• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chipolbrok powiększa i wymienia swoją flotę

Wioletta Kakowska-Mehring
23 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jednym z nowszych statków Chipolbroku jest M/S Adam Asnyk, który został oddany do eksploatacji w grudniu 2009 roku. Jest on jednym z serii nowoczesnych drobnicowców wielozadaniowych. Jednym z nowszych statków Chipolbroku jest M/S Adam Asnyk, który został oddany do eksploatacji w grudniu 2009 roku. Jest on jednym z serii nowoczesnych drobnicowców wielozadaniowych.

Gdyńska spółka żeglugowa Chipolbrok wzbogaci się o cztery nowe statki. Będą to jednostki wielozadaniowe przeznaczone do przewozu sztuk ciężkich i ładunków typu "project cargo" o nośności 32000 dwt (tona metryczna). Właśnie zamówiono je... w chińskiej stoczni.



Czy polskie stocznie mają szanse w rywalizacji o kontrakty z chińskimi?

Chipolbrok, czyli Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe jest w 100 proc. własnością Polski i Chin, reprezentowanych przez ministerstwa transportu. Obydwaj udziałowcy posiadają po 50 proc. udziałów. Spółka powstała w 1951 r. w celu ustanowienia połączenia drogą morską między portami chińskimi i polskimi. Chipolbrok zresztą jest najstarszym chińskim armatorem dalekomorskim i pierwszym przedsiębiorstwem z udziałem kapitału zagranicznego w Chińskiej Republice Ludowej.

Statki zbuduje stocznia Shanghai Shipyard. Mają to być jednostki o długości 190 m i szerokości 28 m. Jak podał portalmorski.pl, statki te będą miały trzy ładownie, z czego dwie o długości powyżej 50 metrów każda, co pozwoli na przewożenie sztuk długich i wielkogabarytowych pod pokładem.

Do obsługi sztuk ciężkich będą przeznaczone trzy dźwigi, każdy o udźwigu 350 ton, przy czym ich maksymalna jednostkowa zdolność ładunkowa wyniesie 700 ton. Zostaną wyposażone w oszczędne silniki główne typu Wartsila 6RT-flex50-D, które pozwolą na ograniczenie zużycia paliwa do ok 27,5 tony dziennie. Statki będą wchodzić do eksploatacji sukcesywnie w latach 2015-2016 i będą będą zastępować statki budowane na początku lat 90. w stoczni w Rijece.

Dlaczego kontrakt zdobyła chińska stocznia? Czy wysłano zapytania do polskich stoczni? Zapytaliśmy o to resort transportu.

- Zapytania ofertowe zostały rozesłane do polskich i chińskich stoczni, gwarantujących wykonanie zamówienia. Otrzymano trzy odpowiedzi od stoczni polskich. Dwie stocznie nie podjęły się budowy z powodu braku wystarczającego zaplecza technicznego, natomiast trzecia stocznia zaoferowała cenę wyższą od ceny, zaproponowanej przez stocznię, która otrzymała kontrakt - wyjaśnia Justyna Mosoń, z biura prasowego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. - Stocznie polskie zajmują się głównie remontami statków oraz produkcją statków specjalistycznych. W 2012 r. wybudowano w Polsce 15 statków, w tym 60 proc. stanowiły statki nietowarowe i 26,4 proc. promy, a  wyremontowano 617 statków - dodała.

Obecnie towarzystwo eksploatuje 17 uniwersalnych drobnicowców. Łączny tonaż floty wynosi około 460000 dwt, a zdolność przewozowa poszczególnych statków wynosi od 1000 do ponad 1900 kontenerów (TEU). W latach 2009-2011 w stoczni Cosco Dalian zbudowano dla Chipolbroku sześć jednostek, a w latach 2003 - 2004 w stoczni w Szanghaju cztery statki.

Miejsca

Opinie (51) 1 zablokowana

  • jeżeli to jest Gdyńska spółka czyli polska, to skąd taka nazwa (6)

    i co oznacza?

    • 4 41

    • Jest w tekście

      Na samym początku (no prawie samym).

      • 12 3

    • W szkole nie nauczyli czytać ze zrozumieniem?

      • 12 3

    • Rezydentura i tyle.

      polsko chyńska

      • 3 2

    • (1)

      Chi-pol-brok czyli:- chińsko -polskie -towarzystwo brokerów udziały polskie są mniejsze

      • 2 1

      • Jak mniejsze?

        "Obydwaj udziałowcy posiadają po 50 proc. udziałów"

        • 2 1

    • gimnazjalista -czyta tylko tytuly !

      • 0 0

  • Broń do Azji

    :)

    • 2 3

  • Remontowa Shipbuilding (4)

    Remontowa Shipbuilding by to wybudowała. Ale za miske ryzu zrobią to w Chinach.A ze potem bedą to remontować lub przebudowywać w remontowej to juz inna bajka.

    • 25 12

    • (1)

      nie o długości 190m

      • 0 0

      • dlaczeg nie,
        bez prblemu

        • 1 0

    • Za prosta konstrukcja. (1)

      W Europie da się zarabiać tylko na statkach specjalistycznych, zaawansowanych technologicznie. W produkcji prostych, nieskomplikowanych, dużych jednostek nie mamy z chińczykami szans.

      • 0 1

      • najlepsi w masowce

        są w tej chwili Koreańczycy. Chińskie stocznie żyją tylko dzięki pomocy państwa.
        Używają średniowiecznych technik do produkcji i taniej siły roboczej. Po prostu trzeba to zobaczyć, polecam wszystkim.

        • 2 0

  • Dosyć enigmatyczne to wytłumaczenie ministerstwa ... (4)

    a może by tak ze szczegółami? Tzn. do jakich stoczni wysłali, jakieś zestawienie cen itp. Coś stoi na przeszkodzie, żeby to było transparentne? Bo może wysłali do jakiś stoczni jachtowych i te odpowiedziały, że nie mają zaplecza technicznego?

    • 26 10

    • ... (3)

      I co jeszcze mają ci przedstawić?
      Rozmiar buta, fiu*a?
      Całą dokumentację?
      Może chcesz wgląd w korespondencję spółki?
      Ciągle te teorie spiskowe.

      • 8 12

      • Gamoń jesteś, a głos zabierasz, (2)

        choć to typowe dla gamoni ...
        a tak do rzeczy - jak jest potrzeba np. wykonania placu zabaw za publiczne pieniądze (choćby tylko w części publiczne) to jest przetarg i wszystko jest transparentne, a konkretnie:

        1. kryteria przetargu
        2. zestawienie ofert
        3. informacja kto wygrał - wraz z wyliczeniem dlaczego

        pytam się po prostu dlaczego w tym przypadku jest inaczej, jeśli znasz odpowiedź to jej udziel, chyba, że jesteś tylko fiu*em.

        • 11 5

        • googla nie masz? Zabronili ci dostępu do wyszukiwarki? (1)

          Użyj mózgu. Te dane możesz sobie obejrzeć, kilka tysięcy stron. Gdzie to ma być w jednym artykule na jednej stronie? Musiały by być tak małe literki, że i tak by nikt nie odczytał.

          • 0 6

          • gamoń nie opuszcza ...

            hehehe

            • 5 1

  • !!! (3)

    Jakim cudem ta komunistyczna spólka przetrwała ponad 60 lat.I powstała jeszcze za życia tow.Stalina.I nie została sprywatyzowana...Cuda,cuda..powiadam Wam..

    • 9 18

    • (2)

      Dziwne jest, że Polska była pierwszym państwem jakie podjęło współpracę z Chinami w tej sprawie, ale oczywiście nie wykorzystali tego potencjału. Niestety...

      • 9 2

      • bo dołowanie nie jest domeną PO, PiS, SLD, PRL, POlaków, Prawdziwych Polaków, czy też zwykłych polaków, a..

        po prostu Polaków. Amen!

        • 4 1

      • To pewnie taka sama historia jak to, że polak był pierwszym gubernatorem Kanady

        • 4 0

  • Chinskie stocznie sa fajne (3)

    Opóźnienia po 3 lata. Jakość mizerna. Istnieją tylko dlatego ze państwo chińskie dopłaca do ich istnienia. Gratuluje wyboru.

    • 16 14

    • To tak samo jak polskie stocznie :) (1)

      • 6 2

      • polskie mają lepszą jakość

        • 2 1

    • A co ?

      Przeszkadza komuś?

      • 1 1

  • jane

    Statki budowane w chinach są przeznaczone pod razu do remontu w polsce...gdzie tu sens i logika

    • 7 11

  • statki dla chipolbroku (2)

    stocznia chińska dostała kontrakt bo w Polsce nie ma gdzie zbudować takiego statku.
    Moznaby w suchym doku w Gdyni ale tu Crist nie ma mocy a Energomontaz tez nie ma ludzi a w Naucie to juz wogole tragedia przede wszystkim nie ma gdzie budować
    możnaby w Gdansku na dawnym K-3 tyle, że niema odpowiedniego zaplecza technicznego.U siebie Nauta zniszczyła dobra spółkę Konrem Nauta, no tak ale ARP buduje z MARSem holding stoczniowy , kolos na glinianych nogach w PR-ze to sa dobrzy tyle , że z tego nie ma okretów.

    • 22 3

    • Teraz juz nie ma (1)

      Specjalista od Inwestora z Kataru teraz rozwija energetykę jądrowa w Polsce.
      Ma bardzo skromne wynagrodzenie 200 000 zł miesięcznie.
      By żyło się lepiej.

      • 4 0

      • milego dnia

        czemu tak mało , chyba 200 000 nie zł a euro.

        • 3 0

  • Byłem kiedyś w Dalian (1)

    Robiliśmy desant z lotniskowca w BFP4F

    • 1 8

    • ja jak tam byłem z CP to robiliśmy tam nalot na tamtejsze bałagany i fryzjerki

      • 2 0

  • A ty my mamy (2)

    Jeszcz stocznie produkcyjne? Nowe jednostki w Polsce głównie są budowane przez stocznie remontowe jako swego rodzaju dodatek i budowane sągłównie jednostki małe. Statków 32000 details już nie budujemy polityka unijna doprowadziła nasze stocznie do zamknięcia.

    • 11 6

    • nie polityka unijna, ale kiepskie zarządzanie (1)

      przy współudziale oponiarzy

      • 12 2

      • o to dużym współudziale oponiarzy

        i polityków (a polityków nie dlatego, że nie dali kasy tylko wszyscy swojaków tam zatrudniali, którzy znali się na niczym)

        • 3 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane