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna oddała do użytku płytę montażową oraz halę przemysłową nr 33.
  • Rok po przedstawieniu programu "Stocznia Gdańska 4.0 - nowy początek" Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna oddała do użytku płytę montażową oraz halę przemysłową nr 33.
  • Hala została przystosowana do  budowy kompletnych jednostek pływających o długości do 90 metrów.
  • Do budowy płyty zostało użytych 1020 żelbetonowych pali o długości do 16 m, wylano ponad 6 000 m kw. betonu i użyto 250 ton stali zbrojeniowej.
  • Hala została przystosowana do  budowy kompletnych jednostek pływających o długości do 90 metrów.
  • Rok po przedstawieniu programu "Stocznia Gdańska 4.0 - nowy początek" Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna oddała do użytku płytę montażową oraz halę przemysłową nr 33.

Rok temu przedstawiono pierwsze założenia projektu "Stocznia Gdańsk 4.0 - nowy początek", programu dla gdańskiej stoczni odkupionej przez Skarb Państwa oraz w tej części Wyspy Ostrów, która należy do Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Ile udało się wykonać? W Stoczni zapewnienia, w Strefie konkrety.



Konstrukcje stalowe, energetyka wiatrowa, a w przyszłości może i statki, a do tego odnowiona infrastruktura i szkolnictwo zawodowe - takie plany rewitalizacji przemysłowej części Wyspy Ostrów, a przede wszystkim Stoczni Gdańsk zostały ujęte w programie "Stoczni Gdańsk 4.0 Nowy Początek", którego założenia przedstawiono rok temu. Przypomnijmy, że od lipca ub. roku 100-proc. właścicielem Stoczni GdańskGSG Towers są spółki z państwowej Agencji Rozwoju Przemysłu.

Co obiecywano rok temu? Przede wszystkim ustabilizowanie sytuacji finansowej. W sytuacji, gdy inne trójmiejskie stocznie państwowe mają kłopoty, pytanie o kondycję finansową jest szczególnie ważne. Przypomnijmy, że ostatnio okazało się, że dług PGZ Stoczni Wojennej za rok ubiegły to 24 mln zł, a za ten rok tylko do kwietnia strata wynosi 6 mln zł. Nie lepiej jest w Stoczni Remontowej Nauta, która 2018 rok zamknęła ze stratą prawie 58 mln zł netto.

Firmy w Trójmieście. Stocznie i przemysł morski



Czy udało się ustabilizować sytuację finansową Stoczni Gdańsk i GSG Towers? Zapytaliśmy o to władze Agencji Rozwoju Przemysłu.

- Sytuacja finansowa spółek dzięki zmianom organizacyjnym i optymalizacji kosztowej została ustabilizowana. Największym sukcesem dotychczasowej restrukturyzacji jest, pomimo trudnej sytuacji, pozyskanie nowych zleceń, dzięki czemu przychody pomiędzy 2018 a 2019 rokiem znacznie wzrosną (o ponad 200 proc.). Odbudowanie portfela kontraktów i działania na rzecz przywrócenia rentowności Stoczni Gdańsk i GSG Towers przynoszą pierwsze oczekiwane efekty. Pełna stabilizacja obu firm jest procesem obliczonym na trzy-cztery lata, czyli co najmniej do końca 2022 r. - otrzymaliśmy w odpowiedzi.

Program dla Stoczni Gdańsk



Choć w ubiegłym roku mówiono, że uda się to osiągnąć w rok, to jak widać po roku perspektywa stabilizacji przesunęła się. Nie podano też żadnych liczb, nawet wysokości przychodu. Do dziś też nie ujawniono, za ile odkupiono Stocznię Gdańsk.

- Harmonogram realizacji planu rozwoju Stoczni Gdańsk i GSG Towers został rozpisany na perspektywę trzech-czterech lat od momentu przejęcia akcji i udziałów przez ARP SA. Zgodnie z jego założeniami najważniejszym celem stało się odtworzenie portfela zamówień oraz ustabilizowanie sytuacji finansowej obu spółek. Te założenia są systematycznie realizowane - czytamy w odpowiedzi od ARP.
Jak wygląda portfel zamówień?

- Portfel zamówień jest zapełniony do końca przyszłego roku. Stocznia Gdańsk i GSG Towers mają zawarte kontrakty między innymi z firmami Meyer Turku (bloki kadłubów statków wycieczkowych), Aker Solutions czy Siemens GAMESA oraz GE na produkcję wież wiatrowych. Podpisano umowę z Konecranes na realizację dźwigów portowych oraz Ulstein Verft na budowę bloków okrętowych. Część realizowanych obecnie kontraktów będzie miała długofalowy charakter. Negocjowane są także umowy z nowymi kontrahentami, które dotyczą specjalistycznych elementów i konstrukcji - otrzymaliśmy w odpowiedzi od ARP.
Czy powstał już dział badawczo-rozwojowy, który miał pracować nad innowacyjnymi pływającymi elektrowniami wiatrowymi?

- Dział badawczo-rozwojowy zgodnie z deklaracjami powstał i działa od prawie roku. B+R weryfikuje możliwości rynkowe i potencjalnych klientów w zakresie projektów, które w przyszłości mogą być wykorzystanie do pływających konstrukcji pod wieże off-shore. Prowadzi także prace nad wdrożeniem robotyzacji i automatyzacji procesów produkcyjnych - otrzymaliśmy w odpowiedzi od ARP.
Czy udało się wejść w projekt "Mosty dla Regionów"?

- Od strony produkcyjnej i organizacyjnej Stocznia Gdańsk i GSG Towers są przygotowane, żeby wziąć udział w programie budowy mostów jako wykonawca konstrukcji. Projekt Mosty dla regionów jest jednak we wczesnej fazie i póki co do spółek nie wpłynęły żadne zlecenia czy zapytania ofertowe - czytamy w odpowiedzi od ARP.
Jak zapewniają władze ARP, spółki systematycznie zwiększają moce produkcyjne, dlatego już wkrótce część prac zostanie przeniesiona na zrewitalizowane przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną tereny Wyspy Ostrów.

Program dla Wyspy Ostrów



Faktycznie w sobotę 31 sierpnia, rok po przedstawieniu programu Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna oddała do użytku płytę montażową o  powierzchni 10 tys. m kw. oraz halę przemysłową nr 33 na potrzeby produkcji stoczniowej. Tym razem przedstawiono program "Stocznia OdNowa".

- Infrastruktura na Wyspie Ostrów została przystosowana pod trzy główne obszary produkcji stoczniowej, produkcji jednostek pływających, dla branży offshore oraz pod wielkogabarytowe konstrukcje stalowe, które ze względu na wymiary oraz wagę muszą być wodowane - mówi Przemysław Sztandera, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Nowo powstała płyta montażowa wyposażona w niezbędne media daje możliwości budowy wielkogabarytowych konstrukcji stalowych i kompletnych jednostek pływających o długości do 150 metrów. Bezpośredni dostęp do nabrzeża pozwala na wodowanie tych jednostek. Płyta wyposażona jest w niezbędne media oraz oświetlenie pozwalające na prowadzenie prac po zmroku, co ważne jest przede wszystkim w okresie zimowym. Nośność takiej płyty wynosi do 20 ton na m kw.

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna zmodernizowała także halę produkcyjną nr 33. W ramach prac wymieniono posadzkę, powiększono bramy w elewacjach szczytowych, zmodernizowano zaplecze techniczne oraz wyposażono ją w niezbędne media. Dzięki temu hala została przystosowana do budowy kompletnych jednostek pływających o długości do 90 m.

Ważnym filarem działalności Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej jest wsparcie procesów kształcenia. W ramach rewitalizacji i aktywizacji obszarów postoczniowych powstał ośrodek udostępniający nowoczesne roboty przemysłowe, na których uczniowie oraz osoby dorosłe mogą zdobywać wiedzę i poszerzać kompetencje związane z programowaniem. Centrum mieści się w budynku dawnej dyrekcji Stoczni Gdańskiej. Ośrodek szkoleniowy powstał dzięki współpracy z Instytutem Maszyn Przepływowych PAN, który przekazał między innymi nowoczesne sześcioosiowe urządzenie do cięcia laserem metalu i tworzyw sztucznych Fanuc Robot M-20iA oraz z PZU Lab, który wspiera projekt w zakresie merytorycznym.

- Regularne zajęcia w Centrum rozpoczną się wraz z nowym rokiem szkolnym. Centrum będzie współpracować między innymi ze szkołą Conradinum, w której od września zostanie uruchomiony nowy kierunek Technik mechatronik z innowacją programowanie robotów - mówi Paweł Lulewicz, wiceprezes PSSE.
W kolejnych etapach rewitalizacji Wyspy Ostrów planowana jest odbudowa fragmentu Nabrzeża Kaszubskiego, remont Nabrzeża Trawlerowego oraz budowa nowej infrastruktury, między innymi dróg dla transportu ciężkiego.

Na razie z infrastruktury korzysta Stocznia Gdańsk oraz prywatna firma Montex Shipyard. W wyremontowanej hali nr 26 działa też firma Ancora, produkująca nowoczesne mobilne stacje uzdatniania wody i zbiorniki do transportu skroplonego gazu. Kilka miesięcy temu halę wynajęła też spółka Mostostal Pomorze.

Miejsca

Opinie (88) 4 zablokowane

  • O tak to wszystko kosztuje ..

    O tak to wszystko kosztuje i dalej nie rokuje ...

    • 4 0

  • Jak w filmach Barei - najpierw wyremontują budynki, pomalują trawę a potem będą się zastanawiać co z tym dalej robić. Prezes dostanie odprawę, potem przyjdzie następny i tak w kółko. Łubu - dubu niech żyje nam prezes naszego klubu

    • 12 2

  • Zabawa spadochroniarzy za pieniądze podatnika (1)

    Parę lat się pobawią w spawanie blach, tak jak w Naucie i uznają , że się nie udało. Zamiast prywatyzować, to oni upaństwawiają i dopłacają z naszej kasy aby kolesie miały posady. Tylko w Polsce.

    • 11 3

    • Wytrzeźwiej pijaku i nie wypowiadaj się na tematy o których nie masz bladego pojęcia

      • 0 4

  • Czysta komuna

    Dobra zmiana rządzi. Przyjedzie prezes, odejdzie, dostanie odprawę. Przyjdzie następny i tak samo. Potem zacznął wyprzedawać majątek, wydzierżawią ziemię, a na końcu sprzedadzą kumplowi prezesa za bezcen.

    • 5 1

  • Mówi Miroslaw Sztandera (2)

    Nowo powstała płyta montażowa wyposażona w niezbędne media daje możliwości budowy wielkogabarytowych konstrukcji stalowych i kompletnych jednostek pływających o długości do 150 metrów. Bezpośredni dostęp do nabrzeża pozwala na wodowanie tych jednostek.
    To znaczy jak ?? przesuwa się.przesuwa ..i sru kaczuszki na wodę ????. Chętnie poznam logistykę takiej operacji..( dla statku )..

    • 0 3

    • Odp (1)

      Można przesunąć np. na RemLifta albo na dok pływający z GSR

      • 1 0

      • Wodowanie

        tak wodowanie po przesunięciu statku z płyty na dok lub ponton samozanurzalny. Jedyny problem który nie jest rozwiązany to głębokość kanału stoczniowego. Dziś taka operacja jest prawie niemożliwa chociaż jest pewne rozwiązanie no ale to jest zadanie dla .......

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane