Ceny w sklepach coraz wyższe. Inflacja widoczna w sieciach handlowych

Rosną ceny mediów, paliwa, ale też wielu podstawowych produktów.
Rosną ceny mediów, paliwa, ale też wielu podstawowych produktów. fot. 123rf/dotshock

Rekordowy poziom inflacji zaczyna być coraz bardziej widoczny w sieciach handlowych. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency w lipcu 2021 r. wartość koszyka minimalnego, czyli zestawu produktów dostępnych w sieciach handlowych w najniższych cenach, wzrosła o 5,99 proc. Średnie ceny podstawowych produktów wzrosły o 2,25 proc. wobec czerwca 2021 r.



Czy odczuwasz znaczny wzrost cen usług i produktów?

Zobacz wyniki (2096)
Ze wstępnych danych GUS wynika, że w lipcu 2021 r. inflacja wyniosła w Polsce 5 proc. wobec 4,4 proc. w czerwcu i jest to najwyższy poziom od ponad 10 lat.

Tak wysoki poziom inflacji odbija się na cenach produktów spożywczych. W lipcu 2021 r. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 229,98 zł.

To wzrost o 5,05 zł (2,25 proc.) w porównaniu do czerwca br. i o 0,97 zł (0,42 proc.) w porównaniu do lipca 2020 r.

Z zebranych danych wynika, że w 9 na 11 sieci objętych badaniem, ceny w lipcu br. były wyższe niż w czerwcu. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (5,78 proc.).

Ceny w górę, wydatki w dół. Oszczędzamy głównie na przyjemnościach



Zakupy coraz droższe



Lipiec 2021 r. przyniósł nieznaczny wzrost cen w kanale sprzedaż internetowej w stosunku do czerwca br. Ponownie spośród 10 analizowanych grup produktów pięć było najdroższych w tym kanale sprzedaży. Najwięcej najtańszych grup produktowych (5) można było znaleźć w sieci Lidl (chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mrożonki, słodycze i produkty sypkie). Dwie najtańsze grupy produktów stwierdzono w sieci Makro (nabiał i napoje). Ani jednej najtańszej grupy produktów nie było w lipcu w kanale e-grocery oraz w sieciach Biedronka, Intermarché, Kaufland, Tesco oraz w innej sieci Cash&Carry


Lipiec pokazał, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderami są sieci: Auchan i Makro, które oferowały po 11 produktów w cenach minimalnych.

Gdzie najdrożej, a gdzie najtaniej?



Najwięcej najdroższych produktów (10) można było znaleźć w sieciach Tesco i E.Leclerc. Tuż za nim znalazł się kanał e-grocery (dziewięć produktów) oraz inna sieć Cash&Carry (sześć produktów). Najmniej najdroższych produktów odnotowano w lipcu 2021 r. w Biedronce, Auchan Carrefour i Makro (po jednym produkcie) oraz w Intermarché (dwa produkty). 

Ceny energii będą rosły. W 2022 r. będą kolejne podwyżki



Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 187,07 zł (więcej o 9,97 zł niż w czerwcu), natomiast koszyk produktów najdroższych - 295,09 zł (więcej o 4,95 zł niż w czerwcu). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lipcu 2021 r. wyniosła 108,02 zł i jest ona o 5,02 zł mniejsza niż w czerwcu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w lipcu 2021 r. była wyższa o 5,99 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lipcu br. tańszy o 7,73 proc. niż w 2020 r.

Tanie przewozy już nie takie tanie



Największy spadek, tj. na poziomie 9,83 proc. odnotowano w sklepach Makro, w których średnia cena spadła o 23,88 zł. Największy wzrost cen względem 2020 roku odnotowano w zeszłym miesiącu w sklepach Tesco (6,43 proc.). 

Opinie wybrane


wszystkie opinie (497)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane