• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Crist będzie budował elementy luksusowych wycieczkowców

Wioletta Kakowska-Mehring
17 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
STX France - czołowy europejski producent wielkich statków pasażerskich typu cruizer  - ma w swoim portfolio m.in. Queen Mary 2. STX France - czołowy europejski producent wielkich statków pasażerskich typu cruizer  - ma w swoim portfolio m.in. Queen Mary 2.

Stocznia Crist będzie miała swój udział w budowie ogromnych statków pasażerskich, czyli pływających hoteli, które realizuje światowy potentat w tej branży - stocznia STX France. To już kolejne prestiżowe zlecenia gdyńskiej stoczni dla francuskich firm.



Zgodnie z kontraktem podpisanym z STX France gdyńska stocznia Crist zbuduje bloki dwóch ponad 300-metrowych wycieczkowców. Budowane jednostki z serii Meraviglia to prawdziwe kolosy - mogą zabrać na pokład ponad 5700 pasażerów i 1500 członków załogi. Każdy z takich statków kosztuje co najmniej półtora miliarda euro. Co dokładnie wykonają nasi stoczniowcy?

- Przedmiotem dwóch kontraktów jest m.in. w pełni wyposażony blok pływający o długości 125 m. Masa tylko tego fragmentu to blisko 6000 ton, co pokazuje skalę tych projektów - mówi Tomasz Wrzask, PR i marketing manager Crist.
STX France to czołowy europejski producent wielkich statków pasażerskich typu cruizer, mający w swoim portfolio m.in. Magnifica, France, Queen Mary 2, Oasis of the Seas i Allure of the Seas.

- Mamy nadzieję, że po pierwszych sukcesach otrzymamy kolejne zamówienia. Nasi partnerzy otrzymali wieloletnie kontrakty na wykonanie serii cruiserów, więc i Crist miałby w tym okresie zapewnione zlecenia - szacuje Ewa Kruchelska, prezes Crist.
To już kolejny ciekawy kontrakt realizowany dla francuskich firm. Najpierw była samopodnośna barka Zourite budująca drogę nad brzegiem morza, potem dok pływający pozwalający na powiększenie powierzchni Księstwa Monako, czyli obiekty dla francuskich klientów Vinci i Bouyugues.

- Do tej pory zrealizowaliśmy zamówienie na jednostkę do stawiania nawodnych obiektów budowlanych wokół wyspy La Reunion koło Madagaskaru, kończymy również budowę doku pływającego, pozwalającego na powiększenie powierzchni Księstwa Monako - mówi Ewa Kruchelska.
Czytaj też: Barka Zourite buduje wiadukt morski

Specjalistyczna samopodnośna barka Zourite to pierwszy tego typu obiekt na świecie. Barka realizuje kluczową część inwestycji, czyli posadawia elementy autostrady na dnie morza. 95 proc. elementów konstrukcji jest przygotowywanych na lądzie, a potem właśnie dzięki barce można je transportować i usadawiać na dnie morskim. Budowa jednostki kosztowała 80 mln euro. Część wykonana przez Crist to 40 mln euro, reszta to koszt specjalistycznych urządzeń zamontowanych na barce. Została przekazana armatorowi w marcu ub. roku.

Czytaj też: Była barka, będzie dok. Nowy kontrakt stoczni Crist

Z kolej dzięki jednostce NB56, czyli dokowi budowanemu przez stocznię Crist będzie możliwe wzniesienie osiedla apartamentów w Księstwie Monako w miejscu, gdzie dziś znajduje się zatoka. W doku będą powstawać kesony, które zostaną użyte przy budowie osiedla. Te specjalne konstrukcje będą umieszczone na dnie morza, dzięki czemu będzie możliwe posadowienie budynków.

Crist planuje kontynuować współpracę dotyczącą budowy kolejnych jednostek do stawiania mostów czy autostrad, ale wzmacniając pozycję na rynku francuskim, zaczyna wchodzić w kolejny stoczniowy biznes, czyli właśnie kooperację przy budowie dużych statków pasażerskich.

Miejsca

Opinie (79) 1 zablokowana

  • Ciekawe kto zrobi te sekcje?!

    Prezesi i kierownicy wezmą sie za robotę to moze coś skleją i pomalują panowie teoretycy za 10 lat.
    Ha ha.
    Kto mądry to daje dyla a nie czeka na te ochłapy .
    Które i tak nie wypłaca w całości!

    • 4 1

  • (4)

    6000 ton? To kpina jakaś. Nie mieszajcie ludziom w głowach bo jeszcze pomyślą ze to dużo.

    • 31 7

    • (1)

      Nawet bardzo dużo. Największa suwnica w stoczni Gdynia ma udźwig 1200 ton. Chyba autor tego artykułu się troszkę pomylił z zerami.

      • 1 5

      • G. Wiesz o budowie okrętów to się nie wypowiadaj. Blok składa się z sekcji, które spokojnie można transportować dźwigami Kone.

        • 1 0

    • (1)

      Jak na blok okrętowy to dużo...

      • 7 0

      • Jak dużo jak ostatnio był blok 37 tys ton.

        • 1 8

  • Sensacja (1)

    Bloki do podobnej wielkości statków pasażerskich, buduje się od kilku lat w Stoczni Wisła oraz Marine Projects.
    Statki te budowane są w stoczni, w Pappenburgu. Nikt z tego powodu nie pisze sensacyjnych artykułów.

    • 17 2

    • Dokladnie

      Tylko Wisla i Marine robia swoje bez kroplowki panstwowej !

      • 3 0

  • Sukces (2)

    Prosta kowalska robota palnik i młot i kupa blachy tylko takie rzeczy nam dają do roboty kumacie ten temat !!!!!!

    • 38 4

    • Dokladnie ! Niestety tak jest:(

      • 2 0

    • a co spawacze i monterzy

      mają nie kumać? nie do nich należy wymądrzanie się o gospodarce - oni mają fach i chcą pracować za maks. kasę; jak prezesi banków - też pracują za maks. kasę, jaką uda się wynegocjować.

      • 8 0

  • Jak to kiedys na ostatnim wodowaniu w Stoczni Gdynia (1)

    powiedzial mi pewien stoczniowiec: No panie, budujemy ale to czarna robota. Najwieksze pieniadze to elektronika i wyposazenie. A to robia norwegowie :)

    • 65 4

    • Dokladnie !!

      Najtanszy nisko marzowy produkt czyli kadlub!! A cala reszta tortu juz dawno podzielona ...

      • 4 0

  • Bzdura. Oasis of the Seas jest z Turku.

    • 2 1

  • pełen sukces

    kontrakty rozmienione na drobne, czyli, że teraz nie zapłacą wielu małych kwot?
    Te wielkie sukcesy to historia, szykuje się ratowanie Marsa?

    • 2 0

  • Fajnie, że coś będzie budował, ale w latach 70-80 z takiej stoczni gdańskiej (6)

    Schodził średnio jeden nowy statek miesięcznie. Wprawdzie mało luksusowy, ale kilka tysięcy razy większy.

    • 17 9

    • (2)

      i dla ZSRR a nie jakichśtam Francuzów :D

      • 7 2

      • Nie tylko dla Ruskich. (1)

        A słyszałeś coś o Hapag Lloyd.

        • 2 0

        • Hapaq Lloyd

          No, półtora statku za darmo poszło za kary

          • 4 0

    • "kilka tysięcy razy większy"??? (1)

      ???

      • 3 3

      • widać że to jakiś oszołom, pisze byle pisać

        • 2 0

    • Bzdury piszesz ze co miesiąc gotowy byl kadłub, na pewno też nie gotowy statek. Nie wiesz nie zawracaj d....

      • 4 4

  • A

    Kraj cudowny.

    • 4 2

  • Ta francuska stocznia w Saint Mazaire budowala (2)

    takze przed wojna najslynniejszy statek pasazerski w historii s/s Normandie. Polscy stoczniowcy skarza sie na czarna robote podczas gdy inni ukladaja elektronike i biora za to najwieksze pieniadze. To prawda ale to oni rozdawaja prace (karty) wiec rzadza kto ma robic co. Jesli glowne zlecenie na budowe statku przyjdzie do nas wtedy my bedziemy rzadzic. Byly czasy ze dla naszej juz nieistniejacej Komuny Paryskie budowano kadluby za granica a natomiast cale wyposazenie mechaniczno- elektrotechniczne wykonywali nasi stoczniowcy. Ale to bylo w latach 70-tych.

    • 14 1

    • Szkoda, że nie rozdawywują słowników.... (1)

      • 4 1

      • Przepraszam, bo powinno byc Saint Nazaire.

        Rozdawaja i rozdaja? Obydwie formy sa correct. Nie napisalem rozdawywuja jak sugerowala(e)s.

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane