Crist zbuduje kolejną hybrydę dla Finferries

Najnowszy artukuł na ten temat

Możemy zbudować te promy, złożyliśmy ofertę ministrowi - mówi prezes stoczni Crist

Nowy prom, podobnie jak "Elektra", będzie pokonywać swoją trasę, korzystając z własnych baterii.
Nowy prom, podobnie jak "Elektra", będzie pokonywać swoją trasę, korzystając z własnych baterii. fot. materiały prasowe

Ponad 100 m długości, 17 m szerokości oraz możliwość przewiezienia 90 samochodów osobowych - to parametry nowego promu hybrydowego, który zbuduje stocznia Crist dla fińskiego operatora promowego, Finferries. Nowoczesna, ekologiczna jednostka ma obsługiwać połączenie w rejonie archipelagu Wysp Alandzkich.



Wcześniejszy, zbudowany również przez Crist, a zaprojektowany przez biuro projektowe StoGda, dla Finferries, hybrydowy prom dwustronny "Elektra" okazał się wielkim sukcesem na skalę międzynarodową. Jego innowacyjny system ładowania i rozwiązanie hybrydowe zostały wyróżnione m.in. międzynarodową nagrodą "Ship of the Year" w konkursie Marine Propulsion Awards 2018 oraz nagrodą CEMT 2018 przyznaną za wybitny wkład na rzecz sukcesu europejskiego przemysłu morskiego wręczoną podczas II Forum Wizja Rozwoju w Gdyni.

- Ten kontrakt jest efektem naszej ciężkiej pracy oraz doświadczenia w budowie nowoczesnych promów hybrydowych, które zdobyliśmy m.in. przy "Elektrze" czy promie "Herjólfur". Dzięki temu kolejny, w pełni wyposażony prom hybrydowy, zamawiany przez naszych partnerów z Finferries, powstanie w naszej stoczni - mówi Tomasz Wrzask, PR & marketing manager Crist.
Prom będzie zasilany z ładowanych z lądu baterii akumulatorów. Spalinowe agregaty prądotwórcze będą służyły jako rezerwowe źródło zasilania jednostki, używane w warunkach złej pogody bądź dużego nagromadzenia lodu na trasie. Nowa jednostka będzie miała 100,5 m długości, 17,4 m szerokości. Na jej pokład zmieści się 90 samochodów osobowych oraz 350 pasażerów. Jednostka ma być obsługiwana przez trzyosobową załogę. Według założeń ma zacząć pracę na linii Åland Föglö, w rejonie archipelagu Wysp Alandzkich w 2022 roku.

- Prom, podobnie jak "Elektra", będzie pokonywać swoją trasę, korzystając z własnych baterii, które będą zasilane bezpośrednio z lądu podczas ładunku i rozładunku jednostki. Nasi klienci dostaną więc przyjazny dla środowiska statek, który idealnie sprawdzi się w codziennej pracy w rejonie Wysp Alandzkich - dodaje Tomasz Wrzask.

Opinie (43) 2 zablokowane

  • I po takie wiadomości wchodzę na 3miasto. Dziękuję pięknie. Życzę dalszych sukcesów

    i nagłaśniania się.

    • 60 4

  • Crist

    Wielkie gratulacje !

    • 41 4

  • Brawo. Naprawdę się cieszę, choć nie mieszkam już w Trójmieście. Wciąż mi się łza w oku kręci, gdy myślę o mojej małej ojczyźnie z lat dzieciństwa i dorastania. Obserwowałem upadek stoczni. Widziałem, jak mordowano politykę morską państwa. Teraz powolutku to się podnosi, ale już na zupełnie innych zasadach. Czy lepszych, stabilniejszych, rozsądniejszych? Nie wiem, nie jestem fachowcem.

    Mimo to gratulacje!

    • 43 7

  • 350 pasazerow i 3 osobowa zaloga?

    • 15 5

  • Brawo !

    Brawo Crist !!!

    • 18 4

  • marynarz

    kazdy konstruktor 5 lat na morze a potem do biurka dopiero.

    • 31 11

  • Bardzo fajnie

    Tylko, aby było to rozwiązanie ekologiczne, trzeba uzyskiwać energię z ekologicznych źródeł. W Polsce, gdyby taki statek wprowadzić, równie dobrze mógłby na węgiel pływać ;)

    • 17 5

  • szkoda że nie odwrotnie.

    • 5 2

  • A jak Ty widzisz na takim promie 100m komin z filtrami?

    Albo i jeszcze wyższy?

    • 1 0

  • Reszta to pewnie roboty.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...